4 Zagen in vergelijking. Bahco, Opinel, Silky en Fiskars.

Plaats waar reviews kunnen worden geplaatst.
Jorno
Berichten: 32
Lid geworden op: 21 jan 2013, 22:43
Locatie: Hardenberg

4 Zagen in vergelijking. Bahco, Opinel, Silky en Fiskars.

Bericht door Jorno »

Vandaag is mijn nieuwe zaagje binnengekomen, eentje die al een tijd op mijn verlanglijstje stond. Direct een mooi moment om een test/review te doen van al mijn vouwzagen! Ik heb nu 4 vouwzagen, een opinel, silky, bahco en fiskars.  Helaas werkte vandaag het weer en de agenda mij tegen om naar buiten te gaan, dus het is een achtertuin-testje.  Als eerst wat gegevens die ik zelf heb gemeten en gewogen, daaronder mijn mening van de zaag. Geef gerust ook je eigen mening over de zagen of mijn stukje tekst!!

Afbeelding
De zagen

Bahco Laplander (Internetprijs; 27,-) Gewicht: ca.190 gram. Dichtgeklapt: ca.23,5 cm Zaag: ca.18,5 cm
De meest bekende zaag hier op het forum denk ik. Het fijnste aan deze is dat hij zowel in trek als duwbeweging zaagt. Hij heeft de fijnste vertanding van de 4 en is de enige met een coating op het blad waardoor hij soepeler zou moeten zagen, in de praktijk merk ik hier niets van. Vrijwel direct na aankoop (ongeveer 1,5 jaar geleden) is er iets kapot gegaan in de zaag, hierdoor kan hij niet meer vastgezet worden als hij dicht zit.

Opinel saw 18 (Internetprijs; 43,-) Gewicht: ca. 184 gram. Dichtgeklapt: ca. 24 cm Zaag: ca.18,5 cm
Tussen al z’n kunststof broers is dit de enige met een houten handvat, nadeel hierin is dat er dus geen antislip o.i.d. in verwerkt zit. Ook kan onder extreme omstandigheden het hout dusdanig uitzetten dat je de zaag niet meer open krijgt. Het is vooral een “mooie” zaag die ik eigenlijk nooit meeneem op pad.

Silky F180 (Internetprijs; 23,-) Gewicht: ca. 163 gram. Dichtgeklapt: ca.22,5 cm Zaag: ca. 20 cm
Deze zaag is de enige van de 4 waarvan het blad in 2 standen gezet kan worden, in de praktijk gebruik ik dit nooit. Heb hem een half jaar geleden 2e hands gekocht en hij bevalt nog steeds super!

Fiskars SW73 (Internetprijs; 25,-) Gewicht: ca. 116 gram. Dichtgeklapt: ca. 21,5cm Zaag: ca. 16cm
De nieuwste zaag in mijn collectie, geen echte test mee kunnen doen. Wat ik een groot voordeel vind is dat het zaagblad helemaal in het handvat zit geschoven. Ook zit er een soort carabiner aan de zaag waarmee je hem makkelijk op kan hangen, deze vervangt het gat waar een koord doorheen kan. Ik twijfel wel een beetje over hoe sterk het mechanisme wat de zaag vast zet, het is namelijk een soort bout met een kunststof knop erop.

Afbeelding
Bovenste in de foto is de Laplander, eronder is de Fiskars. Je ziet hier het verschil in vertanding. De vertanding van de Fiskars is precies hetzelfde als de Opinel en Silky.

De samenvatting: De lichtste is de Fiskars, hij is ook direct het kleinst. De goedkoopste is de Silky en de duurst de Opinel. Wat opvalt, is dat de Opinel, Silky en Fiskars allemaal precies dezelfde tanden hebben, namelijk 6,5 TPI en op dezelfde manier geslepen. Staalsoorten zijn bij mij onbekend. Bij de Fiskars twijfel ik over het vergrendelsysteem. Het vergrendelsysteem van de bahco heeft me al deels in de steek gelaten. De Bahco en Fiskars liggen het fijnst in mijn hand.

In de zaagtest merk ik bijna geen verschil, de zagen gaan naar mijn idee even snel en makkelijk door het hout heen. (de Fiskars lijkt wat sneller en soepeler te zagen, maar dit komt omdat hij helemaal nieuw is). Alle zagen gaan zonder al teveel moeite door een eiken stam van 8cm. De zaagsnede van de laplander is het slordigst, de andere drie zagen laten een even gladde snede zien. Ik heb na vandaag nog geen directe voorkeur gekregen, de werkzaamheden die ik wil doen zijn prima te doen met alle zagen. Zowel vers als droog/dood hout is geen enkel probleem voor een van de zagen. De Fiskars voldoet zeker aan mijn verwachtingen. De tijd zal uitwijzen welke van de 4 het best bij mij past en het het langst volhoudt. Zodra er eentje kapot gaat laat ik dit hieronder weten ;-)

Afbeelding
Het linker schijfje is gemaakt met de Bahco laplander, de rechter die gladder is, met de Fiskars.


oud deelnemer 4
Berichten: 3217
Lid geworden op: 21 jan 2013, 22:39
Contacteer:

Re: 4 Zagen in vergelijking. Bahco, Opinel, Silky en Fiskars.

Bericht door oud deelnemer 4 »

ik ben toe aan een nieuwe zaag
vorige was een fiskars waarvan de behuizing het begaf bij het klemschroef mechanisme, totaal afgebroken.
ik blijf dit draadje een tijdje volgen, het zal zeker helpen bij de keuze van een nieuwe zaag.


yuno
Berichten: 515
Lid geworden op: 19 jan 2012, 14:21
Locatie: antwerpen

Re: 4 Zagen in vergelijking. Bahco, Opinel, Silky en Fiskars.

Bericht door yuno »

heb de Fiskars SW73 nu al een jaar in regelmatig gebruik. Perfect zaagje en ik heb moeten wennen aan het vergrendel mechanisme. Vast is vast en dat is al snel bij deze zaag! Hij vergrendeld erg goed en hoeft ook amper aan gedraaid te worden om het blad vast te zetten! (Hier moest ik even aan wennen, want je wilt je blad goed vast zetten dus draaide ik hem "instinctief" stevig aan :P).

Ik koop hem direct nog een keer als de mijne het begeeft.


oud deelnemer 4
Berichten: 3217
Lid geworden op: 21 jan 2013, 22:39
Contacteer:

Re: 4 Zagen in vergelijking. Bahco, Opinel, Silky en Fiskars.

Bericht door oud deelnemer 4 »

Die Fiskars had ik al twee jaar en deed goede diensten, lichtgewicht en prima zaagsnede en grip.
totdat ie het totaal begaf... nu dus op zoek naar 'n nieuwe
iedereen (bijna iedereen dan) zwermt van de bahco dus dat leek me een goede nieuwe zaag te zijn, maar nu uit dit eerste korte vergelijk concludeer ik nu al dat de bahco slordiger zaagt dan die andere drie.
J@siu is nu een silky aan het testen en nu dan nog deze super test van 4 zaagjes tegelijk...
nog eventjes wachten dus met de nieuwe zaag aankopen.


Gebruikersavatar
Dabberty
Berichten: 3026
Lid geworden op: 20 mar 2013, 13:41
Locatie: Praag
Contacteer:

Re: 4 Zagen in vergelijking. Bahco, Opinel, Silky en Fiskars.

Bericht door Dabberty »

Leuke review, bedankt. Heb de goedkope lidl zaag nu, en die werkt. Maar al een lange tijd staat ver onderaan de verlanglijst een opinel zaag, met als enige reden dat hij een houten handvat heeft.. :-)
We zien wel wanneer die aangeschaft wordt.
Bedankt nogmaals !


riffraff
Berichten: 120
Lid geworden op: 25 mar 2012, 15:26

Re: 4 Zagen in vergelijking. Bahco, Opinel, Silky en Fiskars.

Bericht door riffraff »

Heb die Fiskars ook gehad en vrij negatieve ervaringen mee. Het vergrendelmechanisme werkte bij mij snel niet goed meer waardoor ik de zaag al heel snel terug het handvat induwde in plaats van dat die goed gelocked bleef. Is een beetje inherent aan een locking mechanisme dat op basis van frictie ipv op basis van blokkering werkt volgens mij.
Nu over op een Bahco Laplander, heeft tot nu toe nul problemen veroorzaakt. Ik weet overigens dat het Noorse leger ook de Laplanders gebruikt...


Gebruikersavatar
doedje
Berichten: 126
Lid geworden op: 07 apr 2014, 09:47

Re: 4 Zagen in vergelijking. Bahco, Opinel, Silky en Fiskars.

Bericht door doedje »

Ik heb ook de laplander, hoewel het handig lijkt dat ie zaagt bij zowel trek als duw, heb ik nu een hartstikke krom zaagblad. Komt gewoon voor dat ie 'hapt' en als je net fanatiek bezig bent buigt ie dan gewoon helemaal dubbel. Overigens buig je m ook wel zo weer soort-van in model, het is niet dat de zaag stopt met zagen ofzo. Heb er onlangs nog een boompje mee mogen neerhalen, maar goed, krom is ie... dat zonder meer.....


Gebruikersavatar
Stijn Smits
Berichten: 289
Lid geworden op: 03 apr 2010, 07:19
Contacteer:

Re: 4 Zagen in vergelijking. Bahco, Opinel, Silky en Fiskars.

Bericht door Stijn Smits »

Ik heb al 7 jaar een silky accel 21 en die bevalt erg goed.

Heb 2 jaar terug wel een nieuw zaagblad erop gezet.

Grt STijn


Redblockman
Berichten: 84
Lid geworden op: 14 jan 2013, 23:25

Re: 4 Zagen in vergelijking. Bahco, Opinel, Silky en Fiskars.

Bericht door Redblockman »

[quote="doedje"]
Ik heb ook de laplander, hoewel het handig lijkt dat ie zaagt bij zowel trek als duw, heb ik nu een hartstikke krom zaagblad. Komt gewoon voor dat ie 'hapt' en als je net fanatiek bezig bent buigt ie dan gewoon helemaal dubbel. Overigens buig je m ook wel zo weer soort-van in model, het is niet dat de zaag stopt met zagen ofzo. Heb er onlangs nog een boompje mee mogen neerhalen, maar goed, krom is ie... dat zonder meer.....
[/quote]

Dat is een klacht bij de Laplander waar ik me in herken, ok de mijne heeft last van een klein knikje 3cm ofzo van de punt. Dat gebeurde toen de zaag min of meer voledig vastgreep op de duwslag.


Gebruikersavatar
Wâldrinner
Berichten: 526
Lid geworden op: 29 aug 2010, 14:22
Locatie: Friesland

Re: 4 Zagen in vergelijking. Bahco, Opinel, Silky en Fiskars.

Bericht door Wâldrinner »

Leuke review, ik heb zelf de Laplander en die bevalt goed.

[quote="Redblockman"]
Dat is een klacht bij de Laplander waar ik me in herken, ok de mijne heeft last van een klein knikje 3cm ofzo van de punt. Dat gebeurde toen de zaag min of meer voledig vastgreep op de duwslag.
[/quote]

Je moet er ook niet te woest mee omgaan, de zaag moet het werk doen, niet de man erachter is mij vroeger altijd geleerd.
Gewoon rustig heen en weer en niet als een bezetene het materiaal in tien seconden willen doorzagen.


Gr. Johan.
Gebruikersavatar
Erwin
Berichten: 163
Lid geworden op: 12 nov 2011, 19:53
Contacteer:

Re: 4 Zagen in vergelijking. Bahco, Opinel, Silky en Fiskars.

Bericht door Erwin »

Mede zagers ;-)

Ik blijf het houden bij de Bahco Laplander en wel hierom.

Hij is gewoon betrouwbaar en de zaag blijft netjes in de case als je hem niet gebruikt. Als het vriest en je laat je zaagje vallen, dan knapt deze niet in tweeën. Een aantal zagen zijn van plastic. Er zijn ook zagen met vleugelmoeren. Al een paar keer gezien dat deze veel te makkelijk open klapt. Met als gevolg onderdelen kwijt of nog erger een flikse snee in je vinger of erger... Of klapzagen met geen degelijk klik systeem. Een aantal hebben problemen gehad met het klik systeem van de laplander. Ik zelf eigenlijk niet. De laplander kan ook goed tegen vocht. Natuurlijk niet te lang want.

Nadeel van de laplander zaagblag is inderdaad dat als hij klemt, je hem krom kunt duwen. Dat herken ik wel. Echter is dit ook een soort van voordeel!
Andere zagen knappen soms plotseling af. En dan zit je in het veld zonder, je kunt hem niet meer betrouwbaar opbergen of nog erger je hebt een fikse wond! Best vervelend tijdens een trektocht. Dit kan het einde van je trip betekenen. Mocht je het zaagblad van de laplander krom duwen, wat echt wel meevalt, dan is deze ook net zo makkelijk weer recht te maken. De zaag blijft hierna gewoon te gebruiken en er is niets aan de hand.

Ingeklapt is de laplander ook nog te gebruiken bij het verwijderen van de barst van taken en bijvoorbeeld bij het maken van firesteel vonken. Maar dit kan wellicht ook met andere zaagjes.

Kortom voor nu is voor mij de bahco laplander een betouwbare zaagje.


Gr., Erwin


Gebruikersavatar
janvanloon
Berichten: 3334
Lid geworden op: 20 feb 2012, 22:09

Re: 4 Zagen in vergelijking. Bahco, Opinel, Silky en Fiskars.

Bericht door janvanloon »

En je kunt altijd een nieuw zaagblad erin zetten bij de Bacho


Quote: "In the school of the woods, there is no graduation day. " Horace Kephart

bushcraftexperience.be
Gebruikersavatar
Een pan's hobby kok
Berichten: 8625
Lid geworden op: 30 mar 2011, 11:08
Locatie: Berkel en rodenrijs

Re: 4 Zagen in vergelijking. Bahco, Opinel, Silky en Fiskars.

Bericht door Een pan's hobby kok »

Zaagbladen voor de Bacho kosten rond de 13 euro en de Bacho handzagen tussen de 25,95 en de 32,95
tja blijft een keuze.


Voor/Door en Met elkaar komen we een heel eind.
GR.Herman
http://www.facebook.com/BushcraftLimburg
een pan's gerechten en voedsel-Rookgerechten.
http://forum.bushcraftnederland.nl/http ... 15#p138315
Gebruikersavatar
Dabberty
Berichten: 3026
Lid geworden op: 20 mar 2013, 13:41
Locatie: Praag
Contacteer:

Re: 4 Zagen in vergelijking. Bahco, Opinel, Silky en Fiskars.

Bericht door Dabberty »

En niemand die (goede) ervaringen heeft met de Opinel....?


Plaats reactie