Morakniv Bushcraft Black

Plaats waar reviews kunnen worden geplaatst.
Plaats reactie
Mors

Morakniv Bushcraft Black

Bericht door Mors »

Dit mes is een echt bushcraft mes. 
Het is niet zo vreemd dat het mes sterk word aanbevolen door de instructeurs van Extra Survival.
Het is ontworpen en gemaakt voor bushcraft taken in Zweden en van fameus Zweeds Koolstofstaal en hoogwaardige kunstoffen.  Koolstofstaal is roestend maar kan met Camelia Olie makkelijk worden onderhouden zodat het niet roest.
Het lemmet van 109 mm is ideaal. Zelf vind ik dat men bij langere messen de controle verliest over het snijden. Kortere bladen zijn ook niet ideaal omdat men met een mes wel een fatsoenlijke snijbeweging moet kunnen maken. Een mooie afstand van handvat tot werkafstand recht snijvlak en de buik van het lemmet.  De 3,2 dikte van het lemmet zorgt voor absoluut voldoende stevigheid (buigt niet door ook bij belasting) maar ook voor veel snijcomfort wat messen van 4 en 5 mm  missen. Voor batoning, kloven en snijden van vers en droog hout voldoet 3,2 mm Carbonstaal absoluut. De  3/4 tang constructie komt absoluut niet los.  De constructie is zo dat de kern van het handvat uit hard en stevig kunststof bestaat en het handvat van een erg fijn rubber achtig kunststof voor erg veel grip.  Ik heb nog geen meldingen gevonden van defecte lemmeten. Men moet nagaan dat full tang constructies ook niet zaligmakend zijn door de gaten van de pins en de gewichtbesparende gaten onder scales.
Het handvat is erg comfortabel, zo comfortabel dat het mijn lievelings mes is geworden. Ik heb diverse messen gebruikt van Fallkniven tot BarkRiver tot Scandi grind messen van Brusletto, Helle tot aan diverse custom O1 woodlores, echter dit mes springt er bij mij uit.
Koolstofstaal is erg zuiver staal, het mes is dan ook heel sterk en erg scherp te slijpen. Men kan dit mes prima slijpen op de meer betaalbare zachtere King waterstenen en/of de Belgische Brok /Coticule Ardennes.  Met het slijpen kan met de micro secondairy bevel eruitslijpen (platleggen) om hem full scandi te maken,  27 graden wat gelukkig veel meer is dan de 22 graden van de Mora Classic en Companion, 27 graden is erg stabiel en erg scherp.  Men kan uiteraard ook de micro bevel behouden, waardoor het mes aanzienlijker meer hufter proof is. Men levert wat in op snijprestatie (zeker bij carving van vers hout)  maar dit zijn persoonlijke afwegingen.  Het mes is niet zo prijzig dat men bv ertegen op ziet om het mes op zijn 27 graden te slijpen.
De coating is erg sterk en slijt niet zo maar weg.  Bij full Scandi (plat op snijvlak) slijpen verdwijnt de coating maar dat maakt een mooi contrast met het nog gecoate lemmet.
Enig minpuntje is wellicht de schede. De schede is een standaard Mora schede die zijn werk goed doet, maar die logischergewijs geen schoonheidsprijs verdient. Ikzelf het gekozen om een custom wetformed leren schede te maken, wat het mes meteen een ander karakter geeft en meer draagcomfort biedt.
De prijs kwaliteitsverhouding is prima. Het mes is duurder dan de standaard Mora's maar bied een veel steviger (langer en dikker) blad met grotere scandi grind waardoor het meteen alle bushcraftaken moeiteloos aankan.  De prijs is zoals meerdere messen zouden moeten hebben. Persoonlijk vind ik veel fabrieksmessen overprized (oa door US import) of door dure staalsoorten en afwerking) voor een product wat eigenlijk is bedoelt als gereedschap, een werkpaard, en dat laatste dat is de Mora Black :)

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding


Gebruikersavatar
norvin
Berichten: 31
Lid geworden op: 26 jan 2015, 19:56
Locatie: Hartje Zuid- Limburg

Re: Morakniv Bushcraft Black

Bericht door norvin »

Maurice, beter had ik de bushcraft black niet kunnen beschrijven.

Na diverse Bucknives nu een mora bushcraft black , ook meteen full scandi geslepen , daarom op het snijvlak geen coating meer.
Na gebruik met een beetje wd-40  inwrijven is alles.

De plastic schede vond ik in het begin maar niks , was ook de reden dat ik twijfelde om dit mes te kopen.

Grote voordeel van de plastic schede, droogt erg snel op in natte omstandigheden, en mes zit er goed vast ingeklemd.

Je hebt gelijk ,  absoluut mijn lievelingsmes , sinds mijn eerste zweedse motoren, eerst Monark later Husqvarna's eind jaren 70  Heb ik een voorkeur voor de styling en kwaliteit van zweedse producten


My favorite dinner is a steak dinner, a bottle of laphroaigh, and a loyal dog to eat the steak.
Mors

Re: Morakniv Bushcraft Black

Bericht door Mors »

dank je Norvin :)
beter idd iets kopen wat in de buurt word gemaakt
het is een degradatie om alle productie ver weg te stoppen en in je eigen land alleen maar regel- advies- of handelswerk te doen
groetjes Maurice


Maurice

Re: Morakniv Bushcraft Black

Bericht door Maurice »

D.d. 25.01.2017 nog steeds mijn favoriete werkmes

Lemmet ontwerp voor Bushcraft taken voor mij perfect.


oud deelnemer 4
Berichten: 3217
Lid geworden op: 21 jan 2013, 22:39
Contacteer:

Re: Morakniv Bushcraft Black

Bericht door oud deelnemer 4 »

Ik heb diverse Mora's en deze ook al eens in de hand gehad en mee gewerkt maar nog niet zelf gekocht. deze werkt toch ietsje anders dan al die mora's die ik heb moet ik ook wel zeggen. mooi ding !
En bedankt voor je review...


Maurice

Re: Morakniv Bushcraft Black

Bericht door Maurice »

Geen dank hoor :-)

Ik vind m idd ook anders.
Handvat, breder blad, scherpe rug, mooie grind, de hele feel.

Nog steeds mijn favoriete werkpaard - mes.

Mes word aan aanbevolen door EXTRA survival dat zegt ook wel wat.
Die twee zijn geen gear junk maar wel erg ervaren.


Maurice

Re: Morakniv Bushcraft Black

Bericht door Maurice »

Nog n foto
^-^
Bijlagen
WP_20170317_14_04_55_Pro.jpg
WP_20170317_14_04_55_Pro.jpg (2.58 MiB) 5876 keer bekeken


Gebruikersavatar
Cobber
Berichten: 490
Lid geworden op: 04 jan 2015, 20:27
Locatie: Top of the North

Re: Morakniv Bushcraft Black

Bericht door Cobber »

Nog een vraag...Heb dit mes al een paar jaar en voldoet prima.
Iemand die problemen heeft ondervonden dat hij niet FullTang is..veel mensen vallen daar over. Maar nu eens zien of er veel Bushcraft Blacks zijn gesneuveld daardoor.?????

Ik denk van nioet....maar eens kijken bij de trouwe gebruikers alhier!!!!


Gebruikersavatar
ger010
Berichten: 2732
Lid geworden op: 03 dec 2009, 12:25
Locatie: Hoogvliet
Contacteer:

Re: Morakniv Bushcraft Black

Bericht door ger010 »

Ik heb zelf de triflex geloof ik is ook niet full tang.
Gaat al jaren mee en tot op heden is het nog niet
gelukt om hem kapot te maken. Wel tijdens het batonnen
van een veel te dik stuk hout eens te veel bij het
handvat geslag toen schoot hij wat los. Heb het
handvat weer vast getikt en nooit last van gehad.

Neem aan dat met dit mes het het zelfde zal zijn.


Afbeelding
Plaats reactie