Bushcraft met gezin of kinderen

Ben je met je kinderen buiten of wil je kinderen iets leren?
De kinderen zijn onze opvolgers!
Gebruikersavatar
Robbe
Berichten: 2957
Lid geworden op: 01 feb 2010, 20:21
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re:Bushcraft met gezin of kinderen

Bericht door Robbe »

IJzertijdboerderij Dongen.

Elke zaterdagmiddag kun je (met de kids) een bezoek brengen aan het Nederland van vòòr de komst van de Romeinen. Er wordt vuur gemaakt, geweven, gesmeed, potten gebakken enz.

30 Oktober is de laatste zaterdag dat de ijzertijdboerderij open is voor het publiek, dit seizoen.
Het thema van deze speciale dag is: 
                                                  DE JACHT.
Er zal van alles worden uitgelegd en gedemonstreerd wat de jacht van die tijd betreft.
Kinderen mogen zelf werpen met speer en atlatl. Dat laatste is een hulpmiddel om een speer/pijl verder weg te kunnen gooien.

http://www.ijzertijdboerderij.nl/

Niet strictly bushcraft dus, maar wel een leuke manier om kennis te maken met de oude vaardigheden.



Afbeelding  Afbeelding


Groetjies heej,
                                 Rob.

Tarp als gesloten tentje !
Gebruikersavatar
Trailtraveller
Berichten: 2587
Lid geworden op: 20 jan 2010, 20:40
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re:Bushcraft met gezin of kinderen

Bericht door Trailtraveller »

Die van mij is nu 2 keer op een meeting meegeweest. Hij vindt het fantastisch, vooral het vuur en het mes is magisch. Slapen in een hangmat onder een tarp of onder een afdakje. De plantjes en paddestoelen zijn leuk tot een bepaalde hoogte. Teveel in 1 keer haken ze af is mijn ervaring. Hij onthoudt het bijna allemaal wel, dus het blijft wel hangen.


Ga op pad en vindt wat u zoekt. In de huiskamer is geen avontuur, slechts de plannen voor uw volgende reis.
IVN                        - http://www.ivn.nl
Bushcraft blog       - trailtraveller.blogspot.nl
Ron

Re:Bushcraft met gezin of kinderen

Bericht door Ron »

Hutten bouwen (onderkomens, dus) is ook altijd een leuke bezigheid.
helaas is mijn dochter gezegend met een eigenwijsheid, die mij geheel onbekend is!  ;D
Ik probeer haar dan wat bij te sturen en haar te laten zien wat wel werkt en wat niet. Het resultaat van deze leringen varieert..... ::)

Het bezig zijn met het mes is altijd een succes. Waarschijnlijk omdat ze dan dicht tegen me aan zit en we veel interactiever bezig zijn. Dat geldt ook voor mijn zoon. Ik ben van plan om binnenkort met hen het vuur maken te gaan doen.


Ron

Re:Bushcraft met gezin of kinderen

Bericht door Ron »

Vandaag zijn we, als gezin, buiten bezig geweest bij een middagtemperatuur van rond het vriespunt en wat ik in ieder geval geleerd heb, is dat goede onderkleding, sokken en vooral schoenen essentieel zijn!
De kinderen hadden het al vrij snel koud. Kan er ook aan gelegen hebben dat de grond stijf bevroren is en dat de temperatuur merkbaar kelderde, nadat de zon achter de bomen weg zakte.
Ook ga ik er in de toekomst, bij dit soort omstandigheden, voor zorgen dat ik een reserveblik knakworstjes en wat zakjes chocolademelk op zak heb. Ideaal om kids mee op temperatuur te houden. Zo lang ze bezig zijn met hout zoeken, gaat 't wel, maar zo gauw ze stil vallen zijn dit wondermiddeltjes.


Vrijbuitert

Re:Bushcraft met gezin of kinderen

Bericht door Vrijbuitert »

[quote="Ron"]Kan er ook aan gelegen hebben dat de grond stijf bevroren is en dat de temperatuur merkbaar kelderde, nadat de zon achter de bomen weg zakte.[/quote]Ik kan iets gemist hebben, maar hier in Lunteren vriest het niet. Is alleen waterkoud?

Waar ben jij dat het daar wel vriest?


Gebruikersavatar
Matis
Berichten: 2087
Lid geworden op: 23 jun 2010, 19:41
Locatie: Overloon

Re:Bushcraft met gezin of kinderen

Bericht door Matis »

[quote="GerjanC"]
Ik kan iets gemist hebben, maar hier in Lunteren vriest het niet. Is alleen waterkoud?

Waar ben jij dat het daar wel vriest?
[/quote]

Ron is nu geloof ik in Zweden.

groetjes Matis


Ron

Re:Bushcraft met gezin of kinderen

Bericht door Ron »

Klopt. Ik vertoef momenteel in het bushcraft-Walhalla Zweden! Dalarna om wat preciezer te zijn.
Mocht je meer willen weten, kijk dan maar ff in m'n materialentestdraadje!  ;D


Ron

Re:Bushcraft met gezin of kinderen

Bericht door Ron »

Hier ff gauw wat kiekjes van cooking with kids.... ;D

Afbeelding

Afbeelding


Gebruikersavatar
werner
Berichten: 266
Lid geworden op: 05 jul 2010, 00:16
Contacteer:

Re:Bushcraft met gezin of kinderen

Bericht door werner »

Zo te zien smullen ze er van!!


En heeft de (ik denk) dame in de grijze jas al een mooi mes om de nek hangen?
Of zie ik dat helemaal verkeerd?

Groet,
Werner


Ron

Re:Bushcraft met gezin of kinderen

Bericht door Ron »

Nee Werner, aan haar riem, net als haar broer.
Vindt ik een prettiger idee dan een touw om hun nek, als ze door het bos kruipen.

Het is een mini Morames, een zgn. Scoutkniv.
Afbeelding


Gebruikersavatar
werner
Berichten: 266
Lid geworden op: 05 jul 2010, 00:16
Contacteer:

Re:Bushcraft met gezin of kinderen

Bericht door werner »

Gaaf hoor!

Prachtig dat je de kinderen al met messen leert om te gaan. #032#

Groet,
Werner


Jan

Re:Bushcraft met gezin of kinderen

Bericht door Jan »

Heel goed bezig , Ron, mijn complimenten!

Mijn nichtje had haar eerste vaste mes al , uiteraard door haar oom gemaakt, mijn neefje is binnenkort aan de beurt.
Voor Ruud en Ron, de zoontjes van Theo ( mijn neef ) een aantal jaar terug voor ieder een mes gemaakt.
Ik probeer het mes weer terug te brengen ( door goede instructie ) bij de jeugd als gereedschap en het taboe wat er op rust te doorbreken.

Groeten,

Jan


Gebruikersavatar
jaspertimm
Berichten: 1278
Lid geworden op: 01 feb 2010, 21:52
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re:Bushcraft met gezin of kinderen

Bericht door jaspertimm »

[quote="Jan"]
Ik probeer het mes weer terug te brengen ( door goede instructie ) bij de jeugd als gereedschap en het taboe wat er op rust te doorbreken.

Groeten,

Jan
[/quote]

Heel goeie Jan. Mensen bij mij opschool schrikken al als ik een klein klap mesje van 8cm uit me tas tover #025# om me boterhammen mee te smeren (als ik een normaal smeermes vergeten ben)... Iedereen denkt meteen aan vechtende straat jongeren?!?!

Goeie actie dus!


Vrijbuitert

Re:Bushcraft met gezin of kinderen

Bericht door Vrijbuitert »

[quote="jaspertimm"]Mensen bij mij opschool schrikken al als ik een klein klap mesje van 8cm uit me tas tover #025# om me boterhammen mee te smeren[/quote]Huh? In wat voor tijd leven we. In mijn tijd (wat klinkt dat verdomt lang geleden voor 8 jaar terug) hadden vrijwel al mijn vrienden en klasgenoten evenals ikzelf wel een zakmes bij zich...


Gebruikersavatar
lucien
Berichten: 1711
Lid geworden op: 11 nov 2010, 23:03
Locatie: nederland overijssel hengelo

Re:Bushcraft met gezin of kinderen

Bericht door lucien »

hallo

ik ben luciën en nieuw op het forum ik ben 14 en mij lijkt het heel leuk om een keer te gaan survivallen
zou ik een X mee kunnen ?
maar ik heb dan geen begeleiding want me moeder heeft reuma en kan niet tegen kou en me broers vinden het niet boeiend

mvg luciën


Plaats reactie