4 Zagen in vergelijking. Bahco, Opinel, Silky en Fiskars.

Plaats waar reviews kunnen worden geplaatst.
Gebruikersavatar
Arjendej
Berichten: 131
Lid geworden op: 29 apr 2014, 19:11
Locatie: Groningen

Re: 4 Zagen in vergelijking. Bahco, Opinel, Silky en Fiskars.

Bericht door Arjendej »

Op dit moment heb ik een Gerber handzaag, met hetzelfde schuifsysteem als de Fiskars zaag. Tot nu toe geen problemen gehad met schuivende onderdelen. Moet eerlijk toegeven dat ik toch een beetje een hekel heb gekregen aan de zaag, omdat ook deze zaag enkel als 'trekzaag' te gebruiken is. Bij iets teveel druk buigt het hele blad in alle hoeken en vormen. Om het dan weer terug te buigen is vrij lastig haha.

Binnenkort toch maar eens kijken naar een andere zaag.


Gebruikersavatar
Arjendej
Berichten: 131
Lid geworden op: 29 apr 2014, 19:11
Locatie: Groningen

Re: 4 Zagen in vergelijking. Bahco, Opinel, Silky en Fiskars.

Bericht door Arjendej »

Mijn bovenstaande bericht blijkt niet onterecht. Afgelopen weekend heb ik een nacht doorgebracht op één van mijn vaste 'wildkampeerstekjes'. Tijdens het zagen boog mijn Gerber zaagje weer een mooi eindje door, maar dit maal bij het terugbuigen gebeurde het volgende:

Afbeelding

Vrij jammer. Zit nu naar de EKA Viking Saw 17" te kijken, iemand ervaringen met dit ding?


Gebruikersavatar
.Tom.
Berichten: 328
Lid geworden op: 16 mar 2012, 10:58
Locatie: sint-truiden

Re: 4 Zagen in vergelijking. Bahco, Opinel, Silky en Fiskars.

Bericht door .Tom. »

Bedankt voor de test.
Heb al 2 jaar de bahco en hij zaagt in mijn opzicht geweldig droog of nat hout,hij heeft mij nog niet in de steek gelaten.
Ik heb wel van die andere geen in mijn handen gehad dus kan niet echt vergelijken.


Grtz
Tom
Gebruikersavatar
Great egret
Berichten: 271
Lid geworden op: 28 apr 2014, 21:39

Re: 4 Zagen in vergelijking. Bahco, Opinel, Silky en Fiskars.

Bericht door Great egret »

ik heb ook een bahco gekocht, na andere zagen gehad te hebben die ook allemaal bogen/afbraken. En ik moet zeggen dat ik daar met de bahco nog geen last van heb gehad.


Waidmann
Berichten: 1171
Lid geworden op: 21 feb 2013, 23:08
Locatie: Gelderland

Re: 4 Zagen in vergelijking. Bahco, Opinel, Silky en Fiskars.

Bericht door Waidmann »

Afgelopen weekend mijn Silky Pocketboy 170 mogen ontvangen en ik moet zeggen dat ik onder de indruk ben. Droog, nat en bevroren hout ging hij allemaal met hetzelfde gemak doorheen. Vergelijken kan ik niet, maar hoef ik nu ook niet meer direct. Werkelijk een top zaag!


Gebruikersavatar
J@siu
Berichten: 3573
Lid geworden op: 18 apr 2012, 18:47

Re: 4 Zagen in vergelijking. Bahco, Opinel, Silky en Fiskars.

Bericht door J@siu »

@Waidmann,
ik heb de Silky Pocketboy 130 ... maar indd. de "70mm" zou mij nog beter passen ..
thxs voor de info ... ;-)


"Dont copy me, by yourself"
Gebruikersavatar
Tomcat
Berichten: 80
Lid geworden op: 23 sep 2014, 11:53
Locatie: Geldrop

Re: 4 Zagen in vergelijking. Bahco, Opinel, Silky en Fiskars.

Bericht door Tomcat »

Allereerst bedankt voor de mooie en uitgebreide review, . . . .  #024#

Ik ook heb de Silky Pocketboy 170, en ik moet zeggen dat dat zaagje me prima bevalt, en heb met een achtergrond als meubelmaker
al heel wat zagen in mijn handen gehad, en het principe van een " trekzaag " spreekt me wel aan, zodra je de juiste techniek hanteert
werkt het perfect  8-) Het risico van het krom duwen wordt zo tot een minimum beperkt, en zoals hier al vaker aangegeven, laat vooral
het zaagje het werk doen, en gebruik geen brute kracht tijdens het zagen.

GrtZ,

Tomcat
Laatst gewijzigd door Tomcat op 08 jan 2015, 12:24, 1 keer totaal gewijzigd.


Gebruikersavatar
Great egret
Berichten: 271
Lid geworden op: 28 apr 2014, 21:39

Re: 4 Zagen in vergelijking. Bahco, Opinel, Silky en Fiskars.

Bericht door Great egret »

weet iemand of de Silky pocketboy een inklapbeveiliging heeft?


Gebruikersavatar
J@siu
Berichten: 3573
Lid geworden op: 18 apr 2012, 18:47

Re: 4 Zagen in vergelijking. Bahco, Opinel, Silky en Fiskars.

Bericht door J@siu »

Jip ..  ;-) zie mijn uitgebreide review


"Dont copy me, by yourself"
Gebruikersavatar
Great egret
Berichten: 271
Lid geworden op: 28 apr 2014, 21:39

Re: 4 Zagen in vergelijking. Bahco, Opinel, Silky en Fiskars.

Bericht door Great egret »

ok super, kon het niet in de productbeschrijving op de site van Silky-europe vinden.


Gebruikersavatar
maartieboy
Berichten: 1181
Lid geworden op: 26 nov 2012, 17:00
Locatie: Rijswijk, Zuid-Holland
Contacteer:

Re: 4 Zagen in vergelijking. Bahco, Opinel, Silky en Fiskars.

Bericht door maartieboy »

[quote="Waidmann"]
Afgelopen weekend mijn Silky Pocketboy 170 mogen ontvangen en ik moet zeggen dat ik onder de indruk ben. Droog, nat en bevroren hout ging hij allemaal met hetzelfde gemak doorheen. Vergelijken kan ik niet, maar hoef ik nu ook niet meer direct. Werkelijk een top zaag!
[/quote]


Goede keus! Ik ben blij dat je er tevreden over bent.
Voor mij ook de absolute top zaag.


Gebruikersavatar
Tomcat
Berichten: 80
Lid geworden op: 23 sep 2014, 11:53
Locatie: Geldrop

Re: 4 Zagen in vergelijking. Bahco, Opinel, Silky en Fiskars.

Bericht door Tomcat »

[quote="Tomcat"]Ik ook heb de Silky Pocketboy 170[/quote]

Ooeps, even een kleine correctie ( voor de volledigheid ) het is de Silky Gomboy 210, . . . . Sorry #026#

GrtZ,

Tomcat


Jorno
Berichten: 32
Lid geworden op: 21 jan 2013, 22:43
Locatie: Hardenberg

Re: 4 Zagen in vergelijking. Bahco, Opinel, Silky en Fiskars.

Bericht door Jorno »

De ervaring en vooroordelen die ik in de eerste post had kunnen bijgewerkt worden. Na ongeveer 1,5 jaar gebruik van de zagen kan ik met recht zeggen dat ik een "review" kan schrijven. 1 zaag is de favoriet, hieronder lees je waarom deze het vaakst mee op stap mag.

Tijdens de boekpresentatie van Extra hebben we met 4 man het weekend doorgebracht in het bos daar. Tijdens dat weekend heb ik 3 zagen mee genomen zodat de andere mensen (beginnend BC'ers) konden kijken welke zaag het best bij hun past. Super weekend gehad! (het boek vind ik ook geweldig!) De voorkeur ging eigenlijk direct al naar 2 zagen. De Opinel 18" heb ik niet mee genomen, eigenlijk neem ik die nooit mee voor een weekend, zal het niet kunnen verteren als er iets mee gebeurt. Ook hun ervaring heb ik in mijn conclusie meegenomen.

Nogmaals, de Opinel laat ik buiten beschouwing omdat ik deze eigenlijk nooit "echt" getest heb gedurende meerdere weekenden.

Mijn favoriete zaag is de: Fiskars! Toen ik hem voor het eerst in mijn handen had, had ik dat niet verwacht. Ik was sceptisch over de vergrendeling van het zaagblad. Tot op heden heeft het systeem mij niet teleur gesteld, zoals van de laplander precies andersom, daarover zo meer. Wat voor mij doorslag gevend was om te kiezen voor de fiskars is zijn gewicht en de grote, of eigenlijk hoe compact hij is. De zaag ligt heerlijk in mijn hand, net als de fiskars x7 bijl waar ik ook enorm fan van ben (wel jammer dat er in de steel geen hout gebruikt is i.p.v. kunststof) Hij past precies in de langwerpige zak van de Barents pro broek, hierdoor heb ik eigenlijk niet door dat ik hem constant bij me heb. Het kleine vriendje is voor mij precies goed, ik kan tot nu toe alles doen dat ik wil met dit zaagje. Ik heb tot op heden nooit de behoefte gehad aan een zaag die groter (lees: langer zaagblad) is. Qua veiligheid ook de winnaar, omdat het zaagblad nooit zomaar uit het handvat kan komen. Het blad is wel eens iets gebogen, maar tot nu toe laat hij zich altijd netjes terug buigen en is hij nog steeds recht. Wat ik me wel af vraag: Als ik ooit een andere broek koop, waar de zaag niet perfect in mijn broekzak past, zou ik dan dezelfde keuze gemaakt hebben? Of zou ik dan gaan voor de Silky? Hierop heb ik nog geen antwoord, misschien in de toekomst;)

De 2e, die bijna niks onder doet voor de fiskars, is de Silky F180. Ooit heb ik hem 2e hands gekocht, maar hij is nog steeds, ook na veel gebruik, super scherp. In het weekend van de boek presentatie verkozen als "beste" door de andere drie heren. De vertanding is hetzelfde als de fiskars, ook is de zaag na veel gebruik nog scherp. Wat ik het nadeel vind aan de Silky is het gewicht en de grote. Hierdoor past hij niet goed in een van mijn broekzakken en loop ik er veel mee in mijn hand, of zit hij in de tas. Het gemak om het "ff" te pakken is dus minder. Een nadeel vind ik dat de zaag niet vergrendelt kan worden als hij dicht zit, echter is de zaag nog nooit vanzelf open gegaan. De 2 standen voor het zaagblad heb ik nooit bewust gebruikt. Ook het zaagblad van deze zaag is wel eens iets verbogen, maar laat zich tot op heden goed terug buigen.

Mijn grootste tegenvaller: De laplander... Misschien waren mijn verwachtingen te hoog, aangezien ik eigenlijk overal lees dat dit de meest perfecte, soepelste, groenste en snelste zaag zou zijn. Als ik dat even probeer te vergeten om het een eerlijke kans te geven ben ik alsnog teleurgesteld. Ooit gekocht in combinatie met een Mora mes, via Qvist (was een leuke start set!). Na enkele keren gebruik had ik al een probleem met de vergrendeling. De zaag kan zomaar open klappen, dit gebeurde dan ook wel eens in mijn misschien niet strak genoeg ingepakte tas. Wat mij het meest tegenvalt is dat als de zaag open staat, er inmiddels een speling van ca 4 cm in de punt zit. Dit betekend dat als de zaag open staat, je het handvat stil kan houden, en dan de punt van het zaagblad ca 4 cm kan verschuiven van boven naar beneden. Dit gebeurt ook als je zaagt, hierdoor vertrouw ik de vergrendeling minder en kost het meer moeite om te zagen. Ik heb de zaag al een keer uit elkaar gehaald om te kijken of ik iets aan kon passen om het verschuiven te voorkomen, helaas niet het geval. Tevens vind ik de laplander het minst fijn in de hand liggen. Tegenwoordig gaat hij eigenlijk nooit meer mee, en wil hem niet te koop aanbieden omdat ik er zelf niet tevreden over ben.

Conclusie: Wegens het formaat en gemak in vervoer/gebruik kies ik als eerste voor de fiskars. De silky is een geweldige 2e keuze die niets onderdoet voor de Fiskars, maar door het formaat staat hij 2e. De laplander zou ik eigenlijk niemand aanraden, maar misschien heb ik wel pech gehad met een "slechter"geproduceerd type.

Als je een andere ervaring of voorkeur hebt hoor ik dat graag, moet je dan natuurlijk wel onderbouwen zodat we ook weten waarom ;-)


Gebruikersavatar
Dabberty
Berichten: 3026
Lid geworden op: 20 mar 2013, 13:41
Locatie: Praag
Contacteer:

Re: 4 Zagen in vergelijking. Bahco, Opinel, Silky en Fiskars.

Bericht door Dabberty »

Dank je wel voor de opvolging hiervan.


Gebruikersavatar
Tim
Berichten: 1159
Lid geworden op: 14 jul 2015, 16:34

Re: 4 Zagen in vergelijking. Bahco, Opinel, Silky en Fiskars.

Bericht door Tim »

Hey,

Mooie review. Ik heb de bacho en opinel. Eigenlijk altijd de bacho mee, maar beland ook vaak tegen de voorkant van het handvat (tegen het zaagblad) aan met mijn hand.

Ga er geen andere voor kopen, maar mocht ie ooit kapot gaan....

Carpy


If you are not willing to be a fool, you can't become a master.
Plaats reactie