(regen)water koken

Water zuiveren, eetbare planten en ander voedsel uit de natuur of eigen gemaakt voedsel. Bereiden van gevangen voedsel.
Gebruikersavatar
bosjesbelg
Berichten: 84
Lid geworden op: 24 aug 2014, 02:09

(regen)water koken

Bericht door bosjesbelg »

hallo,
als je regenwater kookt is het dan drinkbaar? en wordt je er ziek van als je gewoon regenwater opdrinkt zonder te koken?
grts


Gebruikersavatar
Een pan's hobby kok
Berichten: 8625
Lid geworden op: 30 mar 2011, 11:08
Locatie: Berkel en rodenrijs

Re: (regen)water koken

Bericht door Een pan's hobby kok »

regen water is behoorlijk zuiver dus je zal er niet 1 2 3  ziek van worden maar koken kan geen kwaad.


Voor/Door en Met elkaar komen we een heel eind.
GR.Herman
http://www.facebook.com/BushcraftLimburg
een pan's gerechten en voedsel-Rookgerechten.
http://forum.bushcraftnederland.nl/http ... 15#p138315
Gebruikersavatar
janvanloon
Berichten: 3334
Lid geworden op: 20 feb 2012, 22:09

Re: (regen)water koken

Bericht door janvanloon »

Theorie... perfect drinkbaar.
Praktijk: ik heb het ooit opgevangen toen het vers van de tarp afkwam ( deze had al regen gehad en was dus ook zuiver ).
Voor de veiligheid heb ik het gekookt. Het zag er wat geel/bruinig uit.

Heb je het al ooit gehad als je kletsnat word dat je ogen prikken van het vers regenwater?

Koop je een sayer filter  ;-) kost geen drol en je bent safe


Quote: "In the school of the woods, there is no graduation day. " Horace Kephart

bushcraftexperience.be
Waidmann
Berichten: 1171
Lid geworden op: 21 feb 2013, 23:08
Locatie: Gelderland

Re: (regen)water koken

Bericht door Waidmann »

Absoluut drinkbaar na koken. Zonder koken is het even situatie afhankelijk, midden in het bos zonder industrie in de buurt zou ik het wel aandurven maar anders even filteren of koken om zeker te zijn. Bij zware industrie sowieso niet doen, die verontreinigingen kook of filter je er niet uit.

Regenwater is wel zo zuiver dat het praktisch omgekeerd osmose water is en dan ook geen mineralen bevat die wel in het kraanwater zitten, die zul je met voeding binnen moeten krijgen om tekorten te voorkomen. Wat voor hoeveelheden we het hebben weet ik niet precies, alleen dat ze er niet in zitten.
Laatst gewijzigd door Waidmann op 17 sep 2014, 10:57, 1 keer totaal gewijzigd.


Gebruikersavatar
ger010
Berichten: 2732
Lid geworden op: 03 dec 2009, 12:25
Locatie: Hoogvliet
Contacteer:

Re: (regen)water koken

Bericht door ger010 »

Heb idd laatst de Sawyer gezien super ding zeg !

Maar goed enkel koken zou afdoende moeten zijn.
Idd wel afhankelijk van locatie hier in pernis zou
ik het niet drinken om eerlijk te zijn.


Afbeelding
Gebruikersavatar
janvanloon
Berichten: 3334
Lid geworden op: 20 feb 2012, 22:09

Re: (regen)water koken

Bericht door janvanloon »

typfoutje  ::) sawyer moet het zijn...

Misschien wat off topic. Sawyer en care plus werken nu samen.


Quote: "In the school of the woods, there is no graduation day. " Horace Kephart

bushcraftexperience.be
Gebruikersavatar
Calhovin
Berichten: 1078
Lid geworden op: 13 jan 2012, 00:59
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: (regen)water koken

Bericht door Calhovin »

Regen (en nog veel meer: sneeuw) trekken een hoop deeltjes uit de atmosfeer die niet al te best zijn. Daarom ruikt het vaak ook zo lekker fris na een buitje  :-)  Een uniform antwoord geven op "kun je regenwater drinken" is dus niet te geven, het hangt af van de omgeving, de eerdere regen, hoe je het opvangt, etc. Midden in de oceaan kun je opgevangen regenwater waarschijnlijk zo drinken (als je het zout weghoud), in West-Europa zou ik toch een klein beetje oppassen.

Then again... alles is eetbaar, het gaat om doses. Heb je een dag of wat niet gedronken, drink lekker al het regenwater wat je kunt opvangen want dat is waarschijnlijk beter dan de uitdroging. Ben je in het bos aan het spelen, wees wat voorzichtiger


herman744
Berichten: 2726
Lid geworden op: 25 mar 2013, 09:41

Re: (regen)water koken

Bericht door herman744 »

Als het de hele dag geregend heeft zou ik het water dat tegen de avond valt zonder problemen opvangen en drinken. Lucht lijkt me dan wel gewassen.

Herman744


Vrijbuitert

Re: (regen)water koken

Bericht door Vrijbuitert »

Ik heb meermaals regenwater gedronken zonder het te koken. Ik denk niet dat het nodig is.


arjuna

Re: (regen)water koken

Bericht door arjuna »

gewoon proberen ,en schoon water meenemen en papier voor je uitgangen  ;D

veel plezier

Koen


Gebruikersavatar
Karl
Berichten: 440
Lid geworden op: 19 sep 2012, 22:58
Locatie: Drenthe

Re: (regen)water koken

Bericht door Karl »

wordt je er ziek van als je gewoon regenwater opdrinkt zonder te koken
Met wat er vandaag den dag in de lucht 'gedumpt' wordt acht ik het niet onwaarschijnlijk dat je goed ziek kunt als je ongefiltreert regenwater drinkt. Zeker wanneer je van plan bent dit met enige regelmaat te doen!


gr - Karl


"The mind is like a parachute, it works better when it's open." - Jim Marrs
Gebruikersavatar
J@siu
Berichten: 3573
Lid geworden op: 18 apr 2012, 18:47

Re: (regen)water koken

Bericht door J@siu »

Dank voor de Link @Karl ... + 1 ;-)


"Dont copy me, by yourself"
herman744
Berichten: 2726
Lid geworden op: 25 mar 2013, 09:41

Re: (regen)water koken

Bericht door herman744 »

Ik adem de hele dag de lucht in die buiten rondom ons is. Moet ik nu stoppen met ademhalen?


Gebruikersavatar
janvanloon
Berichten: 3334
Lid geworden op: 20 feb 2012, 22:09

Re: (regen)water koken

Bericht door janvanloon »

#028# #028#
Nu persoonlijk drink ik ook geen regenwater.
Maar Je moet toegeven Herman. De lucht, midden in de stad of de lucht in de natuur is wel een groot verschil.
Dus zal ook de kwaliteit van het regenwater anders zijn in de natuur dan in de stad  ;-)


Quote: "In the school of the woods, there is no graduation day. " Horace Kephart

bushcraftexperience.be
Roely
Berichten: 1471
Lid geworden op: 26 aug 2012, 12:40

Re: (regen)water koken

Bericht door Roely »

Regen is verdampt water uit de lucht, dus het begon als zuiver water zonder verontreinigingen, want we weten dat de opgeloste mineralen er niet uit kunnen dampen.

In de lucht zitten buiten gassen, meer soorten vloeistof die kunnen verdampen, met een variatie aan eigenschappen, zo weten we ook dat bepaalde dampen al weer vrij snel in de omgeving neerslaan, dus heel weinig kans dat deze in de regen terug gevonden kunnen worden. Maar andere soorten of combinaties zijn wel vluchtig genoeg om bij de omgeving temperatuur hoog in de dampkring te eindigen.
Hiervan zijn er soorten die wel en soorten die niet zich zelf met water willen vermengen, en dus samen met de regen terug op aarde komen.
Dan zit er in de lucht ook verschillende soorten vaste stoffen, stoffen die gesublimeerd zijn, maar ook stoffen die zo fijn zijn dat ze airfloat zijn, en ja dit is ook mogelijk met metaal poeders en dus ook alles wat daar onder zit qua soortelijk gewicht.
Dan heb je bepaalde weersverschijnselen die vaste en vloei stoffen vele malen groter dan airfloat mee de lucht in kunnen trekken, denk bv aan de sahara regen tot zelfs levende dieren en vissen die uit de regen kunnen vallen.
Tot slot, maakt de natuur ook dankbaar gebruik van de wind...lees lucht, door bepaalde zaden aan te maken welke door de lucht kunnen zweven of een heel goed voorbeeld stuifmeel, maar ook allerlei ferormoon  van plantaardige en dierlijke afkomst. Plus ook ziekte verwekkers als bacterien, virussen en schimmels
Het gaat nog veel verder, echter is het van weinig toegevoegde waarde hier om het verder uit te specificeren. ( denk aan andere vervuiling en aan vloeistoffen die niet bij het zelfde punt condenseren in de lucht als water)

Wat wel belangrijk is: ik heb net verteld dat je water uit kunt dampen, maar de daarin opgeloste en vermengde vaste materialen niet.
Dus regenwater koken in een pannetje heeft weinig tot geen nut, je zou een verdwaalde bacterie dood kunnen koken, maar die kreeg je in die omgeving sowieso al binnen met ademen, je wil graag andere vloeistoffen eruit koken echter de meeste hebben een veel hoger kookpunt dan water dus dat lukt zo ook niet.. denk aan zure regen waarbij de verbindingen of te sterk zijn om zo even uit te koken of waarvan de kookpunten  vele malen hoger zijn dan water.  Dus bijvoorbeeld ammoniak gaat een binding aan tot salpeterzuur met een kooktraject boven de 100 graden Celsius,  en zwavelverbindingen vormen zwavelzuur met een kooktraject wat begint boven de 279 graden zoiets. Dus door het koken van water met een kooktraject van 96 tot 100 graden celcius maak je de vervuilde concentratie in regen alleen maar hoger in verhouding. Dit is een beetje wat er gebeurt met schade door zure regen; met het neerkomen van de regen is de concentratie zo laag dat er geen schade mogelijk is, door het uitdampen van het water door de zon en dampspanning wordt de concentratie zo hoog van deze vervuiling dat deze wel schadelijke vormen aan kan nemen.

Het enige wat nut heeft is destilleren, en feitelijk alleen fractioneel destilleren, nu hoef je niet met  een destillatie opstelling in het bos te gaan zitten, maar zou je bijvoorbeeld je pannetje water onder een zeil kunnen koken, en de neergeslagen (gecondenseerde water) tussen een bepaalde tijdsperiode kunnen drinken van je zeiltje. Correct opgemerkt hierboven is dat een organisme niet gebaad is bij puur water, maar juist behoefte heeft aan de daarin opgeloste mineralen. Voordeel in een survival situatie is wel dat die mineralen al in je lichaam voor kunnen komen en door de extra oplosmiddel ( ,met dit water) in je lichaam weer beschikbaar kunnen komen.

Dan wil ik meteen de twee misverstanden hierboven eruit halen.  de ene is prikkend regen water in je ogen, de vervuiling van regen is uiterst zelden zo sterk dat het prikt in je ogen, wat er gebeurd is dat de zouten die je uitgezweet hebt op je huid, weer oplossen is het water, en dus prikkend regen water komt door je eigen uitgezwete mineralen/ zouten en de zooi welke je in je haar hebt gesmeerd en verzamelt.
Dat regenwater na een uur regen zuiverder is dan in het begin is ook grotendeels/vaak een fabeltje, inderdaad het zeg maar laaghangend  stof is dan uit de lucht, een bekend verschijnsel is dat stuifmeel uit deze luchtlaag snel mee komt naar beneden, maar die blijft ook aanwezig in nog hogere luchtlagen, die dus ook naar een paar uur regen nog steeds in de gevormde regen laag uit kunnen zakken even als andere stoffen. Plus door de wind stromingen kunnen deze vervuilde stoffen nog steeds aangevoerd worden uit warmere lucht lagen waarin nog geen regen is gevormd. Dit is ook de reden dat het regent, de aangevoerde warmere lucht met vervuiling komt in het koudere gebied waardoor er regen gevormd wordt.
Punt twee is dat we weten dat in water maar een beperkte hoeveelheid van een stof ( vast vloeibaar of gas) opgenomen of opgelost kan worden, dus zijn er na een uur regen nog steeds aanmerkelijke hoeveelheden ongewenste stoffen in deze luchtlaag die wachten op een lift van een regendruppeltje.
Wat wel kan schelen is dat wanneer je een heel groot regen gebied hebt, bijvoorbeeld ten grote van Nederland, dat de regen na enkele uren een stuk zuiverder is. Of net vers gevormd is  boven zee en in het begin al over een lagere concentratie vervuiling beschikte.
Conclusie: koken alleen heeft totaal geen nut, behalve als je gaat destilleren.
                Filteren is gunstig om zeg maar fijnstof organisch of anorganisch eruit te halen.
                Regen is in 99 procent van de gevallen dus niet zo giftig, schadelijk of vervuild dat je het niet kunt drinken, en bedenk dat je veel van die vervuiling toch al inademde. En bedenk dat als je benedenwinds van een industrie gebied zit met een hoog toxicologische uitstoot dat zowel oppervlakte water als regenwater geen aanrader zijn, maar tevens zelden zo vervuild dat je direct gezondheid  risico
loopt bij incidenteel gebruik.  En last but not least in onze voeding zitten vaak veel hogere concentraties van toxische stoffen of zaken als zwavelzuur , salpeterzuur, ammoniak dan ooit in regen gemeten zijn.


Plaats reactie