type ( vis of toer ) kano ?

Vertel hier de verhalen over je tochten met kano en kajak.
Help anderen om hier meer over te weten.
Erik
Berichten: 426
Lid geworden op: 07 jan 2011, 20:39

Re: type ( vis of toer ) kano ?

Bericht door Erik »

Ik peddel veel liever een kano dan een kajak. In een kano kun je verzitten of even staan en veel meer spullen meenemen. Ook handiger om in te vissen.
Ik heb zelf een Wenonah Spirit II en een kevlar Prism (solo).


Viking
Berichten: 4459
Lid geworden op: 12 mar 2014, 11:07
Locatie: Zuidlaren

Re: type ( vis of toer ) kano ?

Bericht door Viking »

[quote="Erik"]
Ik peddel veel liever een kano dan een kajak. In een kano kun je verzitten of even staan en veel meer spullen meenemen. Ook handiger om in te vissen.
Ik heb zelf een Wenonah Spirit II en een kevlar Prism (solo).
[/quote]Leuke kano, lekker lightwight?


Die van mij is sterk, maar zo log/zwaar...... dat solo haast niet te doen is :-\


Erik
Berichten: 426
Lid geworden op: 07 jan 2011, 20:39

Re: type ( vis of toer ) kano ?

Bericht door Erik »

15,5 kg gaat wel. Een plezier om te peddelen en te dragen.


Gebruikersavatar
Calhovin
Berichten: 1078
Lid geworden op: 13 jan 2012, 00:59
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: type ( vis of toer ) kano ?

Bericht door Calhovin »

Mijn al-dan-niet-met-familie Biesbosch bestormer is een Pelican ehm Navigator geloof ik

Afbeelding

De keuze voor deze boot: ik wilde hem licht hebben (in mijn eentje naar een ligplaats op de derde rij kunnen tillen, en algemene uit-water-til-handigheid), kort (ik ben kajaks gewend dus voor mij zijn het toch al enorme bakken) en betaalbaar. De concessie die daardoor gedaan is: kwaliteit. Het is niet de stevigste, hufterproof boot waar ik ooit een natte broek in gehaald heb. Maar goed, hij is niet voor de eeuwigheid gekocht en hij voldoet prima voor de doelen. En er kan niet 1000 kilo in, boeien. Hoe vaak heb ik dat nodig? Ik zit er meestal met een belading van 90-150 kilo in. Heerlijk voor paar daagjes rustig water met zijn tweeën of alleen, en voor een zomermiddag kan de dochter ook nog mee in het midden.

Mijn toerkajak sinds wauw, 1996 of zo is een Wilderness Systems Rascal
Afbeelding

Aangeschaft als allereerste boot ooit. Primaire restrictie: hij moest in mijn kelderberging passen dus max 3 meter. Ideaal ding op op de binnenhavens van Rotterdam te peddelen, maar ben er ook wel de branding mee in geweest, Biesbosch, alle Plassen, riviertjes en sloten,  in Frankrijk mee gepeddeld, etc. Beste aanschaf die ik in mijn leven heb gedaan denk ik, qua kosten-baten. Heerlijk ding, een typische verhuurdersbak. Dus niet al te snel, maar wel relatief stabiel. Als ze hem nog zouden maken zou ik zo een nieuwe kopen, alleen maar zodat hij klaar ligt voor mijn dochter voor over een paar jaar

En tsja... dan hebben we natuurlijk nog wildwater. Begonnen in een Dagger Infrared (hier misbruikt in de sneeuw)

Afbeelding

mijn eerste planing hull boot, en een openbaring. Helaas wel iets te lang mee doorgevaren, de ontwikkelingen op het terrein gingen erg rap en ik bleef maar in deze semi-duwbak varen. Wel een prima boot om cartwheels te leren, wellicht niet een prio voor bushcrafters ;-) Gevolgd door de liefde van mijn leven: een Riot Air waarmee ik ALLES kon wat ik wilde (op vaargebied, stelletje dirty minds)

Afbeelding

en een Riot Flair als vervanging toen de Air versleten was

Afbeelding

Maar die was qua outfitting en handling beduidend slechter dan de Air...


Gebruikersavatar
willem zuyderduyn
Berichten: 654
Lid geworden op: 20 jun 2010, 23:34
Contacteer:

Re: type ( vis of toer ) kano ?

Bericht door willem zuyderduyn »

Ik heb een zeekayak, maar daarvan blijk ik geen foto's te hebben. Meestal fotagrafeer je de omgeving, maar de kano zelf staat er nooit op.
Daarnaast heb ik een zelfgemaakte polyester twee persoonskano in een opvallende camouflagekleur. Met zijn 65 kilo onmogelijk op het dak van je auto te tillen, maar daarentegen wel absoluut onverwoestbaar sterk.
Tenslotte heb ik de Zee-elf. Deze C11 kan ongeveer 14 personen vervoeren of 2,5 ton aan materieel. Min of meer in een vlaag van verstandsverbijstering gekocht, maar uiteindelijk de mooiste fun-investering die ik ooit gedaan heb.

Afbeelding

Afbeelding


Gebruikersavatar
zeiler
Berichten: 334
Lid geworden op: 13 nov 2012, 10:39

Re: type ( vis of toer ) kano ?

Bericht door zeiler »

willem je zal een knappe trailer nodig hebben, wat is de afm en gew.


Gebruikersavatar
zeiler
Berichten: 334
Lid geworden op: 13 nov 2012, 10:39

Re: type ( vis of toer ) kano ?

Bericht door zeiler »

huckelberry, geweldig nu weet ik hoe hij vervoerd wordt mooie foto"s  :-X


Gebruikersavatar
TTS
Berichten: 974
Lid geworden op: 22 nov 2011, 14:05
Locatie: Brabant

Re: type ( vis of toer ) kano ?

Bericht door TTS »

Met zo'n Pelican is niets mis, Calhovin.


Gebruikersavatar
zeiler
Berichten: 334
Lid geworden op: 13 nov 2012, 10:39

Re: type ( vis of toer ) kano ?

Bericht door zeiler »

calhovin probeer eens een simpel zeiltje, als ik een canadees had ( komt nog ) zou ik kijken voor een optimist emmer zeiltje dat is een jeugd bootje en als ziet hoe goed dat gaat kano zeilen echt fun.


Gebruikersavatar
Calhovin
Berichten: 1078
Lid geworden op: 13 jan 2012, 00:59
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: type ( vis of toer ) kano ?

Bericht door Calhovin »

@TTS nou ja, niks mis mee... het is niet de stevigste boot, en je merkt echt wel dat er op kwaliteit van afwerking is bespaard. Vind ik ook helemaal niet erg, de boot is ongeveer half zo duur als zijn concurrentie dus de prijs-kwaliteitsverhouding is prima. Ik ben/was als wildwater kayaker gewend primair op kwaliteit te selecteren en dan vast het wel op.

@zeiler is zeker iets wat ik nog eens wil gaan proberen... maar wel 1 in een lange rij van zaken  :-)


Plaats reactie