G1000 + Greenlandwax

Alles met betrekking tot onderhoud van je uitrusting.
Walden
Berichten: 4
Lid geworden op: 31 jan 2013, 12:57

G1000 + Greenlandwax

Bericht door Walden »

Heeft er iemand ervaring met het gebuik van Greenland was en G1000?

Ik heb al jaren een G1000 jas en deze wás waterafstotend maar dat is er inmiddels wel af.
Nu zou je dmv greenland wax deze weer waterafstotend of zelfs waterdicht kunnen maken maar tot op heden is geen van beide gelukt. Ik heb al van alles geprobeerd met laag diktes, aantal lagen, voor verwarmen van de jas etc maar in het 'beste' geval krijg ik een jas die ik recht op in de hoek kan zetten en nog steeds de kleinste bui direct absorbeert.

Ik kwam zelfs een collega tegen die mijn wit uitgeslagen jas zag en vroeg 'oh, heb jij ook die greenland wax geprobeerd?'

Heeft iemand hier wel goede ervaring mee en een idee wat ik verkeerd doe?

voor het er in smelten van de wax gebruik ik een straalkacheltje (ongeveer hand warm) de was wordt dan vloeibaar en trekt er in.

Ik weet dat er andere alternatieven zijn (waszakjes en in de machine) maar de eenvoud even deze methode (in principe dan) spreekt me wel aan.

bvd


Gebruikersavatar
Basic Gear Outdoor
Berichten: 194
Lid geworden op: 08 jan 2010, 00:15
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

Re: G1000 + Greenlandwax

Bericht door Basic Gear Outdoor »

De greenlandwax doet het prima met g-1000. Er is alleen één maar.... G1000 is erg fijnmazig geweven materiaal. Greenlandwax werkt ook als bescherming voor dit materiaal. Wanneer er, zoals je zegt, al jaren geen nieuwe laag aangebracht is, dan slijt de stof veel sneller dan met greenlandwax. Daardoor wordt het product minder fijnmazig en zal het niet meer goed waterafstotend kunnen worden gemaakt. Na twee keer wassen is de wax er al weer uit.. Heb je het ook al met een strijkbout of fohn geprobeerd? Hierdoor gaat de wax diep in de g-1000 stof en slaat hij ook niet wit uit.


Dave van Deudekom-Guffroy
Eigenaar van Basic Gear Outdoor
Gebruikersavatar
TTS
Berichten: 974
Lid geworden op: 22 nov 2011, 14:05
Locatie: Brabant

Re: G1000 + Greenlandwax

Bericht door TTS »

Ik gebruik een hete lucht verfafbrander, op de laagste ! stand en op grotere afstand.
Maar vind ook dat het resultaat te weinig waterafstotend is ( waterdicht zal niet lukken ).
Misschien wat vaker waxen...


Gebruikersavatar
Basic Gear Outdoor
Berichten: 194
Lid geworden op: 08 jan 2010, 00:15
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

Re: G1000 + Greenlandwax

Bericht door Basic Gear Outdoor »

G-1000 is ook niet gemaakt om waterdicht te zijn, helaas... Alleen om waterafstotend te kunnen zijn.
Dat is een groot verschil, welke niet alle buitensportzaken goed uitleggen.


Dave van Deudekom-Guffroy
Eigenaar van Basic Gear Outdoor
Gebruikersavatar
lampje
Berichten: 1709
Lid geworden op: 13 aug 2010, 21:08
Locatie: Utrecht

Re: G1000 + Greenlandwax

Bericht door lampje »

Zelf heb ik en g-1000 broek die ik de broeks pijpen 2x dik heb bewerkt met de wax.
het boven gedeelte komt niet of minder met water en vocht in aanraking, en het blijft beter ademend.
zelfs als ik door klets natte heide loop worden m'n benen niet nat.
Ik gebruik ook de verf afbrander, op de laagste ! stand.
Oja en als je het kledingstuk in de was gooit kun je weer overnieuw beginnen

http://forum.bushcraftnederland.nl/index.php?action=profile;u=889;area=showposts;start=525


Vrijbuitert

Re: G1000 + Greenlandwax

Bericht door Vrijbuitert »

Ik dacht dat je de greenland wax bij FjällRäven leverancier gewoon je jas/broek of wat dan ook kan brengen en dat hun kostenloos de greenlandwax aanbrengen.


oud deelnemer 4
Berichten: 3217
Lid geworden op: 21 jan 2013, 22:39
Contacteer:

Re: G1000 + Greenlandwax

Bericht door oud deelnemer 4 »

Greenland wax op Fjall kleding maakt niet 100% watrerdicht wel waterafstotend en wat ik vooral belangrijk vind het maakt te stof was robuuster. Ik gebruik een strijkbout en voor de moeilijke stukjes een fohn. Enne... regelmatig vernieuwen die wax.

gisteren pas 2 GRATIS nieuwe blokken gehaald bij bever, ik had een vragenlijst beantwoord en als beloning 15 euri te besteden in hun schop.


Walden
Berichten: 4
Lid geworden op: 31 jan 2013, 12:57

Re: G1000 + Greenlandwax

Bericht door Walden »

Bedankt voor de reacties.

Ik meende ergens gelezen te hebben dat als je maar voldoende dunne lagen aan brengt je deze stof waterdicht kan krijgen, maar dat gaat dus niet lukken. Goed om te weten.

Verder zal ik eens proberen om een wat hogere temperatuur te gebruiken, mogelijk helpt dat om de wax beter in de vezels te krijgen.

"Oja en als je het kledingstuk in de was gooit kun je weer overnieuw beginnen". En misschien eerst wassen, heb ik nl nog nooit gedaan, mogelijk zorgt het vuil ervoor dat het vocht er in blijft trekken?

stof tot nadenken  ;-)


Gebruikersavatar
Een pan's hobby kok
Berichten: 8625
Lid geworden op: 30 mar 2011, 11:08
Locatie: Berkel en rodenrijs

Re: G1000 + Greenlandwax

Bericht door Een pan's hobby kok »

Na het in smeren een faun er bij pakken en de wax in de stof faunen.


Voor/Door en Met elkaar komen we een heel eind.
GR.Herman
http://www.facebook.com/BushcraftLimburg
een pan's gerechten en voedsel-Rookgerechten.
http://forum.bushcraftnederland.nl/http ... 15#p138315
oud deelnemer 3

Re: G1000 + Greenlandwax

Bericht door oud deelnemer 3 »

Ik heb een g1000 jas, die heb ik nu na 9 maanden voor het eerst eens gewassen. Het is een leuke jas (een reporter), maar ik ben nooit onder de indruk geweest van de waterafstotendheid (3x woordwaarde).

Zodra hij droog is zal ik er de greenland wax eens op loslaten en zien wat het resultaat is al ik hem zelf onder handen heb genomen.

Verder heb ik een drizabone en da's echt een heel waterdicht jasje  ;D, ook die heb ik zelf gewaxed mbv een verffohn (wees hier voorzictig mee) op de laagste stand en een kwast ( en een doek om eea af te werken), dat was successvol , maar een K** klus om goed te doen..we zullen zien of G1000 met greenland wax makkelijker is  ;-)


Walden
Berichten: 4
Lid geworden op: 31 jan 2013, 12:57

Re: G1000 + Greenlandwax

Bericht door Walden »

[quote="hsmeets"]
Ik heb een g1000 jas, die heb ik nu na 9 maanden voor het eerst eens gewassen. Het is een leuke jas (een reporter), maar ik ben nooit onder de indruk geweest van de waterafstotendheid (3x woordwaarde).

Zodra hij droog is zal ik er de greenland wax eens op loslaten en zien wat het resultaat is al ik hem zelf onder handen heb genomen.
[/quote]

Ik ben benieuwd naar je bevindingen.


Jan

Re: G1000 + Greenlandwax

Bericht door Jan »

Fjallraven heeft niet voor niets jassen en broeken met een Hydratic laag. Deze zijn wel waterdicht.

Dus wil je niet nat worden in een G1000 jas/broek : Hydratic .

gr,

Jan


Gebruikersavatar
Karl
Berichten: 440
Lid geworden op: 19 sep 2012, 22:58
Locatie: Drenthe

Re: G1000 + Greenlandwax

Bericht door Karl »

Wellicht n-aantal blokken wax smelten en je jas erin dompelen..  #025#

Zoals eerder reeds voorbij is gekomen: Greenland Wax dient puur ter bescherming van het weefsel - gaat idd langer mee - en maakt betreffende item behoorlijk goed waterafstotend. Maar verwacht je veel regen neem dan een Gore-Tex jas of een waxcoat! Al vergt die laatste ook zeker het nodige onderhoud.


karl


"The mind is like a parachute, it works better when it's open." - Jim Marrs
Gebruikersavatar
ger010
Berichten: 2732
Lid geworden op: 03 dec 2009, 12:25
Locatie: Hoogvliet
Contacteer:

Re: G1000 + Greenlandwax

Bericht door ger010 »

Zag in de winkel van die spuitbussen om een tent mee
water dicht te maken zou dat wellicht een optie zijn ?


Afbeelding
Gebruikersavatar
Karl
Berichten: 440
Lid geworden op: 19 sep 2012, 22:58
Locatie: Drenthe

Re: G1000 + Greenlandwax

Bericht door Karl »

Meen me te herinneren dat mensen wel eens 'harmisol' gebruikten maar pin me er niet op vast.


"The mind is like a parachute, it works better when it's open." - Jim Marrs
Plaats reactie