Schoenen onderhoud

Alles met betrekking tot onderhoud van je uitrusting.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
obiwanjacobi
Berichten: 1530
Lid geworden op: 03 dec 2009, 07:35
Locatie: Mijdrecht
Contacteer:

Schoenen onderhoud

Bericht door obiwanjacobi »

Wat doe jij aan onderhoud aan je schoenen?

Ik zelf zorg dat mijn schoenen na een paar keer 'gebruikt' te zijn weer schoon worden geschrobt en worden gepoetst. Dan blijft het leer mooi en waterdicht en soepel. Wanneer bijv. de zool is versleten koop ik nieuwe, dat laat ik niet repareren. Meestal zijn de kosten best hoog en lopen ze toch niet meer als vroeger met een nieuwe zool.

Ik gebruik nikwax om mijn leren schoenen in te vetten. Met je handen opbrengen zodat jouw warmte de was nog vloeibaarder maakt zodat het beter in het leer kan trekken. Daarna even laten staan (in de zon als het kan of een 'warme' plek in huis) en daarna even snel uitborstelen, veters er weer in en klaar.


Grtx,
Marc | Blog

Save a tree, eat a beaver!
All the gear but no idea!
Vrijbuitert

Re: Schoenen onderhoud

Bericht door Vrijbuitert »

Ik probeer de schoenen minimaal 1 keer per week te poetsen met ledervet.

Afbeelding

Als de schoenen droog zijn, veters er uit en schoon borstelen.
Dan invetten, laten drogen, uitsmeren en de veters er weer in.

Werkt prima, ze zijn mooi waterdicht...


Gebruikersavatar
Bouke Wigwam
Berichten: 77
Lid geworden op: 25 jun 2012, 11:42
Contacteer:

Re: Schoenen onderhoud

Bericht door Bouke Wigwam »

Mijn Kl kisten maak ik schoon en poets ze daarna in met het zwarte schoenpoets wat je bij de dump koopt.
Met me nieuwe lowa kisten weet ik nog niet zo goed wat ik daar mee moet doen. Aangezien er in de gebruiksaanweizing staat, ''vermijd vetten en oliën''.


skype: schwarzkopf22
Gebruikersavatar
Hazelaar Bert
Berichten: 224
Lid geworden op: 30 mei 2011, 22:35
Locatie: Erembodegem

Re: Schoenen onderhoud

Bericht door Hazelaar Bert »

Wax, je kunt dit bij de meeste buitensportzaken kopen.
Ze raden wax aan omdat dit het ademend vermogen zou in stand houden.
Dit in tegenstelling tot ledervet die alle poriën dicht maakt en dus het ademen van het leer stopt.

Bij meindl krijg je doorgaans standaard een potje van deze wax bijgeleverd.
En anders soorten sprays denk ik, ik gebruik ledervet en wax dus heb gene ervaring met deze sprays.

groet,

Bert


...schop ze een geweten...
Gebruikersavatar
Meatloaf
Berichten: 1016
Lid geworden op: 15 feb 2012, 19:00
Locatie: Betuwe

Re: Schoenen onderhoud

Bericht door Meatloaf »

wat ik doe om te onderhouden:
na een tijdje paar stukken ductape in de hiel stoppen omdat het daar door rot :D en harde stukjes stof lopen niet zo lekker...

verder borstel ik ze als ze onder de klei zitten, en kranten als ze verzopen zijn :p


Gebruikersavatar
Ranger
Berichten: 170
Lid geworden op: 13 jun 2011, 13:42
Locatie: Amstelveen

Re: Schoenen onderhoud

Bericht door Ranger »

De speciale tube van Haix die ik bij mijn Haix Tibet's heb gekregen. Veters eruit, schoon borstelen en klein beetje vet? op een doekje en dan inwrijven. En dan op de cv.
Ik zag paar dagen geleden een filmpje van David Canterbury, vermoed dat jullie die ook hebben gezien, over het onderhouden van schoenen. Hij ging hierbij naar de Danner-werkplaats. Mooi om te zien hoe ze daar 20 jaar oude schoenen helemaal opknappen en ze een heel ander model laten lijken. Even opgezocht, wat maakt Danner ontzettend goeie kwaliteit schoenen zeg! Mooi! :o


Once you've sworn an oath to the Dutchman, there's no leaving it. Not until your debt is paid.
Gebruikersavatar
lucien
Berichten: 1711
Lid geworden op: 11 nov 2010, 23:03
Locatie: nederland overijssel hengelo

Re: Schoenen onderhoud

Bericht door lucien »

ja dat heb ik inderdaad ook gezien vond ook vooral die hoge schoenen die ze lieten zien die oud waren er gaaf uit zien
sorry voor #031#


Gebruikersavatar
Ranger
Berichten: 170
Lid geworden op: 13 jun 2011, 13:42
Locatie: Amstelveen

Re: Schoenen onderhoud

Bericht door Ranger »

[quote="luciën"]
ja dat heb ik inderdaad ook gezien vond ook vooral die hoge schoenen die ze lieten zien die oud waren er gaaf uit zien
sorry voor #031#
[/quote]

Ja die waren echt mooi. Ik zoek eigenlijk een europese/nederlandse winkel om een keer voor Danner's te kijken (om gewoon te dragen naar school/werk)
maar nog geen succes met google.

Sorry voor de off-topic


Once you've sworn an oath to the Dutchman, there's no leaving it. Not until your debt is paid.
Gebruikersavatar
lucien
Berichten: 1711
Lid geworden op: 11 nov 2010, 23:03
Locatie: nederland overijssel hengelo

Re: Schoenen onderhoud

Bericht door lucien »

noorloos heeft schoenen van dat merk


Gebruikersavatar
Mastino
Berichten: 112
Lid geworden op: 25 dec 2009, 12:03
Locatie: Amstelveen

Re: Schoenen onderhoud

Bericht door Mastino »

ik gebruik voor al het leer, dus ook mijn schoenen, vet met teer. Dit is te vinden van merken zoals Lundhags (denk dat het ook in Epe beschikbaar is) en andere zweedse en noorse makers.

Bijkomend voordeel: je schoenen ruiken lekker naar brandende berkenbast...


oud deelnemer 2

Re: Schoenen onderhoud

Bericht door oud deelnemer 2 »

Slim als je gore-tex schoenen hebt

http://cambreur.nl/index.php/schoenen-onderhouden

En natuurlijk promoten zij hun eigen product maar er zijn meerdere merken beschikbaar maar het verhaal blijft overeind


Gebruikersavatar
Roel
Berichten: 2312
Lid geworden op: 10 apr 2010, 19:58

Re: Schoenen onderhoud

Bericht door Roel »

Grizz, mijn dank. Ik ben afgelopen jaar in Zweden, toen mijn stok-oude HanWagjes het begaven, aan een paar Gore Tex Vikings blijven hangen, maar had over het onderhoud nog niet echt nagedacht...  ;D


oud deelnemer 2

Re: Schoenen onderhoud

Bericht door oud deelnemer 2 »

your welcome  ;-)


Plaats reactie