'kinderen moeten vaker de natuur in'

Ben je met je kinderen buiten of wil je kinderen iets leren?
De kinderen zijn onze opvolgers!
goedegebruikersnaam
Berichten: 131
Lid geworden op: 26 jan 2012, 14:20

Re: 'kinderen moeten vaker de natuur in'

Bericht door goedegebruikersnaam »

het is een goed idee om meer de natuur in te gaan. maar je moet dit kinderen ook niet opdringen, ik zelf ben 14 en houd heel erg van de natuur, maar driekwart van de kinderen in mijn klas gewoon niet en dan moet je die kinderen niet gaan dwingen. je moet wel ieder kind de kans geven zelf te ontdekken of hij/zij wel of niet van de natuur houd


groeten Lars
Gebruikersavatar
Een pan's hobby kok
Berichten: 8625
Lid geworden op: 30 mar 2011, 11:08
Locatie: Berkel en rodenrijs

Re: 'kinderen moeten vaker de natuur in'

Bericht door Een pan's hobby kok »

[quote="goedegebruikersnaam"]
het is een goed idee om meer de natuur in te gaan. maar je moet dit kinderen ook niet opdringen, ik zelf ben 14 en houd heel erg van de natuur, maar driekwart van de kinderen in mijn klas gewoon niet en dan moet je die kinderen niet gaan dwingen. je moet wel ieder kind de kans geven zelf te ontdekken of hij/zij wel of niet van de natuur houd
[/quote]

Mijn zoontje is 8 jaar en gaat al van af 1 jaar mee de natuur in dit is niet op dwingen maar opvoeden.
thuis heeft hij een wij en computer auto's veel meer.
als we een weekend weg zijn iets ander gaat steen vast zijn koffer met auto's en bal mee zo leert die met de natuur te leven maar buiten is zijn mes toch het mooiste om mee te spelen.
en dat is wat de meeste kinderen van af 12 jaar en ouder missen. 


Voor/Door en Met elkaar komen we een heel eind.
GR.Herman
http://www.facebook.com/BushcraftLimburg
een pan's gerechten en voedsel-Rookgerechten.
http://forum.bushcraftnederland.nl/http ... 15#p138315
Teacher
Berichten: 2535
Lid geworden op: 19 jan 2011, 16:42
Locatie: België sint-niklaas
Contacteer:

Re: 'kinderen moeten vaker de natuur in'

Bericht door Teacher »

Ik heb nog geen kinderen maar ik ben wel van plan ze op te voeden zoals ik opgevoed ben. Geen huisplantjes van maken maar zoveel mogelijk buiten spelen. Zoals mijn ma altijd zegt; "een kind dat buiten gespeeld heeft en vuil is heeft veel plezier gehad"


Afbeelding
huckelberry
Berichten: 509
Lid geworden op: 03 jun 2012, 10:49

Re: 'kinderen moeten vaker de natuur in'

Bericht door huckelberry »

die van mij ging pas geboren zodra de moeder weer een beetje op krachten was al mee.
mee in een zeilbootje en  mee met nachtelijke viserij ed.
beetje goed inpakken en wel regelmatig even kijken. maar goed het moeder instinct werkt nog prima wat dat betreft.
ikzelf zou als de vangsten even goed zouden zijn de kleine prima hebben kunnen vergeten :-[, maar goed ik ben dan ook geen moeder en heb ook niet de intentie om er een te worden.
leuk om de natuur en de natuur in de mens te kunnen gade slaan 8-)
van nature zit de jager verzamelaar er ook nog steeds in hoor in zo'n klein ventje.
als je ze de ruimte geeft en met een weerloos beestje oid alleen laat zullen ze ook gaan kijken hoe ze het kunnen vangen dood maken ed.
klinkt cru ik weet het en past niet bij de standaard disney bambi opvoeding.
ik daarintegen stimuleer het maar leer hem wel dat je er ook met respect mee om moet gaan en wat je vangt en dood ook opeet of op een andere manier gebruikt.
en samen met een zelfgemaakt rabbit stick proberen een bal raak te gooien
of met een pijl en boog op een doos oid schieten
een vlotje bouwen en te water gaan.
een boomhut bouwen.
en ondertussen een grootser fantasie verhaal eromheen bouwen wat wel heel leerzaam is.
en ondertussen letten op alle sporen en voorkomende dieren planten ed en benoemen en verhaaltjes erover vertellen.
nee die kleine heeft niet zo veel verstand van de nieuwste computer spelletjes ed
hij zorgt er eerder voor dat ik wat sneller naar buiten ga, dan dat ik hem naar buiten moet sleuren.
ik ben heel blij met het forum hier want ik kom heel veel leuke buiten speel ideetjes tegen.
de meeste van mijn eigen vrienden zijn helaas het buiten spelen verleerd, en ik heb er een nieuw maatje bij die het allemaal nog fantastisch vind 8-)


vrijheid voor de bosgrond weg met de bomen
Gebruikersavatar
Bushcraftshop.nl
Berichten: 309
Lid geworden op: 18 jun 2012, 10:12
Locatie: Middelburg
Contacteer:

Re: 'kinderen moeten vaker de natuur in'

Bericht door Bushcraftshop.nl »

Ik denk dat het vooral bij de ouders ligt. Elk kind dat je 'loslaat' in een bos of ander natuurgebied vermaakt zich vanzelf prima. Er is zoveel te zien en te ontdekken. Je kunt met alles spelen. Maar als pa of ma zelf een afkeer heeft van alles wat groen is, en waar je zwarte nagels van krijgt, dan worden de kinderen ook beperkt.
Zelf vond ik het initiatief van de Grote Groene Deltadag een mooi voorbeeld van hoe je ouders met kinderen enthousiast krijgt om buiten te zijn. Het doel was daar onder andere om de mensen uit de stad de natuur in te krijgen. Ik heb daar best wat ouders gesproken die 'verbaasd' waren over het enthousiasme van de kinderen en zelf niet hadden verwacht dat je in het bos zoveel leuks kan doen.
Er zouden meer gemeentes, provincies, waterschappen, staatsbosbeheer dergelijke dagen moeten organiseren. Maar ook wij als BC'ers kunnen ons steentje bijdragen. Verleid eens iemand uit je kennissenkring, die niet zoveel in de natuur komt, om mee te gaan en de kinderen mee te nemen. Gewoon heel laagdrempelig iets buiten doen. Houtsnijden, knutselen met natuur, spoorzoeken, we kunnen allemaal wel iets bedenken.
Misschien is dit ook wel een idee voor de stichting, om landelijk per provincie een dag te organiseren waarbij men spelenderwijs kennis kan maken met Bushcraft. Gericht op volwassenen en vooral ook kinderen die straks onze mooie natuur moeten behouden.


Afbeelding
Bezoek onze website: https://www.bushcraftshop.nl
Jan

Re: 'kinderen moeten vaker de natuur in'

Bericht door Jan »

[quote="Moosetrail"]
Ik denk dat het vooral bij de ouders ligt. Elk kind dat je 'loslaat' in een bos of ander natuurgebied vermaakt zich vanzelf prima. Er is zoveel te zien en te ontdekken. Je kunt met alles spelen. Maar als pa of ma zelf een afkeer heeft van alles wat groen is, en waar je zwarte nagels van krijgt, dan worden de kinderen ook beperkt.

Misschien is dit ook wel een idee voor de stichting, om landelijk per provincie een dag te organiseren waarbij men spelenderwijs kennis kan maken met Bushcraft. Gericht op volwassenen en vooral ook kinderen die straks onze mooie natuur moeten behouden.
[/quote]

Helemaal mee eens en goed initiatief!

gr,

Jan


Gebruikersavatar
randoloup
Berichten: 692
Lid geworden op: 15 nov 2011, 21:39
Locatie: Wintershouse, Alsace, France
Contacteer:

Re: 'kinderen moeten vaker de natuur in'

Bericht door randoloup »

Die arme kinderen. Ze MOETEN al zoveel. Mogen ze zelf ook nog iets beslissen?
Kinderen zijn instinctief van meet af aan al nieuwsgierig en graag buiten bezig. Geef jonge kinderen 'n bak zand en 'n emmer water en je hebt er geen omkijken meer naar.

Dat MOETEN is dus niet zo op kinderen gericht, maar op sommige ouders die hun luie reet eens wat vaker van de bank moeten halen om met hun kids actief bezig te zijn.

Gelukkig worden al tal van initiatieven ondernomen om kinderen kennis te laten maken met de natuur. Waarvan in de reacties al een aantal voorbeelden worden genoemd. Als ouders kun je ze daar wel of niet aan laten deelnemen. Als het opgenomen is in het basisonderwijs, krijgt ieder kind die gelegenheid.


Gebruikersavatar
gamatic
Berichten: 265
Lid geworden op: 31 okt 2012, 14:48
Locatie: aalsmeer

Re: 'kinderen moeten vaker de natuur in'

Bericht door gamatic »

[quote="randoloup"]
Kinderen zijn instinctief van meet af aan al nieuwsgierig en graag buiten bezig. Geef jonge kinderen 'n bak zand en 'n emmer water en je hebt er geen omkijken meer naar.

Dat MOETEN is dus niet zo op kinderen gericht, maar op sommige ouders die hun luie reet eens wat vaker van de bank moeten halen om met hun kids actief bezig te zijn.

Gelukkig worden al tal van initiatieven ondernomen om kinderen kennis te laten maken met de natuur. Waarvan in de reacties al een aantal voorbeelden worden genoemd. Als ouders kun je ze daar wel of niet aan laten deelnemen. Als het opgenomen is in het basisonderwijs, krijgt ieder kind die gelegenheid.
[/quote]

;D ja dat is echt zo, als we naar de duinen gaan zie je ze de hele dag zowat niet terug..

Dat is hetzelfde thuis, ze hebben veel speelgoed maar geef ze een grote doos van Karton en ze spelen er de hele dag mee  :-X ;D


goedegebruikersnaam
Berichten: 131
Lid geworden op: 26 jan 2012, 14:20

Re: 'kinderen moeten vaker de natuur in'

Bericht door goedegebruikersnaam »

[quote="Herman"]
Mijn zoontje is 8 jaar en gaat al van af 1 jaar mee de natuur in dit is niet op dwingen maar opvoeden.
thuis heeft hij een wij en computer auto's veel meer.
als we een weekend weg zijn iets ander gaat steen vast zijn koffer met auto's en bal mee zo leert die met de natuur te leven maar buiten is zijn mes toch het mooiste om mee te spelen.
en dat is wat de meeste kinderen van af 12 jaar en ouder missen.
[/quote]
dat is wel waar, ik ben vanaf ik een peutertje was al mee naar buiten genomen, ik denk dat bijna ieder kind dat vanaf jongs af aan met natuur in contact komt vanzelf van de natuur zal gaan houden


groeten Lars
oud deelnemer 4
Berichten: 3217
Lid geworden op: 21 jan 2013, 22:39
Contacteer:

Re: 'kinderen moeten vaker de natuur in'

Bericht door oud deelnemer 4 »

Ben heel lang actief geweest bij de scouting, en wat je leuk vind daar loop je van over en breng je dat stukje over op de kids met veel enthousiasme. En enthousiasme is the key voor volgers.
Laat ze vooral vrij in het ontdekken maar geef wel de nodige instructies en uitleg als het moment zich aanbiedt. Dat voelt dan niet als een les maar als een aanvulling vanwaar ze net zelf mee bezig zijn. Op een hike heb ik over alles wat ik zo zie en tegenkom of wat de scouts ontdekken een verhaal wat het is en waarvoor je het zou kunnen gebruiken. Mijn ervaring is dat een verhaal beter blijft zitten dan een droge instructie. Enne... wedstrijdjes zijn ook altijd een prima iets om ze technieken onder de knie te laten krijgen.

En nu kun je wel denken 'Scouts... ja dat is al een apart slag van kids die daar al voor gekozen hebben”... misschien wel maar niet alle scouting groepen hebben het buitenleven hoog in hun vaandel staan (helaas). Toch denk ik dat je wel de meeste kinderen met een spannend avontuur de natuur in krijgt en dat ze er nog van kunnen genieten ook.

MAAR DAN MOET ER NATUURLIJK WEL IEMAND ZIJN DIE ZE DAT AANBIEDT , ouders of wie of wat dan ook.


Vrijbuitert

Re: 'kinderen moeten vaker de natuur in'

Bericht door Vrijbuitert »

[quote="randoloup"]
Kinderen zijn instinctief van meet af aan al nieuwsgierig en graag buiten bezig. Geef jonge kinderen 'n bak zand en 'n emmer water en je hebt er geen omkijken meer naar.

Dat MOETEN is dus niet zo op kinderen gericht, maar op sommige ouders die hun luie reet eens wat vaker van de bank moeten halen om met hun kids actief bezig te zijn.

Gelukkig worden al tal van initiatieven ondernomen om kinderen kennis te laten maken met de natuur. Waarvan in de reacties al een aantal voorbeelden worden genoemd. Als ouders kun je ze daar wel of niet aan laten deelnemen. Als het opgenomen is in het basisonderwijs, krijgt ieder kind die gelegenheid.
[/quote]Je hebt het hierbij over de ouders. Dat is inderdaad wat anders dan het oorspronkelijke plan, op school.

Als kinderen met de ouders de natuur in gaan, dan moeten ze niets en krijgen ze de kans om te ontdekken. Als kinderen met de meester op school gaan wordt het een verplichting.

Bovendien vind ik dat de natuur in ten alle tijde een mogen is en geen moeten.


Gebruikersavatar
Knifeys
Berichten: 56
Lid geworden op: 16 jan 2013, 00:17
Locatie: Zuid Holland

Re: 'kinderen moeten vaker de natuur in'

Bericht door Knifeys »

Helemaal mee eens, Ik heb het buitenleven ook met de paplepel ingegoten gekregen, en zo ook mijn kids.
Natuurlijk is het vaak gamen, televisie kijken en druk, druk, druk, maar ook lekker het bos in en het water op.. gewoon even ''zijn'' zoals we altijd geweest zijn.

Hier zijn we de ikea stoof aan het uitproberen in een monding van de oude maas, een zachte maar koude dag, perfect voor een kopje bush thee ;D


Gr.
Bijlagen
Bakkie Thee in The Bush...jpg
Bakkie Thee in The Bush...jpg (177.42 KiB) 2240 keer bekeken


There's no government like no government..
Gebruikersavatar
b2b
Berichten: 3345
Lid geworden op: 11 apr 2010, 20:33
Locatie: Heemskerk

Re: 'kinderen moeten vaker de natuur in'

Bericht door b2b »

Goed bezig.

gr
Cees


back2basemetcees@hotmail.nl

www.back2basemetcees.wix.com/back2basic

tel- 0251-245202

cui bono, Cicero

never judge a man untill you have walked two moons in his moccassins
Jan

Re: 'kinderen moeten vaker de natuur in'

Bericht door Jan »

Helemaal goed. Belangrijk dat de jeugd leert dat er ook zoiets als buiten zijn is, ook beter voor de weerstand.

gr,

Jan


Gebruikersavatar
sudoma
Berichten: 198
Lid geworden op: 06 dec 2012, 17:30
Locatie: Heerlen

Re: 'kinderen moeten vaker de natuur in'

Bericht door sudoma »

Ben ik helemaal met je eens.
Vandaag de dag zitten de meeste kinderen alleen maar achter een console. Is helemaal niet goed voor de ontwikkeling.


Een dag zonder zorgen begint met bushcraften in de morgen.
Plaats reactie