Water Zuiveren

Water zuiveren, eetbare planten en ander voedsel uit de natuur of eigen gemaakt voedsel. Bereiden van gevangen voedsel.
Gebruikersavatar
madman73
Berichten: 2119
Lid geworden op: 06 mar 2014, 23:01
Locatie: Delfzijl
Contacteer:

Re: Water Zuiveren

Bericht door madman73 »

[quote="Carpy"]

@Common: Wat wil je weten, start ik een ander topic.

Carpy
[/quote]

Ik heb ook wel belang bij een 'wetenschappelijk' onderzoek. Heb het al wel eens eerder verzocht. Zou het ook zelf wel willen doen, maar niet de.kennis en.mogelijkheden.

Wat mij interessant lijkt is het volgende:
- wat zit er vooraf in het water? (Gemeten in meerdere monsters vanuit verschillende locaties)
- wat zit er na filteren nog in (verschillende filtertypes. Houtskool/millbag/actief kool/etc.)
- ter vergelijk ook een professionele filter voor de vergelijk.

Iemand met de juiste kennis zou dan.moeten kunnen vertellen wat de uitkomsten betekenen mbt gezondheid!

Of vraag ik teveel?


Gebruikersavatar
Trailtraveller
Berichten: 2587
Lid geworden op: 20 jan 2010, 20:40
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Water Zuiveren

Bericht door Trailtraveller »

Ik heb in 2013 wel eens iets geschreven over waterfilters wellicht geeft dit wat antwoorden.

trailtraveller.blogspot.com

http://trailtraveller.blogspot.nl/2013/11/zuivere-koffie-is-nog-geen-zuiver-water.html


Ga op pad en vindt wat u zoekt. In de huiskamer is geen avontuur, slechts de plannen voor uw volgende reis.
IVN                        - http://www.ivn.nl
Bushcraft blog       - trailtraveller.blogspot.nl
Gebruikersavatar
Tim
Berichten: 1159
Lid geworden op: 14 jul 2015, 16:34

Re: Water Zuiveren

Bericht door Tim »

Madman,

Ik heb geen wetenschappelijke voorbeelden. Hoe je filter presteert is meer afhankelijk van waar je het vind en de bediener van het filter. Je zal wetenschappelijk niet veel kunnen bewijzen, alleen resultaten verzamelen.

Wedervraag zou zijn, waarom wil je dit weten? Denk je echt dat je gezondheid aangetast wordt of is het wat anders?

Het is lastig, je kan water perfect zuiveren, om vervolgens Deet te spuiten tegen de muggen. Zelfs natuurlijke middelen zitten vol vluchtige stoffen die je lichaam niet fijn vindt.

Carpy


If you are not willing to be a fool, you can't become a master.
Gebruikersavatar
ger010
Berichten: 2732
Lid geworden op: 03 dec 2009, 12:25
Locatie: Hoogvliet
Contacteer:

Re: Water Zuiveren

Bericht door ger010 »

Mooi en duidelijk verhaal mrwizard !


Afbeelding
Gebruikersavatar
bjorri
Berichten: 108
Lid geworden op: 15 sep 2014, 14:47
Locatie: NH

Re: Water Zuiveren

Bericht door bjorri »

Wat een geweldige site mrwizard, daar ga ik nog wel eens een avondje op doorbrengen.

Even voor mezelf samenvattend:
We zijn in NL natuurlijk gezegend met heel erg goed drinkwater uit de kraan, vrijwel steriel is dat. Voor het gevoel is dat een beetje de norm geworden terwijl het best zo nu en dan met wat mindere kwaliteit toe kan. Immers worden we continu geconfronteerd met stoffen die we eigenlijk niet binnen willen krijgen. Voorbeelden te over, bramen langs de kant van de weg maar ook een appeltje uit de winkel (afspoelen doet niet veel). Vergeet ook niet die op-gepiepte maaltijd die buiten de koelkast heeft staan afkoelen. En dan nog de gruwel van het hergebruikte waterflesje.

Drinkwater onderweg in NL buiten de (rand)stad durf ik dus wel aan met een voorfilterring door canvas/katoen voor de grove delen en dan door het 1 micron filter van Saywer voor de bacteriën. Actieve kool, jodium betadine) of chloor is nog in overweging.

Filter heel goed vorstvrij houden en regelmatig terugspoelen en ontsmetten. Geopend, stofvrij en zo droog mogelijk bewaren. Sowieso Norrit en Betadine in de ehbodoos.


Thuis is waar mn slaapzak is.
Gebruikersavatar
madman73
Berichten: 2119
Lid geworden op: 06 mar 2014, 23:01
Locatie: Delfzijl
Contacteer:

Re: Water Zuiveren

Bericht door madman73 »

Bedankt Mrwizard voor het (ook makkelijk weglezende) artikel.

Mijn doel bij de vraag:

Ik hou van feiten! Ik tref vaak mensen die benoemen dat het één goed genoeg is of het ander juist niet als het om filteren gaat. Als ik doorvraag is het me vaak niet duidelijk waar het op gebaseerd is. Of juist wel omdat het op gevoel of 'van horen zeggen' komt.

Voor een (goed) vergelijk ga ik persoonlijk liever uit van gemeten waardes met beschrijving van de omstandigheden waaronder dit gedaan is. Dan kan ik of wie danook daar objectief zijn mening op baseren.


Gebruikersavatar
Tim
Berichten: 1159
Lid geworden op: 14 jul 2015, 16:34

Re: Water Zuiveren

Bericht door Tim »

Madman,

Wetenschap is ook niet altijd wetenschap. Vaak wordt statistiek "uitgekozen" tot het resultaat bereikt is. Als je echt feiten wilt zul je per locatie moeten filteren en analyseren. Ga de lijst van enge dingen maar eens na in MrWizards link.

Als je filter verstopt is en jij druk nog even dat laatste erdoor, druk misschien wel net genoeg door om ziek te worden.

Als je er zo over in zit zou ik je dit adviseren:
- Haal het door een Sawyer of gelijkwaardig (fijne deeltje en grote monsters)
- Laat het daarna door een buisje actief kool lopen (chemicalien)
- Koken (kleine monsters)

Carpy


If you are not willing to be a fool, you can't become a master.
Gebruikersavatar
Trailtraveller
Berichten: 2587
Lid geworden op: 20 jan 2010, 20:40
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Water Zuiveren

Bericht door Trailtraveller »

Madman,

Je zit met een aantal variabelen die je niet zomaar als zwart-wit neer kunt zetten.

- Niet ieder mens heeft dezelfde weerstand. Dus bij 100.000 type bacterie wel ziek en bij 99.000 niet?
- 100% garantie wordt nooit en te nimmer gegeven. Omdat bacteriën geen vaste vorm hebben. Ze kunnen tijdelijk vervormen.
- Ook grote hoeveelheden dode pathogenen (dode bacteriën) kunnen diarree veroorzaken omdat deze door het lichaam "herkent"  worden.
- Weersinvloeden op water (harde wind bijvoorbeeld, blaast veel deeltjes en organismen bepaalde kant op), zon (bacteriegroei), temperatuur.
- Resultaten en certificaten zijn meestal op laboratoriagegevens gebaseerd.

Waterfilters aantal microns zijn een gemiddelde omdat de filterporiën nooit exact qua afmeting zijn. Je zult dan ook 0,3 micron en 0.1 micron poriën aantreffen, bij een 0.2 micron waterfilter. Bij hollevezel filters is dit ietsje beter, echter die verstoppen vrij snel.

Een aantal giftige stoffen zijn zeer moeilijk (dus kostbaar) aan te tonen.

En zo zijn er nog wel een paar......


Ga op pad en vindt wat u zoekt. In de huiskamer is geen avontuur, slechts de plannen voor uw volgende reis.
IVN                        - http://www.ivn.nl
Bushcraft blog       - trailtraveller.blogspot.nl
Gebruikersavatar
madman73
Berichten: 2119
Lid geworden op: 06 mar 2014, 23:01
Locatie: Delfzijl
Contacteer:

Re: Water Zuiveren

Bericht door madman73 »

Het ging me ook niet om wordt IK er ziek van, maar om de verschillen tussen de moderne en 'primitieve' methoden.

Maar bedankt voor de reacties en MrWizard. Nogmaals bedankt voor de link naar je blog. Erg interessante info daar te vinden. En je schrijft ook nog eens op een prettige manier.


Gebruikersavatar
Trailtraveller
Berichten: 2587
Lid geworden op: 20 jan 2010, 20:40
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Water Zuiveren

Bericht door Trailtraveller »

Bij primitieve methoden met bijvoorbeeld kooltjes uit vuur, zul je nooit hetzelfde resultaat halen als met active carbon of NMC.
Kooltjes hebben minder oppervlakte dan active carbon of NMC. Je moet voor hetzelfde resultaat meedere keren het water laten passeren en na een aantal 15-20 liters de kooltjes vervangen.

De eerste 3 liter water kun je beter weggooien of opnieuw door de filter, aangezien daar veel partikels van de gebruikte materialen in zitten van de opgebouwde filter ook al heb je een goede prefilter. 3 liter wordt dan relatief veilig gezien omdat dan de meeste partikels zijn doorgespoeld. Deze dus opnieuw door de filter gooien.

Dan is er ook nog een biologische waterindex, dan bepaal je op basis van leven (o.a. insecten) in het water de kwaliteit.
Ik gebruik deze om te bepalen of water relatief veilig is. Water zonder leven is overslaan (verder kijken naar andere bronnen).


Ga op pad en vindt wat u zoekt. In de huiskamer is geen avontuur, slechts de plannen voor uw volgende reis.
IVN                        - http://www.ivn.nl
Bushcraft blog       - trailtraveller.blogspot.nl
Gebruikersavatar
Martin Outdoors
Berichten: 2192
Lid geworden op: 03 apr 2014, 18:26
Locatie: Waar ik vanavond slaap.

Re: Water Zuiveren

Bericht door Martin Outdoors »

@mrwizard,

Ook kleine waterloopjes met relatief stilstaand water midden in het bos ?
Daar zit meestal ook weinig leven in en is dus niet goed ?
Want dat water is juist een bron die ik wilde gaan gebruiken om met een sawyer te gaan filteren.


Youtube kanaal "Veld vaardigheden" ;
https://www.youtube.com/channel/UCRx3EQ ... tzC44XdSVw
Gebruikersavatar
Trailtraveller
Berichten: 2587
Lid geworden op: 20 jan 2010, 20:40
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Water Zuiveren

Bericht door Trailtraveller »

Als je niet anders hebt, dan moet je wel.  Als je kleine plasjes regenwater bedoelt tenminste.

Met een Sawyer is dit prima te doen (wel met prefilter en backflush na gebruik). Let wel op dierlijke activiteiten, die hebben met poeltjes wel eens de neiging een poepie te doen.
Liever geen kak in de koffie zullen we maar zeggen, ook al kan de sawyer dit aardig wegfilteren (de smaak blijft).


Ga op pad en vindt wat u zoekt. In de huiskamer is geen avontuur, slechts de plannen voor uw volgende reis.
IVN                        - http://www.ivn.nl
Bushcraft blog       - trailtraveller.blogspot.nl
Gebruikersavatar
Martin Outdoors
Berichten: 2192
Lid geworden op: 03 apr 2014, 18:26
Locatie: Waar ik vanavond slaap.

Re: Water Zuiveren

Bericht door Martin Outdoors »

Haha check .
Ja ook plekjes waar het heel drassig is waar je bij wijze van spreken in je voetstap water ziet verschijnen,met name dat water wil ik gaan gebruiken.
Dank.


Youtube kanaal "Veld vaardigheden" ;
https://www.youtube.com/channel/UCRx3EQ ... tzC44XdSVw
Gebruikersavatar
Tim
Berichten: 1159
Lid geworden op: 14 jul 2015, 16:34

Re: Water Zuiveren

Bericht door Tim »

Hey,

Ik vond toevallig een goedkoop Actief koolfiltert. Mocht je na de sawyer en/of millbag nog teveel kleur en geur aan je water hebben, haalt dit veel eruit. Ook de meeste pesticiden.

Gravity works Carbon Filters

https://youtu.be/bBEwfOlzFDQ

Carpy
Laatst gewijzigd door Tim op 30 nov 2015, 21:42, 1 keer totaal gewijzigd.


If you are not willing to be a fool, you can't become a master.
Gebruikersavatar
Tim
Berichten: 1159
Lid geworden op: 14 jul 2015, 16:34

Re: Water Zuiveren

Bericht door Tim »

Hey,

Inmiddels zelf getest, goedkoop, goed en hier een blijvertje.

https://youtu.be/ztVzx0rs4uo

Carpy


If you are not willing to be a fool, you can't become a master.
Plaats reactie