Reisverslag kanotocht Zweden

Vertel hier de verhalen over je tochten met kano en kajak.
Help anderen om hier meer over te weten.
Stevan

Reisverslag kanotocht Zweden

Bericht door Stevan »

Na een lange autorit op de camping aangekomen en tijdens het organiseren van de bagage een aantal keren overvallen door zware regen en wind, dus uiteindelijk maar in de auto geslapen. Een Hyundai Atos is een perfecte auto maar vol bagage iets minder om in te slapen. De volgende ochtend de kanotocht begonnen (in een Mad River Canoe) en, in de traditie van de vroegere Voyageurs, al na een paar kilometer kamp opgeslagen op een mooi strandje met vuurplaats en voldoende bomen. Kamp opzetten, vuur maken, koken en vissen waren hier de belangrijkste bezigheden. Helaas geen vis gevangen maar ook geen aas verspeeld buiten het onderlijntje en het wompje van de nachtlijn en dat is ook wat waart. Tegen mijn verwachting in (ik ben dus duidelijk geen Pelleboer) 's-nachts overvallen door onweer met zware regen. De volgende dag veel kilometers gemaakt op een meer en kanaal en tijdens de (lange) landovergangen tussendoor. Gedurende de hele dag veel wind, regen en onweer dus werkelijk alles was zeiknat maar we vonden uiteindelijk op de route een ongebruikt houten hutje met vuurplaats. Hier kamp opgeslagen en geprobeerd zoveel mogelijk te drogen en goed (droog) te slapen. De volgende ochtend een mooie rivier en later een meer waar we een mooi eiland vonden om kamp te maken en nog te vissen. Een draadeinde waarmee het voorste zitbankje van de kano vast zat was kapot gegaan en ondanks het proberen te fixeren door er bagage onder te stoppen was dit verre van ideaal. Bij de volgende landovergang Rene gebeld (campingeigenaar en kanoverhuurder) en deze kwam voor de reparatie. Gezien de zeer sterke tegenwind, een aantal kleine meren met kleine maar ook zeer lange landovergangen ertussen en het feit dat we te weinig tijd aan bushcraft konden besteden besloten om een stuk af te snijden en ons door Rene een stuk verder op de route te laten droppen. Veel wind, regenachtig weer maar een leuke kampeerplaats gevonden met wel veel muggen, dazen en knutjes. De volgende dag varen we nog geen 300 meter en om de bocht is een veel breder en beter strand, zonder muggen en knutjes en het weer was ook beter geworden. Hier een dag gebleven en een kookvuur en driepoot gemaakt. Gezwommen, de was gedaan, onszelf grondig gewassen, gevist en onze eerste baars gevangen (op blinkertje). Een mooi formaat voor boven het kookvuur en erg smakelijk.
De volgende dag is (wederom) regenachtig maar om de hoek in de rivier vangen we een snoek aan de sleeplijn (op een plug). Deze gaat mee naar de volgende kampeerplaats maar moet, door gebrek aan droog hout waardoor ik alleen een smeulend en geen brandend vuur kreeg, in de pan. Veel graat maar erg smakelijk dankzij of mede door de meegebrachte ingredienten. Op deze plek ving Debbie nog een kleine baars (op worm) maar deze hebben we vrij gelaten.
Na nog een pittige landovergang een heel langgerekt, mooi, maar zeer winderig meer terug naar de campng en einde kanotocht.
Een bezoek aan Karlstad om oa aan mijn zva te voldoen (twee Gansfors bijlen) en wat rond te lopen en terug naar dat ene strandje om nog wat te kamperen en aan bushcraft te doen. Mooi kamp met vuurplaats en in de volgende (vroege) ochtend wederom een snoek (op spinner) en weer echt lekker (met veel graat).
Daarna nog een heel gezellig bezoek aan Nederlanders die daar een bedrijf hebben en bij het wegrijden in de avond daadwerkelijk (eindelijk) de 'moose' gezien. Een moeder met haar jong op grote afstand, maar toch.

Voor mensen die kanovaren en bushcraft meer willen combineren een zeer geschikte (kortere) tocht 'uitgedokterd' en ook voor mensen die bushcraft, survival of een weekje hiken willen ruim voldoende mogelijkheden gevonden. De tocht die wij gedaan hebben is, zelfs na de shortcut, meer geschikt voor mensen die sportief willen kanovaren.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Denk je weg te zijn uit Den Haag komt je ze toch weer tegen in de vorm van een bloembak ;D
Laatst gewijzigd door Stevan op 28 jul 2010, 19:05, 1 keer totaal gewijzigd.


Gebruikersavatar
b2b
Berichten: 3345
Lid geworden op: 11 apr 2010, 20:33
Locatie: Heemskerk

Re:Reisverslag kanotocht Zweden

Bericht door b2b »

Jammer van het weer Stevan,

gr
Cees


back2basemetcees@hotmail.nl

www.back2basemetcees.wix.com/back2basic

tel- 0251-245202

cui bono, Cicero

never judge a man untill you have walked two moons in his moccassins
Stevan

Re:Reisverslag kanotocht Zweden

Bericht door Stevan »

[quote="b2b"]
Jammer van het weer Stevan,

gr
Cees
[/quote]

Het weer maakte de tocht meer 'survival' dan 'bushcraft' en dat was idd jammer.
Maar aan de andere kant ook weer goed van Debbie dat ze deze 'survival' heeft overleefd :)


Gebruikersavatar
David
Berichten: 1568
Lid geworden op: 02 jan 2010, 22:59
Locatie: Hillywood

Re:Reisverslag kanotocht Zweden

Bericht door David »

Mooi verslag Stevan. Jammer van het weer. Ik hoop dat ik in augustus/september iets meer geluk heb. De drybags zullen in ieder geval het e.e.a. droog houden hoop ik.


Groet,
David

I only went out for a walk, and finally concluded to stay out till sundown, for going out, I found, was really going in. (John Muir)
OVERLEVEN
Berichten: 831
Lid geworden op: 29 dec 2009, 21:25
Locatie: Den Helder
Contacteer:

Re:Reisverslag kanotocht Zweden

Bericht door OVERLEVEN »

Leuk stuk om te lezen Stevan. Ik ga er aankomende week heen voor twee cursussen. Ergens hoop ik zelf op mooi weer maar als het lekker nat is dan is het leermoment ook wel hoog voor de mensen die meegaan (18 personen). De landtransporten is even bikkelen maar het vooruitzicht om daarna weer lekker op het water te zitten is ook goed. Welke route heb je gedaan? Begonnen bij de camping en dan naar het zuiden gezakt? En hoeveel dagen hebben jullie gevaren?

Gr Dennis


Dennis van Dokkum
Survival school O.V.E.R.L.E.V.E.N.
www.survivalschool.nl
+31-(0)6-23251535
Ex Bushcraft NL
Berichten: 1878
Lid geworden op: 18 nov 2009, 17:31
Locatie: Zeist

Re:Reisverslag kanotocht Zweden

Bericht door Ex Bushcraft NL »

Leuke tocht. Goed te zien dat je je vermaakt hebt en het vissen goed wilde lukken.

Lars


Nederlands Bushcraft Forum.
Stevan

Re:Reisverslag kanotocht Zweden

Bericht door Stevan »

[quote="David"]
Mooi verslag Stevan. Jammer van het weer. Ik hoop dat ik in augustus/september iets meer geluk heb. De drybags zullen in ieder geval het e.e.a. droog houden hoop ik.
[/quote]

Drybags zijn zeker handig en we hadden er ook 1 voor de slaapzakken, maar werden nat tijdens het slapen en toen was het te laat :). Maar ik hoop dat je mooier weer hebt en een geweldige tijd alvast.


Stevan

Re:Reisverslag kanotocht Zweden

Bericht door Stevan »

[quote="OVERLEVEN"]
Leuk stuk om te lezen Stevan. Ik ga er aankomende week heen voor twee cursussen. Ergens hoop ik zelf op mooi weer maar als het lekker nat is dan is het leermoment ook wel hoog voor de mensen die meegaan (18 personen). De landtransporten is even bikkelen maar het vooruitzicht om daarna weer lekker op het water te zitten is ook goed. Welke route heb je gedaan? Begonnen bij de camping en dan naar het zuiden gezakt? En hoeveel dagen hebben jullie gevaren?

Gr Dennis
[/quote]

Ze hadden jou/jullie al verwacht daar (tenminste als je deze tochten samen met Johan organiseert?), maar ik wist van jou dat je iig pas ging nadat ik alweer terug was.
Het leermoment is door het nat zijn van alles idd heel erg hoog en is ook een goed middel om een karakter boven te krijgen. Als 'survival' is de tocht dan ook helemaal geslaagd en geschikt om te doen bij elk weertype. :-)
We zijn idd naar het zuiden gevaren en via een grote boog weer terug naar boven.(Stora Bernslagen heet de tocht als ik me niet vergis). Van de 8 dagen dat we met de kano weg zijn geweest hebben we er 7 gevaren en hebben 1 echte rustdag gehouden. Aangezien ons doel meer kano en bushcraft was was deze verhouding niet optimaal en bij beter weer zou dit ook anders geweest zijn. Bij onweer zit ik niet graag in een kano op het meer dus we hebben ook behoorlijke tijden doorgebracht in tijdelijke onderkomens om voor de regen te schuilen.
Ik ben wel van plan om ook daar iets te proberen te organiseren met minder varen en meer dagen rust om bushcraft te oefenen en ben ook zeker jaloers dat jij/jullie nog mogen. 18 deelnemers is flink dus als je nog een instructeur zoekt om mee te gaan pak ik mijn spullen gewoon weer in  ;D

Fijne dagen daar en doe Rene en Marry de groeten.


Stevan

Re:Reisverslag kanotocht Zweden

Bericht door Stevan »

[quote="Nederlands Bushcraft Forum"]
Leuke tocht. Goed te zien dat je je vermaakt hebt en het vissen goed wilde lukken.

Lars
[/quote]

Als ik de resultaten van overigen daar zag, mag ik wel zeggen dat we idd behoorlijk succesvol in het vissen waren. Wel leuk ook dat we op verschillende hengels en met verschillende aassoorten gevangen hebben dus wat nu het beste werkt daar weet ik nog steeds niet.
Een lange flexibele stok die ik aan het snijden was om als hengel te gaan gebruiken heb ik meegegeven aan een gozer uit Almelo in een Laro die op weg was naar Lapland. Ben benieuwd of ik nog iets van hem hoor of ook dat resultaat heeft opgeleverd  :-)
Ik heb hem iig uitgenodigd op dit forum een reisverslag te plaatsen.


OVERLEVEN
Berichten: 831
Lid geworden op: 29 dec 2009, 21:25
Locatie: Den Helder
Contacteer:

Re:Reisverslag kanotocht Zweden

Bericht door OVERLEVEN »

[quote="Stevan"]
18 deelnemers is flink dus als je nog een instructeur zoekt om mee te gaan pak ik mijn spullen gewoon weer in  ;D

Fijne dagen daar en doe Rene en Marry de groeten.

[/quote]

Het valt mee we hebben er 9 per week en dan is het 1 week in de kano en de andere week is te voet met een nieuwe groet.
Ik zal ze zeker de groeten doen.

Grtz


Dennis van Dokkum
Survival school O.V.E.R.L.E.V.E.N.
www.survivalschool.nl
+31-(0)6-23251535
Viking
Berichten: 4459
Lid geworden op: 12 mar 2014, 11:07
Locatie: Zuidlaren

Re:Reisverslag kanotocht Zweden

Bericht door Viking »

Stevan, klinkt goed man!

Voor herhaling vatbaar dus..

Ben wel benieuwd naar nog wat foto's, alleen je profiel foto vind ik erg karrig ;D ;-) (bedoel dus niet DE foto, alleen maar 1 nieuwe foto)


Gebruikersavatar
JPM
Berichten: 74
Lid geworden op: 27 jun 2010, 13:11
Locatie: Maastricht

Re:Reisverslag kanotocht Zweden

Bericht door JPM »

Hey Stevan

Het lijkt me niet dat je je daar hebt zitten te vervelen. En aangezien 'survivallen' je in het bloed zit kan ik me niet voorstellen dat het slechte weer ook maar iets van je humeur gepest heeft. Ben benieuwd naar eventueel foto en film materiaal.

Groet
Jean-Pierre


Groet,
Jean-Pierre
Jan

Re:Reisverslag kanotocht Zweden

Bericht door Jan »

het weer hebben we niet voor het kiezen, en dat is waarschijnlijk maar goed ook..

mooi verslag van een drukke, maar ontspannende week, helemaal goed !

Groeten,

Jan


Stevan

Re:Reisverslag kanotocht Zweden

Bericht door Stevan »

Foto's geplaatst.


Jan

Re:Reisverslag kanotocht Zweden

Bericht door Jan »

Plaatjes zeggen meer dan 1000 woorden....mooie fotos en lachen van die bloembak!

groeten,

Jan


Plaats reactie