ideen voor een kinderclub

Ben je met je kinderen buiten of wil je kinderen iets leren?
De kinderen zijn onze opvolgers!
Plaats reactie
Gebruikersavatar
eric
Berichten: 781
Lid geworden op: 27 nov 2011, 17:33
Locatie: limburg, nederland

ideen voor een kinderclub

Bericht door eric »

Ik doe al 1,5 jaar vrijwilligerswerk in een natuurtuin. Ik loop mee met de wekelijkse kinderclub. Ik verzorg om de week de buitenactiviteiten. Beversporen zoeken, wandelen, brandnetelsoep maken en vuurtje stoken enz. Ook hebben ze een stuk bos ter beschikking, waar ik een schommel heb gemaakt, touwladders en waar ze zelf hutten hebben gebouwd. Al met al hartstikke leuk, ook volgens de kinderen zelf. De leeftijd varieert van 4 tot 12 jaar en een max. Van 12 kinderen per keer.
Maar toch merk ik de laatste tijd dat ik ze steeds minder te bieden heb. Het is maar voor 2 uur per keer en ik heb na 1,5 jaar alles al wel een keer gedaan. Ik ben bang dat ik ze dadelijk weer hetzelfde moet vertellen en laten doen en dat de lol ervoor ze snel af is. Ook komt de winter eraan en zijn de buitenactiviteiten beperkt...

Mijn vraag is, heeft iemand een idee, wat weinig voorbereiding treft en toch leuk is om met de kinderen te doen? Het is een groep met jongens en meisjes.


Er is meer te zien aan de andere kant van de geraniums.....
herman744
Berichten: 2726
Lid geworden op: 25 mar 2013, 09:41

Re: ideen voor een kinderclub

Bericht door herman744 »

Boog maken van PVC elektrapijp heb je vast al eens gedaan. De pijlen maakten we vroeger van droge rietstengels, die enigszins recht waren. Ter verzwaring van de voorkant staken we er een stukje vliertak van ongeveer 5 cm op. Leren ze meteen dat vliertakken merg bevatten. Overigens: kinderen houden wel van herhaling. Misschien steeds klein beetje toevoegen.

Herman744


Gebruikersavatar
madman73
Berichten: 2119
Lid geworden op: 06 mar 2014, 23:01
Locatie: Delfzijl
Contacteer:

Re: ideen voor een kinderclub

Bericht door madman73 »

Iets leerzaams met een spelvorm. Zelf touw maken (welk groepje kan er de zwaarste emmer mee optillen) kaartlezen (eerst uitleg en dan op zoek naar de schat)
Een oven bouwen en hier een taartje in bakken. Gipsafdrukken maken van (dieren)sporen.
En dat wat de winter betreft.... ook dan is er genoeg te doen. Succes ermee!


arjuna

Re: ideen voor een kinderclub

Bericht door arjuna »

on natuurlijke dingen plaatsen in het bos en dan een zoek opdracht geven
spook verhalen vertellen
geen licht gebruiken
eten koken
knopen leren
camo loembandjes maken ;D
kan nog wel ff doorgaan maar ik kan de groep niet , wat ik wel lees is dat je graag wil maar de tools denkt te missen.
en dat is goud waard


koen


oud deelnemer 4
Berichten: 3217
Lid geworden op: 21 jan 2013, 22:39
Contacteer:

Re: ideen voor een kinderclub

Bericht door oud deelnemer 4 »

@eic
ik heb jaren bij scouting gezeten en daar heb ik ontelbaar veel spelen en spelletjes gemaakt en bedacht. voor de leeftijd die je noemt is het ook altijd leuk om het in een thema te mikken.
herhaling is ook geen taboe als je je er dan maar geen 100% kopie van gaat maken, valt altijd tegen dan...
vraag de kids eens wat ze leuk willen of nog eens willen doen ... je zal versteld sdtaan waar ze mee komen....


hannie
Berichten: 135
Lid geworden op: 08 sep 2013, 21:39

Re: ideen voor een kinderclub

Bericht door hannie »

@Eric
Na 1,5 jaar zijn de kinderen ongelofelijk veranderd in hoe ze kunnen meespelen en wat ze er van opsteken. Je zal zien dat het zelfde programma nog eens doen voor allemaal leuk zal zijn. De kleinste hebben een jaar meer ervaring opgedaan en de oudste je laten zien dat ze het al kunnen.

Mijn zoon en z'n vriend maken elk jaar een 'kabelbaan" in de herfstvakantie. Die kabelbaan groeit gewoon mee met jongens. Hoger, langer, sneller.

Ander sausje ( thema ) en enthousiast brengen.

Ik vind het trouwens tof dat je dit voor andermans kinderen doet. Zou toch bij de opvoeding moeten horen IMHO.


Gebruikersavatar
eric
Berichten: 781
Lid geworden op: 27 nov 2011, 17:33
Locatie: limburg, nederland

Re: ideen voor een kinderclub

Bericht door eric »

Bedankt voor de reacties. Hier kan ik al wat mee.

Proppenschieters van de vlinderstruik met eikeltjes, pijl en boog ( wel al gemaakt, ook speren, maar altijd uitgelegd dat ze voorzichtig moeten zijn en niet op mensen of dieren richten) spellen en speurtochten is ook een goed idee. Thema`s deden we wel eens, de buitenactiviteiten sloten dan aan op de binnenactiviteiten. Bv. Ik ging met ze opzoek naar de oehoe op de sint pieter en de week erna werden er oehoe`s gemaakt van klei.
Ik heb weer even een nieuwe boost gekregen. Ik kakte een beetje in. Dan denk je alles al een beetje te hebben gedaan, maar zo krijg je weer leuke ideen....

Om even terug te komen op mijn motivatie. Ik heb ook jaren vrijwilligerswerk op de school van mijn jongste zoon gedaan ( congierge meehelpen met klusjes). Daar zag ik dat er niks meer werd gedaan met handenarbeid, alleen plakken en knippen in de klas. Ook werd er weinig  aan biologie, proefjes en wandelen gedaan. Alles werd grotendeels digitaal gedaan. Dit vond ik toch wel jammer en toen het zich voordeed om dit te gaan doen, vond ik het meteen leuk. Nu nog steeds. Mijn jongste zoon gaat vaak met me mee en ook van de andere kinderen van de natuurclub, hoor ik vaak dat ze het echt leuk vinden om buiten te ravotten.
En daar doe ik het dan voor, ik hoef ze niet perse iets te leren. Alleen dat ze met respect omgaan met de natuur en plezier hebben. De rest mogen de ouders zelf doen :)


Er is meer te zien aan de andere kant van de geraniums.....
Plaats reactie