dutch oven deksel toch steeds roestvorming

Alles met betrekking tot onderhoud van je uitrusting.
justl1
Berichten: 99
Lid geworden op: 11 jun 2012, 13:52
Locatie: olst

Re: dutch oven deksel toch steeds roestvorming

Bericht door justl1 »

[quote="hannie"]


Het grote verschil tussen lijnolie op een lepeltje doorslikken en de coating die op een goed behandelde pan is dat de pan een laagje polymeriseerde oliedeeltjes bevat. Die dus Chemisch gezien niks meer te maken hebben met lijnolie. Je eet die coating er niet af.
[/quote]

Ehm ..  de olie die je er op smeert polymeriseert over tijd. Dat doet alle olie - op de meeste frituurpan-netjes goed te zien - onder invloed van (in dit geval) warmte. Dus de olie die je op smeert gaat polymeriseren en vormt een gesloten coating.
Die coating is niet knetterhard en komt wel degelijk weer in je eten terecht (in kleine hoeveelheden) maar dat is niet erg (Chemisch is het niet meer het zelfde spul). Daarnaast duurt het polymeriseren lang dus je kan  er van uit gaan dat na een kook-schoonmaak-invet rondje er nog steeds gewone olie in de pan zit. Bij het inbranden versnel je het hele proccess om een coating te maken.


bambix
Berichten: 484
Lid geworden op: 11 nov 2013, 11:42

Re: dutch oven deksel toch steeds roestvorming

Bericht door bambix »

maar het kan dus ook met zonnebloemolie (waar ik een rustiger gevoel bij heb) ?


justl1
Berichten: 99
Lid geworden op: 11 jun 2012, 13:52
Locatie: olst

Re: dutch oven deksel toch steeds roestvorming

Bericht door justl1 »

Het kan zelfs met motorolie als je wil :)

Maar, ja, t kan met olijf/zonnebloem olie prima - zowel inbranden als onderhoud.. Alle olie gaat polymerizeren en krijg je dus de gewilde coating. Of je met lijnolie een harder laagje krijgt weet ik niet.
Ik doe zelf altijd olijf/zonnebloem omdat ik die toch bij me heb om mee te koken.


bambix
Berichten: 484
Lid geworden op: 11 nov 2013, 11:42

Re: dutch oven deksel toch steeds roestvorming

Bericht door bambix »

ja dat was mijn insteek ook, hoef alleen minder zout mee te nemen de volgende keer :) en die klote sponsjes never nooit niet meer.

dank voor alle hulp en tips mensen!!


hannie
Berichten: 135
Lid geworden op: 08 sep 2013, 21:39

Re: dutch oven deksel toch steeds roestvorming

Bericht door hannie »

nog even een technische toevoeging

er is wel een goede rede om voor lijnolie te kiezen namelijk dat deze het beste polymeriseerd van de eetbare oliën. De coating wordt dus optimaal. Het polymeriseren gebeurt door de aanwezigheid van omega 3 verzuren. De omega-3- vetzuren vormen de " haakjes" waarmee de coating ontstaat. Hiervan zitten er heel veel meer in lijnolie. En dus krijg je een betere laag in de DO.

Het inbranden zelf:

Zorg voor een schone DO.
Je kan de DO schoon krijgen door hem in de oven te zetten en het oven reinigings programma te kiezen.

Daarna goed schoon maken met water,om de restjes uit de DO te spoelen.

Drogen in de oven  op 120 graden zodat je zeker weet dat alle water er uit is.

Lijnolie in de DO en met keukenpapier droog vegen. De DO moet niet glimmen!

Dan de oven op de hoogste stand en een uur verwarmen, oven uit en twee uur laten afkoelen.
Vanaf het insmeren met lijnolie een keer of zes (6) herhalen.

Blijft de laag kleverig dan heb je teveel olie laten zitten, of je bakt te kort of te koud.

Succes ermee


Gebruikersavatar
Meatloaf
Berichten: 1016
Lid geworden op: 15 feb 2012, 19:00
Locatie: Betuwe

Re: dutch oven deksel toch steeds roestvorming

Bericht door Meatloaf »

misschien handig om te vermelden waar iedereen zijn/haar lijnzaad olie vandaan haalt? als iedereen het over lijnzaadolie van een voetselketen heeft loopt alles hier langs elkaar heen ;)
ik heb mijn flesje uit de gamma, gekookte lijnzaad olie. gebruik het alleen om houten pijlen in te smeren. dit spul wil je waarschijnlijk niet op je DO smeren...


riffraff
Berichten: 120
Lid geworden op: 25 mar 2012, 15:26

Re: dutch oven deksel toch steeds roestvorming

Bericht door riffraff »

Bij de boerenbond verkopen ze zowel gekookte als rauwe lijnolie. De rauwe lijnolie hebben ze in halve liters van volgens mij de Parel, te vinden bij de schildersbenodigdheden, en in liters of nog meer van een ander merk, en te vinden bij het paardenvoer. Beide is geschikt voor de hier besproken doeleinden.


hannie
Berichten: 135
Lid geworden op: 08 sep 2013, 21:39

Re: dutch oven deksel toch steeds roestvorming

Bericht door hannie »

Nog even gekeken in de biowinkel 250 ml voor ongeveer drie euro. In de reform winkel iets goedkoper. Een halve liter voor de zelfde prijs. Maar niet bio. Een kwart liter heb je zat aan wand er olie wordt snel ranzig en is dan onbruikbaar. Het is wel belangrijk te zoeken naar levensmiddelen kwaliteit.


Gebruikersavatar
b2b
Berichten: 3345
Lid geworden op: 11 apr 2010, 20:33
Locatie: Heemskerk

Re: dutch oven deksel toch steeds roestvorming

Bericht door b2b »

Kwam bij de Aldi kleine flesjes olie tegen o.a. koolzaad etc voor consumptie, misschien een tip
gr
Cees


Gebruikersavatar
Tim
Berichten: 1159
Lid geworden op: 14 jul 2015, 16:34

Re: dutch oven deksel toch steeds roestvorming

Bericht door Tim »

Hi,

Onze DO gaat nu 13 jaar mee. Voornamelijk voor brood, pizza en stoofpot. Nooit afgewassen, alleen spoelen met water, even op het vuur drogen en daarna de binnen en buitenkant in de olie, vet, wat er maar is. Als het een keer aanbakt, dan met water op het vuur uitkoken en verder hetzelfde riedeltje. Wel eens wat roest gehad, maar dat was vaak een gevolg van eigen luiheid :-[.

De truc is volgens mij, laat je eten/olie niet te heet worden. Bij brood hetzelfde, liever een kwartiertje langer en op bodem en deksel wat meel strooien. Dat blijft alles sowieso schoon.

En volgens mij kun je het beste koken met verzadigd vet, reuzel, boter of bv ruwe kokosolie (niet geraffineerd). Niet met olie, dat hoort over de sla ;-).

Groet,
Carpy


If you are not willing to be a fool, you can't become a master.
Gebruikersavatar
cjhage
Berichten: 378
Lid geworden op: 19 aug 2013, 10:33
Locatie: Bruinisse

Re: dutch oven deksel toch steeds roestvorming

Bericht door cjhage »

ik doe het altijd met olijf olie of zonnebloem olie
zowel bakken als mijn Do inbakken
werkt super en nooit last van roest


Boomknuffelaar
Berichten: 120
Lid geworden op: 28 nov 2018, 10:08
Locatie: LWD

Re: dutch oven deksel toch steeds roestvorming

Bericht door Boomknuffelaar »

Zeer late toevoeging.......

DO’s zouden eigelijk niet geschuurd moeten worden.
Petromax bv verkoopt maliënkolder achtige schuur divices, ik vermoed INOX of LW30/31, niet meer en minder. Vreemd genoeg ‘schuren’ de gepolijste ringetjes eventuele aankoektroep er met weinig kracht wél uit, maar de patina niet.
Plastic schrapers mogen/kunnen ook.

NB: patina is goed gegaan of niet.

Beter zelfde dag bij patineren of niet.
Te patineren objecten kunnen allen opnieuw gepatineerd naar eenvoedig schuren met ongeveer korrel 200/260
Beter 10 keer dun dan 3 keer dik.

Na schoonmaken, liefst met flink heet water, flink laten uitdampen alvorens te oliën.
Iedere foodproce olie is geschikt.

Spoel je pan na gebruik niet te snel met koud water uit ivm kappen.

Afbeelding


”Worrying”, is usin’ your emagination, to create something you don’t want!!
Gebruikersavatar
Tim
Berichten: 1159
Lid geworden op: 14 jul 2015, 16:34

Re: dutch oven deksel toch steeds roestvorming

Bericht door Tim »

Hey,

Probleem is dat mensen de DO te heet gebruiken. Ik maak heb praktisch nooit schoon met "iets". Gewoon uitvegen of met beetje water op vuur.

- Geolied wegzetten.
- Bij bakken beetje bloem onder je baksel.
- Evt verbrandde stukjes met takje wegbikken.

Heb het ding al meer dan 10jr.

Tim


If you are not willing to be a fool, you can't become a master.
Gebruikersavatar
Mosseltje
Berichten: 161
Lid geworden op: 08 mar 2016, 09:10
Locatie: Brabant

Re: dutch oven deksel toch steeds roestvorming

Bericht door Mosseltje »

Ik snap de moeilijkheden ook niet.
Je maakt de DO schoon en je vet hem in met wat je net voorhanden hebt.


Gebruikersavatar
Martin Outdoors
Berichten: 2192
Lid geworden op: 03 apr 2014, 18:26
Locatie: Waar ik vanavond slaap.

Re: dutch oven deksel toch steeds roestvorming

Bericht door Martin Outdoors »

6 november 2014, denk dat dat die DO onderhand wel ontroest is ;D


Youtube kanaal "Veld vaardigheden" ;
https://www.youtube.com/channel/UCRx3EQ ... tzC44XdSVw
Plaats reactie