Rondje Boxtel

Vertel hier de verhalen over je tochten met kano en kajak.
Help anderen om hier meer over te weten.
Gebruikersavatar
TTS
Berichten: 974
Lid geworden op: 22 nov 2011, 14:05
Locatie: Brabant

Rondje Boxtel

Bericht door TTS »

Rondje Boxtel gekanoot vanavond. De blaren staan op mijn handen, maar in 3,5 uur was ik dat rondje van 11 km rond... Vertrokken in Kasteren. Parkeren aan het water, vlak bij een afrit van de A2. Je kunt ook van St Oedenrode naar Kasteren, of nog verder via Boxtel varen. Ik vond het rondje wel prettig, want dan kom je dus weer terug bij de auto... :-)
Meteen een plaatje van de bevestiging aan de neus van de auto bijgevoegd.
Wat eenden, ganzen en een ouderpaar zwanen met 5 jongen ontmoet. Een stel jonge gasten met een roei/motorbootje, eters op een terras van een restaurant, en verder 2 vissers. Verder een kalm tochtje.

Toch een leuke manier om spierpijn en blaren te verkrijgen. Meteen weet ik dat die 22km Biesbosch, die ik van plan ben, vragen om wat eerder dan om 18.00h te vertrekken en wat pauzes zijn ook niet weg.
Oh wel, rustig opbouwen, dat sporten :-)


oud deelnemer 3

Re: Rondje Boxtel

Bericht door oud deelnemer 3 »

Leuke foto's enneuh..sporten moet je altijd zo rustig mogelijk doen  ;-)


Gebruikersavatar
Trailtraveller
Berichten: 2587
Lid geworden op: 20 jan 2010, 20:40
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Rondje Boxtel

Bericht door Trailtraveller »

Heb je er van genoten ? Zo ja altijd goed. Binnenkort zit ik ook in de Bieschbos.


Ga op pad en vindt wat u zoekt. In de huiskamer is geen avontuur, slechts de plannen voor uw volgende reis.
IVN                        - http://www.ivn.nl
Bushcraft blog       - trailtraveller.blogspot.nl
Gebruikersavatar
jenniskens
Berichten: 6064
Lid geworden op: 09 apr 2010, 18:45
Locatie: Venray
Contacteer:

Re: Rondje Boxtel

Bericht door jenniskens »

22km Biesbosch is goed te doen.
vorig jaar met een JJ uitje ook gedaan (weet niet meer de precise afstand).
Was wel een top uitje vraag maar aan Teacher die voelt het nog aan zijn spieren  ;D


Afbeelding      
See you in the bush, Gebert
oud deelnemer 3

Re: Rondje Boxtel

Bericht door oud deelnemer 3 »

Ik zie zoveel kanotochtjes hier krijg er gewoon zin in om het zelf ook te gaan doen, helaas geen ruimte voor een kano en zou hier ook niet goed weten waar te kanoen...maar keep em comming die pics  ;D


Gebruikersavatar
TTS
Berichten: 974
Lid geworden op: 22 nov 2011, 14:05
Locatie: Brabant

Re: Rondje Boxtel

Bericht door TTS »

Het was slechts de 2e x dat ik überhaupt in dit schip op het water zat. Eerst maar eens wennen en de J-stroke oefenen ( gaat al prima ).
In dit Rondje zitten 2 of 3 portages. Da's klote, in je eentje. Het is telkens best een eindje sjouwen.
Het varen op zich is genieten. In Boxtel zelf, na het centrum, stinkt het water afschuwelijk. Weet niet wat er daar in zit, maar verschrikkelijke stank.
Na Boxtel kun je bij de Pagaai ( kanovereniging/duikverbod ) aanleggen voor versnaperingen.
In het centrum, bij 't Zonneke ( café ) zou eigenlijk het start en eindpunt zijn... Nou, vergeet het maar, de steiger daar is belabberd en de kade hoog. Niet onmogelijk, maar ook niet uitnodigend.
Deze tocht ging voor een groot deel door bewoond gebied. Ik kan me voorstellen dat, wanneer je meer door natuur vaart, er genoeg plekken voorbij komen voor wildkamperen.

Wanneer geen plaats voor een dergelijke kano, is er altijd nog de mogelijkheid voor een vouw- dan wel opblaaskano.
Vaart ietske minder stabiel rechtuit, schijnt, maar dat maakt op dit water volgens mij geen moer uit.
Vroeger hadden mijn broer en ik van die funky Gumotex Junior blaaskayaks in de jaren 70 kleuren blauw met oranje en die voeren prima op de Dommel.
En dat zijn dan nog erg korte boten.
Neem een langere Sevylor Adventure en dat moet stabieler rechtuit gaan en je hebt plek voor bagage...

Resumerend: Een kano is een prima manier om stukjes NL te verkennen en meteen een leuk transportmiddel voor je kampeeruitrusting.
Voor 100km Zweden heb ik momenteel een wat ondermaatse conditie, denk ik, maar verder is het een mooi tijdverdrijf :-)


Gebruikersavatar
Trailtraveller
Berichten: 2587
Lid geworden op: 20 jan 2010, 20:40
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Rondje Boxtel

Bericht door Trailtraveller »

@TTS klopt het dat je een Exo Augh 460 kano hebt ?


Ga op pad en vindt wat u zoekt. In de huiskamer is geen avontuur, slechts de plannen voor uw volgende reis.
IVN                        - http://www.ivn.nl
Bushcraft blog       - trailtraveller.blogspot.nl
Gebruikersavatar
TTS
Berichten: 974
Lid geworden op: 22 nov 2011, 14:05
Locatie: Brabant

Re: Rondje Boxtel

Bericht door TTS »

[quote="mrwizard"]
@TTS klopt het dat je een Exo Augh 460 kano hebt ?
[/quote]psies

Google Maps
Laatst gewijzigd door TTS op 04 aug 2012, 13:43, 1 keer totaal gewijzigd.


Gebruikersavatar
Trailtraveller
Berichten: 2587
Lid geworden op: 20 jan 2010, 20:40
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Rondje Boxtel

Bericht door Trailtraveller »

@TTS Zag het aan de bankjes..


Ga op pad en vindt wat u zoekt. In de huiskamer is geen avontuur, slechts de plannen voor uw volgende reis.
IVN                        - http://www.ivn.nl
Bushcraft blog       - trailtraveller.blogspot.nl
Gebruikersavatar
J@siu
Berichten: 3573
Lid geworden op: 18 apr 2012, 18:47

Re: Rondje Boxtel

Bericht door J@siu »

@TTS , kan je er ook met 2 personen mee varen , of is dit een EEN -persoonse kano

er kom mogelijk binnenkort een meevallertje .. ;D

een kanoverhuurbedrijf hier ten zuiden van Eindhoven , doen eens in de zoveel jaar hun Kanadese 2 en 4 zitters
in de verkoop , omdat ze niet meer geschikt zijn voor de toeristen , maar nog goed genoeg voor een particulier tochtje ..
Ik ga daar binnenkort eens rondneuzen wat de mogelijkheden zijn ... ::)


"Dont copy me, by yourself"
Gebruikersavatar
TTS
Berichten: 974
Lid geworden op: 22 nov 2011, 14:05
Locatie: Brabant

Re: Rondje Boxtel

Bericht door TTS »

Rofra, I know.

Hier kunnen 3 volwassenen, of 2 volwassenen en 2 kids een prima plek in innemen.


Gebruikersavatar
J@siu
Berichten: 3573
Lid geworden op: 18 apr 2012, 18:47

Re: Rondje Boxtel

Bericht door J@siu »

Jip , indd. ROFRA .. ;-)

maar, das dus een mooie maat voor ons ...
heb je misschien een adress of link van dit model ... ;-)

ik (wij) wonen op  9 km van Valkeswaard , dus Neerpelt is ook niet veel verder weg .. ::)
daar de Dommel op, en afwaards richting Valkenswaard , das ongeveer een 15 km (?)

ik heb alleen geen zin meer, om iedere keer die 13 euro te betalen om een daggie te gaan kanoën..
en wil (als ik de kans krijg) een eigen kanoo (liefst een canadees)  aanschaffen ... 8-)

Vervoer is ook geen probleem ... zet de jeep bij de "Venbergse Watermolen" Vervolgens worden we met kanoo naar Belgie gebracht (jaja , met kanoo) en daar gaan we dan de Dommel op ...
Puur natuur en geen "stadse" plaatsjes ... behalve BORKEL/ SCHAFT ...  even aanleggen bij de "Woeste Hoeve"
(is nog verre familie van ons) effe een lekkere TRAPIST , en weer verder ...
al met al , een uurtje of 5/6 in de kanoo op ons dooie gemak ...en lekker genieten van de natuur ... 8-)


"Dont copy me, by yourself"
Gebruikersavatar
Trailtraveller
Berichten: 2587
Lid geworden op: 20 jan 2010, 20:40
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Rondje Boxtel

Bericht door Trailtraveller »

[quote="J@siu"]
ik heb alleen geen zin meer, om iedere keer die 13 euro te betalen om een daggie te gaan kanoën..
en wil (als ik de kans krijg) een eigen kanoo (liefst een canadees)  aanschaffen ... 8-)

[/quote]

13 euro per dag is niet veel. Meestal betaal je toch zo'n 25 - 30 euro per dag. Een weekendje weg is dan 50-60 euro per kano.
Een leuk tweedehandsje is dan al snel een goede investering. Verder is een 460cm kano (15 foot) goed voor 2 personen met bagage, evt met klein kind.
De Augh 460 kan 300kg ballast hebben (incl. de roeiers), deze categorie kano's kunnen eigenlijk 2,5 (zonder grote rugzakken etc) personen aan, er wordt namelijk uitgegaan van 75KG per persoon.
Fabrikanten overdrijven soms het aantal kilo's wat werkelijk mee kan. De kano komt soms niet meer vooruit als je meer dan 75% van de opgegeven maximale belasting benut.

Tip is dus de kano te testen zoals je hem maximaal wilt gebruiken: 3 personen met rugzakken of 2 personen met grote rugzakken etc.

Bespaar niet op zwemvesten, vergeet de reserve peddel niet, drybags of tonnetje (Aldi had pas geleden 60L drybags voor 10 euro, misschien liggen er nog een aantal, was geen hardloper), span een materiaallijn van voor tot achter in de kano. Spons aan touwtje, Hooskannetje en kniepads (tuinzaak/DHZ)... misschien iemand nog meer tips ?


Ga op pad en vindt wat u zoekt. In de huiskamer is geen avontuur, slechts de plannen voor uw volgende reis.
IVN                        - http://www.ivn.nl
Bushcraft blog       - trailtraveller.blogspot.nl
Gebruikersavatar
TTS
Berichten: 974
Lid geworden op: 22 nov 2011, 14:05
Locatie: Brabant

Re: Rondje Boxtel

Bericht door TTS »

En wie brengt je dan naar Neerpelt?
Lift je met Rofra mee?

Dat vervoer is de spelbreker bij A naar B tochten, i.p.v. A naar A...

Die Drybags van de Aldi voldoen prima ( zie mijn foto's )

Mocht je een smartphone met Android hebben --> Oruxmaps voor je navigatie / kaarten / (Gpx en KML)-routes ( Downloadable off-line kaarten van verschillende oorsprong, o.a. middels MOBAC, maar ook per Oruxmaps zelf. ). -->  Een Sea-Line drybag ( Bever ) voor die phone, kan door de gleuven middels een spanband tussen de bankjes van de kano worden vastgemaakt en zo tijdens de reis geraadpleegd....

OutdoorXL ( Barendrecht ) heeft niet te dure simpele houten (Canadese) peddels in verschillende maten ( tot 30 euro ) ( Gratis verzenden boven 50 euro ?? )

Hooskannetje kan simpel een 2L Euroshopper sapfles zijn waarvan een stuk (de bodem, handvat laten zitten) is afgesneden. Maar ik heb hem nog niet nodig gehad. :-)

Een kanokar is fijn voor overdragingen. Zeker met moeie armen. Dan ben je blij niet te moeten tillen :-)


Teacher
Berichten: 2535
Lid geworden op: 19 jan 2011, 16:42
Locatie: België sint-niklaas
Contacteer:

Re: Rondje Boxtel

Bericht door Teacher »

[quote="jenniskens"]
22km Biesbosch is goed te doen.
vorig jaar met een JJ uitje ook gedaan (weet niet meer de precise afstand).
Was wel een top uitje vraag maar aan Teacher die voelt het nog aan zijn spieren  ;D
[/quote]

Ja dat was idd een leuke, gewoon een combinatie van veel bewegingen die ik niet veel doe en een zwakke schouder. Maar ja het uitzicht en de sfeer maakte alles goed. ;D


Afbeelding
Plaats reactie