teken (en kinderen)

Ben je met je kinderen buiten of wil je kinderen iets leren?
De kinderen zijn onze opvolgers!
Bastiaank
Berichten: 61
Lid geworden op: 30 aug 2013, 20:18

teken (en kinderen)

Bericht door Bastiaank »

Hoe beschermen jullie je kinderen tegen teken?

Ik heb de kleding van Rovince gevonden bij Siegurd Bushcraft maar dat gaat alleen om kleding voor volwassenen. Terwijl ik dit juist voor mijn kinderen een heel prettig idee zou vinden.

Tot nu toe is het dus vooral zo vaak mogelijk controleren, maar dat schiet er nog wel eens bij in.... (te lang op gebleven, dus snel snel etc)

En sturen jullie wel eens gevonden teken op ter controle op Lyme?

Dank alvast!
Laatst gewijzigd door Bastiaank op 26 jun 2015, 13:15, 1 keer totaal gewijzigd.


Fetzl
Berichten: 109
Lid geworden op: 11 mar 2015, 22:36
Locatie: Olen, België
Contacteer:

Re: teken (en kinderen)

Bericht door Fetzl »

controle nooit snel snel doen... dan blijven ze maar 5 min langer op
Ik gebruik insectenspray (beperkte effectiviteitsduur, maar beter dan niks)
Care plus heeft nu een consumentensetje om zelf de test op Lyme te doen: http://www.careplus.eu/nl/eerste-hulp-op-reis/tekentest/


zuma
Berichten: 66
Lid geworden op: 13 apr 2015, 17:23

Re: teken (en kinderen)

Bericht door zuma »

Tekencontrole nooit overslaan. Dan idd maar een 10 minuten later in bed (we hebben er 2). Verder pick-san anti-teken spray op onderbenen en onderarmen.


Gebruikersavatar
Meatloaf
Berichten: 1016
Lid geworden op: 15 feb 2012, 19:00
Locatie: Betuwe

Re: teken (en kinderen)

Bericht door Meatloaf »

heb geen kids, maar denk wel dat het handig is om ze hun broekspijpen in de sok te doen, shirt in de broek, en DEET spray gebruiken., zeker ook op de armen.

misschien keertje leuk om proberen teken op te zoeken, zodat je ze kan leren waar ze op moeten letten als ze in het bos zijn. grashalmen tot 30cm hoog langs/op een paadje(geen groot pad!) en grote kans dat je ze een paar keer ziet zitten!
soort van leerzaam spelletje?


Bastiaank
Berichten: 61
Lid geworden op: 30 aug 2013, 20:18

Re: teken (en kinderen)

Bericht door Bastiaank »

Ja, jullie hebben natuurlijk gelijk, we moeten secuurder zijn!
Pick-san kende ik niet, werkt het goed?
de teken analyse set is ook nieuw voor me.

Ik heb Rovince een mailtje gestuurd met de vraag naar kindermaten of los impregneermiddel.

Wat betreft broek in de sokken, werkt dat wel? Ik heb daar altijd twijfels over omdat die teek dan uiteindelijk in de schoen terecht kan komen. Is een soort G1000 stof (glad) over hoge schoenen niet beter?

Nog een vraag: weet iemand iets over de tekenpopulatie in Zweden?


Bastiaank
Berichten: 61
Lid geworden op: 30 aug 2013, 20:18

Re: teken (en kinderen)

Bericht door Bastiaank »

[quote="Meatloaf"]
misschien keertje leuk om proberen teken op te zoeken, zodat je ze kan leren waar ze op moeten letten als ze in het bos zijn. grashalmen tot 30cm hoog langs/op een paadje(geen groot pad!) en grote kans dat je ze een paar keer ziet zitten!
soort van leerzaam spelletje?
[/quote]

prima idee! en eigenlijk heel voor de hand liggend, dat gaan we zeker doen.


zuma
Berichten: 66
Lid geworden op: 13 apr 2015, 17:23

Re: teken (en kinderen)

Bericht door zuma »

Picksan (zie hier bijv: https://puurmieke.nl/tekenstop-picksan) is een natuurlijk product. Geen DEET wat funest is voor kunststoffen en bovendien ronduit ongezond. Ik zou het voor geen goud op mijn kinderen smeren. werkzaamheid is behoorlijk maar soms heb je een stijfkop. Ander middeltje dat ook tegen teken schijnt te werken is Smidge. Komt uit de UK. ik heb het nog niet kunnen proberen maar werkt ook tegen knutten naar het schijnt.


Fetzl
Berichten: 109
Lid geworden op: 11 mar 2015, 22:36
Locatie: Olen, België
Contacteer:

Re: teken (en kinderen)

Bericht door Fetzl »

weet niet of ik het hier op het forum heb gelezen of elders op het www, maar er is een special forces eenheid in de states die in risicogebieden "pantys" onder hun combatbroek dragen
Blijkt prima te werken; die ambetante beestje kunnen zich blijkbaar niet aan je vastklampen op die manier

keerzijde is wel dat je pantys moet gaan dragen - niet het meest leuke vooruitzicht op zomerse dagen.... en onder een short al helemaal geen zicht !


Bennie
Berichten: 406
Lid geworden op: 23 jun 2014, 23:28
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: teken (en kinderen)

Bericht door Bennie »



Bastiaank
Berichten: 61
Lid geworden op: 30 aug 2013, 20:18

Re: teken (en kinderen)

Bericht door Bastiaank »

Ha! die is goed!
Dat gaan we zeker proberen!  :-*
mogen mijn dochters eindelijk panties aan...


Siegurd
Berichten: 341
Lid geworden op: 17 feb 2012, 10:09
Locatie: N52 11.965 E5 08.616
Contacteer:

Re: teken (en kinderen)

Bericht door Siegurd »

Enige nadeel is dat je dan de panty's over je hoofd moet trekken want een teek kruipt gewoon verder omhoog tot je een plek vindt waar die wel kan bijten. In het artikel staat ook inderdaad tot hun middel geen teek. Ik verwijder bij tieners en kinderen elk jaar tientallen teek zelfs achter oren, op oogleden, onder oksels, enz. Kinderen blijven eenmalig niet rechtop staan in het bos  ;D

Wat betreft Rovince, ik krijg antwoord van ze als er kindermaten worden gemaakt.


Gebruikersavatar
michiel
Berichten: 1582
Lid geworden op: 20 jan 2011, 09:34
Locatie: Noord-Brabant

Re: teken (en kinderen)

Bericht door michiel »

Ik vroeg me idd af of teken teleurgesteld naar huis gaan als ze na 40 of 50 cm geen blote huid vinden.

Begin oktober ga ik naar het BC weekend en ga dan de panties uitproberen. Het scheelt wel weer extra huid controleren.


Brousse - handgemaakt, voor outdoor

You are free to choose, but you're not free from the consequence of your choice.
Gebruikersavatar
MichelVH
Berichten: 1329
Lid geworden op: 01 sep 2014, 12:19
Locatie: In de buurt van Den Haag

Re: teken (en kinderen)

Bericht door MichelVH »

Huh, hoe krijgen jullie het voor elkaar om op je armen en benen teken te krijgen? Ik heb in mn hele leven een stuk of honderd teken gehad (ik ben nog maar 13) en daarvan zat 99% in oksels, liezen, knieholtes, of tussen mn billen (ja echt waar :o) . dat van die Deet moet ik ook maar eens proberen, heb echt een sch!jthekel aan die beesten  >:( >:( >:(


Vollgas Voraus!
Gebruikersavatar
bjorri
Berichten: 108
Lid geworden op: 15 sep 2014, 14:47
Locatie: NH

Re: teken (en kinderen)

Bericht door bjorri »

Echt wel. Teken willen echt overal hechten. Huidplooien inclusief billen is een optie, waarschijnlijk zelfs voorkeur. Broekband en andere warme plekken kan ook maar ook dat is absoluut niet exclusief.

Na tot twee keer toe  :( een antibioticakuur te hebben gedaan ivm Lyme gerelateerde klachten draag ik nu uitsluitend Rovince broeken in het weekend. Lyme is niet fijn!


Thuis is waar mn slaapzak is.
Gebruikersavatar
janvanloon
Berichten: 3334
Lid geworden op: 20 feb 2012, 22:09

Re: teken (en kinderen)

Bericht door janvanloon »

Nu eens een off topic vraag die toch met het onderwerp te maken heeft  ;D

Ik hoor iedereen zeggen tekentang en spiegeltje... maar echt??? Op zo een kl plek als je billen mag je dan toch een draaibaar hoofd en lichaam hebben. ;D Hoe doen jullie dit dan? ;)

Als tweede, ziekte van lyme... Survivalist denken ( off grid, langdurige tochten  of als preppers ) wat doe je als je dan lyme hebt in de natuur ( ver weg van medische hulp )? Hoe deed men dit vroeger?

Vorige week nog eentje van de arm geschoten ( hij was druk bezig met omhoog te kruipen ) en damm die zijn best snel :)


Quote: "In the school of the woods, there is no graduation day. " Horace Kephart

bushcraftexperience.be
Plaats reactie