Tijds capsule voor mijn zoon

Ben je met je kinderen buiten of wil je kinderen iets leren?
De kinderen zijn onze opvolgers!
Gebruikersavatar
Dabberty
Berichten: 3026
Lid geworden op: 20 mar 2013, 13:41
Locatie: Praag
Contacteer:

Tijds capsule voor mijn zoon

Bericht door Dabberty »

Het kereltje is nu 2 weken oud, en ik heb eindelijk alle spullen bij elkaar gekregen die ik in de tijds capsule wilde doen voor hem.
Grootste probleem was een krant van de dag dat hij geboren werd. Dit was een probleem omdat hij s'avonds laat onverwacht ter wereld kwam door een nood operatie, en de dagen daarna dacht ik er niet echt aan om de krant te halen.
Gelukkig kenden vrienden van me nog een koppel dat de dagelijkse krant ontvangt, en van hun heb ik er nu een gekregen :-)
Morgen ga ik de kist begraven.
Op zijn 18de verjaardag krijgt hij wat aanwijzingen waar hij hem kan vinden.

Het valt lichtelijk onder bushcraft met kinderen, aangezien hij nu een kind is en er wat bushcraft achtige dingen in zitten, plus whiskey :-)
Hier wat foto's.

Alles voorbereid, en voor de sfeer het kereltje in de doos.
Afbeelding

De inhoud:
Afbeelding

- Fles Hennesy, gegeven aan het kereltje door een zeer goede vriend.
- Fles 18 jaar oude single malt Glenlivet (18 jaar oude whiskey, gaat 18 jaar onder de grond, voor zijn 18de verjaardag)
- Twee hele dikke sigaren, 1 voor hem en 1 voor mij om zijn verjaardag te vieren.
Afbeelding

- Patch van ons hiking groepje
- NL en CZ vlaggetje
- Armbandje dat hij om had in het ziekenhuis
- 50 Tsjechiese Kronen (ruwweg 2 eur) waar je op dit moment 2 halve liters goed bier kan kopen. Als tegen die tijd de kroon niet meer de valuta is mag hij het omruilen bij mij tegen de huidige valuta ter waarde van 2 bier, die we dan samen gaan drinken in de kroeg.
- 2 glazen die ongeveer 130 jaar oud zijn op dit moment, volgens de antiquariaat waar ik ze 20 jaar geleden kocht (toen 110 jaar zei hij). Tegen de tijd dat het kereltje het openen zijn ze rond de 150 jaar.. Ik kocht ze ooit als een set van 5 stuks, met dikke korting omdat het 6de glas ontbrak. 1 is kapot gegaan door onvoorzichtigheid van mijn ex, 1 door hetzelfde van mijn huidige vrouw, 1 is verdwenen, ik heb zo'n gevoel dat de laatste 2 veiliger zijn in de grond dan hier in huis... De bedoeling is om dat 18 jaar oude whiskey samen uit deze glazen te nuttigen.
- DIY gewei met firesteel, het ferro gedeelte ingevet, geen idee of dat zal helpen om goed te blijven
- DIY mes door mij gemaakt, hout en snede goed ingeolied.
- DIY schede gemaakt door De Vette, alle drie worden los verpakt.
Afbeelding

- Dorps info boekje van deze maand.
- Krant van de dag dat het kereltje geboren werd.
- Brieven van zijn oma, zijn moeder en vader voor het kereltje.
Afbeelding

- Oude Tsjechiese bijlkop die we dan samen gaan opknappen.
- Double bit bijl uit de usa, waar we dan een steel voor gaan maken.
- Niet op de foto, een ingelijste houtskool tekening van het kereltje die mij vrouw zojuist gemaakt heeft.
Afbeelding

De kist, is vrij oud, jaartje of 30 ongeveer volgens de vorige eigenaar.
Nieuw laagje verf, nieuw slot er op, en hij's klaar.
Afbeelding

Dat alles wordt netjes verpakt in plastig tassen, dan in de kist die gevoerd wordt met bubbeltjes plastic, en de doos zelf in 2 grote zeer sterke afsluitbare plastic zakken (hondevoer brokken, dat hele sterke spul).
En uiteindelijk dat begraven op een plek waar als het goed is nooit zal regenen..


Gebruikersavatar
janvanloon
Berichten: 3334
Lid geworden op: 20 feb 2012, 22:09

Re: Tijds capsule voor mijn zoon

Bericht door janvanloon »

KNAP!!!!!!!!


Quote: "In the school of the woods, there is no graduation day. " Horace Kephart

bushcraftexperience.be
Gebruikersavatar
MichelVH
Berichten: 1329
Lid geworden op: 01 sep 2014, 12:19
Locatie: In de buurt van Den Haag

Re: Tijds capsule voor mijn zoon

Bericht door MichelVH »

Gaaf! Vocht is wel een probleem, maar dat zit nu wel snor ;-) .


Gebruikersavatar
jenniskens
Berichten: 6064
Lid geworden op: 09 apr 2010, 18:45
Locatie: Venray
Contacteer:

Re: Tijds capsule voor mijn zoon

Bericht door jenniskens »

Dat word een speciale 18e verjaardag.
Nog gefeliciteerd met de geboorte van jullie zoon.
Is dat het mes dat je zelf altijd bij je hebt?


Salmo Trutta
Berichten: 353
Lid geworden op: 24 jun 2014, 19:45
Locatie: Ugchelen
Contacteer:

Re: Tijds capsule voor mijn zoon

Bericht door Salmo Trutta »

Mooi Dieter... Ik hoop dat we over 18 jaar de foto's van het uitpakken en nuttigen zien... ;D


Afbeelding

Sieger
Gebruikersavatar
Dabberty
Berichten: 3026
Lid geworden op: 20 mar 2013, 13:41
Locatie: Praag
Contacteer:

Re: Tijds capsule voor mijn zoon

Bericht door Dabberty »

Dank je :-)
@ Jenniskens, nope, deze die nu in de doos zit is de voorganger van de mijne, hier allebei afgebeeld:

Afbeelding


Waidmann
Berichten: 1171
Lid geworden op: 21 feb 2013, 23:08
Locatie: Gelderland

Re: Tijds capsule voor mijn zoon

Bericht door Waidmann »

Wat prachtig! Dat gaat een hele gelukkig kereltje, en op zijn 18e man, worden!


Gebruikersavatar
Tim
Berichten: 1159
Lid geworden op: 14 jul 2015, 16:34

Re: Tijds capsule voor mijn zoon

Bericht door Tim »

Priceless!!!


If you are not willing to be a fool, you can't become a master.
dreetje
Berichten: 60
Lid geworden op: 24 aug 2013, 16:23
Locatie: waalre

Re: Tijds capsule voor mijn zoon

Bericht door dreetje »

hey dabberty dat van die hondenbrokzakken is niet zon sterk plan aangezien die niet lang overleven in de grond na een paar jaar vergaat dat spul in stukjes (breekt) ik zou epdm folie gebruiken dat spul is op rubberbasis en gaat wel 18 jaar mee (op dakwerk word 30 jaar gegeven) ;-)
je hebt niet veel nodig om dat kistje in te pakken 1m2 zou genoeg moeten wezen en die kan je ook nog dichtfohnen.


Bennie
Berichten: 406
Lid geworden op: 23 jun 2014, 23:28
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: Tijds capsule voor mijn zoon

Bericht door Bennie »

Gaaf Dieter! Heerlijk koppie!


Gebruikersavatar
b2b
Berichten: 3345
Lid geworden op: 11 apr 2010, 20:33
Locatie: Heemskerk

Re: Tijds capsule voor mijn zoon

Bericht door b2b »

Dieter, laat ik je/jullie allereerst feliciteren met je zoon.
Ten tweede, ontzettend tof en ontroerend hoe je dit gestalte geeft.
Respect man en ik hoop dat jullie tzt er heel veel plezier van mag ondergaan.

gr
Cees


Gebruikersavatar
madman73
Berichten: 2119
Lid geworden op: 06 mar 2014, 23:01
Locatie: Delfzijl
Contacteer:

Re: Tijds capsule voor mijn zoon

Bericht door madman73 »

Dieter,
Dit is het beste cadeau wat je op je 18e kunt ontvangen. Al begrijpt hij dat misschien nog niet voledig dan. Echt geweldig! Niet zomaar een paar spulletjes in een doos, maar een heel persoonlijk pakket wat nu al een enorme wasrde heeft. De hele gedachte erachter de, zelfgemaakte spullen en persoonlijke brieven. Ik krijg er kippenvel van! Ik zou iets verzinnen zodat hij (wat er ook gebeurt) de locatie krijgt op zijn 18e.

Respect.


Gebruikersavatar
Dabberty
Berichten: 3026
Lid geworden op: 20 mar 2013, 13:41
Locatie: Praag
Contacteer:

Re: Tijds capsule voor mijn zoon

Bericht door Dabberty »

Dank je wel voor de mooie reacties !
Ik hoop dat het allemaal goed gaat idd.

@ Dreetje, ik wilde deze zakken gebruiken, heel dik en stevig materiaal, das dus niet goed ?
Ik heb even snel zitten zoeken op epdm folie, maar kan niks zo snel vinden, bij welke soort winkels kan ik dan krijgen ?

Afbeelding


Gebruikersavatar
madman73
Berichten: 2119
Lid geworden op: 06 mar 2014, 23:01
Locatie: Delfzijl
Contacteer:

Re: Tijds capsule voor mijn zoon

Bericht door madman73 »

Vijverfolie zou ook kunnen


Gebruikersavatar
Tim
Berichten: 1159
Lid geworden op: 14 jul 2015, 16:34

Re: Tijds capsule voor mijn zoon

Bericht door Tim »

Dieter,

EPDM folie is hetzelfde als binnenband of inderdaad vijverfolie. De "rubber" achtige versie. Lijm kun je ook bij de vijvershop krijgen. Pas er wel mee op, dit is vaak tolueen. Teveel inademen en jij haalt de 18jr niet of je kan je de plek niet meer herinneren ;D.

Je kan bij de vocht gevoelige zaken ook een zakje uit een vochtvreter (silica korrel) doen. Die trekken het laatste vocht uit het papier/product. De zak moet wel goed dicht, anders trekt het vocht alsnog naar binnen.

Je pakt het immers binnen in, buiten kan de temperatuur vele malen lager worden, waardoor je alsnog condensatie krijgt. Voor de whipskey niet zo erg, maar het tijdschrift is dan niet meer te lezen.

Om de bijlkoppen misschien in een vette rag of zo. Ik heb in het werk wel eens oude ondergrondse (dikke) leidingen moeten vervangen. De flenzen die in de "vette band" zaten kwamen moeiteloos los. Degene die niet in de vette band zitten waren vaak zo roestig dat de sleutel er niet eens meer op kon. Ik zou wel een minerale olie pakken of bv owatrol.

Carpy


If you are not willing to be a fool, you can't become a master.
Plaats reactie