Olight S1R (RCR123A, Oplaadbaar, XM-L2, TIR) Review

Plaats waar reviews kunnen worden geplaatst.
Plaats reactie
kj2kj2
Berichten: 42
Lid geworden op: 27 sep 2012, 16:43
Locatie: Gelderland

Olight S1R (RCR123A, Oplaadbaar, XM-L2, TIR) Review

Bericht door kj2kj2 »

Het is een drukke periode voor Olight en haar dealers. Er worden vele lampen en hoofdlampen uitgebracht, waaronder de S1A, S2A, H05(S) en nu als één van de laatste releases, de S1R. De S1R is de oplaadbare versie van de S1 en weer het kleine broertje van de S2R. Zoals je misschien kan merken, Olight heeft nog al wat keuze in haar Baton- serie lampen. ;-)

De S1R gebruikt, net als vele andere Olight lampen, een XM-L2 led samen met een TIR lens. Daar is opzich weinig nieuws aan, maar het vernieuwde zit hem in de oplaad-mogelijkheid. En dan met name in de manier waarop. Eerder moest er nog een micro-usb kabel aan de lamp, maar dat is bij de S1R verleden tijd. Deze lamp worden namelijk opgeladen door een magnetische oplader die zichzelf vast klikt op de lamp. Door de speciale aangepaste batterij, die overigens mee wordt geleverd, heeft de S1R een maximale output van 900 lumens. En dat is best uniek, want de lamp zelf is maar 6,6cm. Veel power in een klein jasje dus ^-^

Afbeelding

Eigenschappen:

- Cree XM-L2 led
- Werkt op een aangepaste RCR123/16340 550mAh batterij
- Laad op via magnetische aansluiting
- Fade-in en Fade-out voor Turbo stand, om de ogen te laten wennen aan hoge output
- Magnetische einddop voor handsfree gebruik
- Lockout stand en lage voltage waarschuwing
- Omgedraaide polariteit beveiliging
- Timer optie van 3 of 9 minuten

Standen:
Moonlight; 0.5 lumens (15 dagen), Low: 12 lumens (33 uur), Med: 60 lumens (4,5 uur), High: 300 lumens (60 min), Turbo: 900 lumens (0,5 min)
Intensiteit: 5250cd, IPX8 waterdicht.
Lengte: 66mm, Bezel dia: 21mm, Gewicht: 54 gram (incl. batterij)

De Olight S1R komt, als vele andere modellen, in een doorzichtige verpakking met specificaties erop vermeld.
In de verpakking bevind zich; de S1R, 1x Olight RCR123 550mAh batterij, meertalige handleiding, een opbergtasje, oplaadkabel en een lanyard.

Afbeelding
Afbeelding

De bediening van de lamp gebeurt allemaal via de knop aan de zijkant. Klik eenmaal voor Aan of Uit.
Als de lamp aanstaat, houd dan ingedrukt om door de standen Low-Med-High-Turbo heen te lopen. Als de lamp Uit staat, is de Moonlight stand beschikbaar door de knop voor 1 seconden ingedrukt gehouden. Druk tweemaal snel om de Turbo stand te krijgen. De Strobe is ten alle
tijden beschikbaar wanneer de driemaal snel op de knop drukt.

Om de lockout te activeren, houd de knop indrukt wanneer de lamp Uit staat. De lamp zal kan even Aan gaan en dan weer Uit gaan.
Als deze stand is geactiveerd zal de rode led onder de schakelaar even oplichten om aan te geven, dat de lockout aanstaat.
Houd de knop voor 1-2 seconden ingedrukt, om de lockout te beëindigen.

Wanneer je de timer wilt gebruiken, kies dan eerst de stand die je wilt. Daarna druk je tweemaal op de knop. De led knipperd 1 keer voor de 3 minuten timer, en 2 keer voor de 9 minuten timer. De lamp schakeld zichzelf Uit wanneer de timer is verlopen. Deze functie werkt ook voor de Strobe stand.

Afbeelding

De S1R is een heel krachtig lampje. Met 900 lumens en maar een lichaam van 6,6cm kan je misschien voorstellen dat het een warm geheel wordt.
Dat is ook zeker het geval. De Turbo stand werkt doorom ook voor maar 30 seconden. Na die 30 seconden stapt de lamp geleidelijk naar de High stand. Hiervan merk je tijdens het gebruik weinig. Het is mogelijk, mits de batterij de kracht nog heeft, om de Turbo stand te heractiveren. Maar pas wel goed op. Zelf heb ik de oppervlakte temperatuur gemeten rond de 50 graden, na enkele Turbo heractivaties. Het lamp wordt dus erg heet op deze manier. Tijdens 'normaal' gebruik zal je hier echter geen last van hebben.

Ook iets om rekening mee te houden is, het feit dat de batterij er anders om in moet. Normaal gaat de positieve kant richting de led, maar bij de S1R, moet dit juist andersom. De Negatieve kant moet richting de led wijzen. Maar geen zorgen, mocht je het verkeerd doen, de lamp is wel beschermd en zal dus niet aangaan wanneer de batterij er verkeerd in zit.

Het oplaad gedeelte. Foto's zeggen vaak meer dan woorden.

Afbeelding
Afbeelding

De oplaadstekker klikt zichzelf vast, op de juiste manier, aan de S1R via de ingebouwde magneet. Tijdens het oplaaden laad een klein led in de kabel zien wat de status is. Rood voor laden, en Groen voor gereed.

Met een totale lengte van slechts 6,6 cm, is de S1R één van de kleinste lampen die er is op de markt. Zeker één van de weinige die ook nog eens zoveel output heeft. Hier een vergelijkings foto met andere soortgelijke lampen.

Afbeelding

Wanneer je de S1R buiten gebruikt in de hoogste stand, kun je dit verwachten aan licht;
Canon 500D: ISO400, 3.2s, f/5.6

Afbeelding
Afbeelding

De S1R heeft veel in zijn mars. Echter heeft dit ook zo zijn nadelen. De batterij gaat snel leeg in de hogere standen, plus hij wordt goed warm tijden gebruik in die hoge standen. Zeker iets om rekening mee te houden. Opladen gaat dan wel weer makkelijk en merk zelf ook dat, wanneer ik de lamp heb gebruikt, de S1R snel weer klaar voor gebruik is. Opladen kan via elke USB poort, die tegenwoordig overal beschikbaar zijn. Het einge wat je nodig hebt, is de oplaadkabel. Mocht je deze vergeten zijn, kun je een CR123A of een andere 16340 batterij in de S1R stoppen, maar de oplaad functie werkt dan niet. Door zijn kleine formaat merk ik zelf vaak niet eens dat ik de lamp op zak heb. Tijdens mijn werk in het magazijn, waarbij ik veel moet bukken, steekt de lamp niet in mijn zij en zit hij ook niet in de weg. De pocketclip houd stevig vast waardoor je de lamp niet snel zal verliezen. De TIR lens zorgt voor een verspreide lichtstraal, waardoor het een ideaal lichtbeeld geeft voor dichtbij en medium aftstanden.
De knop zit, net als op de andere Baton-serie lampen, vlak met de body waardoor deze soms wat lastig te vinden is.

Afbeelding

De Olight S1R Baton is voor deze review beschikbaar gesteld door Adola


Gebruikersavatar
Martin Outdoors
Berichten: 2192
Lid geworden op: 03 apr 2014, 18:26
Locatie: Waar ik vanavond slaap.

Re: Olight S1R (RCR123A, Oplaadbaar, XM-L2, TIR) Review

Bericht door Martin Outdoors »

Tja waar kan ik hem opladen , bij een stroomboom?


Youtube kanaal "Veld vaardigheden" ;
https://www.youtube.com/channel/UCRx3EQ ... tzC44XdSVw
kj2kj2
Berichten: 42
Lid geworden op: 27 sep 2012, 16:43
Locatie: Gelderland

Re: Olight S1R (RCR123A, Oplaadbaar, XM-L2, TIR) Review

Bericht door kj2kj2 »

Martin Outdoors schreef:Tja waar kan ik hem opladen , bij een stroomboom?
Nou, die is nog niet uitgevonden. Maar gelukkig komen we vele usb poorten tegen op verschillende plaatsen. Auto's hebben tegenwoordig ook een usb poort, of maak gebruikt van een 12V naar usb adaptor. Verder gaat de lamp lang genoeg mee in de lagere standen. Het is een EDC lamp, en geen zoeklicht hea ;)


Gebruikersavatar
b2b
Berichten: 3345
Lid geworden op: 11 apr 2010, 20:33
Locatie: Heemskerk

Re: Olight S1R (RCR123A, Oplaadbaar, XM-L2, TIR) Review

Bericht door b2b »

Ik vraag me nu al een tijdje af of je gesponsord wordt, alle 'reviews' zijn altijd over dit merk.
Het lijkt mij gewoon reclame.

gr
Cees


kj2kj2
Berichten: 42
Lid geworden op: 27 sep 2012, 16:43
Locatie: Gelderland

Re: Olight S1R (RCR123A, Oplaadbaar, XM-L2, TIR) Review

Bericht door kj2kj2 »

b2b schreef:Ik vraag me nu al een tijdje af of je gesponsord wordt, alle 'reviews' zijn altijd over dit merk.
Het lijkt mij gewoon reclame.

gr
Cees
Als het reclame was, had er wel gestaan: Koop nu! Koop nu! en daarbij meteen een link naar een winkel erbij geplaatst. Olight is een merk dat review samples uitdeeld, iets wat andere merken minder tot niet doen. Plus, als de review nou eens gelezen zou worden zou je merken dat alle reviews plus en minpunten over het product bevatten.


Plaats reactie