Tips voor eten (Gevriesdroogd, instant maaltijden, etc)

Water zuiveren, eetbare planten en ander voedsel uit de natuur of eigen gemaakt voedsel. Bereiden van gevangen voedsel.
Gebruikersavatar
Cobber
Berichten: 490
Lid geworden op: 04 jan 2015, 20:27
Locatie: Top of the North

Re: Tips voor eten (Gevriesdroogd, instant maaltijden, etc)

Bericht door Cobber »

Gedroogde vis is ook een optie en weegt niet veel..kan je overal in de tokos kopen.
Of wat ook heel lekker en voedzaam is en overal bij past..
AREPAS..je kan ze als ontbijt maken en ook savonds als avondeten..beetje water en olie en klein beetej zout erbij en op het vuur.
http://picapica.com/blog/2013/09/how-to-make-arepas-pica-pica-arepa-kitchen/
Dit kan je bij de Toko kopen en bij de grotere Jumbos ook.


Leave no Footprints behind or Broken Hearts.
FaceBook Kayak Cobber
Gebruikersavatar
Fransje
Berichten: 22
Lid geworden op: 02 mei 2015, 12:29
Locatie: Enschede

Re: Tips voor eten (Gevriesdroogd, instant maaltijden, etc)

Bericht door Fransje »

http://youtu.be/aLAh77etv14

In dit filmpje zit veel goede info
Zelf verpak ik bulk, bv muslie in aparte porsies die ik thuis afmeet, zo kom ik aan het eind van de rit niet tekort
Laatst gewijzigd door Fransje op 01 jul 2015, 18:03, 1 keer totaal gewijzigd.


Y�py�
Gebruikersavatar
jenniskens
Berichten: 6064
Lid geworden op: 09 apr 2010, 18:45
Locatie: Venray
Contacteer:

Re: Tips voor eten (Gevriesdroogd, instant maaltijden, etc)

Bericht door jenniskens »

kijk daar heb je wat aan.


Afbeelding      
See you in the bush, Gebert
Gebruikersavatar
Wälderer
Berichten: 433
Lid geworden op: 29 jan 2013, 18:56
Locatie: België

Re: Tips voor eten (Gevriesdroogd, instant maaltijden, etc)

Bericht door Wälderer »

Mooi filmpje, Zo wordt het heel goed uitgelegd.
Werk zelf ook op dezelfde manier. Wel even opmerking ivm de verpakking, gebruik diepvrieszakjes met dubbele zip-lock zoals ze bij ikea hebben, sluiten beter af dan enkele zip-lock en heb je minder kans dat ze open komen. Je wilt echt niet tot de ontdekking komen dat je muslie of couscous zich verspreid heeft in heel je zak.. spreek uit ondervinding.

Zoals fransje doet is het een mogelijkheid om parate porties af te meten en te verpakken. Andere optie is om thuis af te meten hoeveel een portie is in je drinkbeker en merktekens te zetten met een kraspen.


Take less, do more.
Gebruikersavatar
Fransje
Berichten: 22
Lid geworden op: 02 mei 2015, 12:29
Locatie: Enschede

Re: Tips voor eten (Gevriesdroogd, instant maaltijden, etc)

Bericht door Fransje »

Voor mijn bulk gebruik ik enkele zip-locks waar de porties precies in passen, die gaan dan weer in een grote zip-lock om verspreiding tegen te gaan
Een bijkomend voordeel is dat er steeds meer ruimte in je rugzak vrij komt, wat je met gebruik van voorraadbussen niet hebt


Y�py�
zuma
Berichten: 66
Lid geworden op: 13 apr 2015, 17:23

Re: Tips voor eten (Gevriesdroogd, instant maaltijden, etc)

Bericht door zuma »

Ik trek mijn zelfgedroogde en samengestelde maaltijden altijd vacuum. Als ik wat over houd dan is het langer houdbaar. En het houdt het pakvolume ook wat compacter.


Gebruikersavatar
Trailtraveller
Berichten: 2586
Lid geworden op: 20 jan 2010, 20:40
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Tips voor eten (Gevriesdroogd, instant maaltijden, etc)

Bericht door Trailtraveller »

Truukje is om het zakje in een emmer water te laten zakken, net onder het sluitingsrandje en dan pas dichtmaken. Komt aardig in de buurt van vacuum trekken.


Ga op pad en vindt wat u zoekt. In de huiskamer is geen avontuur, slechts de plannen voor uw volgende reis.
IVN                        - http://www.ivn.nl
Bushcraft blog       - trailtraveller.blogspot.nl
Petoodle
Berichten: 10
Lid geworden op: 04 jun 2015, 15:40

Re: Tips voor eten (Gevriesdroogd, instant maaltijden, etc)

Bericht door Petoodle »

Wat een goede tips allemaal zeg! Dankjulliewel!

Ik ben deze keer voor de eerste keer makkelijk gegaan en heb maaltijden van Adventure Food meegenomen. Dat is erg goed bevallen (alleen de kerrie was een beetje smakeloos en er moet bij alles iets minder water bij dan er staat.) Verder als ontbijt melkpoeder en Cruesli mee. Als tussendoortje wat koekjes van Zwerfkei en noodles.

We zijn steeds een week van de auto weg geweest. Eerst wandelen en toen kanoën en het was erg goed te doen! Bij het kanoën ook nog een lekker visje gevangen. De volgende keer ga ik denk ik zorgen voor het zelf droogvriezen van de maaltijden, lijkt me net wat lekkerder :).


remone
Berichten: 180
Lid geworden op: 28 okt 2012, 18:07

Re: Tips voor eten (Gevriesdroogd, instant maaltijden, etc)

Bericht door remone »

Het gemak en de prijs van AF maaltijden bevallen mij altijd uitstekend.
Snap de verhalen over 'niet te pruimen' dan ook echt niet. En dan ben ik best wel een fijnproevr. Daarentegen heb ik echter ook geleerd te eaarderen wat je hebt. Misschien ligt het daar aan? Of is het een hype om AF af te kraken?
Ok het is geen versgekookt maal, maar het gemak is zo groot, zeker na een dag zwoegen in de gure natte buitenlucht, dan is een mince hotpot, of een nasi cashew toch wel een erg prettige opkikker!
Voor die paar meerdaagse hikes per jaar ga ik niet moeilijk doen :) een habanerootje erbij en BOEEMMM, lekker!
Ik hoorde uemand ook over real turmat geloof ik? Als ik directeur was van de ABN misschien.......Wat een prijzen!

Oopsch. Beetje oude topicje!


Gebruikersavatar
MichelVH
Berichten: 1329
Lid geworden op: 01 sep 2014, 12:19
Locatie: In de buurt van Den Haag

Re: Tips voor eten (Gevriesdroogd, instant maaltijden, etc)

Bericht door MichelVH »

Tja, ik heb het niet zo op die zakjes, hoewel het vast supermakkelijk is... ;) ik eet meestal als ik in het bos ben 50/50 wat er in het bos groeit, en havermout, pasta, biltong en ingelegd fruit. Als je ook maar een paar eetbare planten in de natuur kan herkennen, is dat echt heel handig! Op scoutingkamp eten we een week lang aardappels, tuinboontjes en speklapjes. Dat moeten we zelf koken, dus vaak zijn de boontjes poepgaar of rauw, de aardappels éen harde bonk flauwigheid, en de speklapjes droog en/of verbrand. Gelukkig eet ik echt alles, maar toch is het heerlijk om mijn rantsoen op kamp aan te vullen met bramen enzo. Nou hebben we ook een keer tijdens tocht met z'n twintigen een moestuintje beroofd, maar das een ander verhaal...


Vollgas Voraus!
Gebruikersavatar
Fransje
Berichten: 22
Lid geworden op: 02 mei 2015, 12:29
Locatie: Enschede

Re: Tips voor eten (Gevriesdroogd, instant maaltijden, etc)

Bericht door Fransje »

Stoer hoor


Y�py�
Gebruikersavatar
MichelVH
Berichten: 1329
Lid geworden op: 01 sep 2014, 12:19
Locatie: In de buurt van Den Haag

Re: Tips voor eten (Gevriesdroogd, instant maaltijden, etc)

Bericht door MichelVH »

Ik ga ervan uit dat dit niet sarcastisch is...?


Vollgas Voraus!
Gebruikersavatar
Een pan's hobby kok
Berichten: 8625
Lid geworden op: 30 mar 2011, 11:08
Locatie: Berkel en rodenrijs

Re: Tips voor eten (Gevriesdroogd, instant maaltijden, etc)

Bericht door Een pan's hobby kok »

Ik maak deze maaltijden op het vlees na altijd zelf.
verse groente en kruiden in de drogers zakje aardappelpuree er bij en je heb een stamppot of een rijst maaltijd of dan doe je nassi groente drogen en een buideltje rijst of macaroni en dan een zakje poeder mik en gedroogde groent kost minder dan de helft en je weet wat je eet dit samen met een biffi worst en je heb een heerlijke maaltijd.


Voor/Door en Met elkaar komen we een heel eind.
GR.Herman
http://www.facebook.com/BushcraftLimburg
een pan's gerechten en voedsel-Rookgerechten.
http://forum.bushcraftnederland.nl/http ... 15#p138315
Plaats reactie