Met 3 kinderen 3 dagen Chaamse bossen 2

Ben je met je kinderen buiten of wil je kinderen iets leren?
De kinderen zijn onze opvolgers!
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Jojo
Berichten: 75
Lid geworden op: 16 mei 2013, 16:13
Locatie: Rotterdam

Met 3 kinderen 3 dagen Chaamse bossen 2

Bericht door Jojo »

Het was een avontuur. Het is altijd moeilijk om de weg te vinden in één keer wanneer je niet zo'n uitgebreide kaart hebt en waarbij de paden niet zo makkelijk te zien maar bewapend met een kompas, kom je een heel eind. Later wordt duidelijk hoe simpel de route eigenlijk is maar ja, dan is het al bekend terrein he. Aangekomen kom je tot de ontdekking dat er veel minder hout is om hutten te bouwen dan dat je bedacht en nodig had dus improviseren. 1 hut en de twee dappere oudsten gingen daarin slapen.
De hele dag waren we bezig met kamp maken en vooral veel hout zoeken om het vuur aan te houden om water te koken. Dit was nodig omdat we al het water al snel hadden opgemaakt door het warme weer en dus afhankelijk waren van de pomp (die het gelukkig deed) Het water wat daar uit kwam kon je niet drinken en stonk verschrikkelijk naar zwavel maar eenmaal gekookt kon het gewoon drinken en stonk het niet meer; Zeker na toevoeging van de nodige dennennaalden wat toch wat extra jeu aan het water gaf. Iedereen vond het lekker maar na een hele dag dennenthee begon het mij toch wel wat te vervelen. Jammer genoeg waren er geen brandnetels in de verste verte te ontdekken dus toch maar jawel dennennaalden. Nou ja, ik kan het verslag nog veel groter maken maar weet niet of iemand daar op zit te wachten. Slotsom: 3 dagen met een pomp, een veel te harde ondergrond (uiteindelijk met 4 personen 1 nacht in een 2-persoonstentje geslapen, althans 2 van de 4) want nogmaals, materiaal was er te weinig om een ordentelijke hut te bouwen en dus ook geen goede zachte ondergrond, want om nou een mosbed of bladerenbed in je tent te maken leek mij ook niet zo'n goed idee. 's Nachts bedacht ik mij dat dit wel eens het beste idee was geweest maar om nou twee mensen wakker te maken om te zeggen dat we bladeren in de tent gingen gooien (nat van de dauw) leek mij ook niet zo'n goed idee.
Nou, nog een klein stukje dan...
Op onze zoektocht naar het nabijgelegen meertje, had de neus van oudste zoon munt geroken en jawel hoor, wilde munt, pal voor onze voeten een bosje wilde munt. Ik voelde mij erg gelukkig met deze vonst want dat betekende lekkere thee bij onze terugkeer in het kamp. Heerlijke bramen gegeten, lekker gezwommen (tot grote teleurstelling van mijn oudste dochter te kort maar ik wilde mij krachten sparen omdat ik wist dat we ook nog eens terug moesten lopen en ik toch best al wat moe was geworden. Welkom was het frisse bad wel. Moe en met een hongerig gevoel laat in de middag weer bij het kamp aangekomen. Eerst vuur maken (hout zoeken voor het vuur) water opzetten en wachte tot het kookt, en voorbereidingen voor het eten treffen kortom, bijna 2 uur later na aankomst konden we eten; te weinig dus, weer iets verzinnen en maken. Na het eten weer hout zoeken voor het vuur om warm te blijven en voor het ontbijt. Pannen wassen met zwavelwater en zand mjammie en de tent in orde maken voor 4 ipv 2 personen. We hebben allemaal genoten, allemaal onze tegenvallers/dippen gehad, veel geleerd en ervaren. Het was de moeite waard en zeker voor herhaling vatbaar..... natuurlijk op een andere plek en wellicht andere samenstelling en seizoen.


Chaamse bossen 2 is een mooie locatie maar veel medegebruikers hebben andere opvattingen over de omgeving netjes achter laten. Om het kamp heen ligt het bezaaid met poep en wc papier en hygiënedoekjes. Netjes een kuiltje graven en dichtgooien vindt menigeen te moeilijk. Zonde! Het verpeste in ieder geval wel mijn vreugde toen ik was gearriveerd. Nou ja, ik kwam er wel overheen en gelukkig hebben mijn kinderen het wel gesnapt hoe het wel hoort.

groetjes,  Jojo


Gebruikersavatar
Sander2000
Berichten: 2727
Lid geworden op: 06 apr 2012, 15:42

Re: Met 3 kinderen 3 dagen Chaamse bossen 2

Bericht door Sander2000 »

Leuk zeg ! Leuk om te lezen.


Gerbenvink
Berichten: 733
Lid geworden op: 29 okt 2013, 20:24

Re: Met 3 kinderen 3 dagen Chaamse bossen 2

Bericht door Gerbenvink »

Leuk om te lezen dat de kinderen enthousiast waren om mee te gaan!


Plaats reactie