Bushcraft met gezin of kinderen

Ben je met je kinderen buiten of wil je kinderen iets leren?
De kinderen zijn onze opvolgers!
Ron

Bushcraft met gezin of kinderen

Bericht door Ron »

N.a.v. een opmerking van Terra in mijn ¨Tuinesië¨-draadje is het misschien een idee om een topic te starten over het bushcraften met kinderen.
Ik heb gemerkt dat dat toch een heel andere insteek vereist dan solo gaan. Het begint al het de uitrusting; welke basis hebben ze nodig, hoeveel geef je ze mee en wat dragen ze zelf enz. enz. Dan komen thema's als voeding, water en onderdak aan bod.

Ik zou zeggen, post je ervaringen en tips hier!


Stevan

Re:Bushcraft met gezin of kinderen

Bericht door Stevan »

[quote="Ron"]
N.a.v. een opmerking van Terra in mijn ¨Tuinesië¨-draadje is het misschien een idee om een topic te starten over het bushcraften met kinderen.
Ik heb gemerkt dat dat toch een heel andere insteek vereist dan solo gaan. Het begint al het de uitrusting; welke basis hebben ze nodig, hoeveel geef je ze mee en wat dragen ze zelf enz. enz. Dan komen thema's als voeding, water en onderdak aan bod.

Ik zou zeggen, post je ervaringen en tips hier!
[/quote]

Goed onderwerp!
Mijn persoonlijke ervaring/idee is dat kinderen heel makkelijk zonder elke vorm van luxe kunnen.
Het ligt uiteraard ook wel aan de leeftijd en instelling van de kinderen.
Ik zou ze zeker wel een klein deel zelf laten dragen maar wel een heel beperkt gewicht. Hun trui en regenjas, wat te drinken/eten/snacken/snoepen voor tussendoor lijkt mij wel voldoende.
Dit betekend wellicht iets meer dragen door de ouders/begeleiders en iets meer planning m.b.t. slaapplaats, want een warme slaapplaats en/of een mogelijkheid om tussendoor warm te worden of op te drogen lijkt me wel heel belangrijk.


Vrijbuitert

Re:Bushcraft met gezin of kinderen

Bericht door Vrijbuitert »

Met kinderen moet je er wel rekening mee houden dat ze veel minder kunnen. 20 kilometer lopen op een dag zit er niet in (even uitgaande van 4-12 jaar).

Bovendien willen kinderen ook graag nog wat spelen, dus moet je dan ook rekening mee houden...


Gebruikersavatar
Terra
Berichten: 1810
Lid geworden op: 20 jul 2010, 19:45
Contacteer:

Re:Bushcraft met gezin of kinderen

Bericht door Terra »

Zoals ik al eerder poste in ander topic, mijn 'puber' ziet het als een ware straf als ze mee zou moeten.
Ik begin daar niet meer aan. Alleen als zijnde verplicht heropvoedings kamp  >:D
Wel heeft ze als kind veel van de basis mee gekregen, ik heb heel wat kilometers met haar afgelegd.
Ik hoop dat ze later hier nog wat van herinnert en misschien de draad ooit weer oppakt.

Mijn jongste vind het nog wel leuk, mits er voldoende afwissling en spanning ingebouwd wordt.
Kinderen moeten vaker kleine beetjes eten (snoepen) en drinken dan volwassenen. Met een zak drop kom je een heel eind.
Van de week toverstaf wezen zoeken en ook giftige paddestoelen. Deze vind ze interessanter dan niet giftige..
Volgend jaar krijgt ze haar eerste mes, vooralsnog mag ze nog kijken
 
Terra


www.stichtingbushcraft.nl

It's in adventure, that i learn knowing myself and finding myself...
Vrijbuitert

Re:Bushcraft met gezin of kinderen

Bericht door Vrijbuitert »

[quote="Terra"]Volgend jaar krijgt ze haar eerste mes, vooralsnog mag ze nog kijken[/quote]Kleine kinderen en een mes. Wat heb ik me vaak in mijn vingers gesneden toen ik klein was...


Stevan

Re:Bushcraft met gezin of kinderen

Bericht door Stevan »

[quote="GerjanC"]
Kleine kinderen en een mes. Wat heb ik me vaak in mijn vingers gesneden toen ik klein was...
[/quote]

Ik ook  ;D
Maar ik had geen vader die het me leerde dus mocht/moest alles zelf uitvinden. (Dat geld voor alles trouwens).
Een situatie waarin je vader meedenkt en je het mesgebruik leert lijkt me leuker en veiliger


Gebruikersavatar
Robbe
Berichten: 2957
Lid geworden op: 01 feb 2010, 20:21
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re:Bushcraft met gezin of kinderen

Bericht door Robbe »

Bushcraft met kinderen gaat prima !

Ja, als je een paar uur roerloos op een hoogzit wil hangen totdat er misschien nog een paar scharrelende zwijnen de open plek op komen, kan je beter met een gelijkgestemde maat zijn dan met zo'n kleine stuiterbal...
Inderdaad kunnen ze minder dragen dan ze nodig hebben.
Tuurlijk leg je minder grote afstanden af.

Maar het belangrijkste verschil zit hem,denk ik, in de andere tijdsbeleving van kinderen.
Wij draven vaak door met een bepaald einddoel voor ogen terwijl kinderen het heel druk hebben met ontdekken.
Neem daar de tijd voor en je route bestaat uit avonturen in plaats van uit kilometers.
Een hagedis of een dode spitsmuis zijn veel interessanter dan de kleine kans om edelherten te zien.
Het is juist leuk om hun enthousiastme aan te wakkeren. De woorden "stil zijn" en "doorlopen" kun je beter niet gebruiken.
Ze bruisen van de energie zolang ze zich maar niet vervelen.
Geef ze kleine taakjes.
Geef ze een eigen kompasje en noem ze gids.
"Volgens de kaart moet hier ergens water zijn" zeg je dan, als je de beek al hebt gezien. Laat maar ontdekken.

Afgelopen zomer zijn we (mijn vrouw Daniëlle, Niels van 8 en ik) naar Zweden geweest.
In Nederland had ik Niels al beloofd dat we midden in de zomer een sneeuwballengevecht zouden houden.
Op een hike hebben we in het bergstation Helags overnacht.
Toen we bijna bij het bergstation waren klaagde Niels voor het eerst een beetje dat hij moe was.
Ik kon het hem niet kwalijk nemen. De dag ervoor hadden we bij Messlingen stevig gewandeld. De dag dáárvoor de Sonfjället beklommen.
Papa voelde zijn kuitjes ook...Ik verlangde naar een bord warme maak-nie-uit-wat.
Toen zag ik de vlag van het station. "We zijn er Niels !"
Maar Niels zag wat anders; een witte vlek anderhalve kilometer schuin omhoog.
"SNEEUW, Ik zie SNEEUW. Zullen we daar éérst naartoe ? "
Ik antwoorde:"Hee, je was toch moe ? Kunnen we dat niet beter morgenochtend doen ?"
-"Maar je hebt het belóóófd !"
Tja, zo'n plotselinge motivatieboost moet je niet smoren maar koesteren.
Dus:



Afbeelding


Groetjies heej,
                                 Rob.

Tarp als gesloten tentje !
Gebruikersavatar
Robbe
Berichten: 2957
Lid geworden op: 01 feb 2010, 20:21
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re:Bushcraft met gezin of kinderen

Bericht door Robbe »

Ook kamperen we af en toe met een groep vrienden en kennisssen op een scoutingterrein. Met een hele bups koters erbij.
Het is leuk om te zien hoe geïnteresseerd ze zijn in alle skills.
Ze pikken het vlot op en leren ook van elkaar.

Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding

Afbeelding Afbeelding Afbeelding

Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding


Groetjies heej,
                                 Rob.

Tarp als gesloten tentje !
Ron

Re:Bushcraft met gezin of kinderen

Bericht door Ron »

[quote="Stevan"]
Ik ook  ;D
Maar ik had geen vader die het me leerde dus mocht/moest alles zelf uitvinden. (Dat geld voor alles trouwens).
Een situatie waarin je vader meedenkt en je het mesgebruik leert lijkt me leuker en veiliger
[/quote]
Het eerste is heel herkenbaar, Stevan.
Daarom kies ik voor de tweede optie en da's niet alleen leuker voor de kinderen. :-)

Mooi stukje, Robbe!
Ik denk dat die andere tijdsbeleving en andere kijk op dingen vaak zaken zijn die wij, volwassenen, snel uit het oog verliezen. Ik betrap me er zelf ook op. Goeie tip!

Geweldige foto's trouwens!
Lijkt me een hele gezellige en leerzame boel. Ik denk dat menig ouder zou huiveren bij het idee dat hun 8 og 9-jarige hout staat te klieven of geleerd krijgt hoe je ook zonder lucifers vuur kunt maken!  ;D

Niet gedeelde kennis is verloren kennis


Vrijbuitert

Re:Bushcraft met gezin of kinderen

Bericht door Vrijbuitert »

[quote="Robbe"]Ze pikken het vlot op en leren ook van elkaar.[/quote]Ik heb niet zo heel erg veel ervaring met kinderen, maar de ervaring die ik wel heb is dat ze elkaar meer kunnen leren dan wij ze kunnen.

Dat viel me tijdens mijn schooltijd al op en pas werd het weer eens bevestigd.

Ik wilde twee neefjes leren hoe je een (dakota) vuurtje moet stoken. Kreeg ze het niet uitgelegd. Toen ik het voor deed begreep de ene het wel. Hoe hij het heeft gedaan weet ik niet, maar uiteindelijk hadden ze allebei hun eigen vuurtje...


Gebruikersavatar
David
Berichten: 1568
Lid geworden op: 02 jan 2010, 22:59
Locatie: Hillywood

Re:Bushcraft met gezin of kinderen

Bericht door David »

Koester die kinderen die willen kamperen en in de natuur geïnteresseerd zijn. Mijn pubers zien het allemaal niet meer zitten. Kijken wat meewarig als ik enthousiast vertel dat ik de bossen in wil duiken.

En jezelf snijden hoeft niet verkeerd te zijn, zolang het niet meteen onherroepelijke schade oplevert (pezen doorsnijden of zo) levert respect op voor je materiaal. Een goed mes is scherp.
Even een zijtakje: Mijn neven en nicht in de VS wisten als mijn Opa op bezoek was, ze sneden zichzelf in de tong omdat ze gewend waren hun (botte) mes af te likken. En ja Opa wist wel hoe hij een mes scherp kon krijgen. Heb nog diverse zakmesjes van hem die inmiddels tot een dun randje zijn afgeslepen.

Leuke foto's Robbe en leuk verhaal. Moe tot er gespeeld kan worden.


Groet,
David

I only went out for a walk, and finally concluded to stay out till sundown, for going out, I found, was really going in. (John Muir)
Gebruikersavatar
Robbe
Berichten: 2957
Lid geworden op: 01 feb 2010, 20:21
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re:Bushcraft met gezin of kinderen

Bericht door Robbe »

Thanx ! ;D


Groetjies heej,
                                 Rob.

Tarp als gesloten tentje !
Gebruikersavatar
jaspertimm
Berichten: 1278
Lid geworden op: 01 feb 2010, 21:52
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re:Bushcraft met gezin of kinderen

Bericht door jaspertimm »

Super vet Ron! Mocht ik nog kinderen krijgen over vele jaren hoop ik dat er nog meer enthausiaste papa's zijn die dit soort weekeinden zouden willen organiseren! erg vet! ;D


Gebruikersavatar
willem zuyderduyn
Berichten: 654
Lid geworden op: 20 jun 2010, 23:34
Contacteer:

Re:Bushcraft met gezin of kinderen

Bericht door willem zuyderduyn »

[quote="David"]
Koester die kinderen die willen kamperen en in de natuur geïnteresseerd zijn. Mijn pubers zien het allemaal niet meer zitten. Kijken wat meewarig als ik enthousiast vertel dat ik de bossen in wil duiken.
[/quote]

Zeer herkenbaar....

Maar ik organiseer ook regelmatig "survival"-tochten voor jeugd van 13 tot 16 jaar en als het je eigen ouweheer niet is, vinden ze het opeens wel ontzettend leuk. Veel van die jongeren hebben nog nooit in een tent geslapen en dan is het wel heel erg spannend om midden in de nacht een tentje ergens in een groot eng bos op te zetten en daar bij een kampvuurtje op te sommen welke enge spinnen en slangen en ratten en kikkers er in Nederland voorkomen. Ik heb met die tochten eigenlijk alleen maar hele leuke reacties.
Ik heb er dus van geleerd dat het niet aan het survivallen ligt, maar aan het per-definitie-niet-leuk-vinden-als-papa-het-leuk-vindt. 


Gebruikersavatar
Terra
Berichten: 1810
Lid geworden op: 20 jul 2010, 19:45
Contacteer:

Re:Bushcraft met gezin of kinderen

Bericht door Terra »

[quote="willem zuyderduyn"]
per-definitie-niet-leuk-vinden-als-papa-het-leuk-vindt. 
[/quote]

Ya right...de zogenaamde generatie kloof moet uiterraard ook bestaan..

Maar ik blijf vol houden!
Vooral met mijn jongste dochter (7) die het allemaal wel interessant vind.

Ze gaan vandaag met de klas naar het bos. Enkele hulp-ouders gaan ook mee.
Ik heb haar vanochtend een paddestoelen gidsje meegegeven. (We gaan samen wel eens paddestoelen zoeken en ze weet er al veel wat van)
Ik zie het helemaal voor,... hoe ze daar als kleine natuurgids de anderen het verschil uitlegt tussen stuifzwam, buisjeszwam en plaatsjeszwam en ook welke paddestoelen echt gevaarlijk zijn...

Zo vader zo dochter, tranen in me ogen...

Terra


www.stichtingbushcraft.nl

It's in adventure, that i learn knowing myself and finding myself...
Plaats reactie