Wat gebruiken jullie om te koken?

Water zuiveren, eetbare planten en ander voedsel uit de natuur of eigen gemaakt voedsel. Bereiden van gevangen voedsel.
Gerbenvink
Berichten: 733
Lid geworden op: 29 okt 2013, 20:24

Wat gebruiken jullie om te koken?

Bericht door Gerbenvink »

Wat gebruiken jullie om op te koken? Ik zelf heb 2 trekkings pannetjes en mess en tin en 1 koekenpan. Ik zal nog wel what foto's plaatsen. Het lijkt me leuk om jullie kookset te zien.


Gebruikersavatar
J@siu
Berichten: 3573
Lid geworden op: 18 apr 2012, 18:47

Re: Wat gebruiken jullie om te koken?

Bericht door J@siu »

Esbit setje ... billycan 1.2 liter ...  Gietijzeren pannetje (base-camp)  ;-)


"Dont copy me, by yourself"
Gebruikersavatar
Sander2000
Berichten: 2727
Lid geworden op: 06 apr 2012, 15:42

Re: Wat gebruiken jullie om te koken?

Bericht door Sander2000 »

Ik heb een pannetje van 0.8 en een van 0.4 liter die in elkaar passen. En nog een klein braadpannetje. Ik zou ook alleen het grote pannetje kunnen meenemen(lichtgewicht, hiken) maar het braadpannetje en het kleine pannetje zijn wel een goede toevoeging. Bijna altijd ben ik met mijn vader en dan zijn die drie genoeg.
Als er geen vuur mogelijk is heb ik een diy alcohol brandertje. Die werkte afgelopen zomer verrassend goed !


Gebruikersavatar
Sander2000
Berichten: 2727
Lid geworden op: 06 apr 2012, 15:42

Re: Wat gebruiken jullie om te koken?

Bericht door Sander2000 »

Oja en sinds kort een hobo stove, dat is een beetje een middenweg tussen brander en open vuur.


Waidmann
Berichten: 1171
Lid geworden op: 21 feb 2013, 23:08
Locatie: Gelderland

Re: Wat gebruiken jullie om te koken?

Bericht door Waidmann »

Ik gebruik voornamelijk m'n kooksetje van e-bay, simpel ding maar doet z'n werk. Het is gecoat/geanodiseerd aluminium. Ze zijn niet heel ruim maar voor mijn solo tripjes perfect omdat het niks weegt en makkelijk schoon te maken zijn. Als het even kan neem ik een stukje gaas mee om ze stabiel op te kunnen zetten.

Afbeelding

Daarnaast pak ik af en toe de mestins of de billy maar dat vind ik niet altijd even makkelijk koken. Ik wil in de toekomst nog graag een Dutchoven voor in het base-camp en om mee te experimenteren rond huis.

Het koken doe ik meestal op een vuurtje of de hobo stove, als dat niet mogelijk is gaat de alcohol brander eronder. Zelf gefabriceerd modelletje omdat die zo lekker licht gewicht zijn. Brandstof neem ik mee in lab flesjes omdat die vrijwel niet lekker. Per flesje zit net wat meer brandstof dan dat ik nodig heb om water te laten koken.


oud deelnemer 4
Berichten: 3217
Lid geworden op: 21 jan 2013, 22:39
Contacteer:

Re: Wat gebruiken jullie om te koken?

Bericht door oud deelnemer 4 »

om te stoken
tsja in de loop der jaren verzamel je heel wat spul, zo ook kookspul bijelkaar....

als 't kan kampvuurtje anders houtvergasser
kan dat ook niet de spitirus brander in de houtvergasser die dan dient als windscherm
heb overigens 2 verschillende soorten spiritus branders maar 1tje heeft een erg klein brandstof volume
buiten gebruik 'n gasbrandertje en 'n coleman peak 1 benzine brander...
oja en nog ergens 'n esbit ding en 'n IKEA stove ook alle twee buiten gebruik gesteld :)
'n hele berg zelfbouw blik digen bij het oud ijzer gemikt, die stonden alleen nog maar te roesten

pannen en potten
heb enkel jaren geleden al m'n alu spul de deur uit gewerkt nu alleen nog RVS spul over
braandpannetje, 2 billy cans 10 en 14 cm, MSR stowaway, setje pannen uit Polen, en 'n lichtgewicht RVS setje met een koperen laagje aan de onderkant, merk geen idee :)


Gerbenvink
Berichten: 733
Lid geworden op: 29 okt 2013, 20:24

Re: Wat gebruiken jullie om te koken?

Bericht door Gerbenvink »

Zelf gebruik ik ook heel veel de hobo stove. Ik gebruik ieder weekend s'avonds om gewoon even een lekker vuurtje te maken.


MarcelNLD
Berichten: 42
Lid geworden op: 06 aug 2012, 20:35

Re: Wat gebruiken jullie om te koken?

Bericht door MarcelNLD »

Een billycan en RVS mestins

Ik had voorheen altijd aluminium kookgerei mee, na een artikel gelezen te hebben waarin werd beweert dat oude pannen, waarvan de loslatende anti aanbaklaag en aluminiumdeeltjes, een oorzaak kan zijn van alzheimer, heb ik alles de deur maar uit gedaan en vervangen voor rvs.
Ook de mestins heb ik kunnen vinden van rvs.

Of het waar is van dat alzheimer weet ik natuurlijk niet, maar ik had het ergens gelezen en deed mij twijfelen, waar dat precies was ben ik dan weer even vergeten... #025#

grtz Marcel


Een probleem tegelijk
Gebruikersavatar
Een pan's hobby kok
Berichten: 8625
Lid geworden op: 30 mar 2011, 11:08
Locatie: Berkel en rodenrijs

Re: Wat gebruiken jullie om te koken?

Bericht door Een pan's hobby kok »

Hang pan 
Afbeelding

stok koekenpan
Afbeelding

Bily can
Afbeelding

maar ook een 25 liter pan of een 15 liter pan .een grote ijzergieter pan net waar ik trek en zin in heb.
ook een mooie alluminium Han pan uit cz perfect voor meerder personen


Voor/Door en Met elkaar komen we een heel eind.
GR.Herman
http://www.facebook.com/BushcraftLimburg
een pan's gerechten en voedsel-Rookgerechten.
http://forum.bushcraftnederland.nl/http ... 15#p138315
oud deelnemer 4
Berichten: 3217
Lid geworden op: 21 jan 2013, 22:39
Contacteer:

Re: Wat gebruiken jullie om te koken?

Bericht door oud deelnemer 4 »

bij 'Een pan's hobby kok'zie ik ook een roostertje liggen.... en ja dat was ik nog vergeten, zoeits heb ik ook nog, maar zeker niet altijd bij me.


arjuna

Re: Wat gebruiken jullie om te koken?

Bericht door arjuna »

Allen rvs , kan je met zand en wat gras goed schoonmaken
kruisvaders beker , us messtin en zebra 14
En in geval van een rode code een alcahol brander

koen


Gebruikersavatar
Een pan's hobby kok
Berichten: 8625
Lid geworden op: 30 mar 2011, 11:08
Locatie: Berkel en rodenrijs

Re: Wat gebruiken jullie om te koken?

Bericht door Een pan's hobby kok »

[quote="oakleafNL"]
bij 'Een pan's hobby kok'zie ik ook een roostertje liggen.... en ja dat was ik nog vergeten, zoeits heb ik ook nog, maar zeker niet altijd bij me.
[/quote]

Oja roostertje en (grootvaders vork standaard aan mijn rugzak)


Voor/Door en Met elkaar komen we een heel eind.
GR.Herman
http://www.facebook.com/BushcraftLimburg
een pan's gerechten en voedsel-Rookgerechten.
http://forum.bushcraftnederland.nl/http ... 15#p138315
Gebruikersavatar
jasperkoopmans
Berichten: 267
Lid geworden op: 02 apr 2013, 10:50

Re: Wat gebruiken jullie om te koken?

Bericht door jasperkoopmans »

Sinds gisteren is dit mijn kook-set: RVS pan waarvan het handvat de deksel dicht klemt, met daarin een Meta 80 alu kooksetje, met DAARIN een DIY alcohol stove en een flesje met bio ethanol. Ideaal setje voor 1 persoon: superlicht, klein, je kan het overal neerzetten door de dichte stove van de Meta 80, de alcohol stove is zeer eenvoudig te starten met een firesteel en met 2 pannetjes in de set kan je heel behoorlijk koken. Geheel past weer perfect in een katoenen zak van De Waard (€1,95 bij De Vrijbuiter), al is de zak wel wat te lang, ga ik nog inkorten.
De Meta 80 had ik al even, de pan en de zak zijn nieuw. Gisteren in de tuin even getest en ben er zeer blij mee! Binnenkort het bos in voor het 'eggie'!  ;D

Wat foto's:

Afbeelding
Pan met de Meta 80 erin: past precies!

Afbeelding
De Meta 80 is een alu pannetje, met daarin een stoof (en daar heb ik dan weer m'n alcohol brander, ethanol flesje en fietsspaken inzitten)

Afbeelding
De gehele set

Afbeelding
Hier gebruik ik de spaken voor: anders staat de grote pan net niet helemaal lekker stabiel

Afbeelding
Even wat water koken als test: ging perfect!

Afbeelding
Close-up van de brander

Afbeelding
Na afloop was het allemaal weer heel snel ingepakt en zo precies past de set in de zak

Ben erg blij met m'n setje, ga dus alleen de zak nog een beetje aanpassen (iets korter maken en een koort met cord-lock erin) maar verder is ie helemaal naar m'n wens.


Gebruikersavatar
ger010
Berichten: 2732
Lid geworden op: 03 dec 2009, 12:25
Locatie: Hoogvliet
Contacteer:

Re: Wat gebruiken jullie om te koken?

Bericht door ger010 »

Ziet er top uit man ! ! !


Afbeelding
Gebruikersavatar
Great egret
Berichten: 271
Lid geworden op: 28 apr 2014, 21:39

Re: Wat gebruiken jullie om te koken?

Bericht door Great egret »

prima setje zo en lekker licht!


Plaats reactie