'kinderen moeten vaker de natuur in'

Ben je met je kinderen buiten of wil je kinderen iets leren?
De kinderen zijn onze opvolgers!
Siegurd
Berichten: 341
Lid geworden op: 17 feb 2012, 10:09
Locatie: N52 11.965 E5 08.616
Contacteer:

Re: 'kinderen moeten vaker de natuur in'

Bericht door Siegurd »

Wat leuk allemaal wat er gezegd is! Ik ben hier een absolute fan van! Ben al jaren bezig om kinderen 'weer' terug te brengen in de natuur. Het is tegenwoordig niet vanzelfsprekend en de reden is allemaal hierboven gezegd. Ik wil er nog aan toevoegen dat het een heel groot probleem aan het worden is, vooral in Nederland. Het is niet alleen zo dat kinderen en jongeren niet zoveel met natuur hebben maar als gevolgd hiervan ook totaal geen respect meer voor.

Ik ben al een paar jaar bezig met een klein onderzoek naar wat de oorzaak en gevolg is dat kinderen en jongeren niet meer affiniteit hebben met natuur en ik heb toch wat schokkende ontdekkingen gemaakt.

- Ten eerste is het helemaal waar dat het begint bij de ouders. Dat staat buiten kijf.
- Maar het is niet alleen hun schuld. Dat vind ik te makkelijk. Waar ik mij heel erg aan erger is dat Natuurbehoud, ouders, kinderen en jongeren weinig motiveert om het bos in te gaan. Je mag bijna nergens struinen of actief met de natuur bezig zijn. Natuurbehoud is voor het grotendeels gericht op ouderen. Die leveren geen overlast en je hebt er als boswachter weinig werk aan. Gelukkig zijn er boswachters die er wat aan doen maar is te weinig. Totaal ander beeld dan als in landen als Zweden, Finland, Schotland, Denemarken maar ook alnden als Italië en Frankrijk. En ik geloof niet in het fabeltje: 'het zijn grote landen met veel ruimte'. In Nederland moet het ook mogelijk zijn om gebieden open te stellen voor Bushcraft educatie.

Ik las ergens dat kinderen het zo druk hebben: ZE MOETEN AL ZOVEEL!!! Nou nee hoor. Nederlandse kinderen zijn de meest verwende kinderen ter wereld. Als ze het echt zo druk hebben laten we dan eerst ophouden om ze een mobieltje te geven maar geef ze dan nog liever een zakmes en uitleg!


oud deelnemer 4
Berichten: 3217
Lid geworden op: 21 jan 2013, 22:39
Contacteer:

Re: 'kinderen moeten vaker de natuur in'

Bericht door oud deelnemer 4 »

Het lekker vrij buiten spelen in de natuur zoals ik dat vroeger deed / kon is er niet meer bij tegenwoordig.
het moet allemaal georganiseert worden, meestal kost het extra. en de jeugd die ik zo hier en daar wel eens een hut zie bouwen ed. worden meestal snel weer weggejaagd, mag niet - alles gaat kapot - altijd wel iemand die er last van schijnt te hebben. JAMMER, gewoon weg jammer ! En de paar schaarse kale speelweitjes zijn nu niet echt uitdagend ...


Vrijbuitert

Re: 'kinderen moeten vaker de natuur in'

Bericht door Vrijbuitert »

[quote="Siegurd"]Ik las ergens dat kinderen het zo druk hebben: ZE MOETEN AL ZOVEEL!!! Nou nee hoor.
[/quote]Kinderen zijn mega druk hoor. 5 dagen per week naar school, 5 dagen per week naar de buitenschoolse opvang, 2 sporten, muziekles. Dan thuis nog huiswerk maken.

En dan denk jij dat kinderen het niet druk hebben.

Niet dat het compleet bezopen is, daar niet van.


Siegurd
Berichten: 341
Lid geworden op: 17 feb 2012, 10:09
Locatie: N52 11.965 E5 08.616
Contacteer:

Re: 'kinderen moeten vaker de natuur in'

Bericht door Siegurd »

Volgens mij is dit niet het beeld van de doorsnee kind in nederland, ja in het Gooi, daar woon ik. Ik geloof niet in de Nederlandse term DRUK! Sporten, muziekles, enz is voor mij niet de maatstaaf voor drukte. Het is algemeen bekend dat het meer de ouders zijn die hiervoor kiezen omdat ze het rustiger thuis willen hebben.
Ook een van de redenen waarom deze zogenaamd 'drukke' kinderen voorzien worden van alle nieuwste spelcomputers (Nintendo, Xbox, PlayStation) zodat ze 'veilig' en 'rustig' hun vrijetijd kunnen invullen!!!

De mentaliteit van vele ouders is tegenwoordig als volgt: "laat ze maar lekker een spelletje op de computer spelen want dat is veiliger dan in een boom klimmen!!"

Deze uitspraak heb ik een paar jaren geleden gehoord en het heeft mij wakker geschudt! Dus onze kinderen ongezond vet laten worden met een aggresieve mentaliteit is veiliger dan buitenspelen? Nou, als ik mag kiezen, dan een kind die gezond, respectvol en avontuurlijk  is met af en toe een gebroken ledemaat!

Ik wil hier geen discussie beginnen over het wel of niet druk, ik wil alleen aangeven dat ik mij zorgen maak over de jeugd in Nederland, echt zorgen!


Gebruikersavatar
randoloup
Berichten: 692
Lid geworden op: 15 nov 2011, 21:39
Locatie: Wintershouse, Alsace, France
Contacteer:

Re: 'kinderen moeten vaker de natuur in'

Bericht door randoloup »

Ik wil hier geen discussie beginnen over het wel of niet druk, ik wil alleen aangeven dat ik mij zorgen maak over de jeugd in Nederland, echt zorgen
Het probleem doet zich overal voor waar te veel mensen, te weinig ruimte moeten delen. Rattengedrag of territoriumstrijd op ieder gebied ... leefruimte, werkgelegenheid, welzijn, natuur.

In Frankrijk doet zich hetzelfde probleem voor in (bijna uitsluitend) de banlieu van de grote steden. Dat zijn eigenlijk gevangenissen, zonder hek er om heen, maar waar je niet meer uitkomt als je er eenmaal in woont.
Bijna één op de zes Franse kinderen wordt er geboren. Ze zullen nooit kennis maken met de natuur, die in vele gevallen langs de deur ligt.


Gebruikersavatar
steenkoud75
Berichten: 4
Lid geworden op: 10 mar 2013, 13:24
Locatie: De Lier

Re: 'kinderen moeten vaker de natuur in'

Bericht door steenkoud75 »

Ik sluit mij aan bij de zorgen dat kinderen straks helemaal zowat niet buiten komen.
Heb zelf 5 kids, en heb met dit probleem dagelijks te maken. In de meeste gevallen zal ik ze best wel meekrijgen naar buiten, er op uit gaan, de natuur in.
Maar...voor alleen een fijne wandeling door het bos draaien ze nog niet eens hun hoofd om.
Het moet allemaal toch wat meer zijn, spannender, avontuurlijker en het liefst incl. overnachten.
Had gisteren toevallig een gesprek hierover met mijn oudste zoon (14), en de hoofdreden waarom hij en al zijn klasgenoten nog enigzins afspreken met elkaar, is als er een gave spelcomputer aanwezig is.
En inderdaad, vaak lukt het al niet eens om af te spreken, want er MOET gesport worden, er MOET naar muziekles gegaan worden, ze MOETEN naar een verjaardag, huiswerk, MOET MOET MOET...
Zo erg zelfs dat mijn zoon zelf zegt, waarom zou ik nog proberen wat af te spreken, en als het al lukt, kom dan niet aanzetten met gezellig een middagje de natuur in.
Daarbij opgeteld, al de onzekerheden waar de hedendaagse jeugd mee rondloopt, is niet misselijk!!! Kinderen kunnen gewoonweg hun zelf niet meer zijn, en dat vind ik zelf heel erg verontrustend.
Juist hierdoor ging ik me dus actiever inzetten, om mijn kinderen ook wat anders mee te geven dan alleen maar op de bank hangen. En het leuke is dat er zelfs door mijn enthousiasme, meer ouders wat wakkerder zijn geworden en geintresseerd waren.
Dus er is echt nog hoop, denk ik. Maar wat meer mogelijkheden zou inderdaad erg fijn zijn.


Siegurd
Berichten: 341
Lid geworden op: 17 feb 2012, 10:09
Locatie: N52 11.965 E5 08.616
Contacteer:

Re: 'kinderen moeten vaker de natuur in'

Bericht door Siegurd »

[quote="steenkoud75"]

Het moet allemaal toch wat meer zijn, spannender, avontuurlijker en het liefst incl. overnachten.

[/quote]

Exact, en dat is nu het probleem in nederland! Zoals ik al zei, natuurbehoud is toegespitst op ouderen in nederland. Waar kun je nog overnachten in een schuilhut, lekker op een kampvuur je eigen potje koken, of the path struinen met rugzak, paddenstoelen zoeken EN PLUKKEN? Ja precies in Zweden, Finland, Schotland, Engeland en zelfs in landen als Italië, Frankrijk, Spanje en Duitsland kan dat!

Het moet spannender voor kinderen in de natuur en terecht want dat was het voor mij ook toen ik opgroeide in Italië. Struinen met de knapzak, heerlijk!!!


Gebruikersavatar
randoloup
Berichten: 692
Lid geworden op: 15 nov 2011, 21:39
Locatie: Wintershouse, Alsace, France
Contacteer:

Re: 'kinderen moeten vaker de natuur in'

Bericht door randoloup »

Siegurd noemt een heleboel landen waar het gelukkig 'kan' om verantwoord met kinderen de natuur in te gaan. In Nederland is er nog een lange weg te gaan, als je sommige berichten leest ...

http://www.ad.nl/ad/nl/1040/Den-Haag/article/detail/3420777/2013/04/05/Boswachter-gaat-met-pesters-Schotse-hooglanders-praten.dhtml


Vrijbuitert

Re: 'kinderen moeten vaker de natuur in'

Bericht door Vrijbuitert »

[quote="randoloup"]
Siegurd noemt een heleboel landen waar het gelukkig 'kan' om verantwoord met kinderen de natuur in te gaan. In Nederland is er nog een lange weg te gaan, als je sommige berichten leest ...

http://www.ad.nl/ad/nl/1040/Den-Haag/article/detail/3420777/2013/04/05/Boswachter-gaat-met-pesters-Schotse-hooglanders-praten.dhtml
[/quote]Paar boze stieren loslaten!


Gebruikersavatar
randoloup
Berichten: 692
Lid geworden op: 15 nov 2011, 21:39
Locatie: Wintershouse, Alsace, France
Contacteer:

Re: 'kinderen moeten vaker de natuur in'

Bericht door randoloup »

Paar boze stieren loslaten!
Die runderen worden vanzelf wel boos. Ze raken gestrest en vormen dan een gevaar. Uit de natuur, naar de slager. Vervolgens krijgen tegenstanders gelijk ... geen wilde dieren in de natuur.


Siegurd
Berichten: 341
Lid geworden op: 17 feb 2012, 10:09
Locatie: N52 11.965 E5 08.616
Contacteer:

Re: 'kinderen moeten vaker de natuur in'

Bericht door Siegurd »

[quote="randoloup"]
Siegurd noemt een heleboel landen waar het gelukkig 'kan' om verantwoord met kinderen de natuur in te gaan. In Nederland is er nog een lange weg te gaan, als je sommige berichten leest ...

http://www.ad.nl/ad/nl/1040/Den-Haag/article/detail/3420777/2013/04/05/Boswachter-gaat-met-pesters-Schotse-hooglanders-praten.dhtml
[/quote]

Een hele lange weg! Een van de vele trieste voorbeelden randouloup.


Vrijbuitert

Re: 'kinderen moeten vaker de natuur in'

Bericht door Vrijbuitert »

En dan bouwen kinderen een hut, sloopt de gemeente 'm weer.

http://www.geenstijl.nl/mt/archieven/2013/04/gemeente_waddinxveen_sloopt_vl.html


oud deelnemer 4
Berichten: 3217
Lid geworden op: 21 jan 2013, 22:39
Contacteer:

Re: 'kinderen moeten vaker de natuur in'

Bericht door oud deelnemer 4 »

In mijn dorp is onlangs ook een leuke hut van enkele jochies gesloopt door de gemeente. Lag in een piepklein verwilderd bosje waar nooit iemand naar omkijkt, behalve de gemeente natuurlijk als die niks beters te doen heeft. Alk kleine jongen daar ook al hutjes gebouwd, 't bosje was toen al net zo verwaarloosd als nu, maar toen bleven de hutjes gewoon bestaan.


Jan

Re: 'kinderen moeten vaker de natuur in'

Bericht door Jan »

Dat zou een mooie opdracht zijn voor de Stichting Bushcraft. Overleg met gemeentes , het stimuleren van goed gebruik van stukjes terrein die zich hier voor lenen.

gr,

Jan


Gebruikersavatar
Martyn
Berichten: 70
Lid geworden op: 22 sep 2010, 12:37

Re: 'kinderen moeten vaker de natuur in'

Bericht door Martyn »

Ik werk zelf bij Staatsbosbeheer en heb als gids in de Veluwe gewerkt. Het is altijd erg goed om te vernemen dat er initiatieven ondernomen worden om mensen de natuur in de krijgen. Hoe jonger ze beginnen, des te groter de kans dat ze, als ze ouder zijn, ook de natuur in gaan.


"Take only memories, leave only footprints."
- Ray Mears
Plaats reactie