ESEE Model 4

Plaats waar reviews kunnen worden geplaatst.
Gebruikersavatar
maartieboy
Berichten: 1181
Lid geworden op: 26 nov 2012, 17:00
Locatie: Rijswijk, Zuid-Holland
Contacteer:

ESEE Model 4

Bericht door maartieboy »

Deze heb ik geschreven voor knives and tools.
Onderaan het bericht zie je een link naar de review.
De ESEE 4 heb ik mogen houden :)

[glow=red,2,300]http://www.knivesandtools.nl/nieuws/expert-review-esee-model-4p-ko[/glow]

men moet begrijpen dat wanneer iemand een review voor een shop schrijft een negatieve punten 'juist' verwoord moeten worden.
Ik had het als staalfetisjist nog best lastig om het mes niet enkel op het staal te beoordelen. Ik heb dankzij het review messen weer van andere hoeken leren bekijken.


Mors

Re: ESEE Model 4

Bericht door Mors »

hoi!

goede review, maar je bent vergeten als + de prijs ;)
ik weet nl dat je referentie bij Bark River ligt  ;D


Gebruikersavatar
janvanloon
Berichten: 3334
Lid geworden op: 20 feb 2012, 22:09

Re: ESEE Model 4

Bericht door janvanloon »

leuk! maar een groot nadeel bij esee ( heb bijna een hele collectie ervan ) is het afschuren van de coating voor de ferrorod. Het doet wat afbraak aan het mes. maar ze blijven goed.  ;D


Quote: "In the school of the woods, there is no graduation day. " Horace Kephart

bushcraftexperience.be
Gebruikersavatar
maartieboy
Berichten: 1181
Lid geworden op: 26 nov 2012, 17:00
Locatie: Rijswijk, Zuid-Holland
Contacteer:

Re: ESEE Model 4

Bericht door maartieboy »

[quote="Mors"]
hoi!

goede review, maar je bent vergeten als + de prijs ;)
ik weet nl dat je referentie bij Bark River ligt  ;D
[/quote]

Ik vind het wat moeilijk om de prijs een + te geven als je weet wat je er in de USA voor betaald. 
De prijs is wel goed voor het geimporteerde product. maar je krijgt nog steeds dezelfde kwaliteit als wat ze in de US voor 2x zo weinig krijgen.
De kwaliteit van het mes is hoog. Maar €120 voor 1095 vind ik best prijzig.


Gebruikersavatar
maartieboy
Berichten: 1181
Lid geworden op: 26 nov 2012, 17:00
Locatie: Rijswijk, Zuid-Holland
Contacteer:

Re: ESEE Model 4

Bericht door maartieboy »

[quote="janvanloon"]
leuk! maar een groot nadeel bij esee ( heb bijna een hele collectie ervan ) is het afschuren van de coating voor de ferrorod. Het doet wat afbraak aan het mes. maar ze blijven goed.  ;D
[/quote]

Ik heb zelf inderdaad een stukje coating er af moeten schuren voor de firesteel werkte. Jammer voor het uiterlijk van het mes.


Gebruikersavatar
ChrisB032
Berichten: 25
Lid geworden op: 15 feb 2014, 01:29
Locatie: Mechelen (België)
Contacteer:

Re: ESEE Model 4

Bericht door ChrisB032 »

[quote="maartieboy"]
Ik heb zelf inderdaad een stukje coating er af moeten schuren voor de firesteel werkte. Jammer voor het uiterlijk van het mes.
[/quote]
De coating verwijderen was niet nodig.
Wanneer je naar "http://www.mcqbushcraft.co.uk/" gaat en daar het filmpje "ESEE Izula II & ESEE 6 Mods" aanklikt in het videoarchief dan zie je dat hij met een ronde vijl een gleufje heeft gemaakt in het mes. Hij toont het weliswaar in een Izula II maar dit kan je bij gelijk welk mes doen.


Mvg, Chris

Afbeelding

In wilderness I sense the miracle of life, and behind it our scientific accomplishments fade to trivia. (Charles A. Lindbergh)
Gebruikersavatar
michiel
Berichten: 1582
Lid geworden op: 20 jan 2011, 09:34
Locatie: Noord-Brabant

Re: ESEE Model 4

Bericht door michiel »

Prima review. Ik snap je cijfer voor het staal als steelnut; voor mij had het cijfer iets hoger gemogen. Rowen haalt volgens mij het maximale uit het 1095 staal.

Leuk om dit soort reviews eens in het Nederlands te lezen. Ik hoop dat je er nog meer maakt  :-)

De prijs als nadeel is al genoemd. Wat me opvalt is dat de prijs van €119 ex schede is. De schede los kost €31. Dat is een ontzettend groot prijsverschil met Amerika.

Omgerekend kost de ESEE4 met schede €75 in de VS en bij invoer na verzendkosten en belasting zit je snel op €120. Het prijsverschil is uiteindelijk met de winkel niet groot.


Brousse - handgemaakt, voor outdoor

You are free to choose, but you're not free from the consequence of your choice.
Gebruikersavatar
maartieboy
Berichten: 1181
Lid geworden op: 26 nov 2012, 17:00
Locatie: Rijswijk, Zuid-Holland
Contacteer:

Re: ESEE Model 4

Bericht door maartieboy »

Bedankt Michiel :)

Ik hoop ook dat ik er meer mag maken. Het is altijd leuk om gear te testen en vervolgens te Mogen houden.
Ze waren in iedergeval erg tevreden met het review dus ik heb geode hoop :)


Gebruikersavatar
janvanloon
Berichten: 3334
Lid geworden op: 20 feb 2012, 22:09

Re: ESEE Model 4

Bericht door janvanloon »

bij het afvijlen of gleufje maken gaat de coating ook weg  ;-)
in het filmpje ( wat trouwens zeer leuke filmpjes zijn ) spreekt hij erover om de coating op de rug weg te doen, dan een gleufje te vijlen. Dan kun je het mes ook gebruiken als vuurslag. Echter heeft hij de bovenkant behandelt met gun blue zodat je het niet ziet dat de coating weg is.


@ maartieboy, nu ben ik wel eens benieuwt naar je bark river review  ;-)


Quote: "In the school of the woods, there is no graduation day. " Horace Kephart

bushcraftexperience.be
Gebruikersavatar
Great egret
Berichten: 271
Lid geworden op: 28 apr 2014, 21:39

Re: ESEE Model 4

Bericht door Great egret »

Nuttige review, ik zit al een tijdje te twijfelen over een Esee. (Gewoon omdat het kan ;D )
Kun je wat zeggen over de plaats van de punt in combinatie met het snijden van bijvoorbeeld een lepel. Zouden ze de punt niet beter iets verder kunnen laten zakken?


Gebruikersavatar
janvanloon
Berichten: 3334
Lid geworden op: 20 feb 2012, 22:09

Re: ESEE Model 4

Bericht door janvanloon »

Het verschil van punt zie je bij de gewone esee en de esee lazerstrike:
(klik op de afbeeldingen  ;D )
Esee 4
Afbeelding

lazerstrike
Afbeelding


Quote: "In the school of the woods, there is no graduation day. " Horace Kephart

bushcraftexperience.be
Gebruikersavatar
maartieboy
Berichten: 1181
Lid geworden op: 26 nov 2012, 17:00
Locatie: Rijswijk, Zuid-Holland
Contacteer:

Re: ESEE Model 4

Bericht door maartieboy »

[quote="Great egret"]
Nuttige review, ik zit al een tijdje te twijfelen over een Esee. (Gewoon omdat het kan ;D )
Kun je wat zeggen over de plaats van de punt in combinatie met het snijden van bijvoorbeeld een lepel. Zouden ze de punt niet beter iets verder kunnen laten zakken?
[/quote]

Voor caven e.d. zou ik idd voor de laserstrike gaan.

[quote="janvanloon"]
bij het afvijlen of gleufje maken gaat de coating ook weg  ;-)
in het filmpje ( wat trouwens zeer leuke filmpjes zijn ) spreekt hij erover om de coating op de rug weg te doen, dan een gleufje te vijlen. Dan kun je het mes ook gebruiken als vuurslag. Echter heeft hij de bovenkant behandelt met gun blue zodat je het niet ziet dat de coating weg is.


@ maartieboy, nu ben ik wel eens benieuwt naar je bark river review  ;-)
[/quote]
Misschien doe ik wel eens een bark river review voor het forum :)


Gebruikersavatar
Great egret
Berichten: 271
Lid geworden op: 28 apr 2014, 21:39

Re: ESEE Model 4

Bericht door Great egret »

bedankt! ik ga is kijken naar de Lazerstrike, keuzes, keuzes  :-)

Als ik tijd vrij kan maken kan ik bij interesse wel een review doen van mijn BCNW01.


Gebruikersavatar
EdgeOutdoors
Berichten: 172
Lid geworden op: 16 feb 2014, 00:18
Locatie: België

Re: ESEE Model 4

Bericht door EdgeOutdoors »

Ik gebruik al jaren een RC4 dat is dus precies hetzelfde als de ESEE4 en ben daar heel tevreden over. Zeer degelijk mes en ligt lekker in de hand. Roest... ja roest ik heb er niet veel last van. Steek je mes gewoon niet vuil of nat weg...
Leuke review trouwens!

Btw sinds kort is er ook een versie op de markt zonder coating!

Afbeelding

Foto met custom schede...
Afbeelding


Nature's tells you what she wants and you can listen to here and live, or you could ignore her and die.
Gebruikersavatar
maartieboy
Berichten: 1181
Lid geworden op: 26 nov 2012, 17:00
Locatie: Rijswijk, Zuid-Holland
Contacteer:

Re: ESEE Model 4

Bericht door maartieboy »

[quote="EdgeOutdoors"]
Ik gebruik al jaren een RC4 dat is dus precies hetzelfde als de ESEE4 en ben daar heel tevreden over. Zeer degelijk mes en ligt lekker in de hand. Roest... ja roest ik heb er niet veel last van. Steek je mes gewoon niet vuil of nat weg...
Leuke review trouwens!

Btw sinds kort is er ook een versie op de markt zonder coating!

[/quote]

bedankt :). Volgens mij is het gewoon het zelfde mes alleen zijn ze later ESEE gaan heten toen ze de productie zelf in handen namen.


Plaats reactie