waterdicht maken kleding

Alles met betrekking tot onderhoud van je uitrusting.
Gebruikersavatar
stekker
Berichten: 3204
Lid geworden op: 02 dec 2009, 21:59
Locatie: Meteren

Re:waterdicht maken kleding

Bericht door stekker »

Wellicht overbodig te zeggen,turpentine is geen terpentine,maar terpentijn.

gr. theo


Groeten Theo.   Afbeelding





Life isn't about how you survived the storm...
It's about how you danced in the rain!!!
Jan

Re:waterdicht maken kleding

Bericht door Jan »

Terpentijn tegenover terpentine
Terpentijnolie is ten opzichte van het aardolieproduct terpentine vrij kostbaar. Daarom wordt voor het schoonmaken van de kwasten meestal terpentine gebruikt. Terpentijn heeft een groter oplossend vermogen en kan Damarhars oplossen. Vaak wordt beweerd dat terpentijn een sterkere verffilm achterlaat dan terpentine, maar dat lijkt een onbewezen vooroordeel.

Terpentijn en terpentine lijken uiterlijk veel op elkaar, beide zijn het dunne kleurloze vloeistoffen. De geur van terpentijn is echter harsachtig; die van terpentine lijkt wat meer op benzine. Kunstschilders vinden terpentijn over het algemeen lekker ruiken, maar dat is verraderlijk: in feite is terpentijn giftiger dan terpentine. Er bestaat ook een reukloos terpentijnsubstituut, in wezen niets anders dan terpentine waar de schadelijkste stoffen uit verwijderd zijn tot het minimum dat nog een effectief oplossend vermogen heeft, dat minder giftig is

citaat uit Wikipidea.


Ron

Re: waterdicht maken kleding

Bericht door Ron »

Hoi Cees,
het waterdicht maken al uitgeprobeerd?

Ik heb nu van Anneke een WW2/korea Amerikaanse slaapzakhoes gekregen en die wil ik ook weer waterdicht/waterafstotend zien te krijgen.


Dode Bever
Berichten: 69
Lid geworden op: 22 mei 2011, 20:30

Re: waterdicht maken kleding

Bericht door Dode Bever »

[quote="Ron"]
Hoi Cees,
het waterdicht maken al uitgeprobeerd?

Ik heb nu van Anneke een WW2/korea Amerikaanse slaapzakhoes gekregen en die wil ik ook weer waterdicht/waterafstotend zien te krijgen.
[/quote]

Wasmachine tentwaterproofing gebruiken, maar ik zou eerder voor een moderne gaan aangezien dit type gewoon ruk is.

De vraag is, wat wil je waterdicht krijgen? Als het een buitenlaag of een hoed is, ga je gang, maar je moet wel de afweging maken tussen waterproofing en snel kunnen drogen.  Ik geef over het algemeen de voorkeur aan snel drogende kleding met een poncho erover.


Gebruikersavatar
Roel
Berichten: 2312
Lid geworden op: 10 apr 2010, 19:58

Re: waterdicht maken kleding

Bericht door Roel »

Snel drogen is uiteraard een mooie bijkomstigheid waar het moderne kleding betreft, maar er hangt sinds een tijdje een soort vage back to basic geur op het forum waar een aantal leden wel oren naar heeft. Ron opende immers ook al het topic going traditional. Ik vind het zelf ook leuk om uit te vogelen hoe ik zonder alle high-tech gear toch op een redelijke manier buiten kan verblijven onder alle weersomstandigheden. Waar het de prehistorie betreft weet ik het voor een groot deel al, maar zeg maar, zaken uit het pré-kunsstoftijdperk, 17/18/19e eeuw en zo, dat is voor mij nog een uitdaging. Maar goed, daar doen we het toch ook voor, een beetje uitdaging? Dan zijn een paar kilootjes extra niet meer zo belangrijk.


Ron

Re: waterdicht maken kleding

Bericht door Ron »

Hoi Bever,
Snel drogen is mooi, niet eens nat worden beter.
En waarom is "dit type ruk"? Het spul is ouder dan jij, oerdegelijk en sterk, funktioneert nog steeds naar behoren m.u.v. een verminderde waterafstotendheid (waqsmachine) en je kunt ermee naast een knetterend vuurtje gaan liggen, zonder iedere vonk met argusogen in de gaten te moeten houden. En zoveel zwaarder als een moderne bivibag issie niet.

Roel geeft 't al een beetje aan; basics... Dus geen chemicaliën, moderne hulpmiddeltjes.
Dus een canvas buitenzak/bivibag, bijenwas en parafine. Al is de laatste wel een chemische verbinding; hij is wel volledig natuurlijk afbreekbaar, bij mijn weten.


bourgeois
Berichten: 752
Lid geworden op: 05 dec 2009, 20:37

Re: waterdicht maken kleding

Bericht door bourgeois »

  Ruk is misschien enigszins overstated, maar ook in nieuwstaat bereiken/bereikten dit soort buitenzakken in de verste verte niet de waterdicht/afstotendheid die we tegenwoordig verwachten. Oudere, en helaas veel zwaardere, alternatieven zoals dicht geweven dik zeildoek en oilcloth zijn superieur naar mijn ervaring. Vergeet ook niet dat veel US spul uit WO2 niet voortkwam vanuit een superieure technologie maar dikwijls gewoon voortkwam uit materiaalgebrek gezien de noodzaak om binnen de korste keren een leger van een paar miljoen man uit de grond te stampen en enigzins uit te rusten.


Gebruikersavatar
Roel
Berichten: 2312
Lid geworden op: 10 apr 2010, 19:58

Re: waterdicht maken kleding

Bericht door Roel »

"Snel drogen is mooi, niet eens nat worden beter".... zei Ron
Dat bedoel ik, je kunt in sommige moderne zaken eenvoudigweg in het water gaan liggen pitten, leuk, maar niet heus.
Eens goed om je heen kijken waar en hoe je een beetje droog kan liggen is niet alleen goed voor je nachtrust, maar je scherpt ook je oplettendheid weer een beetje aan....


Dode Bever
Berichten: 69
Lid geworden op: 22 mei 2011, 20:30

Re: waterdicht maken kleding

Bericht door Dode Bever »

Ik heb geslapen in o.a. de volgende oude slaapzakken:

- Bag, sleeping, wool
- Bag, Sleeping, Mountain, M-1942
- Sleeping Bag, Mountain, M-1949

deze in combinatie met het ding waar jij het over hebt: de Case, Water-repellent, for Bag, Sleeping

en ik ben nu weer terug bij wollen dekens met een poncho. Reden is dat de Case, Water-repellent helemaal niet water-repellent is, en het dons of de wol van de bovenstaande slaapzakken doorweekt raken, hun isolerende werking verliezen, en maar heel erg langzaam drogen. De M1949 is iets beter dan de eerdere types, maar ook daar zou ik in ieder geval een moderne waterdichte zak omheen doen.


Plaats reactie