Canvas waterproof maken

Alles met betrekking tot onderhoud van je uitrusting.
Gebruikersavatar
Basel
Berichten: 1651
Lid geworden op: 04 aug 2011, 17:07
Locatie: Bladel

Canvas waterproof maken

Bericht door Basel »

Dag mensen
Heeft iemand ervaring met een canvas tent / doek zuiver maken en opnieuw waterproof maken, welke middelen kan ik het beste gebruiken ?

mvg basel


Gebruikersavatar
MichelVH
Berichten: 1329
Lid geworden op: 01 sep 2014, 12:19
Locatie: In de buurt van Den Haag

Re: Canvas waterproof maken

Bericht door MichelVH »

Bij de action kun je een spray kopen. Kost ongeveer 5,-.
Erop sprayen en een paar uur in laten trekken. Heb zo mijn tent mooi waterdicht gekregen.


Vollgas Voraus!
Mors

Re: Canvas waterproof maken

Bericht door Mors »

Tatteljee maakt vnl katoenen tenten
de impregnatie die zij verkopen is erg goed


Gebruikersavatar
Basel
Berichten: 1651
Lid geworden op: 04 aug 2011, 17:07
Locatie: Bladel

Re: Canvas waterproof maken

Bericht door Basel »

Thx voor de tips,
scono, wat voor spul is dat dan ? want t moet wel voor canvas/katoen zijn lijkt me ..
maurice ik heb even gemaild wat zij gebruiken, ben erg benieuwd


Gebruikersavatar
michiel
Berichten: 1582
Lid geworden op: 20 jan 2011, 09:34
Locatie: Noord-Brabant

Re: Canvas waterproof maken

Bericht door michiel »

Hoe vies is het doek? In de wasmachine kan of naar een wasserette; daar hebben ze grotere trommels.

Ik heb laatst voor €5 een kilo bijenwas gehaald bij een imker een paar straten verder (binnenstad Tilburg; je vindt ze ook overal :-) ). Je kan de bijenwas laten smelten en verdunnen met terpentijn. Je kan er nog olie bij doen zodat je een mooie pasta krijgt. Als je je doek daarmee insmeert en daarna verwarmt met een föhn, dan krijg je een erg mooi waterdicht doek dat er na een paar jaar als 150 jaar oud uitziet.

Er zijn wat tutorials op YT. 

Eigenlijk is de vraag; waar is het doek van; tent, tarp? Iets anders? En wat wil je ermee doen? Mooi rustiek waterdicht maken of lichter in gewicht houden en waterdicht maken?


Brousse - handgemaakt, voor outdoor

You are free to choose, but you're not free from the consequence of your choice.
Gebruikersavatar
Basel
Berichten: 1651
Lid geworden op: 04 aug 2011, 17:07
Locatie: Bladel

Re: Canvas waterproof maken

Bericht door Basel »

Het is een katoenen/canvas bell tent welke we gekocht hebben ( 2e hands ) en nieuw leven in willen blazen om een ideale wintertent te maken voor rondom de auto.
Waterdicht worden van de tent is het belangrijkste , een kilo meer of minder maakt niet uit want hij weegt al 22 kg :D haha


Gebruikersavatar
MichelVH
Berichten: 1329
Lid geworden op: 01 sep 2014, 12:19
Locatie: In de buurt van Den Haag

Re: Canvas waterproof maken

Bericht door MichelVH »

@basel, het is voor katoen/canvas, ik geloof dat er voor nylon niks bestaat. Naja, duct tape :) het is een soort chemisch goedje, geen idee wat. Ook zwellen de vezels van canvas (of katoen, geen idee welke van de twee) op als ze nat worden, dan wordt het echt goed waterdicht.


Vollgas Voraus!
Gebruikersavatar
bjorri
Berichten: 108
Lid geworden op: 15 sep 2014, 14:47
Locatie: NH

Re: Canvas waterproof maken

Bericht door bjorri »

Canvas is veel grover en daardoor veel stugger dan katoen. Katoen zou ik niet met bijenwas insmeren, weinig kans dat het op katoen langer zn werk blijft doen.

Google geeft producten zat voor dit doel. Geschikt voor katoen is ook geschikt voor linnen en canvas. Reken op een euro de m2.

Voor kunststoffen zijn er ook impregneermiddelen maar dat zijn andere middelen dan voor natuurlijke vezels.


Thuis is waar mn slaapzak is.
Gebruikersavatar
Martin Outdoors
Berichten: 2192
Lid geworden op: 03 apr 2014, 18:26
Locatie: Waar ik vanavond slaap.

Re: Canvas waterproof maken

Bericht door Martin Outdoors »

Ik zou hem eerst op waterdichtheid testen , in de regen opzetten en een dag in de regen laten staan, lekt hij niet dan niks meer aan doen.
Dan pas met middeltjes dingen gaan doen en het canvas schoonmaken lijkt me ook niet goed voor de waterdichtheid.

Dit post ik omdat mijn oude tenthelftjes uit 1950 van het weekend goed heb kunnen testen in 12 uur lang regen :) .
Zonder schoongemaakt te hebben en geen middeltjes gebruikt was de tent goed waterdicht. :P
En soms werkt een waterdicht middel zelfs averechts zoals ik een keer heb ondervonden met een jas .

Dus ,zie maar wat je doet haha wel hier neerzetten wat je gaat doen he  :D


Youtube kanaal "Veld vaardigheden" ;
https://www.youtube.com/channel/UCRx3EQ ... tzC44XdSVw
Gebruikersavatar
b2b
Berichten: 3345
Lid geworden op: 11 apr 2010, 20:33
Locatie: Heemskerk

Re: Canvas waterproof maken

Bericht door b2b »

Een 'ouderwetse' tipi van grof katoen werd 'vroeger' rotvrij en waterdicht(?) gemaakt door forse rook aan de binnenzijde
te veroorzaken.

Verder is er op YT een filmpje over een mix van bijenwas en lijnolie wat goed zou werken.

gr
Cees


back2basemetcees@hotmail.nl

www.back2basemetcees.wix.com/back2basic

tel- 0251-245202

cui bono, Cicero

never judge a man untill you have walked two moons in his moccassins
Gebruikersavatar
Tim
Berichten: 1159
Lid geworden op: 14 jul 2015, 16:34

Re: Canvas waterproof maken

Bericht door Tim »

[quote="b2b"]Verder is er op YT een filmpje over een mix van bijenwas en lijnolie wat goed zou werken.[/quote]En als oplosmiddel terpentijn. https://nl.wikipedia.org/wiki/Terpentijn

Dus geen terpentine!

Terpentijn is natuurlijke schimmelwerende oleohars, ruikt sterk, zal na enige van tijd verdampen en niet zo sterk meer ruiken.

Je kan het gewoon krijgen bij de betere verfwinkel/bouwmarkt/boerebond/welkoop etc.

Carpy


If you are not willing to be a fool, you can't become a master.
Gebruikersavatar
b2b
Berichten: 3345
Lid geworden op: 11 apr 2010, 20:33
Locatie: Heemskerk

Re: Canvas waterproof maken

Bericht door b2b »

Carpy,  inderdaad, dom van me om dat te vergeten.

gr
Cees


back2basemetcees@hotmail.nl

www.back2basemetcees.wix.com/back2basic

tel- 0251-245202

cui bono, Cicero

never judge a man untill you have walked two moons in his moccassins
Gebruikersavatar
Basel
Berichten: 1651
Lid geworden op: 04 aug 2011, 17:07
Locatie: Bladel

Re: Canvas waterproof maken

Bericht door Basel »

Dank jullie allen voor de info. Ik hoop m in de herfstvakantie hier te kunnen doen over n week. Ik zal actie fotos make.  ;D


Gebruikersavatar
Basel
Berichten: 1651
Lid geworden op: 04 aug 2011, 17:07
Locatie: Bladel

Re: Canvas waterproof maken

Bericht door Basel »

[quote="Basel"]
Dank jullie allen voor de info. Ik hoop m in de herfstvakantie hier te kunnen doen over n week. Ik zal actie fotos make.  ;D
[/quote]


Ik denk dat ik hem eerst eens op zet, en een keer regen laat ervaren, en daarna met de Hogedrukreiniger afspuiten omdat ik de groene aanslag niet echt sierlijk vind haha,
Daarna weer een keer regen laten ervaren en bij lekkage idd pas impregneren / behandelen.
Liefst zou ik een spul gebruiken wat ik er alleen maar op hoef te spuiten en klaar, ben niet zo gewend/fan van het aan moeten maken/ mengen van een product.


Gebruikersavatar
MichelVH
Berichten: 1329
Lid geworden op: 01 sep 2014, 12:19
Locatie: In de buurt van Den Haag

Re: Canvas waterproof maken

Bericht door MichelVH »

Mengen hoeft niet, gewoon spuiten en klaar. Hogedrukspuit zou ik niet doen, met een sponsje en warm water lijkt mij beter.


Vollgas Voraus!
Plaats reactie