'kinderen moeten vaker de natuur in'

Ben je met je kinderen buiten of wil je kinderen iets leren?
De kinderen zijn onze opvolgers!
Gebruikersavatar
randoloup
Berichten: 692
Lid geworden op: 15 nov 2011, 21:39
Locatie: Wintershouse, Alsace, France
Contacteer:

'kinderen moeten vaker de natuur in'

Bericht door randoloup »

Kinderen zouden vaker de natuur in moeten gaan. Althans dat vindt prinses Irene, volgens een artikel in een NL dagblad:

http://www.telegraaf.nl/watuzegt/21238012/__Stelling__Kind_moet_vaker_de_natuur_in__.html

Daar zijn de meeste bestuurders in de E.U. het wel mee eens. De meeste bc'ers ook wel neem ik aan. Maar hoe krijg je kinderen dichter bij de natuur in een periode dat de digitale wereld voor sommige kinderen soms de énige echte lijkt.

Goed leren omgaan met natuur en milieu zou al op de lagere school onderwezen moeten worden en niet uitsluitend afhankelijk moeten zijn van de wil of onwil van ouders om kinderen kennis te leren maken met de natuur.


vliegvisser
Berichten: 38
Lid geworden op: 07 jan 2013, 10:12

Re: 'kinderen moeten vaker de natuur in'

Bericht door vliegvisser »

Voor een deel begint dat bij pa en ma. Als die alleen werken, geen tijd hebben, dan hebben ze voor het buitenleven, behalve een terrasje pakken, geen interesse. Woon je daarbij in de stad, tussen het beton, dan is buiten spelen ook minder een optie. Ik merk zelf dat als je energie steekt in je kinderen, ook met de eigen hobby, je tijd durft en wilt investeren, kinderen dat geweldig vinden. De basisschool kan daarin extra investeren door ook met ze naar buiten te gaan en te laten ontdekken. Tsja, heeft de juf of meester ook niks met de natuur, dan wordt het een lastig verhaal. Het licht aan de opvoeding, datgene dat je meekrijgt van huis uit.


Gebruikersavatar
gamatic
Berichten: 265
Lid geworden op: 31 okt 2012, 14:48
Locatie: aalsmeer

Re: 'kinderen moeten vaker de natuur in'

Bericht door gamatic »

Het begint altijd bij de vader en moeder, die moeten het initiatief nemen.
Ik probeer zo vaak mogelijk met ze buiten te zijn en dingen te ondernemen, ze vinden het geweldig  :-)


Afbeelding


Gebruikersavatar
maartieboy
Berichten: 1181
Lid geworden op: 26 nov 2012, 17:00
Locatie: Rijswijk, Zuid-Holland
Contacteer:

Re: 'kinderen moeten vaker de natuur in'

Bericht door maartieboy »

Hier in de randstad worden kinderen heel vies in het bos dat is niet goed.
Je moet er toch niet aan denken om de wasmachine 2x te draaien?
Daarbij is de natuur eng je kan het beter vermijden voor je het weet heb je een teek.


Gebruikersavatar
ger010
Berichten: 2732
Lid geworden op: 03 dec 2009, 12:25
Locatie: Hoogvliet
Contacteer:

Re: 'kinderen moeten vaker de natuur in'

Bericht door ger010 »

Tja groeide zelf op in de stad en verder dan het park in Rotterdam centrum kwam ik niet.
Zelf wil ik het anders doen daarom gaat mijn kleine meid van 7 jaar mee het bos in.

Maar goed hoe hou je ze aan de gang, zelf vind ik dat best lastig al is het zoeken naar stokken
om fikkie te stoken of een pijl en boog combo te maken altijd leuk. En ja brandertje met
worstjes doen het ook goed ha ha ha.

Vraag me af hoe houden jullie de kits bezig ? ? ?


Afbeelding
Gebruikersavatar
yöpyä
Berichten: 553
Lid geworden op: 15 jul 2011, 13:15
Locatie: Enschede

Re: 'kinderen moeten vaker de natuur in'

Bericht door yöpyä »

Ga eens op zoek naar een hutten bouwplaats in een bos of park
Af en toe een klein voorzetje en het spel gaat vanzelf


alles wat je thuis laat is mooi meegenomen
Gebruikersavatar
ger010
Berichten: 2732
Lid geworden op: 03 dec 2009, 12:25
Locatie: Hoogvliet
Contacteer:

Re: 'kinderen moeten vaker de natuur in'

Bericht door ger010 »

Cool
- hutten maken
- pijl en boog maken


Afbeelding
Gebruikersavatar
maartieboy
Berichten: 1181
Lid geworden op: 26 nov 2012, 17:00
Locatie: Rijswijk, Zuid-Holland
Contacteer:

Re: 'kinderen moeten vaker de natuur in'

Bericht door maartieboy »

Kindertijd staat me nog dichtbij.
Ik heb mezelf eigenlijk altijd vermaakt als kind in het bos.
Ik weet nog wel hoe ik met een tak boze monsters (dode takken aan bomen) aan gruzelementen sloeg.
Daarnaast maakte ik inderdaad hutten en ik klom altijd in bomen, meestal hoger als de comfortzone van mijn ouders.

de restricties die een ouder moet stellen verschillen denk ik per kind.
Zo was mijn zus altijd lomp en kukelde uit elke boom terwijl ik op mijn houten klompen naar boven sprong.

kinderen houden ook wel van Roleplay.
Maak een hutje of een simpele tent van je tarp met een kleed erin en je hebt een paleis voor dochtertje lief.
Daarna breng je haar koekjes ^^ en mij ook.


Gebruikersavatar
Meatloaf
Berichten: 1016
Lid geworden op: 15 feb 2012, 19:00
Locatie: Betuwe

Re: 'kinderen moeten vaker de natuur in'

Bericht door Meatloaf »

wij maakten vroeger altijd boogjes van die lange bamboe tuinstokken, en stukje katoen. soms zelfs een gleuf voor de pees gemaakt. die dingen konden toch metertje of 10 schieten met de bamboelatjes die erop lagen.

maar inderdaad de ouders spelen een grote rol. als je als ouder al bang bent dat je kind ziek word als ze op de vloer van een trein met een krant zitten te spelen(ik heb het gezien) dan krijg je ze nooit het bos in.


Gebruikersavatar
Robbe
Berichten: 2957
Lid geworden op: 01 feb 2010, 20:21
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: 'kinderen moeten vaker de natuur in'

Bericht door Robbe »

Tja, bushcrafters hoef je niet te vertellen dat de natuur een goede invloed heeft op kinderen.
Natuurlijk geeft iemand die een band heeft met de natuur dit door aan zijn koters.
Maar de hedendaagse ouders zijn ook van een televisiegeneratie. Veel te vaak heeft de natuur maar een klein plekje in hun wereld.

De stelling van Randoloup was "
Goed leren omgaan met natuur en milieu zou al op de lagere school onderwezen moeten worden en niet uitsluitend afhankelijk moeten zijn van de wil of onwil van ouders om kinderen kennis te leren maken met de natuur."
Ben ik het helemaal mee eens !
Biologie mag best wat meer praktijkgericht.
Een kamp of uitje mag ook wel wat vaker een natuurbeleving zijn.


Groetjies heej,
                                 Rob.

Tarp als gesloten tentje !
Gebruikersavatar
jenniskens
Berichten: 6064
Lid geworden op: 09 apr 2010, 18:45
Locatie: Venray
Contacteer:

Re: 'kinderen moeten vaker de natuur in'

Bericht door jenniskens »

idd wij gingen vroeger op de lagere school ook de natuur in voor lessen.
School kan een belangrijke partij zijn maar als eerste zullen de ouders dit moeten stimuleren.


Afbeelding      
See you in the bush, Gebert
Gebruikersavatar
randoloup
Berichten: 692
Lid geworden op: 15 nov 2011, 21:39
Locatie: Wintershouse, Alsace, France
Contacteer:

Re: 'kinderen moeten vaker de natuur in'

Bericht door randoloup »

Je hebt natuurlijk plus- en minpunten. Als mensen al vanaf hun jeugd op de goeie manier opgroeien met de natuur, méér dan nu het geval is, zullen ze de natuur ook beter respecteren en willen behouden.

Nadeel is dat de beperkte ruimte in veel landen/gebieden in combinatie met toegenomen belangstelling voor de natuur al snel tot het overschrijden van een 'saturatieniveau' kan leiden. M.a.w. dat er zoveel mensen gelijktijdig in natuurgebieden komen, dat ze mekaar letterlijk in de weg zitten.

Een groeiend aantal bc'ers en andere natuurliefhebbers met en zonder kinderen, houden het in zeer dicht bevolkte gebieden helemaal voor gezien ... ze vertrekken definitief naar het buitenland. Daarbij zijn vooral Scandinavische landen populair.


Gebruikersavatar
b2b
Berichten: 3345
Lid geworden op: 11 apr 2010, 20:33
Locatie: Heemskerk

Re: 'kinderen moeten vaker de natuur in'

Bericht door b2b »

Volkomen mee eens, morgen hebben Bertus en ik een vervolggesprek voor
een proefweekend voor kinderen naschoolse opvang van een school hier in de buurt.
Leuk om met de ouders, leraren en kinderen eens lekker de natuur in te gaan en te blijven slapen.
Kijken of we hier iets leuks van kunnen maken om kinderen voor de natuur te interesseren.
Bushcraftopvolgers zullen we maar zeggen.

gr
Cees


back2basemetcees@hotmail.nl

www.back2basemetcees.wix.com/back2basic

tel- 0251-245202

cui bono, Cicero

never judge a man untill you have walked two moons in his moccassins
Vrijbuitert

Re: 'kinderen moeten vaker de natuur in'

Bericht door Vrijbuitert »

Die arme kinderen. Ze MOETEN al zoveel. Mogen ze zelf ook nog iets beslissen?


Gebruikersavatar
veryigor
Berichten: 319
Lid geworden op: 09 sep 2010, 10:38
Locatie: Hoogkarspel

Re: 'kinderen moeten vaker de natuur in'

Bericht door veryigor »

Al spelend krijg je de meeste kinderen zeker wel vrijwillig  de natuur in, of dat nou gebeurd  door ouders, school, clubs etc dat maakt niet zo veel uit, zolang niks moet kan alles en wie houd er nou niet van een vuurtje steken;)


Plaats reactie