Bewaren slaapzak

Alles met betrekking tot onderhoud van je uitrusting.
Gebruikersavatar
Cousteau
Berichten: 53
Lid geworden op: 18 jan 2015, 08:28

Bewaren slaapzak

Bericht door Cousteau »

Dag mede bushcrafters,
Vandaag is m'n nieuwe slaapzak op de mat gevallen (DD Jura2 XL) en vroeg me af of er suggesties zijn om hem op te slaan tussen de kampeertrips door. Hoe bewaren jullie je slaapzak?
- gewoon in de stuffsack?
- uitgehangen in de kast?
- anders?

Hiervoor gebruikte ik gewoon een goedkoop slaapzakje van de Action (geen aanrader bij vorst) en die zat gewoon in de bijgeleverde zak. Maakte ook niets uit want hij kostte maar een tientje ofzo.

Alvast bedankt voor de reacties!


Gebruikersavatar
Jandar
Berichten: 836
Lid geworden op: 25 sep 2010, 05:58
Locatie: hilversum

Re: Bewaren slaapzak

Bericht door Jandar »

Ik heb ze uitgevouwen op een lijn hangen.
Wanneer je hem hebt gebruikt moet je hem na een trip zeker uithangen, zodat hij kan drogen.
Voor wat ik heb gelezen wordt het in compressiezak/ stuffzak bewaren van de slaapzak
niet aangeraden voor langere tijd, omdat in geval van een syntethische slaapzak de fiber kunnen
breken en bij een donzen slaapzak kan het dons gaan plakken en verliest dus zijn warmte efficientie.


I mean - what have you got to lose?
You know, you come from nothing - you're going back to nothing. What have you lost? Nothing!
(Life of Brian)
Gebruikersavatar
Great egret
Berichten: 271
Lid geworden op: 28 apr 2014, 21:39

Re: Bewaren slaapzak

Bericht door Great egret »

ik bewaar al mijn dons-items los-liggend in een kast op een plank binnenshuis. Synthetisch stop ik gewoon in de stuffsack, nooit problemen mee gehad maar ik gebruik synthetisch alleen als het niet koud is en het dus voor mij niks uitmaakt of het iets in prestatie is teruggelopen.


Gebruikersavatar
Arjendej
Berichten: 131
Lid geworden op: 29 apr 2014, 19:11
Locatie: Groningen

Re: Bewaren slaapzak

Bericht door Arjendej »

Al mijn slaapzakken hangen ook altijd. Ik ben zelf van plan om een lijn te spannen langs het plafond om ze allemaal naast elkaar op te hangen. Maar ja, ik heb een hele kamer aan ruimte voor mijn kampeerspul.

De wat luxere slaapzakken worden vaak met een extra grote linnen zak geleverd. Wanneer je je slaapzak na een trip droogt, kan je 'm vervolgens in de linnen zak bewaren. Zo voorkom je ook dat de isolatie naar de knoppen gaat.


Gebruikersavatar
J@siu
Berichten: 3573
Lid geworden op: 18 apr 2012, 18:47

Re: Bewaren slaapzak

Bericht door J@siu »

Welkom ...
ook ik heb een Jura II XL  en die hangt over een lijn die ik in een hobby kamer heb gespannen
de M90 hangt ook uit als ik niet weg ben ...
dan nog een Survivalslaapzak (hettykat) hangt ook uit ..of ze liggen losjes in een kast , maar mijn voorkeur gaat uit naar hangen  8-)


"Dont copy me, by yourself"
Gebruikersavatar
Sander2000
Berichten: 2727
Lid geworden op: 06 apr 2012, 15:42

Re: Bewaren slaapzak

Bericht door Sander2000 »

Idd in de kleine compressiezak is niet goed, voor synthetisch maakt het minder uit dan dons maar losjes is altijd beter. In een grote linnen katoenen zak die er soms bijgeleverd zit, op een plank, over een lijn, op een logeerbed, etc..
Ik heb hem zelf in een grote plastic opslagdoos.


yuno
Berichten: 515
Lid geworden op: 19 jan 2012, 14:21
Locatie: antwerpen

Re: Bewaren slaapzak

Bericht door yuno »

Na het drogen prop ik ze in een la (niet zoveel ruimte ;) ). Niet in de stuffzak voor bovenstaande redenen en vooral ook niet netjes oprollen als ze in de stuffzak gaan. Als je ze altijd op de zelfde manier oprolt en bewaard in de stuffzak heb je kans dat je vulling één kant op duwt en zo coldspots creeerd. Proppen dus!


Gebruikersavatar
Dabberty
Berichten: 3026
Lid geworden op: 20 mar 2013, 13:41
Locatie: Praag
Contacteer:

Re: Bewaren slaapzak

Bericht door Dabberty »

Hoi, de mijne hangen ook allemaal aan de muur, is beter voor het behoud van de isolatie, etc, etc.


Waidmann
Berichten: 1171
Lid geworden op: 21 feb 2013, 23:08
Locatie: Gelderland

Re: Bewaren slaapzak

Bericht door Waidmann »

Bij dons snap ik dat het een kleefbende wordt. Maar als je ze even goed uitdroogt maakt het bij synthetisch toch weinig uit? Ik bedoel of je hem nu eenmaal uit de zak haalt of erin laat, je slaapzak krijgt net zoveel vouwen en proppen te voortduren. Qua veerkrachtigheid maakt het in mijn ervaring (Snugpak + M90) weinig uit, even goed opkloppen en hij is weer mooi fluffy.

Ik prop ze altijd in de stuffzak maar snoer deze niet aan, bevalt me tot nu toe prima. Dons zou ik inderdaad wel hangen of in een linnenzak stoppen. Bij ophangen moet je ook voorzichtig zijn dat ze niet te lang hangen, zwaartekracht doet ook z'n werk en als je vulling zakt dan onderin de pockets.


oud deelnemer 4
Berichten: 3217
Lid geworden op: 21 jan 2013, 22:39
Contacteer:

Re: Bewaren slaapzak

Bericht door oud deelnemer 4 »

Mijn slaapzakken liggen allemaal op een plank in 'n kast.


Gebruikersavatar
Cousteau
Berichten: 53
Lid geworden op: 18 jan 2015, 08:28

Re: Bewaren slaapzak

Bericht door Cousteau »

Bedankt allemaal, nuttige tips! Ik vond trouwens niet veel info over dit type slaapzak op het forum (of elders op internet trouwens). Ik zal er eens een kort verslagje van maken na m'n eerst volgende trip.


Gebruikersavatar
b2b
Berichten: 3345
Lid geworden op: 11 apr 2010, 20:33
Locatie: Heemskerk

Re: Bewaren slaapzak

Bericht door b2b »

Aan een hangertje en in de grote stofzak van Ikea aan de muur.

gr
Cees


back2basemetcees@hotmail.nl

www.back2basemetcees.wix.com/back2basic

tel- 0251-245202

cui bono, Cicero

never judge a man untill you have walked two moons in his moccassins
Teacher
Berichten: 2535
Lid geworden op: 19 jan 2011, 16:42
Locatie: België sint-niklaas
Contacteer:

Re: Bewaren slaapzak

Bericht door Teacher »

Ik heb eens gehoord dat als je een donzen slaapzak omhoog hangt dat dat zoals waidmann zegt alle dons naar onder in elk compartiment zakt.
Dat je dus beter een donzen slaapzak in zijn grote bijgeleverde zak stockeert of gewoon plat onder je bed.
Ik doe het eerste.


Afbeelding
oud deelnemer 4
Berichten: 3217
Lid geworden op: 21 jan 2013, 22:39
Contacteer:

Re: Bewaren slaapzak

Bericht door oud deelnemer 4 »

[quote="Teacher"]
Ik heb eens gehoord dat als je een donzen slaapzak omhoog hangt dat dat zoals waidmann zegt alle dons naar onder in elk compartiment zakt.
[/quote]

Uit eigen ervaring kan ik zeggen dat dit helemaal klopt, ligt ook wel een beetje aan het stikwerk van je slaapzak, en of ie in compartimenten is gemaakt. maar over het algemeen klopt dit wel.
daarom berg ik nu al jaren al mijn slaapzakken plat op een plank op en niet meer hangend. En propwerk in een compressiezak is voor dons zeker niet goed als het er lang in blijft zitten.


Gebruikersavatar
b2b
Berichten: 3345
Lid geworden op: 11 apr 2010, 20:33
Locatie: Heemskerk

Re: Bewaren slaapzak

Bericht door b2b »

Heb geen dons alleen synthetisch.

gr
Cees


back2basemetcees@hotmail.nl

www.back2basemetcees.wix.com/back2basic

tel- 0251-245202

cui bono, Cicero

never judge a man untill you have walked two moons in his moccassins
Plaats reactie