Zelfredzaam na je pension van je leven genieten, in welk Land zou jij dat doen.

De mogelijkheid om verschillende onderkomens te bespreken. Een van takken of toch een tent.
Gebruikersavatar
Oude.Wilg
Berichten: 561
Lid geworden op: 09 nov 2018, 19:48

Zelfredzaam na je pension van je leven genieten, in welk Land zou jij dat doen.

Bericht door Oude.Wilg »

Beste Natuur genieters.
Zelfredzaam na je pension wonen en van je leven genieten, in welk Land zou jij dat doen.


Mvg,
De Oude.Wilgen.
Roely
Berichten: 1471
Lid geworden op: 26 aug 2012, 12:40

Re: Zelfredzaam na je pension van je leven genieten, in welk Land zou jij dat doen.

Bericht door Roely »

IJsland 8-)
Daar moet jij naartoe.. Dat is volgens mij het gezondste westerse land wat er is.. Laagste bevolkingsdichtheid ;-) (zie mijn pleidooi over de hunza)
Verse vis.. Vlees uit de natuur en niet uit een mesterij

Een beetje achteraf gaan wonen om de toeristen te vermijden en dan ben je een met de natuur. Gratis aardwarmte, in de winter genieten van mogelijk noorderlicht. Wat wil een mens nog meer.. Ow je kunt je met Engels vrijwel overal redden ook nog. Moderne ziekenhuizen. En volgens mij moet je met je pensioen er een heel eind mee vooruit kunnen komen daar.

Dan wordt je een oude viking ipv een ouwe wilg ;D
Hoe mooi is dat!?


Mismieter
Berichten: 96
Lid geworden op: 25 mar 2019, 17:30
Locatie: Geleen

Re: Zelfredzaam na je pension van je leven genieten, in welk Land zou jij dat doen.

Bericht door Mismieter »

Midden Zweden. Prima voor mij. Maar heeft verder niks met bushcraft te maken, of kamperen ofzo, of camperen, of survival, enzo...
Tja pensioen.
In Nederland ben je fit genoeg om te werken tot je 67e, maar te oud voor een nieuwe knie met je 70e.
In ieder geval dus niet hier blijven. Maar ja, wat blijft er over...?

Nee ik hoef geen antwoord. Thanks.


Je moet niks, je wilt het. Of niet...
Gebruikersavatar
Oude.Wilg
Berichten: 561
Lid geworden op: 09 nov 2018, 19:48

Re: Zelfredzaam na je pension van je leven genieten, in welk Land zou jij dat doen.

Bericht door Oude.Wilg »

Mismieter schreef:Midden Zweden. Prima voor mij. Maar heeft verder niks met bushcraft te maken, of kamperen ofzo, of camperen, of survival, enzo...
Tja pensioen.
In Nederland ben je fit genoeg om te werken tot je 67e, maar te oud voor een nieuwe knie met je 70e.
In ieder geval dus niet hier blijven. Maar ja, wat blijft er over...?

Nee ik hoef geen antwoord. Thanks.
Je kan wel een heeel gevarieerd leven hebben in Zweden:
https://ejbron.wordpress.com/2018/02/18 ... oor-je-is/

Toch fijn dat je mee denkt @Mismieter, voel je ondanks alles lekker vrij mee te doen op het forum.

Zo als veel landen is het niet meer zo als vroeger, dat maakt het ook zo ontzetten moeilijk waar heen te gaan.
Zo we gaan weer verder met: Zelfredzaam na je pension van je leven genieten, in welk Land zou jij dat doen.
Ik heb goede hoop dat de bewust levende Bushcrafters nog wel met goede ideeën komen.
IJsland daar ga ik me ook in verdiepen.
Wie mee wil naar een goed land moet het ook maar aangeven.


Mvg,
De Oude.Wilgen.
Gebruikersavatar
ger010
Berichten: 2732
Lid geworden op: 03 dec 2009, 12:25
Locatie: Hoogvliet
Contacteer:

Re: Zelfredzaam na je pension van je leven genieten, in welk Land zou jij dat doen.

Bericht door ger010 »

Ik blijf hier zou dochter lief, en tegen die tijd hopelijk ook de klein kinderen te veel missen ^-^


Afbeelding
Gebruikersavatar
Oude.Wilg
Berichten: 561
Lid geworden op: 09 nov 2018, 19:48

Re: Zelfredzaam na je pension van je leven genieten, in welk Land zou jij dat doen.

Bericht door Oude.Wilg »

ger010 schreef:Ik blijf hier zou dochter lief, en tegen die tijd hopelijk ook de klein kinderen te veel missen ^-^
Ja beste Ger020,
Ik ga niet klagen maar wij hebben niemand, hebben ook nog maar een paar spullen, net genoeg voor twee personen, dus kunnen we zo weg gaan vooral nu we gepensioneerd zijn, hopen we nog ergens te kunnen genieten, moet er niet aan denken, hier in NL heeft het leven ons niets meer te bieden.
We wonen nu in een ouderenflat een verschrikking de mensen hangen waar wat rond op door de tijd heen te komen, dat is het vooruitzicht als je hier niets meer hebt.
Mensen zitten hier hele dagen voor de Tv, en vervuilen.
Er zij hier mensen die laten een raampje open zodat de duiven hun gezelschap houden, voeren hun in huis uit de hand.
Dus zo als in de film van home alone dat een vrouw met duiven staande in het park met allemaal duiven op haar is een stukje werkelijkheid.

Wat gebeurd met ouderen die niemand hebben of niets meer kunnen kan je dat krijgen, we kunnen de ergste dingen vertellen wat hier gebeurd.

In veel gevallen is dat vegeteren, en dat ligt niet in onze aard, wij willen er nog iets van maken.
------------------------------------------
Betekenis vegeteren

Wat betekent vegeteren? Hieronder vind je een betekenis van het woord vegeteren Je kunt ook zelf een definitie van vegeteren toevoegen.

vegeteren
Leven zoals een plant, d.w.z. niets meer doen, niet spreken, niet bewegen, enkel nog ademen. Wanneer je in een diepe coma terechtkomt, waardoor je permanent het bewustzijn verliest, dan ga je vegeteren.

Wordt vooral humoristisch gebruikt, om te verwijzen naar mensen die lui zijn, helemaal niets doen, geen actie ondernemen.

Na een lange werkweek koos Piet ervoor om een dagje heerlijk te ontspannen door te vegeteren in de zetel voor televisie
http://www.betekenis-definitie.nl/vegeteren


Mvg,
De Oude.Wilgen.
Roely
Berichten: 1471
Lid geworden op: 26 aug 2012, 12:40

Re: Zelfredzaam na je pension van je leven genieten, in welk Land zou jij dat doen.

Bericht door Roely »

Ik zat nog eens te kijken in IJsland. Maar een hoeve oid kost daar al snel 43 000 000 isk iets meer dan 3 ton.
Kun je dat wel betalen.?
Mischien anders beter iets in Tsjechië, er is wel haast bij natuurlijk als je nu in een senioren flat woond. Daar wordt je dubbel zo snel oud.
In Tsjechië heb je voor 10000 al een chaletje.
Screenshot_20190414-111115.jpg
Screenshot_20190414-111115.jpg (776.41 KiB) 5194 keer bekeken


Gebruikersavatar
Oude.Wilg
Berichten: 561
Lid geworden op: 09 nov 2018, 19:48

Re: Zelfredzaam na je pension van je leven genieten, in welk Land zou jij dat doen.

Bericht door Oude.Wilg »

Bedankt beste @Roely voor het mee denken.

Tsjechië ik heb alleen een AOW op gebouwd, en mijn vrouw over iets meer dan een jaar kan zij haar AOW krijgen, dan vervalt de AIO die we nu als aanvulling krijgen, omdat zij geen inkomen heeft.

Het mooiste is een land waar je nog goed kunt leven maar waar de zorg ook goed is, het moet er ook niet te warm worden daar kan ze niet tegen.
We willen best wel een eind van Nederland weg als dat een beter land voor ons zou zijn.
Een stabiel klimaat zou mooi zijn, zonder heftige natuur elementen, zoals tsunami's, orkanen, windhozen, zware regenbuien met modderstromen, ga zo maar door.
Ook ziekten zo als cholera, knokkelziekten nog maar niet te spreken over lepra maar ja dan zit je alweer in hete landen, dat moet ook maar niet.

O ja insecten zijn doel om mij, krijg er lekkere grote jeukbulten van.
Dus ik zou gauw zorgen voor een onderkomen voor vleermuizen. ;-)

Mijn vrouw heeft wel allerlei gezondheid klachten maar hier in NL worden mensen slecht geholpen dat is onze ervaring, dus daar hoeven we niet voor te blijven, misschien dat het andere land nog wel wat voor oudjes willen doen.
En anders is het nog beter een paar jaartjes daar mee in een ander land van je leven te genieten.

We willen hier graag weg, we zijn hele lieve, gezellige, eerlijke mensen die graag nog wat willen genieten van ons leven, we maken veel de verharding van de maatschappij mee, daar bij kan een ieder zien dat het ook in ons land hard achteruit gaat, het is jammer voor deze twee schatten van mensen om hier weg te kwijnen.
We kunnen met heeeeel weinig spullen toe, een heel klein schattig huisje is voor ons voldoende.

Als iemand wil ontspullen dan kunnen ze bij ons in de leer. LOL


Mvg,
De Oude.Wilgen.
Gebruikersavatar
Martin Outdoors
Berichten: 2192
Lid geworden op: 03 apr 2014, 18:26
Locatie: Waar ik vanavond slaap.

Re: Zelfredzaam na je pension van je leven genieten, in welk Land zou jij dat doen.

Bericht door Martin Outdoors »

Litouwen zal mijn keuze dan zijn . 5 en half miljoen inwoners in een land zo groot als België en Nederland samen. Heel veel bos en vruchtbare grond aangrenzend .

Ja ik vind het ideaal daar mocht ik zelfredzaam willen gaan leven.


Youtube kanaal "Veld vaardigheden" ;
https://www.youtube.com/channel/UCRx3EQ ... tzC44XdSVw
Gebruikersavatar
Oude.Wilg
Berichten: 561
Lid geworden op: 09 nov 2018, 19:48

Re: Zelfredzaam na je pension van je leven genieten, in welk Land zou jij dat doen.

Bericht door Oude.Wilg »

Hoi Martin,
Ik ben al wat aan het rond neuzen wat betreft Litouwen.
Heb nog niet gezien hoe het staat met de medische zorg, en gezondheid.
Maar voor de rest is het verrassend.


Mvg,
De Oude.Wilgen.
Gebruikersavatar
Dabberty
Berichten: 3026
Lid geworden op: 20 mar 2013, 13:41
Locatie: Praag
Contacteer:

Re: Zelfredzaam na je pension van je leven genieten, in welk Land zou jij dat doen.

Bericht door Dabberty »

Hey ouwe wilg, hoe moet ik jouw antwoord op roely begrijpen?
Betekend dat alles wat je opnoemt er niet is in Tsjechie?


Gebruikersavatar
Oude.Wilg
Berichten: 561
Lid geworden op: 09 nov 2018, 19:48

Re: Zelfredzaam na je pension van je leven genieten, in welk Land zou jij dat doen.

Bericht door Oude.Wilg »

Nee beste Dabberty ik zat maar wat te mijmeren.

Ik heb nog niet echt de info over Tsjechië op gezocht, ben wat Litouwen gaan lezen, nu ga ik wat info over Tsjechië op zoeken heb jij daar wat kennis over wat je met ons kan delen.
Dus ik ga nu info over Tsjechië zoeken.

Tot later,
====================================
Update ik zie dat jou locatie Praag is kan je daar wat over vertellen.


Mvg,
De Oude.Wilgen.
Gebruikersavatar
Dabberty
Berichten: 3026
Lid geworden op: 20 mar 2013, 13:41
Locatie: Praag
Contacteer:

Re: Zelfredzaam na je pension van je leven genieten, in welk Land zou jij dat doen.

Bericht door Dabberty »

Ik kan best wat info vertellen over het leven in Tsjechie. Het bevalt me eigenlijk al zo goed dat ik er al bijna 15 jaar woon, huis gebouwd heb, getrouwd ben en nu ook een zoontje heb.
Ik weet niet wat je precies zoekt, dus hier wat losse feiten.
In de dorpen is zelfvoorzienend leven nog best wel actief, net als in Polen en Slowakije.
Men verbouwd vaak groentes en aardappelen in eigen grote tuinen, waterputten zijn hier heel normaal, prijzen voor het leven zijn zowieso niet hoog.
Luxe artikelen zijn wel weer van de prijzen die je gewent ben in Nederland.
De prijzen voor wonen in het centrum van de grote steden is net als in de NL'se grote steden.
Een vriend van me heeft laatst zijn oud huisje nog helemaal verbouwd zodat hij niet meer afhankelijk hoeft te zijn van de stedelijke voorzieningen zoals gas, water en electriciteit.
Veel Tsjechen hebben een vakantie huisje ergens in de mid-gebergtes, wat vroeger ooit woningen waren. Men gaat daar heen in de weekenden om te ontspannen, terug in de natuur te zijn.
Qua natuur heeft Tsjechie heel veel te bieden, 33% van het oppervlakte bestaat uit bos. We hebben meer dan 70.000 km aan gemarkeerde wandelroutes, welke goed onderhouden wordt door zo'n 1350 vrijwilligers. Daarbovenop nog eens 31.000 km aan fietsroutes, en 1300 km aan paardrij routes.
Qua zorg zit het ook erg prima, er zijn erg goede ziekenhuizen hier. Familie banden zijn in het algemeen erg sterk. Er is elk jaar een bepaalde dag waarop men met het hele gezin naar de begraafplaats gaat om de graven van overleden familie leden te onderhouden. En zowieso op bepaalde feestdagen met de hele familie naar de begraafplaats om de overledenen te herdenken.
Hier zorgt men nog voor de ouders op latere leeftijd.
Wat mij vooral trekt hier is de vrijheid in het algemeen. Het is niet zo volgestampt met regeltjes zoals in NL, je hebt nog natuur en ruimte.
Naja, ik weet niet echt meer wat ik nog kan vertellen, als je specifieke vragen hebt, vraag maar raak.


Gebruikersavatar
arjuna
Berichten: 538
Lid geworden op: 26 jan 2016, 20:46

Re: Zelfredzaam na je pension van je leven genieten, in welk Land zou jij dat doen.

Bericht door arjuna »

welk land heb je zelf in gedachte
Als met pension heb je genoeg levens ervaring
Koen


Gebruikersavatar
Oude.Wilg
Berichten: 561
Lid geworden op: 09 nov 2018, 19:48

Re: Zelfredzaam na je pension van je leven genieten, in welk Land zou jij dat doen.

Bericht door Oude.Wilg »

Hoi Dabberty fijn dat je ons verder wilt helpen met info.

Hoe staan Tsjechen tegen over de komst in hun omgeving van Nederlanders.
Welke indruk hebben Tsjechen van Nederlanders, en hebben Nederlanders die er zijn komen wonen, een goede reputatie.
Hoe staat het met buren hulp, ik ben op een dorp op gegroeid en het was niet vreemd om ook klaar te staan voor je buren, nauw moet is zeggen dat wij ons zelf altijd goed kunnen bedruipen, maar ja wij worden ook ouder.
Wat merk je daar van de verharing van de maatschapij, zoals je haast over de hele wereld ziet gebeuren.
Wij zien het ook steeds meer gebeuren dan men steed erg over elkaar roddeld, en harder word.

En huisartsen en ziekenhuizen.
Wat kan je aan ouderenderenzorg verwachten, als je als stel zonder familie komt te staan.
Waar mee moet je rekening houden als je je daar wilt vestigen.
Kan je goed leven van de natuur, mag je producten in waar er hoort toevoegen aan de natuur, je omgeving zodat men er steeds meer vandaan zou kunnen halen.
Ik zie leven van de natuur gezonder en sterker worden gezien alle natuurlijke bouwstoffen nog aanwezig zijn, en je de zelf genezende werking van het lichaam ondersteund.
Kan je overal leidingwater drinken.
Hoe zit het met bespuiten van groenten, en de kwaliteit van het voedsel wat je in de winkels/supermarkten haalt, hebben ze ook zoiets als "voedsel en waren wet", en hoe goed word daar aan gehouden.

We hebben gehoord van kennissen die in Hongarije wonen dat, men wat chaotischer werkwijze heeft dan in NL en Duitsland.
Hoe is de vakmanschap op het gebied van bouw, reparaties, BVB onze T5-camper heeft een motorische mankement, of zou kapot zijn.

Wij hopen dat je op haast alle vragen een reactie kan geven.
Alvast hartstikke bedankt voor je moeite.

Met een hartelijke groet,
De Oude.Wilgen.


Mvg,
De Oude.Wilgen.
Plaats reactie