show your traps!

Water zuiveren, eetbare planten en ander voedsel uit de natuur of eigen gemaakt voedsel. Bereiden van gevangen voedsel.
Roely
Berichten: 1471
Lid geworden op: 26 aug 2012, 12:40

Re: show your traps!

Bericht door Roely »

Muizen vangen geen probleem

Afbeelding

Ander wild ook niet  ;D


Afbeelding

en net weer anders

Afbeelding

Hiermee heb ik al meerdere malen eea gevangen. Verdere uitleg hoeft niet denk he , deze staan in elk boek.
Ik heb zelf ook nog een hoop verschillende trip wire dingen gemaakt, en de beste met een wasknijper en  9 volts blokje, die dan een zoemer of een knal veroorzaakten.

Verder dat mensen dieren vangen voor de fun of om voor te oefenen of om te doden of op te eten heb ik persoonlijk helemaal geen problemen mee. Je staat boven aan de voedselketen of niet.
Maar ben in de bossen heel vaak strikken tegen gekomen en een fuik,  die ofwel achtergelaten zijn ofwel is men zo lomp geweest om ze niet meer terug te vinden, dat is iets wat ik zelf dan belachelijk vind en onnodig dieren leed.
Ik heb een uitgemergeld konijn gezien die op zijn dood lag te wachten in een oude strik.
Een poot van een Ree in een strik.
Een Ree die vast zat ik een bussel prikkeldraad,  wel iets anders maar zelfde probleem.
En nog een enkele lege snare's .
Dus please denk eraan, om je zooi op te ruimen. Dat je niets gevangen hebt tijdens je verblijf , wil niet zeggen dat er niets in de val loopt in de weken erna.
Laatst gewijzigd door Roely op 04 mar 2015, 13:01, 1 keer totaal gewijzigd.


Gebruikersavatar
Martin Outdoors
Berichten: 2192
Lid geworden op: 03 apr 2014, 18:26
Locatie: Waar ik vanavond slaap.

figuur 4 val

Bericht door Martin Outdoors »

Ik weet dat er ergens een topic is met vallen en strikken , niet gevonden.
Ik had net tijd over en dacht goh laat ik het sas handboek er even bij pakken om een val te bouwen.

Leuke bezigheid maar ik ga zo eten dus heb hem weer uit de tuin gehaald ;D
Bijlagen
figure 4 trap.jpg
figure 4 trap.jpg (220.55 KiB) 3496 keer bekeken
sas boek voorbeeld.jpg
sas boek voorbeeld.jpg (147.94 KiB) 3500 keer bekeken


Youtube kanaal "Veld vaardigheden" ;
https://www.youtube.com/channel/UCRx3EQ ... tzC44XdSVw
Gebruikersavatar
janvanloon
Berichten: 3334
Lid geworden op: 20 feb 2012, 22:09

Re: figuur 4 val

Bericht door janvanloon »

wat zegt de gevoeligheid?


Quote: "In the school of the woods, there is no graduation day. " Horace Kephart

bushcraftexperience.be
Gebruikersavatar
janvanloon
Berichten: 3334
Lid geworden op: 20 feb 2012, 22:09

Re: figuur 4 val

Bericht door janvanloon »



Quote: "In the school of the woods, there is no graduation day. " Horace Kephart

bushcraftexperience.be
Gebruikersavatar
Martin Outdoors
Berichten: 2192
Lid geworden op: 03 apr 2014, 18:26
Locatie: Waar ik vanavond slaap.

Re: figuur 4 val

Bericht door Martin Outdoors »

Er moet wel iets aan het aas getrokken en geduwd worden , ik denk iets ter grootte van een eekhoorn sterk genoeg is .
Fine tuning moet ik me nog meester maken . Dat ga ik nog proberen om hem gevoeliger te maken zodat evt een muis de val kan laten afgaan.

Ah het topic.
Dank ik zal vragen of de post naar jouw topic verplaatst kan worden.


Youtube kanaal "Veld vaardigheden" ;
https://www.youtube.com/channel/UCRx3EQ ... tzC44XdSVw
ewoodie
Berichten: 57
Lid geworden op: 21 feb 2015, 17:24

Re: figuur 4 val

Bericht door ewoodie »

moet kunnen hoor, dat je ook muizen kan vangen, dat niet van die boomstammen gebruiken  :-) en een iets lichtere steen.

een Paiute trap, werkt met een touwtje, kan je heel licht zetten pas, wel op je vingers. ;-)
( hier spreekt een ervaringsdeskundige  :-\ )


Gebruikersavatar
Martin Outdoors
Berichten: 2192
Lid geworden op: 03 apr 2014, 18:26
Locatie: Waar ik vanavond slaap.

Re: figuur 4 val

Bericht door Martin Outdoors »

#025#
Dat ga ik eens proberen, thanx.


Youtube kanaal "Veld vaardigheden" ;
https://www.youtube.com/channel/UCRx3EQ ... tzC44XdSVw
Gebruikersavatar
jenniskens
Berichten: 6064
Lid geworden op: 09 apr 2010, 18:45
Locatie: Venray
Contacteer:

Re: figuur 4 val

Bericht door jenniskens »

Ik denk dat hij niet gevoelig genoeg is.
Hij moet zo scherp staan dat een muis hem kan triggeren.


Afbeelding      
See you in the bush, Gebert
Gebruikersavatar
madman73
Berichten: 2119
Lid geworden op: 06 mar 2014, 23:01
Locatie: Delfzijl
Contacteer:

Re: figuur 4 val

Bericht door madman73 »

Leuk gedaan, ben het met Jenniskens eens. Denk ook dat hij niet gevoelig genoeg is. Zie vallentopic, ik had een val die ik met een lichte aanraking al afging, toch was steeds het aas weg en de val stond nog fier overeind!


Gebruikersavatar
Martin Outdoors
Berichten: 2192
Lid geworden op: 03 apr 2014, 18:26
Locatie: Waar ik vanavond slaap.

Re: figuur 4 val

Bericht door Martin Outdoors »

Mmh nog genoeg te doen om het goed onder de knie te krijgen dus, mooi.


Youtube kanaal "Veld vaardigheden" ;
https://www.youtube.com/channel/UCRx3EQ ... tzC44XdSVw
huckelberry
Berichten: 509
Lid geworden op: 03 jun 2012, 10:49

Re: show your traps!

Bericht door huckelberry »

als je een plet val op scherp stelt dan is mijn tip, om beschadigde vingers te voorkomen..... een beetje yoga rek en strek oefeningen. zodat je benen zo lenig zijn dat je de val op scherp kan zetten terwijl je voet ervoor zorgt dat de val niet dicht kan klappen.


vrijheid voor de bosgrond weg met de bomen
Gebruikersavatar
madman73
Berichten: 2119
Lid geworden op: 06 mar 2014, 23:01
Locatie: Delfzijl
Contacteer:

Re: show your traps!

Bericht door madman73 »

[quote="huckelberry"]
als je een plet val op scherp stelt dan is mijn tip, om beschadigde vingers te voorkomen..... een beetje yoga rek en strek oefeningen. zodat je benen zo lenig zijn dat je de val op scherp kan zetten terwijl je voet ervoor zorgt dat de val niet dicht kan klappen.
[/quote]
#useless


Roely
Berichten: 1471
Lid geworden op: 26 aug 2012, 12:40

Re: show your traps!

Bericht door Roely »

De 4- val
het is gewoon natuurkunde,
Feitelijk het hefboom  principe.
Dus je bepaald zelf hoe gevoelig dat het is door de juiste lengtes te gebruiken.
Je ziet hierin ook duidelijk verschil tussen de tekening van het handboek en de foto.
 
En als je val goed is en het aas eraf gegeten kan worden is op zich wel  vreemd, maar dan kan eventueel nog verbetering verkregen worden door het aas met gras of een touwtje vast te binden.

o en een stukje biologie, de andere fout is dat het aas veel ste laag aan de grond aangeboden wordt op de voorbeeld foto.
Laatst gewijzigd door Roely op 13 apr 2015, 23:33, 1 keer totaal gewijzigd.


huckelberry
Berichten: 509
Lid geworden op: 03 jun 2012, 10:49

Re: show your traps!

Bericht door huckelberry »

en waarom zou het in jou ogen useless zijn?


vrijheid voor de bosgrond weg met de bomen
dreetje
Berichten: 60
Lid geworden op: 24 aug 2013, 16:23
Locatie: waalre

Re: show your traps!

Bericht door dreetje »

hoi allemaal,ik heb dit topic met verbazing zitten lezen allereerst over het wel dan niet doden van dieren.
het doden van dieren is geen optie als je niet in de situatie zit dat je honger lijd,dus als het nodig is doe het dan met het grootste respect voor het dier en zijn omgeving!
persoonlijk vind ik ook dat er een onderscheidt gemaakt kan worden onder plaag dieren en nut dieren,probeer altijd eerst plaagdieren te vangen om aan eten te komen!zoals konijnen of muskusratten,duiven enz.
ten tweede het maken van vallen zoals op vele youtube filmpjes gaan hier in noord europa niet werken of zijn juist wreed voor het dier,leuk om te oefenen maar daar stopt het dan ook mee.
werk dan liever met strik,veerstrik, strop of drijfplank ,dit is ook niet legaal maar werkt wel het effectiefst zonder dat het dier lang lijd.
gebruik de juiste draad,het liefst uitgegloeide staal of koperdraad,of donkergekleurd parachutekoord.
als je dit goed leert is je vangst 100% en laat je geen verminkte of gewonde dieren achter zoals dat wel vaak gebeurt in de reguliere jacht met hagelgeweren.
controleer je val op tijd zodat een dier dat nog leeft meteen door jou word afgemaakt,en verspil niets van het dier!!
leer te kijken naar wildpaden/wissels en zetten(konijnenburchten)
zelf ben ik grootgebracht met stropende grootvaders die mij veel hebben geleerd dus weet ik waar ik op moet letten,maar dit leer je niet in een week!! dus oefen eerst op het zien/herkennen van deze sporen,en weersomstandigheden die daar invloed op hebben.
verder moet je vastberaden zijn en sterk in je schoenen staan om een dier te doden als je dit niet kunt koop dan liever een blik hachee of zo voor je bc tocht.


Plaats reactie