Natte uitrusting meenemen

Alles met betrekking tot onderhoud van je uitrusting.
Gebruikersavatar
Matis
Berichten: 2087
Lid geworden op: 23 jun 2010, 19:41
Locatie: Overloon

Natte uitrusting meenemen

Bericht door Matis »

Hallo,

Wat doen jullie als je tarp, poncho, bivakzak of tent nat is geworden door de regen maar je moet hem weer inpakken?
Ik vind het normaal al lastig om in het bos alles goed op te rollen totdat het weer in het zakje past, maar als alles nat is vind ik dit nog lastiger.
Hebben jullie tips?

Groet Matis


Gebruikersavatar
Martin Outdoors
Berichten: 2192
Lid geworden op: 03 apr 2014, 18:26
Locatie: Waar ik vanavond slaap.

Re: Natte uitrusting meenemen

Bericht door Martin Outdoors »

Ik pak alles weer in de organieke zakken, vooral mijn tarp is meestal vochtig tot drijfnat maar gewoon op te rollen en terug te vrotten in zijn zakje .
Nooit last van gehad dat iets niet paste of veel moeilijker ergens in ging vanwege nattigheid.

Wat vind jij precies lastiger eigenlijk ?


Youtube kanaal "Veld vaardigheden" ;
https://www.youtube.com/channel/UCRx3EQ ... tzC44XdSVw
Gebruikersavatar
rude
Berichten: 903
Lid geworden op: 17 jul 2012, 17:56
Locatie: België
Contacteer:

Re: Natte uitrusting meenemen

Bericht door rude »

Ik gebruik voor alles waterdichte stuff-sacks. Tarp, bivy, kleding,... Je kan je tarp er inproppen en de rest van je materiaal blijft droog.

Onderstaande set up lijkt min of meer op de mijne:
https://www.youtube.com/watch?v=THckcO7A9ng
Laatst gewijzigd door rude op 12 jul 2015, 12:19, 1 keer totaal gewijzigd.


Gebruikersavatar
Matis
Berichten: 2087
Lid geworden op: 23 jun 2010, 19:41
Locatie: Overloon

Re: Natte uitrusting meenemen

Bericht door Matis »

[quote="Zandhaas"]
Ik pak alles weer in de organieke zakken, vooral mijn tarp is meestal vochtig tot drijfnat maar gewoon op te rollen en terug te vrotten in zijn zakje .
Nooit last van gehad dat iets niet paste of veel moeilijker ergens in ging vanwege nattigheid.

Wat vind jij precies lastiger eigenlijk ?
[/quote]

Ik heb dit probleem vooral met mijn bivakzak, die gaat dan een stuk stroever in de zak. Maar ook dat bv andere uitrusting vochtig wordt.

[quote="rude"]
Ik gebruik voor alles waterdichte stuff-sacks. Tarp, bivy, kleding,... Je kan je tarp er inproppen en de rest van je materiaal blijft droog.

Onderstaande set up lijkt min of meer op de mijne:
https://www.youtube.com/watch?v=THckcO7A9ng
[/quote]

Ah, waterdichte stuff-sacks. Daar had ik niet aan gedacht  :D Misschien wordt de rest dan minder nat.
En ook een handig filmpje, een tarp op of afbouwen terwijl het regent is een van de minder leuke klusjes vind ik  :P


Gebruikersavatar
rude
Berichten: 903
Lid geworden op: 17 jul 2012, 17:56
Locatie: België
Contacteer:

Re: Natte uitrusting meenemen

Bericht door rude »

Mja, het kan raar lijken een nat voorwerp weg te stoppen in je rugzak maar het meeste materiaal kan hier wel tegen tot het moment er is om het te drogen en weer netjes op te bergen. Voordeel van de stuffsacks is dat je ze soms zodanig kan compresseren dat je mooie pakketjes in je rugzak hebt die heel makkelijk terug te vinden zijn en die makkelijk stapelen.


Gebruikersavatar
Dabberty
Berichten: 3026
Lid geworden op: 20 mar 2013, 13:41
Locatie: Praag
Contacteer:

Re: Natte uitrusting meenemen

Bericht door Dabberty »

M'n natte tarp en kleding stop ik in zo'n stevige plastic tas. Meestal wordt de rest niet nat. Ik heb het niet zo op die waterdichte stuffsack achtige dingen, neemt teveel ruimte en zijn niet erg makkelijk in andere vormen te vouwen zodat het net wel past in de rugzak.


Gebruikersavatar
michiel
Berichten: 1582
Lid geworden op: 20 jan 2011, 09:34
Locatie: Noord-Brabant

Re: Natte uitrusting meenemen

Bericht door michiel »

@ dabberty: silnylon stuffsack? Waterdicht en neemt weinig ruimte in.

Een natte tent of tarp gaat bij mij in een plastic tas/vuilniszak. Of opgerold aan de buitenkant onder de riempjes van m'n tas.


Brousse - handgemaakt, voor outdoor

You are free to choose, but you're not free from the consequence of your choice.
Gebruikersavatar
Wälderer
Berichten: 433
Lid geworden op: 29 jan 2013, 18:56
Locatie: België

Re: Natte uitrusting meenemen

Bericht door Wälderer »

Natte uitrusting probeer ik eerst zo goed mogelijk het water af te schudden, dan gaan ze in de mesh pockets aan buitenkant van de rugzak, zo wordt de rest niet nat.


Take less, do more.
yuno
Berichten: 515
Lid geworden op: 19 jan 2012, 14:21
Locatie: antwerpen

Re: Natte uitrusting meenemen

Bericht door yuno »

Natte spullen gaan standaard op mijn backpack tot de droog zijn. Als ze semidroog zijn gaan ze onder de klep (bovenop de trekkoord en onder de klep).

mijn ervaring is dat natte spullen in een drysack gaan stinken als ze een paar dagen achtereen nat worden opgeruimd. (ook al worden ze elke dag gebruikt buiten de drysack)


Roely
Berichten: 1471
Lid geworden op: 26 aug 2012, 12:40

Re: Natte uitrusting meenemen

Bericht door Roely »

hier ook eerst in een vuilniszak.
Een meerdaagse met verplaatsing, gaat alles er weer uit bij een droog moment en alles aan de waslijn, al dan niet met vuur.


Gebruikersavatar
bart martinszoon
Berichten: 38
Lid geworden op: 30 jun 2015, 22:20

Re: Natte uitrusting meenemen

Bericht door bart martinszoon »

bijna alle spullen die echt nat kunnen worden (zoals mn tarp)bevinden zich meetstal buiten mn rugzak gewoon opgerolt en aan mn rugzak bevestigt maakt dan ook niet uit als het een keer meer ruimte inneemt en de rest van mn spullen worden niet nat


Gebruikersavatar
bjorri
Berichten: 108
Lid geworden op: 15 sep 2014, 14:47
Locatie: NH

Re: Natte uitrusting meenemen

Bericht door bjorri »

[quote="rude"]
https://www.youtube.com/watch?v=THckcO7A9ng
[/quote]
Eerst de vier punten van de tarp in een zak proppen en dan een hele grote luchtbel door de stof heen moeten drukken lijkt me niet bevorderlijk voor de waterdichtheid. Zoals de man zelf al opnoemt wordt je zelf ook erg nat van deze methode.

Dat kruislings optissen van die lijnen over duim en pink vind ik dan wel weer een goede tip.


Thuis is waar mn slaapzak is.
Gebruikersavatar
janvanloon
Berichten: 3334
Lid geworden op: 20 feb 2012, 22:09

Re: Natte uitrusting meenemen

Bericht door janvanloon »

De mijne zit in een snakeskin. Oprollen, skin erover en hup in een drybag of vuilniszak ( bij verplaatsing ).
Als ik naar huis ga, dan gaat hij aan de onderkant in de rugzak en word hij thuis uitgedroogd.

Het leuke aan de snakeskin is:
het hangt snel op bij slecht weer.
en je kunt relatief snel inpakken bij slecht weer ( tarp als laatste ;) )


Quote: "In the school of the woods, there is no graduation day. " Horace Kephart

bushcraftexperience.be
Fetzl
Berichten: 109
Lid geworden op: 11 mar 2015, 22:36
Locatie: Olen, België
Contacteer:

Re: Natte uitrusting meenemen

Bericht door Fetzl »

[quote="janvanloon"]
De mijne zit in een snakeskin.
[/quote]

link ? van "snakeskin" (buiten het velletje van het beestje) heb ik nog niet gehoord.... of ik ken het onder andere naam mss


Gebruikersavatar
janvanloon
Berichten: 3334
Lid geworden op: 20 feb 2012, 22:09

Re: Natte uitrusting meenemen

Bericht door janvanloon »

snakeskin ( bij bushcraftshop.nl ) een skin waar je de hangmat in doet ;)
de gewone werkt perfect voor de DD 3x3 tarp


Quote: "In the school of the woods, there is no graduation day. " Horace Kephart

bushcraftexperience.be
Plaats reactie