Firesteel van Maartieboy

Plaats waar reviews kunnen worden geplaatst.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
MichelVH
Berichten: 1329
Lid geworden op: 01 sep 2014, 12:19
Locatie: In de buurt van Den Haag

Firesteel van Maartieboy

Bericht door MichelVH »

Vanochtend bij Maartieboy langsgeweest, en hij gaf me een blok olijfhout en een firesteel.
IMG_5258.JPG
IMG_5258.JPG (2.87 MiB) 4083 keer bekeken
IMG_5259.JPG
IMG_5259.JPG (2.69 MiB) 4083 keer bekeken
De firesteel ging ik even vergelijken met mijn andere firesteels, en hier is de test :-) :

Gesorteerd op grootte, van links naar rechts: Maartieboy firesteel XL-formaat (blank van Ebay), tuigleer firesteel army-formaat (blank van DX.com) en berk/snelhechter/tuigleer/geitenleer firesteel army-formaat (blank van Strikefire van de Bushcraftshop).
IMG_5270.JPG
IMG_5270.JPG (5.36 MiB) 4083 keer bekeken
IMG_5271.JPG
IMG_5271.JPG (6.98 MiB) 4083 keer bekeken
Hier het filmpje:



Conclusie: De firesteel van Maarten is objectief gezien de beste. Vind het tuigleren heft van de andere firesteel mooier maar even comfortabel, dus scheelt niet veel. Omdat ik firesteels maken leuk vind, ga ik exact dezelfde blanks van Ebay bestellen, maar voor de niet-knutselaars zijn Maartens firesteels een hele goede koop!

Ik ben trouwens niet gevraagd om deze review te doen, ik doe dit uit mezelf en ben helemaal objectief en eerlijk geweest :-) .
Laatst gewijzigd door MichelVH op 20 aug 2016, 21:40, 1 keer totaal gewijzigd.


Gebruikersavatar
madman73
Berichten: 2119
Lid geworden op: 06 mar 2014, 23:01
Locatie: Delfzijl
Contacteer:

Re: Firesteel van Maartieboy

Bericht door madman73 »

Nice, heb je een link naar de eBay site, ga ik ook eens kijken


Gebruikersavatar
MichelVH
Berichten: 1329
Lid geworden op: 01 sep 2014, 12:19
Locatie: In de buurt van Den Haag

Re: Firesteel van Maartieboy

Bericht door MichelVH »

madman73 schreef:Nice, heb je een link naar de eBay site, ga ik ook eens kijken
Nope, Maarten ging die voor me opzoeken maar ik weet dat de blank 100mmx10mm is. Zat nog te tweaken met een youtube vieo insluiten toen je reageerde, dus ik weet niet of je die hebt gekeken?


Gebruikersavatar
madman73
Berichten: 2119
Lid geworden op: 06 mar 2014, 23:01
Locatie: Delfzijl
Contacteer:

Re: Firesteel van Maartieboy

Bericht door madman73 »

Video is nu wel te zien idd


Gebruikersavatar
madman73
Berichten: 2119
Lid geworden op: 06 mar 2014, 23:01
Locatie: Delfzijl
Contacteer:

Re: Firesteel van Maartieboy

Bericht door madman73 »

Leuk dat je het in een filmpje hebt gezet! Maar Tel je wel goed? ;-)

Of het echt objectief is vind ik altijd lastig met dit soort filmpjes. Het waaide behoorlijk; is de berkenbast bij elke test van even dunne vliesjes/evenveel schaafsel; de ene firesteel is nieuw, de anderen zijn al gebruikt. Bij elke firesteel (behalve de laatste) die je maar één test.

Ik heb verschillende soorten, maar zelfs met dezelfde firesteel gaat het de ene keer in één keer aan en de andere keer moet ik behoorlijk blijven schrapen.

Zouden we daarentegen de temperatuur van de vonken kunnen meten.......

Maar ja, dat is mijn technische benadering. Vergeef het me! ;D

Maar wel leuk om te zien. Blijf filmpjes posten.


Gebruikersavatar
MichelVH
Berichten: 1329
Lid geworden op: 01 sep 2014, 12:19
Locatie: In de buurt van Den Haag

Re: Firesteel van Maartieboy

Bericht door MichelVH »

Daar heb je gelijk in Madman, exact kan geen van ons hierin zijn. Het was ook niet heel wetenschappelijk bedoeld, meer ff testen en eerste indruk. Maar je hebt gelijk, een YouTube-filmpje geeft eigenlijk geen goede indruk. Bijvoorbeeld: Een slecht geslepen full flat mes van 1mm dik glijdt door een papiertje, terwijl een scandi met een flink grote hoek die perfect geslepen is er soms nog moeite mee heeft.

Ik telde de strikes die geen vonken gaven niet mee, had ik misschien beter wel kunnen doen ::)

Dat blijf filmpjes posten weet ik niet zeker, het kost veel tijd om te monteren en ik heb er geen honderden euros voor over om een fatsoenlijke filmcamera te kopen. Het is leuk om te doen, maar je bent echt een uur monteren kwijt aan een ultrasimpel filmpje als dit. Als school eraan komt heb ik er ook geen tijd voor denk ik, dan maak ik liever een goed verslag...


Gebruikersavatar
madman73
Berichten: 2119
Lid geworden op: 06 mar 2014, 23:01
Locatie: Delfzijl
Contacteer:

Re: Firesteel van Maartieboy

Bericht door madman73 »

Gewoon blijven posten hoor!
Ik heb inmiddels de app Quik (voor GoPro, maar ook gewoon voor de telefoon) ontdekt. Makkelijker dan dat kan haast niet. Monteren in een zucht. Misschien iets voor jou


Gebruikersavatar
MichelVH
Berichten: 1329
Lid geworden op: 01 sep 2014, 12:19
Locatie: In de buurt van Den Haag

Re: Firesteel van Maartieboy

Bericht door MichelVH »

madman73 schreef:Gewoon blijven posten hoor!
Ik heb inmiddels de app Quik (voor GoPro, maar ook gewoon voor de telefoon) ontdekt. Makkelijker dan dat kan haast niet. Monteren in een zucht. Misschien iets voor jou
Helaas, heb een Windows phone, daar kan dat niet op ::) . Maar de videokwaliteit van mijn telefoon is al helemaal bout, dus dat werk ook niet geweldig denk ik...


Gebruikersavatar
madman73
Berichten: 2119
Lid geworden op: 06 mar 2014, 23:01
Locatie: Delfzijl
Contacteer:

Re: Firesteel van Maartieboy

Bericht door madman73 »

Het heeft niet perfect te zijn!


Plaats reactie