UKHammocks 20*(-6C) TopQuilt

Plaats waar reviews kunnen worden geplaatst.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Sander2000
Berichten: 2727
Lid geworden op: 06 apr 2012, 15:42

UKHammocks 20*(-6C) TopQuilt

Bericht door Sander2000 »

Hoi,

Ik heb op 3 juli dit jaar bij UKHammocks een 20* (Fahrenheit, -6C) TopQuilt besteld.
Ik dacht, nu ik hem een tijdje heb, dat het wel leuk zo zijn om een mooie review erover te schrijven, zodat sommigen van jullie er misschien ook een kunnen bestellen of het gewoon interessant vinden.
Ik heb hem nu denk ik 15 keer gebruikt, en altijd net opgeruimd in een stofvrije grote doos.
Kort samengevat, hij bevalt heel erg goed. Hij ziet er goed genaaid uit en de stuffsack is ook heel stevig.

Hij werd op 19 juli verzonden en ik had hem ongeveer 4 dagen later binnen.
Netjes ingepakt in een doos en in zijn stuffsack. Niet opgeloft, dat was helemaal top geweest, maar dan moest de doos wel erg groot zijn geworden, dus ik snap deze verpakking.

Ik heb hem een klein beetje custom laten maken. Ik wilde geen dichte footbox, zoals hij ze standaard maakt. Dus ik heb hem gemaild of hij een open footbox wilde maken met drukknopen en een cinch cord. Hij wilde niet knopen zetten omdat hij hier geen echte goede stamps voor had.(Uit prijsoverwegingen, niet uit onproffesionaliteit.)
Dus Mat, de maker, heeft de quilt open gelaten aan de onderkant, eigenlijk dus een deken. Wel heeft hij er een koord door de onderkant in gedaan. Toen hij was aangekomen heb ik zelf drukknopen erin gezet. Zie Extremtextil.de drukknopen Er zit een gereedschapje bij waar je de knopen kan plaatsen, dus dit is alles wat je nodig hebt.

Afbeelding
Foto van de onderkant

Afbeelding
Onderkant dicht, zoals je erin slaapt(als het niet te heet is). 'Footbox'

Het contact over de mail verliep goed en hij antwoordde snel.

Afbeelding
Zoals je erin slaapt

Hij heeft een buitenkant van een synthetische stof, ik weet niet precies wat voor. Edit: Ik zie net dat hij zijn quilts met DWR nylon maakt. DWR staat voor Durable Water Repellent. Ik weet alleen niet of hij dat ook al deed bij mijn quilt.
Ik heb trouwens de olive green.

Afbeelding
Kleuren; links is de stuffsack in coyote en rechts de TQ in olive green

Ik vind het nadeel van deze stof dat deze een beetje plakkerig aanvoelt, vooral als je zweet e.d. Maar dit is met de meeste lichte ademende synthetische stoffen zo.
Hierom wil ik nog een liner maken van een of andere dunne stof die lekkerder aanvoelt. Of zo’n Sea to Summit liner kopen. Dit voegt ook nog wat extra temperatuurrange toe, al zie ik mezelf niet zosnel buiten gaan slapen in temperaturen onder de -6C.
De vulling is dons, met een waarde van 900+ cuin. Cuin staat voor hoeveel cubic inch(16.3 cm3) één ounce(ong. 28 gram) van het dons vult. Hoe hoger dit getal hoe beter de isolatiewaarde voor hetzelfde gewicht. 900 cuin is het hoogste wat ik ooit ergens heb gezien bij een product. (Dit omdat ik niet zeker weet of hoger echt niet bestaat.)

Ik heb het idee dat er wat meer dons zit in de bovenste 'baffles', dan in de onderste. Een baffle is zo'n langwerpig compartiment voor het dons. Je ziet aan de buitenkant stiksels lopen, dat zijn de baffles.

Afbeelding
Foto loft baffles

Ik heb een kort filmpje gemaakt van het oploften van de TopQuilt in de stuffsack, die is nu aan het uploaden samen met een ander filmpje. Nog maar 309 minuten(al zegt die aanduiding niet heel veel). Dus die post ik later wel.

De afwerking is goed, niet helemaal perfect. Er hingen bijvoorbeeld wat draadjes los toen ik hem binnenkreeg. Niet dat het erg is, het is gewoon dat hij het niet helemaal tegen de stof aan heeft afgeknipt, maar het is niet zo netjes.

Hij heeft een buckle die onder je nek zit. Eerst dacht ik dat je dat wel zou voelen, maar hij is heel klein en ik heb er nooit last van gehad.
Het werkt eigenlijk heel goed, want met die buckle blijft de topquilt goed hoog zitten en is hij lekker warm om je schouders.

Afbeelding
Bovenkant, met buckle. Als je hem over je nek hebt kan je de cordlock(onder in beeld) aantrekken om geen luchtgaten over te laten.

Zoals alle topquilts, hij heeft geen capuchon. Maar daar gebruik ik gewoon een (zelfgemaakte) muts voor. Dat werkt voor mij heel goed. Als het echt koud is kan je een balaclava gebruiken evt. icm met een muts daaroverheen.

Dan het gewicht:
656 gram, incl stuffsack en zelfgezette knopen, gram. Ik heb geen foto dat hij op de weegschaal ligt maar heb het gewicht van mijn gearlist van vorige zomer genomen.

Afbeelding
In de bijgeleverde stuffsack. Hij is nog veel kleiner te compresseren.

Ik raad hem aan iedereen aan. Hier nog wat links:
Product pagina UKHammocks

UKhammocks New* Top Quilt

Ik hoop dat jullie er wat aan hebben of het anders interessant vonden,

Sander

PS als je nog iets wilt weten, vraag het ! ;-)


Gebruikersavatar
Sander2000
Berichten: 2727
Lid geworden op: 06 apr 2012, 15:42

Re: UKHammocks 20*(-6C) TopQuilt

Bericht door Sander2000 »

En zie hier het filmpje. Niets bijzonders, het startscherm is bijna langer dan het filmpje zelf  :D

Lofting up of the TopQuilt

Heb het even geannuleerd en dit filmpje alleen geupload, zo ging het een stuk sneller. De andere moet nu nog 263 minuten.

Gr, Sander


Gebruikersavatar
Rens
Berichten: 366
Lid geworden op: 08 jan 2011, 18:06
Locatie: Herten

Re: UKHammocks 20*(-6C) TopQuilt

Bericht door Rens »

Nette review sander. Ziet er goed uit de topquilt! Wil zelf ook nog een een top en underquilt aanschaffen. Maar eerst een andere hangmat.


Afbeelding
Gebruikersavatar
janvanloon
Berichten: 3334
Lid geworden op: 20 feb 2012, 22:09

Re: UKHammocks 20*(-6C) TopQuilt

Bericht door janvanloon »

Quote: Ik heb op 3 juli dit jaar ??? kan niet he  ;D ;D

nee joh, leuke review, wat heeft hij eigenlijk in totaal gekost als ik vragen mag?


Quote: "In the school of the woods, there is no graduation day. " Horace Kephart

bushcraftexperience.be
Gebruikersavatar
Sander2000
Berichten: 2727
Lid geworden op: 06 apr 2012, 15:42

Re: UKHammocks 20*(-6C) TopQuilt

Bericht door Sander2000 »

Bedankt Rens, en idd een UQ is echt veel warmer. Een tq is vooral handiger en lichter. Dus als je zoiets duurs ga kopen zou ik eerst een UQ kopen.

[quote="janvanloon"]
Quote: Ik heb op 3 juli dit jaar ??? kan niet he  ;D ;D

nee joh, leuke review, wat heeft hij eigenlijk in totaal gekost als ik vragen mag?
[/quote]

Bedoelde vorig jaar, zit nog niet helemaal in 2014 ;D
Bedankt, en hij kostte 134 pond plus 10 pond verzendkosten, volgens mij iets van 170 euro.


Gebruikersavatar
michiel
Berichten: 1582
Lid geworden op: 20 jan 2011, 09:34
Locatie: Noord-Brabant

Re: UKHammocks 20*(-6C) TopQuilt

Bericht door michiel »

Top review Sander!


Brousse - handgemaakt, voor outdoor

You are free to choose, but you're not free from the consequence of your choice.
Plaats reactie