Hoe ik mijn '90 Nederlandse legerkisten onderhoud

Alles met betrekking tot onderhoud van je uitrusting.
Gebruikersavatar
MichelVH
Berichten: 1329
Lid geworden op: 01 sep 2014, 12:19
Locatie: In de buurt van Den Haag

Hoe ik mijn '90 Nederlandse legerkisten onderhoud

Bericht door MichelVH »

Hallo allemaal,

Met dit drassige weer worden mijn legerkisten altijd modderig en vies. Morgen ga ik eropuit met Sander2000, dus moesten ze even schoongemaakt worden van vorige keer. Niet zo goed van mij, moet je eigenlijk meteen schoonmaken ;D . Ik heb zelf geen middelen zoals Sno-Seal of zo'n speciaal middeltje. Met deze techniek zijn mijn kisten 100% waterdicht, ik kan door aardig diepe plasjes lopen met deze schoenen zonder natte voeten. Ik vind deze schoenen wel wat zwaar, maar nog nooit last of pijn ervan gehad. Ik draag ze in combinatie met dikke thermo-sokken van Wingsdump in Den Haag.

Ze waren best wel smerig, er zaten veel klonten modder op.
Afbeelding
Afbeelding
Ik haalde de veters eruit om ook bij de tong te komen.
Afbeelding
Ik legde ze in een badje zeepsop.
Afbeelding
Toen flink borstelen onder de warme kraan.
Afbeelding
Afbeelding
Ik doe de onderkant ook altijd, mijn vader zegt dan altijd dat dat niet nodig is omdat het toch meteen vies wordt ::)
Afbeelding
En omdat ik door wilde werken met een theedoek afgedroogd in plaats van laten drogen. Ik gebruik een lichte doek zodat je meteen ziet waar je nog even moet schrobben.
Afbeelding
Dit is waar ik mee poets: Het KL setje en een blik zwarte Kiwi schoenpoets. De schoenpoets was flink verklonterd dus eventjes op een laag pitje gehouden. Niet inademen zeg...
Afbeelding
Het beruchte...
Afbeelding
Ingevet...
Afbeelding
Even 5 minuutjes laten staan en dan stevig uitborstelen.
Afbeelding
Daarna doe ik de zolen even met wat bandenspray. Dit beschermt geloof ik helemaal niet, maar het ziet er net wat mooier uit. Tip: Doe dit niet binnen aangezien dit spul echt overal neerslaat en je echt je nek breekt als het op je vloer zit ;D . Ik doe 't eerst even op een doekje en wrijf het dan in.
Afbeelding
Afbeelding
De veters zijn inmiddels uit het sop, en er komt echt niet normaal veel rotzooi uit voor 2 stukjes touw :o .
Afbeelding
Flink in de knoop ;D .
Afbeelding
Weer netjes ingeregen.
Afbeelding
Weer netjes en klaar voor een dagje in het bos.
Afbeelding
Ik doe een knoopje in de uiteinden, met koude handen is dat net iets makkelijker strikken.
Afbeelding[/url]

Iemand nog tips, ideeën of vragen? Graag!

Fijn weekend,
Michel
Laatst gewijzigd door MichelVH op 12 mar 2016, 22:01, 1 keer totaal gewijzigd.


Gebruikersavatar
janvanloon
Berichten: 3334
Lid geworden op: 20 feb 2012, 22:09

Re: Hoe ik mijn '90 Nederlandse legerkisten onderhoud

Bericht door janvanloon »

oude legertip: stee je blik schoensmeer in de fik. Doven door het blikdeksel er op te plaatsen
Dan word de smeer vloeibaar en kun je goed insmeren ;-)


Quote: "In the school of the woods, there is no graduation day. " Horace Kephart

bushcraftexperience.be
Gebruikersavatar
MichelVH
Berichten: 1329
Lid geworden op: 01 sep 2014, 12:19
Locatie: In de buurt van Den Haag

Re: Hoe ik mijn '90 Nederlandse legerkisten onderhoud

Bericht door MichelVH »

janvanloon schreef:oude legertip: stee je blik schoensmeer in de fik. Doven door het blikdeksel er op te plaatsen
Dan word de smeer vloeibaar en kun je goed insmeren ;-)
Oh ja, vergeten te zeggen. Heb dat toen ook gedaan, boven het gasfornuis. Nooit van gehoord, gewoon common sense O0


Gebruikersavatar
Martin Outdoors
Berichten: 2192
Lid geworden op: 03 apr 2014, 18:26
Locatie: Waar ik vanavond slaap.

Re: Hoe ik mijn '90 Nederlandse legerkisten onderhoud

Bericht door Martin Outdoors »

Je kan je schoensmeer wel in de fik steken maar je brand daarmee juist het waterdichte aspect er uit , smelten kan wel.
Smeert mooier maar is veel minder waterdicht als je het schoensmeer zelf in de brand steekt . zo 2 keer gezegd nu ^-^


Youtube kanaal "Veld vaardigheden" ;
https://www.youtube.com/channel/UCRx3EQ ... tzC44XdSVw
Gebruikersavatar
MichelVH
Berichten: 1329
Lid geworden op: 01 sep 2014, 12:19
Locatie: In de buurt van Den Haag

Re: Hoe ik mijn '90 Nederlandse legerkisten onderhoud

Bericht door MichelVH »

Zandhaas schreef:Je kan je schoensmeer wel in de fik steken maar je brand daarmee juist het waterdichte aspect er uit , smelten kan wel.
Smeert mooier maar is veel minder waterdicht als je het schoensmeer zelf in de brand steekt . zo 2 keer gezegd nu ^-^
Ik heb 't ook gesmolten in het blik. Bedoelde JVL dat je 't in de hens moest zetten? Anders was mijn moeder denk ik wel kwaad geworden, ik gok dat dat niet normaal veel stinkt...


Gebruikersavatar
Martin Outdoors
Berichten: 2192
Lid geworden op: 03 apr 2014, 18:26
Locatie: Waar ik vanavond slaap.

Re: Hoe ik mijn '90 Nederlandse legerkisten onderhoud

Bericht door Martin Outdoors »

Voorheen deden we het schoensmeer zelf in het blikje aansteken en lieten het branden tot het vloeibaar was zodat we onze kisten met dat vloeibare schoensmeer konden insmeren.

Dat zorgde voor hele mooie glimmende kisten. :-)


Youtube kanaal "Veld vaardigheden" ;
https://www.youtube.com/channel/UCRx3EQ ... tzC44XdSVw
Jeof
Berichten: 461
Lid geworden op: 26 mar 2014, 10:44

Re: Hoe ik mijn '90 Nederlandse legerkisten onderhoud

Bericht door Jeof »

wel eerst het leer laten drogen, met een doek haal je alleen het oppervlakkige vocht vanaf.
heb sinds kort mijn kisten met sno-seal behandeld, het water parelt er echt van af, zeker een aanrader, en ook niet duur.
Daarnaast voedt het het leer ook, en blijft het soepel.


Gebruikersavatar
janvanloon
Berichten: 3334
Lid geworden op: 20 feb 2012, 22:09

Re: Hoe ik mijn '90 Nederlandse legerkisten onderhoud

Bericht door janvanloon »

yeps, het blikje aansteken, op een paar seconden is er een deel vloeibaar, deksel erop om te doven en smeren maar...
Als je kisten niet genoeg blinkte had je prijs :o


Quote: "In the school of the woods, there is no graduation day. " Horace Kephart

bushcraftexperience.be
Atredz
Berichten: 46
Lid geworden op: 29 mar 2015, 15:54

Re: Hoe ik mijn '90 Nederlandse legerkisten onderhoud

Bericht door Atredz »

als je ze zwaar vindt is laten verzolen een optie. het gebruikte rubber plus house blok in de zool wegen nogal wat. ook breekt na X km de zool onder het buigpunt van de zool (merkje als je ineens natte voeten krijgt in een plasje van 1cm diep).

nog tip voor de veters zwart paracard werkt ook goed(strikt fijner als het nat is) en dan heb je in nood altijd nog 2 meter extra op de man

voor de rest goed bezig 8-) altijd goed M90 kistjes


Pyro
Berichten: 229
Lid geworden op: 04 jan 2015, 14:50
Locatie: Cote d'Azur.

Re: Hoe ik mijn '90 Nederlandse legerkisten onderhoud

Bericht door Pyro »

M90 kisten laten verzolen? Nog nooit van gehoord en volgens mij is dat zelfs constructief niet eens mogelijk! De zool van deze gevechtslaars is namelijk in 1 stuk gegoten bij BATA of Gerba of zo!
Om een schoen te kunnen verzolen moet deze uit meerdere lagen bestaan wat bij deze laars niet het geval is!
Uit ervaring in deze branche kan ik vertellen dat het verzolen van zo'n laars (mocht het toch mogelijk zijn) zo'n kostbare zaak is,dat je beter nieuwe schoenen kunt kopen!
"Back on topic"

Snow-seal is ook mijn tip in dit geval!
Ik poetste altijd eerst het kale leer zwart met normale schoenpoets en daarna 2 lagen Snow-seal aanbrengen op de laars en dan elke laag afzonderlijk infohnen en opwrijven met een droge katoenen lap!
Vooral je neuzen extra aandacht geven zie ik!
Maar als de neus eenmaal kaal is wordt dit wel steeds lastiger herstellen is mijn ervaring!










+


Gebruikersavatar
MichelVH
Berichten: 1329
Lid geworden op: 01 sep 2014, 12:19
Locatie: In de buurt van Den Haag

Re: Hoe ik mijn '90 Nederlandse legerkisten onderhoud

Bericht door MichelVH »

Hallo allemaal,

Verzolen kan denk ik niet, is gegoten rubber. Zwart paracord zat ik al aan te denken, en dat wilde ik ook een keer ergens bij meebestellen. De neuzen zijn kaal, en kan ik niks meer aan doen, misschien met een permanent marker inkleuren? Ik ga over een jaar, als mijn voeten waarschijnlijk zijn uitgegroeid, sparen voor goede Meindls of Hanwags. Voorlopig volstaat dit heel goed, vooral in diepe plassen blijven mn voeten kurkdroog. En ja, Snoseal zal vast beter zijn, maar ik kan voor het geld van dat potje ook wel leukere dingen kopen, een Hultafors bijvoorbeeld ;D .

Michel


Gebruikersavatar
Dabberty
Berichten: 3026
Lid geworden op: 20 mar 2013, 13:41
Locatie: Praag
Contacteer:

Re: Hoe ik mijn '90 Nederlandse legerkisten onderhoud

Bericht door Dabberty »

Een hultafors for 8 euro ? :-) I neem aan dat je het over de bijl hebt en niet het goedkope mes.. :-)

Tot nu toe kende ik sno-seal niet, maar ben wel nieuwsgierig geworden, en heb nu 2 potjes a 200gr besteld voor 8 eur per stuk.
Zal m'n kisten daar ook eens mee insmeren, kijken hoe dat bevalt.


Atredz
Berichten: 46
Lid geworden op: 29 mar 2015, 15:54

Re: Hoe ik mijn '90 Nederlandse legerkisten onderhoud

Bericht door Atredz »

Pyro schreef:M90 kisten laten verzolen? Nog nooit van gehoord en volgens mij is dat zelfs constructief niet eens mogelijk! De zool van deze gevechtslaars is namelijk in 1 stuk gegoten bij BATA of Gerba of zo!
Om een schoen te kunnen verzolen moet deze uit meerdere lagen bestaan wat bij deze laars niet het geval is!
Uit ervaring in deze branche kan ik vertellen dat het verzolen van zo'n laars (mocht het toch mogelijk zijn) zo'n kostbare zaak is,dat je beter nieuwe schoenen kunt kopen!
"Back on topic"

Snow-seal is ook mijn tip in dit geval!
Ik poetste altijd eerst het kale leer zwart met normale schoenpoets en daarna 2 lagen Snow-seal aanbrengen op de laars en dan elke laag afzonderlijk infohnen en opwrijven met een droge katoenen lap!
Vooral je neuzen extra aandacht geven zie ik!
Maar als de neus eenmaal kaal is wordt dit wel steeds lastiger herstellen is mijn ervaring!










+

zal morgen ff een foto maken van de mijne


Pyro
Berichten: 229
Lid geworden op: 04 jan 2015, 14:50
Locatie: Cote d'Azur.

Re: Hoe ik mijn '90 Nederlandse legerkisten onderhoud

Bericht door Pyro »

Beste Atredz,
Dat zou ik erg tof van je vinden en ik ben best benieuwd hoe dat eruit ziet!
Even voorop gesteld! Het is niet dat ik je niet geloof, maar ik ben gewoon benieuwd naar in wat voor stappen die beste schoenmaker dat dan gedaan heeft.
Heeft de beste man of vrouw dan eerst het oude loopbed eraf gefreest en toen een nieuwe rubber zool erop gelijmd of wat?
En wat voor kosten je daar dan aan gehad hebt, want gevechtslaarzen van dit type heb je tegenwoordig al vanaf 50 euro!
Alvast bedankt man!

Met vriendelijke groet,

Martijn Sprong.


Gebruikersavatar
MichelVH
Berichten: 1329
Lid geworden op: 01 sep 2014, 12:19
Locatie: In de buurt van Den Haag

Re: Hoe ik mijn '90 Nederlandse legerkisten onderhoud

Bericht door MichelVH »

Dabberty schreef:Een hultafors for 8 euro ? :-) I neem aan dat je het over de bijl hebt en niet het goedkope mes.. :-)

Tot nu toe kende ik sno-seal niet, maar ben wel nieuwsgierig geworden, en heb nu 2 potjes a 200gr besteld voor 8 eur per stuk.
Zal m'n kisten daar ook eens mee insmeren, kijken hoe dat bevalt.
Nope, een bijl voor €8 denk ik niet ;D ;-) , het gaat om het mes...


Plaats reactie