Vaarregels (ook voor kano's)

Vertel hier de verhalen over je tochten met kano en kajak.
Help anderen om hier meer over te weten.
Gebruikersavatar
TTS
Berichten: 974
Lid geworden op: 22 nov 2011, 14:05
Locatie: Brabant

Vaarregels (ook voor kano's)

Bericht door TTS »

Vaarregels in NL

Na mijn tripje naar de Biesbosch vond ik het nodig een ste zoeken naar de regels die gelden op het water.
Er was een dame met een motorbootje die ons in een smalle sloot aan stuurboord wilde passeren, maar daar was geen ruimte voor en heel snel uitwijken was er met een volgeladen kano ook niet meer bij. Gevolg ( lichte ) aanvaring... Toch maar even de regels een keer gelezen. Wij voeren aan stuurboordzijde van het water en hadden dus voorrang. Daarbij zijn wij een kano ( spierkracht voortbewogen ) en dus had het motorbootje ook om die reden voorrang moeten verlenen. Toch handig om te weten als je je tussen ander verkeer bevind op het water.
Laatst gewijzigd door TTS op 18 jul 2013, 10:22, 1 keer totaal gewijzigd.


Gebruikersavatar
Een pan's hobby kok
Berichten: 8625
Lid geworden op: 30 mar 2011, 11:08
Locatie: Berkel en rodenrijs

Re: Vaarregels (ook voor kano's)

Bericht door Een pan's hobby kok »

is de eigenaar bekend van het motor bootje  ??? want dan kan je de verzekering aan spreken. >:D


Voor/Door en Met elkaar komen we een heel eind.
GR.Herman
http://www.facebook.com/BushcraftLimburg
een pan's gerechten en voedsel-Rookgerechten.
http://forum.bushcraftnederland.nl/http ... 15#p138315
Gebruikersavatar
TTS
Berichten: 974
Lid geworden op: 22 nov 2011, 14:05
Locatie: Brabant

Re: Vaarregels (ook voor kano's)

Bericht door TTS »

[quote="Herman"]
is de eigenaar bekend van het motor bootje  ??? want dan kan je de verzekering aan spreken. >:D
[/quote]Ach, veel gebruikte kano joh... d'r zitten al zoveel krassen op.. Maakt niet uit.
Voornaamste is dat we verder konden. Ik heb geen behoefte aan gedoe.


Gebruikersavatar
jenniskens
Berichten: 6064
Lid geworden op: 09 apr 2010, 18:45
Locatie: Venray
Contacteer:

Re: Vaarregels (ook voor kano's)

Bericht door jenniskens »

De meeste mensen op het water weten de regels niet.
Erger nog de meeste mensen met een motor boot kunnen er niet eens mee om gaan.  :o


Afbeelding      
See you in the bush, Gebert
Gebruikersavatar
Villmark
Berichten: 105
Lid geworden op: 13 jun 2012, 13:41
Locatie: Flevoland

Re: Vaarregels (ook voor kano's)

Bericht door Villmark »

Daarom gaan de regels voor het vaarbewijs ook veranderen. Straks moeten bestuurders van alle gemotoriseerde boten een vaarbewijs hebben.


Life begins at the end of your comfort zone.
Gebruikersavatar
woody
Berichten: 182
Lid geworden op: 17 jul 2012, 16:24

Re: Vaarregels (ook voor kano's)

Bericht door woody »

klopt vaar zelf in de binnenvaart en dit is de meest rottige periode als we leeg zijn zien we zoo 5/6/7 honderd meter niets voor de kop kleine bootjes voor je kop langs varen kanoers die achteruit in hun boot roeien. de lucht hoorn maakt overuren


Gebruikersavatar
lucien
Berichten: 1711
Lid geworden op: 11 nov 2010, 23:03
Locatie: nederland overijssel hengelo

Re: Vaarregels (ook voor kano's)

Bericht door lucien »

[quote="woody"]
klopt vaar zelf in de binnenvaart en dit is de meest rottige periode als we leeg zijn zien we zoo 5/6/7 honderd meter niets voor de kop kleine bootjes voor je kop langs varen kanoers die achteruit in hun boot roeien. de lucht hoorn maakt overuren
[/quote]
haha kanoërs kanoën achteruit maar dat komt niet vaak voor haha ;-)
roeiers gaan standaard achteruit
roeiers zijn knoeiers ^-^

 


Gebruikersavatar
woody
Berichten: 182
Lid geworden op: 17 jul 2012, 16:24

Re: Vaarregels (ook voor kano's)

Bericht door woody »

ja dankje bedoel de roeiers ;)


oud deelnemer 3

Re: Vaarregels (ook voor kano's)

Bericht door oud deelnemer 3 »

Ik heb destijds braaf alle regels moeten leren op de zeilschool, maar da's al weer enige tijd geleden en afgelopen zondag op het veluwmeer moest ik ook weer een paar keer goed nadenken..maar ja bij twijfel is er altijd 1 gouden regel "ten alle tijden een ongeluk vermijden" (en dat is op een meer gelukkig veel makkelijker dan in een smalle sloot :) )

Ik ben vele jaren terug wel eens een vaargeul uitgeduwd door een motorboot die de geul kruiste, terwijl ik de geul in een zeilboot aan stuurboord zijde volgde. (we hadden motorpech gekregen en probeerden op alleen de fok alsnog de haven binnen te komen..die extra uitdaging zaten we dan ook niet op te wachten  ;D)


Gebruikersavatar
jaspertimm
Berichten: 1278
Lid geworden op: 01 feb 2010, 21:52
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Vaarregels (ook voor kano's)

Bericht door jaspertimm »

en duidelijk laten weten wat je van plan bent. Dat is ook altijd erg fijn.

Maar dat snappen ook erg veel mensen niet. Hoezo gaat die zeilboot nou de hele tijd heen en weer?
Je kan toch veel beter in een keer er op af sturen #006#



#025#


Gebruikersavatar
FrankZ
Berichten: 45
Lid geworden op: 17 mar 2013, 15:06
Contacteer:

Re: Vaarregels (ook voor kano's)

Bericht door FrankZ »

Kort samengevat:
Vaar aan de stuurboordzijde (rechts) van een vaarwater of vaargeul.
Laat duidelijk zien wat je bedoeling is.
Goed zeemanschap, waaronder het voorkomen van aanvaringen en schade gaat boven alles. Dus ook als je voorrang hebt, toch uitwijken als het nog kan om een aanvaring te voorkomen.

En verder mogen ze van mij de Biesbosch afsluiten voor motorboten  :-).


Gebruikersavatar
jenniskens
Berichten: 6064
Lid geworden op: 09 apr 2010, 18:45
Locatie: Venray
Contacteer:

Re: Vaarregels (ook voor kano's)

Bericht door jenniskens »

Ik zelf heb vaarbewijs 1 en 2 maar moet altijd goed weer nadenken hou zat het ook alweer net als Hans.
En dat terwijl ik tijdens mijn wrak-duik (matroos / duiker ) dagen schepen tot net onder de 50 meter heb gevaren.
Ik denk dat je bij varen zeker kan zeggen "oefening baart kunst" en dat is voor velen het probleem.
Je doet het te weinig, vaak alleen in de vakantie en dan ben je het eigenlijk al weer vergeten.


Afbeelding      
See you in the bush, Gebert
huckelberry
Berichten: 509
Lid geworden op: 03 jun 2012, 10:49

Re: Vaarregels (ook voor kano's)

Bericht door huckelberry »

[quote="Villmark"]
Daarom gaan de regels voor het vaarbewijs ook veranderen. Straks moeten bestuurders van alle gemotoriseerde boten een vaarbewijs hebben.
[/quote]
waar kan ik de bron vinden van wat je hier meld?
ik vaar al lange tijd zonder vaarbewijzen en meer van dat soort onzin(maar wel met gezond verstand) zonder ongevallen rond.
zowel vooruit als achteruit, gemotoriseerd, met de peddel, en met pedaal kracht, en met zeil.
ik vind het juist zo leuk omdat het nog zo vrij is zonder al te veel regeltjes.
ik zou er dan ook van balen als je strax lomp word aangevaren door iemand die de regeltjes goed kent en dat je dan de kras op zijn bayliner moet gaan betalen.
ps vaarbewijsje geven ze nou ook niet direct gratis weg, en ik kan mijn tijd wel nuttiger besteden(hierover zullen de meningen ook vast verdeeld zijn)


vrijheid voor de bosgrond weg met de bomen
Gebruikersavatar
zeiler
Berichten: 334
Lid geworden op: 13 nov 2012, 10:39

Re: Vaarregels (ook voor kano's)

Bericht door zeiler »

Het vaarbewijs, vaarbelasting, visvergunning, recreatiebelasting, bruggeld, liggeld, enz....  de grieken moeten ook betaald worden we ontkomen er niet aan  :'(.


Gebruikersavatar
TTS
Berichten: 974
Lid geworden op: 22 nov 2011, 14:05
Locatie: Brabant

Re: Vaarregels (ook voor kano's)

Bericht door TTS »

Ben al een paar dagen te Maaseik ( de Spaanjerd ) tussen de speedboten aan het ( trachten ) te laveren met een oud Piaf zeilbootje. ( Veel te weinig wind nog... ), maar wordt af en toe bijna geramd door die snelle speedboten die daar geen maximum snelheid kennen...
Gelukkig kennen sommigen daar ook wel coulance voor die arme zeilers met te weinig wind en wijzigen hun koers wel.
EN dan vaart daar ineens PA met een SUP met een meisje van 2 a 3 jaar voor op de punt ( Wel een reddingsvestje aan )  tussen die racemonsters door.... Ai ai ai ..
Alles tot nu toe nog goed gegaan...


Plaats reactie