dagje met de kleine op pad

Ben je met je kinderen buiten of wil je kinderen iets leren?
De kinderen zijn onze opvolgers!
Gebruikersavatar
sudoma
Berichten: 198
Lid geworden op: 06 dec 2012, 17:30
Locatie: Heerlen

dagje met de kleine op pad

Bericht door sudoma »

Gisteren de middag lekker met me zoontje en vrouw op pad geweest en hebben lekker thee gedronken nabij het bos.
Geen problemen gehad ondanks er toch veel wandelaars komen.
Het was een gezellige middag. Eigenlijk zou het een overnachting worden maar omdat er niks hier in de buurt ligt waar het rustig is hebben we dat  toch maar niet gedaan en hebben we gewoon een dagje rondgecraft ;-)

Omg NL/Limburg/Heerlen:

AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding


Het was lekker weer en hij heeft genoten :-D De hond heeft zich ook geamuseerd met haar stok en heeft een stukje gezwommen. Vrouwtje is een beetje ziek en was blij dat we weer thuis waren  ;-)


Een dag zonder zorgen begint met bushcraften in de morgen.
Teacher
Berichten: 2535
Lid geworden op: 19 jan 2011, 16:42
Locatie: België sint-niklaas
Contacteer:

Re: dagje met de kleine op pad

Bericht door Teacher »

Leuk uitje, en leuk dat je je kind erbij betrekt.


Afbeelding
Mors

Re: dagje met de kleine op pad

Bericht door Mors »

idd mannen, allemaal kids mee, wat zullen die een voorsprong krijgen en feeling met :) :)


Gebruikersavatar
Een pan's hobby kok
Berichten: 8625
Lid geworden op: 30 mar 2011, 11:08
Locatie: Berkel en rodenrijs

Re: dagje met de kleine op pad

Bericht door Een pan's hobby kok »

gaaf hoor


Voor/Door en Met elkaar komen we een heel eind.
GR.Herman
http://www.facebook.com/BushcraftLimburg
een pan's gerechten en voedsel-Rookgerechten.
http://forum.bushcraftnederland.nl/http ... 15#p138315
Gebruikersavatar
fr33air
Berichten: 443
Lid geworden op: 15 mei 2012, 10:17
Locatie: Gorredijk

Re: dagje met de kleine op pad

Bericht door fr33air »

Leuk hoor!


Consolationem zona finem incipit
Gebruikersavatar
Arjendude
Berichten: 112
Lid geworden op: 04 aug 2012, 11:29
Locatie: Hoekse Waard

Re: dagje met de kleine op pad

Bericht door Arjendude »

Ja pieter, nog even geduld en jij kan ook


Gebruikersavatar
Robbe
Berichten: 2957
Lid geworden op: 01 feb 2010, 20:21
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: dagje met de kleine op pad

Bericht door Robbe »

Lekker dagje zo !


Groetjies heej,
                                 Rob.

Tarp als gesloten tentje !
Gebruikersavatar
sudoma
Berichten: 198
Lid geworden op: 06 dec 2012, 17:30
Locatie: Heerlen

Re: dagje met de kleine op pad

Bericht door sudoma »

[quote="Arjendude"]
Ja pieter, nog even geduld en jij kan ook
[/quote]

hoezo? zwanger? gefeliciteerd  ;D

het was idd en geslaagde dag.
dit weekend gaan we waarschijnlijk weer, maar wel ergens anders en zal ik nog wat fotos erop zetten. nu maar hopen dat het lekker warm blijft.

ps, ik zie dat veel mensen hun kind een mes in de handen geven. ik ben er een beetje bang voor dat hij valt of zo met een mes, hij is pas 4,5jaar oud en ik zou het mezelf nooit vergeven als er iets zou gebeuren. jong geleerd is oud gedaan maar ik weet het niet. zo jong zijn ze nog veel te onvoorzichtig. ikzelf kreeg ook pas met 6jaar mijn eerste mesje waar ik me al vrij gauw mee in me vingers heb gesneden. ik denk dat ik toch nog even wacht voordat hij geen vingers meer heeft. of moet ik hem een flink bot mes geven, want hij vraagt wel of hij een mes mag hebben. maar ik vertrouw het niet...
het is mijn enigste zoontje en zal waarschijnlijk ook de enige blijven dus ik ben er toch voorzichtig mee.

hoe hebben jullie als ouder dit aangepakt? weet ff niet hoe ik dit moet aanpakken.

groetjes, sudo.


Een dag zonder zorgen begint met bushcraften in de morgen.
Gebruikersavatar
David
Berichten: 1568
Lid geworden op: 02 jan 2010, 22:59
Locatie: Hillywood

Re: dagje met de kleine op pad

Bericht door David »

Het nadeel van een bot mes is dat er veel meer kracht uitgeoefend moet worden om iets te snijden, de kans dat je dan uitschiet is groter dan bij een scherp mes.
Of je moet een mes geven dat helemaal niet snijdt, maar dan wordt er ook geen respect voor een mes gekweekt.
Een mes is scherp, vuur is heet en in water kan je verdrinken.

Misschien het mes alleen laten gebruiken onder begeleiding van jou. Zodat je kan opletten dat hij het mes correct hanteert en veilig gebruikt.

Succes!


Groet,
David

I only went out for a walk, and finally concluded to stay out till sundown, for going out, I found, was really going in. (John Muir)
Teacher
Berichten: 2535
Lid geworden op: 19 jan 2011, 16:42
Locatie: België sint-niklaas
Contacteer:

Re: dagje met de kleine op pad

Bericht door Teacher »

[quote="sudoma"]
hoezo? zwanger? gefeliciteerd  ;D
[/quote]

Ja men vrouw is zwanger van ons 1e

[quote="David"]
Misschien het mes alleen laten gebruiken onder begeleiding van jou. Zodat je kan opletten dat hij het mes correct hanteert en veilig gebruikt.
[/quote]
Zo denk ik er ook over, de meeste ongevallen gebeuren met bot gereedschap.
Je zal ogen tekort komen, en snijden zal hij zich zeker. Als je de nodige veiligheden leert is de kans veel kleiner. Maar 100%uitgesloten is het niet. Gewoon wijzen op de gevaren en veel laten oefenen onder toezicht. Op die manier krijgt hij respect voor een mes.

Wie kan hier zeggen dat hij zich nog nooit gesneden heeft aan een mes. De mensen die er het meeste mee werken en het een gewoonte aan het worden is zullen sneller zichzelf snijden dan mensen die net beginnen en nog veel respect voor dit prachtig stukje gereedschap hebben.


Afbeelding
Gebruikersavatar
jenniskens
Berichten: 6064
Lid geworden op: 09 apr 2010, 18:45
Locatie: Venray
Contacteer:

Re: dagje met de kleine op pad

Bericht door jenniskens »

Idd bot mes, nooit doen, en hij is idd wel erg jong. Je moet er zelf wel zeker van zijn maar toon zelf geen onzekerheid naar je kind toe. Laat hem anders voorlopig gewoon mee kijken en wijs hem op goed gebruik van een mes. je merkt van zelf wel waneer hij en jij er klaar voor bent. En in de vingers snijden zal zeker wel een keer gebeuren maar kweekt respect voor een mes.

En begin danmet een Opinel kinder mes.

Afbeelding


Afbeelding      
See you in the bush, Gebert
Gebruikersavatar
sudoma
Berichten: 198
Lid geworden op: 06 dec 2012, 17:30
Locatie: Heerlen

Re: dagje met de kleine op pad

Bericht door sudoma »

Mm, tnxs zal er eens over nadenken om hem onder begeleiding een mes te laten gebruiken.
Dat een mes scherp is begrijpt hij wel. Hij heeft al eens een klein sneetje gehad omdat hij een schilmesje te pakken kreeg  ::)

Zal hem wel eens een stokje laten spitsen waarbij hij van zich af moet snijden
Wie kan hier zeggen dat hij zich nog nooit gesneden heeft aan een mes.
Is idd waar, ik heb me al zo vaak gesneden, maar kleine vingertjes en die ongecontroleerde bewegingen die een kind maakt, maken mij pers toch wel nerveus. ;-) kleine vingertjes ligger er sneller af dan de onze denk ik.  ;-)
Ja men vrouw is zwanger van ons 1e
Gefeliciteerd dan maar ;D
Dus over een paar maanden met het hele forum
[img height=158 width=240]http://www.argo-rug.nl/images/argo/besc ... uisjes.jpg[/img]
bij jou eten...  ;D
Dat worden dan veel beschuitjes inkopen haha ;-) Grapje!  #025#


Een dag zonder zorgen begint met bushcraften in de morgen.
Gebruikersavatar
Een pan's hobby kok
Berichten: 8625
Lid geworden op: 30 mar 2011, 11:08
Locatie: Berkel en rodenrijs

Re: dagje met de kleine op pad

Bericht door Een pan's hobby kok »

[quote="jenniskens"]
Idd bot mes, nooit doen, en hij is idd wel erg jong. Je moet er zelf wel zeker van zijn maar toon zelf geen onzekerheid naar je kind toe. Laat hem anders voorlopig gewoon mee kijken en wijs hem op goed gebruik van een mes. je merkt van zelf wel waneer hij en jij er klaar voor bent. En in de vingers snijden zal zeker wel een keer gebeuren maar kweekt respect voor een mes.

En begin danmet een Opinel kinder mes.

Afbeelding
[/quote]

inderdaat een fijn mes mijn kleine jongen is hier ook mee begonnen.
Hultafors heeft nu ook een fijn mes.
http://www.hultafors.nl/products/snijden/messen/vakmessen/veiligheidsmes-skr/


Voor/Door en Met elkaar komen we een heel eind.
GR.Herman
http://www.facebook.com/BushcraftLimburg
een pan's gerechten en voedsel-Rookgerechten.
http://forum.bushcraftnederland.nl/http ... 15#p138315
Gebruikersavatar
Anneke
Berichten: 1365
Lid geworden op: 10 apr 2010, 18:16

Re: dagje met de kleine op pad

Bericht door Anneke »

[quote="sudoma"]
[...] of hij een mes mag hebben. maar ik vertrouw het niet...
het is mijn enigste zoontje en zal waarschijnlijk ook de enige blijven dus ik ben er toch voorzichtig mee.
[/quote]

Wat bedoel je met "het"? Vertrouw je hem niet? Of jezelf niet?

In het eerste geval: waar ligt de grens van je vertrouwen? Je kunt rustig zeggen dat jij bepaalt wanneer hij met het mes mag werken. Bijvoorbeeld niet als jij vindt dat hij te moe of juist uitgelaten is. Op een gegeven moment gaan ze bij zichzelf na in hoeverre ze moe zijn.

In het tweede geval: heb je een EHBO diploma? Zo nee, misschien helpt dat (samen met EHBO-setje uiteraard) om jezelf het vertrouwen te geven dat je in het geval het nodig is ook werkelijk een oplossing kunt bieden.


Gebruikersavatar
sudoma
Berichten: 198
Lid geworden op: 06 dec 2012, 17:30
Locatie: Heerlen

Re: dagje met de kleine op pad

Bericht door sudoma »

Wat bedoel je met "het"? Vertrouw je hem niet? Of jezelf niet?
Ik bedoel "Het mes icm ongecontroleerde bewegingen", ik vertrouw hem wel maar hij heeft nog veel ongecontroleerde reacties en als hij zich dan snijd zou ik me toch wel schuldig voelen. Maakt ook verder niet uit, ik moet me maar eroverheen zetten en niet altijd denken dat het zielig is als hij zich snijd. Als ik hem niks laat doen en laat toekijken is het pas zielig  :-[ :-D
heb je een EHBO diploma?
Heb ik wel maar is al een paar jaar verlopen (EHBO, BHV, AED), stabiele zijligging, verband, botten zetten, spalken, spuiten zetten, hechten, reanimatie en aed en ect.
Het probleem is niet dat ik hem niet zou kunnen verbinden of dergelijke, maar vindt het wel moeilijk/er omdat het mijn eigen zoon is. Zou het nou om een wildvreemde gaan heb ik er een heel ander gevoel bij ;-)

Ik heb hier nog een aantal oude mesjes liggen, ik ga er eentje bijslijpen tot deze een stompe punt heeft en dan ff scherp maken en dan gaan we hem eens laten kennismaken met het mes. Als hij toch een beetje gecontroleerd met het mes kan omgaan zie ik verder geen problemen om hem een eigen mes te kopen/geven, maar wou het toch even vragen aan de rest van de "ouders" hier op het forum, die hebben meestal meer ervaring met dit soort dingen omdat de kids misschien al wat ouder zijn of zo.
Zo wist ik niet eens dat er ook kindermessen bestonden. Kon die messen alleen van aan tafel, maar die zijn zo bot....
Tnxs voor jullie reacties iig ;-)  ;D We gaan gewoon eens kijken hoe het gaat...

  #009# #032#


Een dag zonder zorgen begint met bushcraften in de morgen.
Plaats reactie