Tips voor eten (Gevriesdroogd, instant maaltijden, etc)

Water zuiveren, eetbare planten en ander voedsel uit de natuur of eigen gemaakt voedsel. Bereiden van gevangen voedsel.
Petoodle
Berichten: 10
Lid geworden op: 04 jun 2015, 15:40

Tips voor eten (Gevriesdroogd, instant maaltijden, etc)

Bericht door Petoodle »

Hoi iedereen,

Binnenkort ga ik voor 4 weken naar Zweden. Nu ben ik van plan zeker een paar weken alleen maar in de bossen te vertoeven en geen supermarkt tegen te komen. Nu heb ik niet eerder eten voor zo'n lange periode meegenomen. Hebben jullie tips voor eten dat je mee kunt nemen?

We gaan vooral wandelen en kanoën, dus licht gewicht speelt wel een rol.

Zijn er maaltijden die echt niet te eten zijn? En welke maaltijden raden jullie aan?

Is het handig om ook dingen als rijst, couscous en gedroogde vruchten mee te nemen?


Gebruikersavatar
Een pan's hobby kok
Berichten: 8625
Lid geworden op: 30 mar 2011, 11:08
Locatie: Berkel en rodenrijs

Re: Tips voor eten (Gevriesdroogd, instant maaltijden, etc)

Bericht door Een pan's hobby kok »

droge pasta / aardappel pure/gedroogde groente bij de xenos nasi/bami zonder kruiden ook heerlijk door bij voorbeeld de pasta of pure / bij een goede kaas/noten winkel kan je vaak gedroogde snoep groente krijgen dit laten wellen en je heb heerlijke roer bak groente/ gedroogde vitte/bruine bonen/ droge worst kan bijna overal door heen biffi /biefturki vlees kan je ook wellen en door een stampot met aardappel pure brandnetel gedroogde ui ( aldi) de aldi heeft ook peterselie en bieslook gedroogd in glazen potten heerlijke smaak makers.
gedroogde tomaat poeder.
ei poeder bij de buscraft shop ook heeft deze heerlijke kant en klaar maaltijden. Maar zelf uit zoeken vind ik leuker.
brood mix alleen water toe voegen/cake mix alleen water toe voegen/ pannen koeken beslag alleen water toe voegen.

ik hoop je op weg geholpen te hebben in het eten


Voor/Door en Met elkaar komen we een heel eind.
GR.Herman
http://www.facebook.com/BushcraftLimburg
een pan's gerechten en voedsel-Rookgerechten.
http://forum.bushcraftnederland.nl/http ... 15#p138315
tzrfreak
Berichten: 224
Lid geworden op: 01 nov 2014, 00:28

Re: Tips voor eten (Gevriesdroogd, instant maaltijden, etc)

Bericht door tzrfreak »

He petoodle,

Ben in mei 3 weken naar Zweden geweest met de complete Adventure Food collectie, moet je zegge waren allemaal erg goed te eten ("beef hotpot" een dikke aanrader). Zelf had ik ook kleine zakjes bij met meel, gedroogde tomaten en gedroogde kaas, en daar heerlijke bannocks mee gebakken ;D ;D Ook zakjes aardappelpuree met bijvoorbeeld een zakje salsamix en een zakje cup a soup (klinkt gek maar zeker lekker vooral als je er ook gedroogde kaas doorheen roer).

Wens je vast veel plezier ;)

gr


"Denk alleer gij doende zijt doende denk dan nog"
Viking
Berichten: 4459
Lid geworden op: 12 mar 2014, 11:07
Locatie: Zuidlaren

Re: Tips voor eten (Gevriesdroogd, instant maaltijden, etc)

Bericht door Viking »

Adventure food, smaken goed, geen afwas op je lepel na.


qjmb
Berichten: 314
Lid geworden op: 04 sep 2012, 15:24

Re: Tips voor eten (Gevriesdroogd, instant maaltijden, etc)

Bericht door qjmb »



Jeof
Berichten: 461
Lid geworden op: 26 mar 2014, 10:44

Re: Tips voor eten (Gevriesdroogd, instant maaltijden, etc)

Bericht door Jeof »

succes..

zelfs als je alleen gedroogd voedsel etc meeneemt dan heb je voor 4 weken alleen al 1 rugtas nodig om alles mee te nemen qua volume (en gewicht ook trwns). ben laatst 8 dagen geweest met alles mee, toen had ik ongeveer 20Liter nodig om alles in kwijt te kunnen

bij globetrotter.nl kun je van alles gedroogd bestellen, met name de losse groentezakjes zijn handig als je zelf maaltijden wilt samenstellen, en scheelt ook een hoop in de kosten met de complete maaltijden.


zuma
Berichten: 66
Lid geworden op: 13 apr 2015, 17:23

Re: Tips voor eten (Gevriesdroogd, instant maaltijden, etc)

Bericht door zuma »

Alle lovende woorden Adventure Food ten spijt. ik vind het vreselijke rommel. inderdaad de maaltijden van Globetrotter.nl zijn erg goed te eten. Een andere echte topper zijn de vriesdroogmaaltijden van Real Turmat (scnadinavisch merk, toppertje).

Wij zelf drogen alles zelf, kostenoverweging en dieet. Lopende trektochten met het gezin langer dan 3 a 4 dagen gaat er een kar mee die ik achter me aantrek voor het eten en de kookspullen (kar aan heupband van de rugzak gekoppeld).


Viking
Berichten: 4459
Lid geworden op: 12 mar 2014, 11:07
Locatie: Zuidlaren

Re: Tips voor eten (Gevriesdroogd, instant maaltijden, etc)

Bericht door Viking »

[quote="zuma"]
Alle lovende woorden Adventure Food ten spijt. ik vind het vreselijke rommel. inderdaad de maaltijden van Globetrotter.nl zijn erg goed te eten. Een andere echte topper zijn de vriesdroogmaaltijden van Real Turmat (scnadinavisch merk, toppertje).

Wij zelf drogen alles zelf, kostenoverweging en dieet. Lopende trektochten met het gezin langer dan 3 a 4 dagen gaat er een kar mee die ik achter me aantrek voor het eten en de kookspullen (kar aan heupband van de rugzak gekoppeld).
[/quote]maar goed dat smaken verschillen, 2 vrienden van mij hadden paar jaar terug diverse maaltijden van Globetrotter gekocht voor trip in Zweden, en ze vonden het niet te vreten, enigetse die lekker is, is Miss piggy!

Veder is het smaakloos en nog een hoop werk om in elkaar te brouwen, zakje Adventure food vind ik eerlij gezegd veel beter en makenlijker.

Al is een heerlijke (stoof) maaltijd in een dutch oven nog het aller beste!

Ps, Travellunch vind ik persoonlijk ook niet zo lekker.


Gebruikersavatar
ger010
Berichten: 2732
Lid geworden op: 03 dec 2009, 12:25
Locatie: Hoogvliet
Contacteer:

Re: Tips voor eten (Gevriesdroogd, instant maaltijden, etc)

Bericht door ger010 »

Ach het is eten je krijg calorieën binnen :)

Zelf krijg ik zo'n zak nooit echt op iedere smaak is het zelfde
naar mijn idee en na een halve zak ben ik het wel zat...

Je valt er wel lekker mee af heb ik het idee ha ha ha


Afbeelding
Gebruikersavatar
Rien
Berichten: 599
Lid geworden op: 15 apr 2011, 12:02
Locatie: Brugge - België

Re: Tips voor eten (Gevriesdroogd, instant maaltijden, etc)

Bericht door Rien »

Als je wat uit de voeten kan met de engelse taal kan je ook eens zoeken op 'lightweigth hiking/trekking"
Een zeer interessante stroming / evolutie in het trekken waar je veel ideeën kan opdoen om je rugzak
lichter te maken en je vind er ook veel ideeën voor maaltijden.

Ik maak altijd zelf mijn eten (zelf drogen, gedroogde ingredienten, anders maaltijden samenstellen) want
wat er ook over die 'adventurefood' gezegd wordt dat is echt niet te vreten. Meestal veel te zout of geen
smaak, weinig echte voedingsstoffen (enkel calorie).

Neem je echter voor 4 weken eten mee dan ga je wel veel mogen sleuren. Als ik goede voorbereidingen tref
kan ik met 600gr eten per dag per persoon toekomen (+- 2700 à 3000 kcal). Dit zou dus op een goeie
16,80 kg per persoon komen voor 4 weken


nature will provide our need, but not our greed
Gebruikersavatar
Wälderer
Berichten: 433
Lid geworden op: 29 jan 2013, 18:56
Locatie: België

Re: Tips voor eten (Gevriesdroogd, instant maaltijden, etc)

Bericht door Wälderer »



Take less, do more.
vje
Berichten: 40
Lid geworden op: 19 nov 2012, 13:42

Re: Tips voor eten (Gevriesdroogd, instant maaltijden, etc)

Bericht door vje »

Met zulke lange trips heb ik geen ervaring, wel met een week. Ik neem meestal roggemeel, gedroogde vruchten en couscous of gierst mee. Voor de rest foerageer ik wat ik kan vinden, al is dit niet voor iedereen van toepassing.

Wel wil ik als tip meegeven: geef luxe op en neem ook geen vlees mee. Alle troep zoals eipoeder en weet ik wat is alleen maar gesleur met onnodige luxe. Daarnaast is vlees zwaar te verteren en in omstandigheden als veel lopen en andere nachtrust dan gewend (:tent) beter te vermijden.

Veel plezier! Ik ben jaloers.


Gebruikersavatar
Rien
Berichten: 599
Lid geworden op: 15 apr 2011, 12:02
Locatie: Brugge - België

Re: Tips voor eten (Gevriesdroogd, instant maaltijden, etc)

Bericht door Rien »

[quote="vje"]
Wel wil ik als tip meegeven: geef luxe op en neem ook geen vlees mee. Alle troep zoals eipoeder en weet ik wat is alleen maar gesleur met onnodige luxe. Daarnaast is vlees zwaar te verteren en in omstandigheden als veel lopen en andere nachtrust dan gewend (:tent) beter te vermijden.
[/quote]

Ik zou eten in poedervorm (eipoeder, volle melkpoeder, ...) juist zeer aanraden omdat dit zeer veel caloriën per gewicht bevat.
Wil je echter niet overdrijven met gewicht zal je idd luxe moeten opgeven (zelfs gedroogd vlees zal wss te zwaar blijken).
Ik ga er wel van uit dat je alles meeneemt en niet foerageert

en al je maaltijden rijkelijk overgieten met olijfolie (of andere) omdat dit een van de hoogste caloriën per gewicht bevat (dacht rond de 900kcl per 100gr)


Als je het ziet zitten zou het zeer interessant zijn als je je voorbereidingen met ons kan delen (menu, foto's, gewicht, ...)


nature will provide our need, but not our greed
Gebruikersavatar
jenniskens
Berichten: 6064
Lid geworden op: 09 apr 2010, 18:45
Locatie: Venray
Contacteer:

Re: Tips voor eten (Gevriesdroogd, instant maaltijden, etc)

Bericht door jenniskens »

Als je zelf van alles samenstellen moet het wel uitgebalanceerd zijn.
Met de maaltijden die je koopt zal dat meestal wel goed zijn neem ik aan.
Maar ben je daar zelf ook toe in staat dat goed te doen.
Ik niet dus vertrouw ik toch wel op die (vieze) maaltijden.  ;D


Afbeelding      
See you in the bush, Gebert
Gebruikersavatar
Wälderer
Berichten: 433
Lid geworden op: 29 jan 2013, 18:56
Locatie: België

Re: Tips voor eten (Gevriesdroogd, instant maaltijden, etc)

Bericht door Wälderer »

Even ter aanvulling: hou ook rekening met de voedingswaarde en bereidingstijd als je zelf samenstelling doet.
bv:
Pasta heeft een iets hogere voedingswaarde dan witte rijst (zowel 100gr onbereid als bereid) en heeft een kortere kooktijd en minder water nodig, net als ebly tarwe. Zilvervliesrijst heeft dan weer een veel hogere voedingswaarde dan pasta en witte rijst.
Couscous en rijstnoedels hebben het hoogste aantal calorieën per 100gr bereid (dubbel van pasta), en voor couscous heb je ook het minste water en brandstof voor nodig en neemt ongekookt het minste ruimte in beslag.

een snelle lekkere maaltijd is bv couscous/pasta/rijstnoedels met een groenten-/tuinkruiden-/pasta-bouillonblokje en een zakje indiaase kerrie/toscaanse tomaat/ chinese kip cup-a-soup en eventueel handvol ge(vries)droogde groenten

Gedroogde vruchten en noten zijn ideaal als snelle snack onderweg, beiden zijn een calorierijk.


Take less, do more.
Plaats reactie