Zout (natruim) wat moet je er niet mee doen?

Water zuiveren, eetbare planten en ander voedsel uit de natuur of eigen gemaakt voedsel. Bereiden van gevangen voedsel.
Plaats reactie
Boomknuffelaar
Berichten: 120
Lid geworden op: 28 nov 2018, 10:08
Locatie: LWD

Zout (natruim) wat moet je er niet mee doen?

Bericht door Boomknuffelaar »

Zout, lekker. Ook altijd bij mij. (op zak bedoel ik wellicht)
Maar wat moet je er beslist níet me doen?
Neem nooit zout of iets zouts tegen ‘de hitte.’

Mensen zijn vaak geneigd een beetje zout op hun hand te doen en op te lebberen op het moment dat iemand zich duizelig of flauw voelt door de hitte.
Vaak vergezeld met de opmerking, ‘doen ze in warme landen ook’.
Én, het werkt goed bij mij hoor ik dan vaak.

Als je zoals de meeste mensen natrium bij je hebt is dit het allerlaatste wat je moet doen op zo’n moment.

Duizeligheid bij warmte treed op door kalium gebrek. En laat nou juist die natrium het laatste beetje jalium ook uit het lichaam drijven.

Als je lis moet if nog ver looen en je zuipt geen liters water is het aller slimste on kalium, een banaan if een tomaat te nemen.



Bij natrium gaat alleen je bloeddruk mogelijk kort omhoog en het probleem verergerd, per definitie.


”Worrying”, is usin’ your emagination, to create something you don’t want!!
Gebruikersavatar
Martin Outdoors
Berichten: 2192
Lid geworden op: 03 apr 2014, 18:26
Locatie: Waar ik vanavond slaap.

Re: Zout (natruim) wat moet je er niet mee doen?

Bericht door Martin Outdoors »

Das een goeie ! ik heb voor uitdroging O.R.S van Nutricia in de pocket. Bananen en tomaten zijn meestal voor mij geen optie maar mooie tip hoor ik heb wel eens momentjes gehad waar ik echt beroerd was van de hitte en uitdroging en van die bananen en tomaten wist ik niet :-)


Youtube kanaal "Veld vaardigheden" ;
https://www.youtube.com/channel/UCRx3EQ ... tzC44XdSVw
Boomknuffelaar
Berichten: 120
Lid geworden op: 28 nov 2018, 10:08
Locatie: LWD

Re: Zout (natruim) wat moet je er niet mee doen?

Bericht door Boomknuffelaar »

Martin Outdoors schreef:Das een goeie ! ik heb voor uitdroging O.R.S van Nutricia in de pocket. Bananen en tomaten zijn meestal voor mij geen optie maar mooie tip hoor ik heb wel eens momentjes gehad waar ik echt beroerd was van de hitte en uitdroging en van die bananen en tomaten wist ik niet :-)
Wij hebben dat zó opgelost.....(66%kalium)
Afbeelding


”Worrying”, is usin’ your emagination, to create something you don’t want!!
Gebruikersavatar
Martin Outdoors
Berichten: 2192
Lid geworden op: 03 apr 2014, 18:26
Locatie: Waar ik vanavond slaap.

Re: Zout (natruim) wat moet je er niet mee doen?

Bericht door Martin Outdoors »

Zo leer ik elke dag wel wat , :-) de zakjes vind ik handig maar als dat mineraalzout ook kalium heeft scheelt dat ook in de knip.
Moet ik zeggen dat uitdroging bij mij niet al te vaak voorkomt maar soms komt t hard binnen ;D .


Youtube kanaal "Veld vaardigheden" ;
https://www.youtube.com/channel/UCRx3EQ ... tzC44XdSVw
Boomknuffelaar
Berichten: 120
Lid geworden op: 28 nov 2018, 10:08
Locatie: LWD

Re: Zout (natruim) wat moet je er niet mee doen?

Bericht door Boomknuffelaar »

Martin Outdoors schreef:Zo leer ik elke dag wel wat , :-) de zakjes vind ik handig maar als dat mineraalzout ook kalium heeft scheelt dat ook in de knip.
Moet ik zeggen dat uitdroging bij mij niet al te vaak voorkomt maar soms komt t hard binnen ;D .
Je kunt behoorlijk dizzy worden van de warmte zonder uitdroging.
Staat mogelijk zelfs los van elkaar.

Begreep zelf dat natruin/kalium 33/66% ideaal was. Dus handig potje in dit geval.

Had best wel aan bronvermelding kunnen doen want niet de verhouding, maar kalium ipv natrium hoorde ik van iemand van het Trimbos ^_^


”Worrying”, is usin’ your emagination, to create something you don’t want!!
rjvdsluis
Berichten: 381
Lid geworden op: 13 mei 2011, 17:15
Contacteer:

Re: Zout (natruim) wat moet je er niet mee doen?

Bericht door rjvdsluis »

Al jaren probeer ik te begrijpen waarom een te veel zout in je urine slecht voor je zou zijn.
En waarom ik daarom mijn zoutinname zou moeten beperken.


Roely
Berichten: 1471
Lid geworden op: 26 aug 2012, 12:40

Re: Zout (natruim) wat moet je er niet mee doen?

Bericht door Roely »

In urine zitten rest en afval stoffen, die door de nieren uit je lichaam worden gehaald. Te veel zout in je urine opzichzelf is dus niks mis mee. ( bij een normaal gezond lichaam)
De nieren hebben dan gewoon goed hun werk gedaan.
Echter het is wel een teken dat je veel meer zout opgenomen hebt dan je lichaam nodig heeft. Met de wetenschap dat je lichaam ook rest-zouten uit kan scheiden via de huid en op kan slaan tussen de cellen. En dus daar bovenop nog veel zout in je urine zit. Is dus echt wel een signaal dat je inname van zout overdreven is geweest.
Tja is dat slecht.. Het is gewoon overdreven belasting van je nieren, wat ten koste kan gaan van verwerking van andere stoffen. En overdreven belasting van je lichaam.. Te veel zout, kan je lichaam compenseren door extra water vast te houden of dit water op te nemen uit de afbraak van vetcellen of spiercellen. Dat laatste is zeker ongewenst.
Dus zout in je urine is helemaal prima, het hoe en waarom, is dus de schadelijke kant van het verhaal.
Er zijn wetenschappers die beweren dat evolutionair gezien, ons lichaam nog niet gewend is dat zout zo royaal aanwezig is in onze voeding. Met andere woorden, ons lichaam slaat al onnodig veel zouten op voor schaarsere tijden.. Alleen die komen niet meer voor. Dus heb je overdreven veel zouten in je urine, is het dus duidelijk dat je teveel hebt ingenomen.
Tja en teveel is niet goed, en kan dus ten koste gaan van andere te verwerken rest en afval stoffen door de nieren. Een teveel aan vitaminen pis je ook uit. Dus stel dat je nieren het niet bij kunnen houden allemaal, Krijg je allemaal verstoring van het nodige balans in je lichaam en bloed. Intoxicatie/ onnodige afbraak van cellen / te hoog bloed volume enz enz.

Ik zou zeggen... Als je kliko steeds overdreven vol zit met plastic afval is daar opzich niets mis mee.. Maar misschien wel een teken dat je teveel plastic producten gebruikt. Heb je zoveel dat je ook je restafval klikko er mee vol moet stoppen.. Gaat het ook nog eens ten koste van je restafval volume. En kun je niet meer al je afval kwijt. Incidenteel is dat allemaal prima, structureel is wel een moment om eens kritisch naar de oorzaak te kijken. Zo is dat ook met overdreven veel zouten in je urine.


rjvdsluis
Berichten: 381
Lid geworden op: 13 mei 2011, 17:15
Contacteer:

Re: Zout (natruim) wat moet je er niet mee doen?

Bericht door rjvdsluis »

Roely

Hartelijk dank voor je reactie

Ron van der Sluis


Plaats reactie