artikel 314 - goodbye freedom

Water zuiveren, eetbare planten en ander voedsel uit de natuur of eigen gemaakt voedsel. Bereiden van gevangen voedsel.
Gebruikersavatar
Meatloaf
Berichten: 1016
Lid geworden op: 15 feb 2012, 19:00
Locatie: Betuwe

Re: artikel 314 - goodbye freedom

Bericht door Meatloaf »

[quote="Rien"]
Moet je dan ook je schoenen afkloppen voor je het bos uit gaat zodat je geen klei, bagger, ongesneden veen, zand, aarde, grind, puin, ... steelt?
[/quote]

geloof het wel, niet vanwege diefstal maar contaminatie van andere gebieden... dat die ene ziektekiem of plant in jouw schoen mee reist naar het volgende gebied...


denk niet dat je echt snel een boete hiervan krijgt, tenzij je emmers meeneemt het bos in. de zoveelste wet waarin staat dat iets niet mag... maar als je het zo wilt spelen, onze hele hobbie mag niet ;) we mogen niet van de paden af, geen fikkie stoken, snachts niet in het bos zijn etc..

it is only illegal if you get caught ;)


oud deelnemer 4
Berichten: 3217
Lid geworden op: 21 jan 2013, 22:39
Contacteer:

Re: artikel 314 - goodbye freedom

Bericht door oud deelnemer 4 »

[quote="Meatloaf"]
geloof het wel, niet vanwege diefstal maar contaminatie van andere gebieden... dat die ene ziektekiem of plant in jouw schoen mee reist naar het volgende gebied...


denk niet dat je echt snel een boete hiervan krijgt, tenzij je emmers meeneemt het bos in. de zoveelste wet waarin staat dat iets niet mag... maar als je het zo wilt spelen, onze hele hobbie mag niet ;) we mogen niet van de paden af, geen fikkie stoken, snachts niet in het bos zijn etc..

it is only illegal if you get caught ;)
[/quote]

+1


Gebruikersavatar
Calhovin
Berichten: 1078
Lid geworden op: 13 jan 2012, 00:59
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: artikel 314 - goodbye freedom

Bericht door Calhovin »

[quote="billy"]
[quote="Calhovin"]
Ik heb, toen ik mijn stukje bos kocht, de plaatselijke verordeningen goed bestudeerd omdat ik wilde zeker hebben dat ik kon slapen en fik bouwen.
[/quote]

Hoe is het met die APV gesteld tav onze hobby in eigen bosperceel? Ik had er ook al aan zitten denken om in de toekomst een eigen stukje bos te kopen (om de houtkachel te vullen, maar ook voor de hobby)
Ik ben zeer benieuwd hoe dit wettelijk geregeld is.
[/quote]

Verschilt dus per gemeente. Ik mag tot drie dagen verblijven op mijn eigen terrein. Vuur maken is om velerlei redenen verboden, zoals tuinafval verbranden en zo (milieuregel) maar vreemd genoeg mag vuur wel om eten te bereiden of te verwarmen. Oftewel: waarschijnlijk een uitzondering zodat de barbeque mag in de tuin en de terrasverwarming mag branden. Maar ik mag dus daardoor ook mijn fik maken. Je zet er een blik knakworst naast en je bent aan het koken, toch?

Vreemd genoeg is dus bijvoorbeeld kamperen op eigen terrein toegestaan (zodat je kids in de tuin met een tent geen boete krijgen van een agent met ochtendhumeur) maar dat stoepkrijten zit er nog in  :) Goed de APV van de gemeente van je gewenste bosperceel lezen dus, sommige mag vuur helemaal niet


Gebruikersavatar
HJ
Berichten: 3577
Lid geworden op: 13 jun 2010, 20:05
Locatie: Diepenheim

Re: artikel 314 - goodbye freedom

Bericht door HJ »

Huckelberry,

Jouw post is verwijderd omdat dit een citaat was uit een bron die we niet op dit forum willen hebben.

HJ namens het NBF moderatorteam
Laatst gewijzigd door HJ op 11 jul 2015, 14:54, 1 keer totaal gewijzigd.


As 't nich wil zoas 't möt, dan möt 't maer zoals 't wil
Vrijbuitert

Re: artikel 314 - goodbye freedom

Bericht door Vrijbuitert »

Zolang je geen 10 kilo bramen meeneem in het bos, dan zullen er weinig boswachters zijn die er moeilijk over doen.


Kunie
Berichten: 66
Lid geworden op: 22 jan 2012, 23:45

Re: artikel 314 - goodbye freedom

Bericht door Kunie »

als ik het onkruid tussen de stoeptegels voor mijn huis verwijder en op mijn composthoop gooi is het dus stropen....
Maar als ik ze eruit trek en op een bult gooi op de stoep krijg ik een boete voor vervuiling, Als ik ze laat staan krijg ik gezeur van de buurt commissie / vereniging van eigenaren. Ik ga voor optie 1, kom me maar bekeuren dan wil ik wel weten waar dat eindigt.

Ergens snap ik zo'n strenge formulering wel. Of had er moeten staan dat je per persoon 100 gram wild geplukte, niet beschermde planten mag plukken...  mits er nog 90% overblijft voor de dieren en voortplanting van de plant. dan had iedereen gezeurd waarom het niet 150 gram is. En Boswachters met weegschalen het bos in...
Als je jezelf gewoon netjes gedraagt dan is er geen enkele BOA of boswachter die je een boete geeft voor een paar bramen. Emmers vol is iets anders.                                                                                                       


Vrijbuitert

Re: artikel 314 - goodbye freedom

Bericht door Vrijbuitert »

[quote="Kunie"]Als je jezelf gewoon netjes gedraagt dan is er geen enkele BOA of boswachter die je een boete geeft voor een paar bramen. Emmers vol is iets anders.                                                                                                     
[/quote]Er zijn uitzonderingen op die regel.

De boswachter/BOA van Prattenburg zou je voor 1 braam nog een boete gegeven hebben, maar hij was dan ook een streepjesjager.


Wiya Sapa
Berichten: 28
Lid geworden op: 27 feb 2014, 18:04

Re: artikel 314 - goodbye freedom

Bericht door Wiya Sapa »

Volgens mij is het net zo'n bepaling als dat er in mijn huurcontract staat dat ik geen huisdieren mag houden. Als mijn huisdier geen overlast veroorzaakt, of ik pluk een beetje, is er niks aan de hand.
Maar als het uit de klauwen loopt, kan er wel actie ondernomen worden.
Ik werk bv als vrijwilliger in een bloementuin. Daar worden best veel planten gestolen. Volgens de APV is er nu een lijst van planten die je niet zomaar mag vervoeren, oa planten uit deze tuin en plantsoenen en wilde planten.
Nee, ik vind dat niet leuk. Maar ik ben dan ook goed opgevoed, van andermans spullen blijf je af.
En ik heb het ook anders gezien. Er was een mevrouw die wildplukwandelingen wilde organiseren. In ruil daarvoor zou ze in de tuin komen werken. Zou.
Dus ik denk dat het op zich een goed idee is, zodat profiteurs nog eens nadenken.


Plaats reactie