eikelmeel.

Water zuiveren, eetbare planten en ander voedsel uit de natuur of eigen gemaakt voedsel. Bereiden van gevangen voedsel.
dajak
Berichten: 177
Lid geworden op: 03 mar 2011, 10:38
Locatie: Drenthe

Re: eikelmeel.

Bericht door dajak »

[quote="CommonZense"]
[off topic]
[quote="dajak"]Dit heb ik stiekem afgekeken van de inboorlingen die hun Cassave wortels tot pulp malen om het blauwzuur eruit te spoelen alvorens het verder te verwerken tot meel. [/quote] Toevallig op Kalimantan gezeten?
[/off topic]
[/quote]

Ha nee hoor, vroeger eens op de tv gezien.


Go forth and skin wild animals.
Gebruikersavatar
Trailtraveller
Berichten: 2587
Lid geworden op: 20 jan 2010, 20:40
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: eikelmeel.

Bericht door Trailtraveller »

Nog een tipje voor de beginners is de eikels in emmers water te gooien. Blijven ze drijven dan afvoeren. Deze eikels zijn niet goed. Dit komt o.a. door een klein insect genaamd eikelboorder die dus daar zijn eitjes afzet of een zieke vrucht (schimmels). In de eikel zit dan een tunneltje.


Ga op pad en vindt wat u zoekt. In de huiskamer is geen avontuur, slechts de plannen voor uw volgende reis.
IVN                        - http://www.ivn.nl
Bushcraft blog       - trailtraveller.blogspot.nl
Alder
Berichten: 498
Lid geworden op: 22 apr 2014, 09:07
Locatie: Bennekom

Re: eikelmeel.

Bericht door Alder »

Ik heb vandaag vast een testje gedaan, zowel een zomereik als een amerikaanseeik geplet. Van beide een stukje geproefd, ik rekende op heel bitter, maar vond de bittere smaak wel meevallen. Misschien toch dat verschil tussen individuele bomen. Volgende keer ga ik er eens een aantal uitspoelen. Leuk project.


Gebruikersavatar
Martin Outdoors
Berichten: 2192
Lid geworden op: 03 apr 2014, 18:26
Locatie: Waar ik vanavond slaap.

Re: eikelmeel.

Bericht door Martin Outdoors »

Ik heb nu een handvol eikel meel gewassen en uit gewrongen in een doek tot helder water zichtbaar was en nu kook ik het 1 keer en dan wil ik er koek of bannock van maken.
Ik merk dat het eikelmeel korrelig blijft en niet lekker aan elkaar plakt voor een goed koekdeeg , ik denk dat ik er wel water en bloem bij moet voegen om er een plakkerig iets van te krijgen of heeft iemand een tip ?


Halt halt , ik haal de meel net van het vuur af en alles plakt goed aan mekaar hehe iets te voorbarig denk ik.
Laatst gewijzigd door Martin Outdoors op 09 okt 2015, 10:26, 1 keer totaal gewijzigd.


Youtube kanaal "Veld vaardigheden" ;
https://www.youtube.com/channel/UCRx3EQ ... tzC44XdSVw
oud deelnemer 4
Berichten: 3217
Lid geworden op: 21 jan 2013, 22:39
Contacteer:

Re: eikelmeel.

Bericht door oud deelnemer 4 »

[quote="Zandhaas"]
Halt halt , ik haal de meel net van het vuur af en alles plakt goed aan mekaar hehe iets te voorbarig denk ik.
[/quote]

da's dan vreemd, ik dacht dat er in eikelmeel geen gluten zaten, en die gluten zorgen er nu net voor dat het meel gaat plakken.
door goed kneden krijg je dan een 'glutennetwerk' (ik noem het maar even zo) en zorgt er zo voor dat het meel gaat 'plakken' en je er goede deeg van kunt kneden. 


dajak
Berichten: 177
Lid geworden op: 03 mar 2011, 10:38
Locatie: Drenthe

Re: eikelmeel.

Bericht door dajak »

Dat aan elkaar plakken herken ik, op een gegeven moment leek het net precies op poep. Echt ik had hier drie kinderen helemaal in een deuk liggen toen ik die prut aan het roeren was boven het kampvuur.


Go forth and skin wild animals.
Gebruikersavatar
Martin Outdoors
Berichten: 2192
Lid geworden op: 03 apr 2014, 18:26
Locatie: Waar ik vanavond slaap.

Re: eikelmeel.

Bericht door Martin Outdoors »

@oakleaf , ik heb een klein koekje gebakken nu en is wel kruimelig nu.
Ik heb misschien wel te goed gewassen en gewrongen want het is bijna smaakloos maar proef wel eikel en dat heb ik nog nooit geproefd , van de rest maak ik bannock  met meel iets zout en wat water plakt het als de beste.

Dan weet ik niet wat dat plakkerige veroorzaakt heeft, misschien wel het 30 seconden koken .
Na het bakken van het koekje die puur uit eikelmeel bestond was het in ieder geval niet meer zo plakkerig.

@Dajak  , kan ik me levendig voorstellen hehe eikelpoep.


Youtube kanaal "Veld vaardigheden" ;
https://www.youtube.com/channel/UCRx3EQ ... tzC44XdSVw
oud deelnemer 4
Berichten: 3217
Lid geworden op: 21 jan 2013, 22:39
Contacteer:

Re: eikelmeel.

Bericht door oud deelnemer 4 »

van eikeltjes tot nu toe alleen maar koffie gezet, moet er toch ook eens meel van maken !
van tamme kastanjes wel meel gemaakt, met hetzelfde resultaat of probleem  (hoe je het ook mag/ wil noemen)
daar zit ook geen gluten in en dus brokkelige koekjes, maar die hoef je dan weer niet voor te spoelen om te eetbaar te maken.
BTW ... 't wordt weer tijd om ze te gaan rapen .... ;D


Gebruikersavatar
Martin Outdoors
Berichten: 2192
Lid geworden op: 03 apr 2014, 18:26
Locatie: Waar ik vanavond slaap.

Re: eikelmeel.

Bericht door Martin Outdoors »

Jazeker !

Het broodje is klaar , ik heb hem in de vriezer gemikt want ik neem hem volgend weekend mee zodat er meer mensen kunnen proeven.
Mooie kastanjes heb ik nog niet naar gezocht , word ook tijd haha.


Youtube kanaal "Veld vaardigheden" ;
https://www.youtube.com/channel/UCRx3EQ ... tzC44XdSVw
Jeof
Berichten: 461
Lid geworden op: 26 mar 2014, 10:44

Re: eikelmeel.

Bericht door Jeof »

na afgelopen bc weekend ook maar eens gaan fourageren in de buurt. Heb eikelmeel gemaakt, door ze eerst af te koken en daarna te roosteren en te malen. Daar heb ik vervolgens met nog wat ingrediënten een broodje van gemaakt. Smaakte bijzonder goed! lekker nootachtig. Wat me opviel is dat het ruikt naar chocola als het is geroosterd  ;D niet geheel onprettig.
broodje smaakte erg goed bij een stoofpot.
Met verse vlierbessenjam ook erg lekker :)


Gebruikersavatar
NvdO
Berichten: 141
Lid geworden op: 09 jul 2012, 17:32
Contacteer:

Re: eikelmeel.

Bericht door NvdO »

Heeey ik weet wat ik de volgende keer in het bos ga doen!

Het stond al een tijdje op mijn lijstje na ik ray Mears het zag doen. Maar hij liet het 2 dagen in stromend water weken. Dat vond ik wat aan de lange kant. als het dus ook korter kan is de drempel een stuk lager!
Leuk Leuk Leuk!


Plaats reactie