Bergamot d'Esperen perry: eindelijk gebotteld

Water zuiveren, eetbare planten en ander voedsel uit de natuur of eigen gemaakt voedsel. Bereiden van gevangen voedsel.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Calhovin
Berichten: 1078
Lid geworden op: 13 jan 2012, 00:59
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Bergamot d'Esperen perry: eindelijk gebotteld

Bericht door Calhovin »

Eindelijk aan toegekomen om mijn perry te bottelen. Frappant verschil tussen de beide gistingsflessen, terwijl er toch nagenoeg hetzelfde basismateriaal ingegaan is:

Afbeelding

en nu het moeilijke gedeelte: wachten tot hij op dronk is  ;D Gelukkig staat er ondertussen van alles in de kelder

Afbeelding

voor de liefhebbers van het hele traject: zie mijn site. Ik zit ondertussen aan een homebrew cider... ben hard aan het werken aan de traditie dat ik alle bottelingen vier met een avondje eigengemaakt, voor zover mogelijk. Er zijn slechtere avonden dan eigen cider en plakjes zelfgerookte ganzenborst  :-)


Gebruikersavatar
Dabberty
Berichten: 3026
Lid geworden op: 20 mar 2013, 13:41
Locatie: Praag
Contacteer:

Re: Bergamot d'Esperen perry: eindelijk gebotteld

Bericht door Dabberty »

Dat ziet er goed uit, als je mede testers nodig hebt voor een onafhankelijk oordeel, dan stel ik me beschikbaar :-)


Gebruikersavatar
janvanloon
Berichten: 3334
Lid geworden op: 20 feb 2012, 22:09

Re: Bergamot d'Esperen perry: eindelijk gebotteld

Bericht door janvanloon »

man man man... je gaat een heel forum op bezoek krijgen!
ziet er goed uit!  #032#

misschien een een pdf je maken hoe je dit doet stap voor stap  :P :P ( hint. voor mij dus...)


Quote: "In the school of the woods, there is no graduation day. " Horace Kephart

bushcraftexperience.be
Gebruikersavatar
Calhovin
Berichten: 1078
Lid geworden op: 13 jan 2012, 00:59
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Bergamot d'Esperen perry: eindelijk gebotteld

Bericht door Calhovin »

Ik geef ook workshops hoor, schappelijke prijzen  ;-) Maar in essentie is het simpel: zuurstof is vanaf het sapstadium je vijand, hou dat in je achterhoofd en dan ga je: fruit zoeken - fruit plukken - sap persen - eventueel bijgisten en/of bijzoeten - onder waterslot - wachten - bottelen.

Oh, en een beetje schoon werken helpt ook  ;-)

De rest is het verfijnen van het proces  ;D Theoretisch kun je met een pak appelsap, een latex handschoen, een elastiekje, een touwtje en een paar lege grolsch beugels om het uiteindelijk in te stoppen je eigen cider maken...


Gebruikersavatar
Calhovin
Berichten: 1078
Lid geworden op: 13 jan 2012, 00:59
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Bergamot d'Esperen perry: eindelijk gebotteld

Bericht door Calhovin »

Oh en proevers zijn daadwerkelijk wel welkom hoor  :-) Natuurlijk ga ik dan wel uit van een scenario waar ik ook wat nieuws kan proeven of leren of zo. Niks leukers dan bartering met zelfgemaakte zaken. Ik ga af en toe wat minder gewaardeerd wild halen bij een bevriend jager, en neem dan wat homebrew mee. Wij allebei blij, en een goed excuus om elkaar weer eens op te zoeken


Gebruikersavatar
leo
Berichten: 576
Lid geworden op: 12 jul 2012, 19:28
Contacteer:

Re: Bergamot d'Esperen perry: eindelijk gebotteld

Bericht door leo »

ik lust absoluut geen wijn, cider en dat soort ongein, maar wel heel erg tof dit  ;D lekker zelf je drankjes maken, lijkt me geweldig om eens te doen.


Gebruikersavatar
madman73
Berichten: 2119
Lid geworden op: 06 mar 2014, 23:01
Locatie: Delfzijl
Contacteer:

Re: Bergamot d'Esperen perry: eindelijk gebotteld

Bericht door madman73 »

Mijn vader maakte ook altijd wijn van van alles en nog wat (berkensap, berkenblaadjes, vlierbloesem, paardenbloemen etc etc). Ik ben opgegroeid tussen pruttelende watersloten. Voorvals je geen wijn lust, ook bier maken is zelf goed te doen. Alleen niet te vroeg bottelen. Wij hebben eens een kannon in de gang gehad van vlessen waarvan de doppen er spontaan afknalden. Wel gelachen trouwens.


Gebruikersavatar
Calhovin
Berichten: 1078
Lid geworden op: 13 jan 2012, 00:59
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Bergamot d'Esperen perry: eindelijk gebotteld

Bericht door Calhovin »

Ja bottelen met nog teveel restsuikers kan mooie handgranaten opleveren. Ook leuk bij eerste keer openen, kun je je keukenplafonnetje weer gaan witten  ;D

Mijn palmares: appel, peer, krentenboom, doperwtpeul, paardenbloem, bramen, vlierbes, sleedoorn, en dan vergeet ik vast nog eea. Leuk man, beetje experimenteren. Gister oud Engels boek bij de kringloop gescoord, meer voor de ideeën dan de techniek. Staat zelfs koffiewijn in, ik kan er niks bij voorstellen  :-)


Gebruikersavatar
madman73
Berichten: 2119
Lid geworden op: 06 mar 2014, 23:01
Locatie: Delfzijl
Contacteer:

Re: Bergamot d'Esperen perry: eindelijk gebotteld

Bericht door madman73 »

Ja, wij hebben ook wel eens het plafond moeten witten na het opentrekken van een fles aardbijenwijn. Geeft wel een zooi, maar de goede verhalen blijven voor altijd.


Plaats reactie