Wat voor kano/kajak?

Vertel hier de verhalen over je tochten met kano en kajak.
Help anderen om hier meer over te weten.
Gebruikersavatar
deurdranger
Berichten: 740
Lid geworden op: 08 feb 2011, 11:08
Locatie: Enschede (Twente)
Contacteer:

Re: Wat voor kano/kajak?

Bericht door deurdranger »

[quote="yöpyä"]
Technisch gezien, is een kajak een gesloten kano bedoeld om zittend met een dubbelbladige peddel te worden gevaren. Een kajak is dus wel een kano, maar een kano is geen kajak -- zoals een kano wel een boot is, maar een boot geen kano.
[/quote]

+1


Erik
Berichten: 426
Lid geworden op: 07 jan 2011, 20:39

Re: Wat voor kano/kajak?

Bericht door Erik »

Een kano en een kayak zijn 2 heel verschillende dingen. Weet je zelf ook.


Gebruikersavatar
HJ
Berichten: 3577
Lid geworden op: 13 jun 2010, 20:05
Locatie: Diepenheim

Re: Wat voor kano/kajak?

Bericht door HJ »

Mensen, geen welles-nietes spelletje. Back-on-topic aub.
Het NBF moderator team


As 't nich wil zoas 't möt, dan möt 't maer zoals 't wil
Gebruikersavatar
yöpyä
Berichten: 553
Lid geworden op: 15 jul 2011, 13:15
Locatie: Enschede

Re: Wat voor kano/kajak?

Bericht door yöpyä »

[quote="Frosty311"]
Hallo,

Het kriebelt bij mij al een lange tijd om mijn bushcraft uit te breiden naar het water.
Echter heb ik totaal geen verstand van kano's / kajak.
Kan iemand mij helpen met wat een geschikte model en merk is.

Wat ik belangrijk vind is...
-hij moet makkelijk mee kunnen met de auto (dakdrager).
-moet genoeg matriaal mee kunnen nemen voor 2 overnachtingen.

Alvast bedankt voor jullie reacties,
(Als het kan foto's erbij plaatsen)
[/quote]

Misschien heb je hier wat aan

http://home.planet.nl/~xele42sb/index.html

En als je toch alleen gaat, deze


http://www.solokano.nl/


alles wat je thuis laat is mooi meegenomen
Gebruikersavatar
Nomad
Berichten: 111
Lid geworden op: 25 jun 2012, 14:24
Locatie: Hippolytushoef

Re: Wat voor kano/kajak?

Bericht door Nomad »

[quote="Erik"]
Nederland is denk ik het enige land waar kano en kayak doormekaar gehaald wordt. Een kayak is een kayak en een kano is een kano, zo simpel is het.
[/quote]

briljant  #025#


Zoek niet naar jezelf, je bent al.
Gebruikersavatar
Nomad
Berichten: 111
Lid geworden op: 25 jun 2012, 14:24
Locatie: Hippolytushoef

Re: Wat voor kano/kajak?

Bericht door Nomad »

@ Frosty311 .

Ik zal kijken of ik je wat tips kan geven.

Kajak.
voordelen. wendbaarder als een kano in snel stromend water
in de meeste gevallen lichter.
makkelijker te bevaren met harde wind op groot water als een meer oid.
Nadeel: weinig ruimte, lastig te beladen als je voor 2 dagen water mee moet nemen of andere zware bagage.

Kano:
Voordelen.

te veel. bij slecht weer. dus nat, kan je in je kano slapen als je geen ruimte of bomen hebt voor een hemmock.
gemakkelijk te beladen.  en veel mee kunnen nemen.

Nadeel vaak zwaar om mee te klunen als je alleen bent, een kano kar bied niet altijd uitkomst.

..

Ik heb kampeer ervaring in beide. ( heel stilletjes rum 40 jaar kano ervaring-- stilletjes, anders voel ik me zo oud  ;D)

Ik heb net mijn kajak verkocht... en er een kano bij gekocht.
Ik kampeer ongeveer 1 tot 3 maanden per jaar met de Canadese ( kano).
Momenteel sta ik te springen om weer een paar dagen weg te gaan, maar het ontbreekt mij aan tijd.. :(

Ik kan met de kano rustig een maand op vakantie, alleen of met z'n tweeën inclusief bagage.
Ik neem allen geen water mee. maar heb mijzelf een goed en betrouwbaar waterfilter cadeau gedaan, waarmee het goorste slootwater lekker drinkwater gaat worden.

Het komt regelmatig voor dat ik brandhout verzamel onderweg. een paar mooie stokken voor de tarp in de kano gooi. Omdat ik regelmatig op een plek kom waar dat niet voor handen is.

wil je veel kamperen,  soms met z'n tweeën gaan is een kano denk ik de meest praktische oplossing. koop er een  goede kano kar bij.
het merk, type, materiaal is erg persoonlijk en afhankelijk of je er ook mee gaat wild-water varen. beoordeel wat voor jou belangrijk is. gewicht. onverwoestbaar ( voor wild-water) en daarmee vaak zwaarder. Als je een lekkere rag kano wil. koop lekker een oude polyester canadees voor 100 euro. en een reparatie setje. ga eerst eens een jaar proberen zodat je kan zien wat je over of tekort hebt aan je canadees

Ikzelf heb in Tsjechië een Gatz mohowk  3 pers welke ik ww solo vaar met bagage en spat zeil
Ik heb een polyester canadees van 80 cm breed ook een 3p. dat is mijn "thuis" canadees welke ik solo, of met 2/3 kinderen vaar. maakt al;lemaal niet uit het zijn multie handige vracht schepen en als je goed gaat beladen. jezelf een goede slag techniek aan gaat leren zijn ze bloed snel!
Laatst gewijzigd door Nomad op 19 apr 2013, 19:52, 1 keer totaal gewijzigd.


Zoek niet naar jezelf, je bent al.
Gebruikersavatar
zeiler
Berichten: 334
Lid geworden op: 13 nov 2012, 10:39

Re: Wat voor kano/kajak?

Bericht door zeiler »

frosty je kan ook  naar een kano vereniging gaan, kost je contributie voor een jaar maar dan kunt je alles een heel jaar uitproberen, een grotere vereniging heeft meestal ook een grote diversietijd aan materiaal en de kennis om je de tips en tricks aan te leren  ;-)


Plaats reactie