dutch oven deksel toch steeds roestvorming

Alles met betrekking tot onderhoud van je uitrusting.
bambix
Berichten: 484
Lid geworden op: 11 nov 2013, 11:42

Re: dutch oven deksel toch steeds roestvorming

Bericht door bambix »

no worries dat schreeuwerige prik ik wel doorheen, je tips zijn goed en daar gaat het om toch?

ik gebruik(te) grof zeezout omdat het de patina niet aantast bij het schuren. vandaar


justl1
Berichten: 99
Lid geworden op: 11 jun 2012, 13:52
Locatie: olst

Re: dutch oven deksel toch steeds roestvorming

Bericht door justl1 »

Ik ga t een keer proberen, t zout!


bambix
Berichten: 484
Lid geworden op: 11 nov 2013, 11:42

Re: dutch oven deksel toch steeds roestvorming

Bericht door bambix »

wel grof zout, fijn keukenzout heb je niks aan, juist het grove is alsof je met keizeltjes schrobt zonder de patina te slopen (zo onderhoud ik em al bijna 2 jaar en gaat altijd goed, totdat ik zo slim was om een sponsje van staalwol te gebruiken.......
Ga em zo es even onderhanden nemen (staat al een week op mn fornuis op me te wachtten)


Gebruikersavatar
Stijn Smits
Berichten: 289
Lid geworden op: 03 apr 2010, 07:19
Contacteer:

Re: dutch oven deksel toch steeds roestvorming

Bericht door Stijn Smits »

Hmmmm zout zou ik niet snel gebruiken,  gaat het daar juist niet van roesten?

Die van wordt altijd schoongemaakt met water en daarna voorzien van een laagje olijfolie.

Tot nu toe geen roest en ik gebruik em toch al vier jaar met enige regelmaat.

Groet Stijn


bambix
Berichten: 484
Lid geworden op: 11 nov 2013, 11:42

Re: dutch oven deksel toch steeds roestvorming

Bericht door bambix »

Zolang er een patina op zit niet, je moet het ook niet op het rauwe metaal gebruiken. Het is meer voor onderhoud van de patina bedoelt.


Gebruikersavatar
madman73
Berichten: 2119
Lid geworden op: 06 mar 2014, 23:01
Locatie: Delfzijl
Contacteer:

Re: dutch oven deksel toch steeds roestvorming

Bericht door madman73 »

Bij mij ook geen roest. Ik gebruik geen zout, maar zelfde wekwijze als justl1. Wolgens mij komt dit overeen met die beschreven in het DO kookboek. Die zou ik gewoon aanhouden. Schijnt te werken.


bambix
Berichten: 484
Lid geworden op: 11 nov 2013, 11:42

Re: dutch oven deksel toch steeds roestvorming

Bericht door bambix »

heb em net nog es afgewreven en met olie ingesmeerd en op zn kop op de wok pit van het fornuis gezet.
Goed heet gestookt en toen vuur eronderuit, omdraaien en nog es met olie ingesmeerd.
heeft nog wat bruinige vlekjes maar volgens mij moet het wel goedkomen


Gebruikersavatar
Snow
Berichten: 1225
Lid geworden op: 22 mar 2010, 14:06

Re: dutch oven deksel toch steeds roestvorming

Bericht door Snow »

Met een krant kom je al heel ver om hem schoon te maken.


hannie
Berichten: 135
Lid geworden op: 08 sep 2013, 21:39

Re: dutch oven deksel toch steeds roestvorming

Bericht door hannie »

Ik heb op een van mijn Do's ook een plekje dat blijft roesten. Er zit blijkbaar wat in het staal ter plekke. Kan best wat zurigs zijn geweest dat te lang op het deksel heeft gelegen.
Het is aan de buitenkant en dus maak ik er me niet druk om.

Ik lees veel in dit draadje over DO bezitters die de DO een tijdje laten wachten voor dat de pan verzorgd wordt.  Dat is wel extra veel werk en meer kans op roest plekken.

Er is ook gesuggereerd dat lijnzaad (vlas)-olie geen verstandige keuze zou zijn. Het tegendeel is waar, door de eigenschappen van lijnzaadolie vormt deze de meest harde laag die met een eetbare olie kan verkrijgen.  Je kan het zelf lezen:  http://sherylcanter.com/wordpress/2010/01/a-science-based-technique-for-seasoning-cast-iron/

Als je deze seasoning gebruikt kan je DO zelfs tegen een beetje afwasmiddel.

De andere methode van coaten met een zwarte roestlaag is misschien nog wel iets voor die deksel Bambix. http://sherylcanter.com/wordpress/2010/02/black-rust-and-cast-iron-seasoning/


bambix
Berichten: 484
Lid geworden op: 11 nov 2013, 11:42

Re: dutch oven deksel toch steeds roestvorming

Bericht door bambix »

Super dank voor de info!
Ik meende dat lijnzaadolie slecht voor je was als je het opwarmde.
Maar da's niet waar dus?


Gebruikersavatar
MauriceMoss
Berichten: 137
Lid geworden op: 24 sep 2014, 15:50

Re: dutch oven deksel toch steeds roestvorming

Bericht door MauriceMoss »

Het probleem met gekookte lijnzaadolie is ten eerste dat als je het bijvoorbeeld in de bouwmarkt koopt, het vaak met terpentine gemixed is. Dat lijkt me niet heul lekker nee :)
Ten tweede moet je gewoon oppassen met de doek die je gebruikt hebt, deze kan door broei in de olie spontaan in de fik vliegen.. Men adviseert de doek in een metalen container buiten op te bergen, in water te leggen of te verbranden. Ik doe vaak het laatste :)

Volgens mij is pure gekookte lijnzaadolie niet naar / gifitig als je de dampen in ademt, maar daar ben ik geen expert in!!


bambix
Berichten: 484
Lid geworden op: 11 nov 2013, 11:42

Re: dutch oven deksel toch steeds roestvorming

Bericht door bambix »

....................klinkt niet echt smakelijk.
Als het goed is ga je er niet dood van.........


hannie
Berichten: 135
Lid geworden op: 08 sep 2013, 21:39

Re: dutch oven deksel toch steeds roestvorming

Bericht door hannie »

[quote="bambix"]
Super dank voor de info!
Ik meende dat lijnzaadolie slecht voor je was als je het opwarmde.
Maar da's niet waar dus?
[/quote]

Klop als je al lijnolie gebruikt dan koud.

Het grote verschil tussen lijnolie op een lepeltje doorslikken en de coating die op een goed behandelde pan is dat de pan een laagje polymeriseerde oliedeeltjes bevat. Die dus Chemisch gezien niks meer te maken hebben met lijnolie. Je eet die coating er niet af.

Na het schoonmaken een beedje spijsolie in de DO wrijven heeft niks met het seasoning te maken.

@ MauriceMoss  Wie heeft het over gekookte lijnolie?
Het gaat hier om biologische, koudgeperste, vlaszaadjes.  Die koop je in de biowinkel of een reform zaak. Het wordt ook gebruikt als paarden voer.

Voor broei moet je toch oppassen kan ook met rauwe lijnolie gebeuren. Het doekje waarmee je de DO mee in de olie zet. Maar ook Danish-Oil en Petroleum  bijvoorbeeld.

Aan gekookte lijnolie worden droogmiddelen toegevoegd (Cobalt en Zirconium) en meestal terpentine / terpentijn. Dat is allemaal niet gezond voor de mens.


bambix
Berichten: 484
Lid geworden op: 11 nov 2013, 11:42

Re: dutch oven deksel toch steeds roestvorming

Bericht door bambix »

Ok, kan ik dan dus op de zelfde manjier lijnolie gebruiken om in te branden of is daar nog een truuc voor?


Teacher
Berichten: 2535
Lid geworden op: 19 jan 2011, 16:42
Locatie: België sint-niklaas
Contacteer:

Re: dutch oven deksel toch steeds roestvorming

Bericht door Teacher »

Mensen,
Er is een gigantisch verschil tussen;

Ruwe lijnolie (niet giftig en ontvlambaar) of het lekker en eetbaar is weet ik niet en dat laat ik in het midden.

en gekookte lijnolie (wel giftig, hard snel uit en de gebruikte doeken kunnen spontaan ontvlammen)

de gekookte lijnolie is niet "aan de kook gebrachte ruwe lijnolie", maar dit is de naam van de chemische behandeling.


Afbeelding
Plaats reactie