eikelmeel.

Water zuiveren, eetbare planten en ander voedsel uit de natuur of eigen gemaakt voedsel. Bereiden van gevangen voedsel.
dajak
Berichten: 177
Lid geworden op: 03 mar 2011, 10:38
Locatie: Drenthe

eikelmeel.

Bericht door dajak »

Hallo,

Gisteren hebben mijn zoon en ik tijd uitgetrokken om te proberen van eikels iets eetbaars te maken.
Allereerst natuurlijk eikels vinden, dat is niet zo moeilijk, die staan bij mij aan de oprit dus dat was zo klaar.
vervolgens de eikels met een steen een klap gegeven tot ze open breken zodat we ze leeg konden pellen.

Nadat we alle eikels hadden gepeld hebben we ze op een oude doek fijn gemalen tussen 2 stenen, en dan zo fijn mogelijk.
Toen een kussensloop aan vier punten opgehangen en de pulp erin gelegd, en water eroverheen gegoten.
Nadat we beetje voor beetje een volle emmer water erover hadden uitgeschonken werd het lekwater steeds helderder totdat we vonden dat het nu wel kon.

Toen bijna alle water eruit was gelopen de punten van de kussensloop bij elkaar genomen en ben ik gaan wringen om zoveel mogelijk water eruit te krijgen.

De opbrengst zag er goed uit en ik werd steeds nieuwsgieriger naar hoe het zal smaken.
150 gram afgewogen en dat samen gemengd met 50 gram bloem en wat zout. dat gekneed tot een bannock achtig deeg.

olie op het vuur en de koekjes erin op dezelfde wijze waarop je bannock bakt.
We konden haast niet wachten tot ze klaar waren.

Uiteindelijk na wat afkoelen geproefd en wat denk je.......heerlijk!
Geen spoor meer te vinden van de wrange tanine, daar kun je je wel op leven in de bush, helemaal geen straf.

vanavond maak ik ze klaar op een houtvuur zonder bloem of zout, zoals de voorvaderen dit gedaan zouden hebben, ik ben benieuwd.

Qua tijd ben ik om 10:00 in de ochtend begonnen met rapen en tegen 16:00 waren de koekjes klaar voor consumptie.
Zo hebben we 400 gram pulp/deeg gemaakt om mee te nemen op bushcraft tripjes.

Helaas geen foto,s of filmpjes omdat je de hele dag met vieze handen rondloopt.

bedankt voor het lezen.


Go forth and skin wild animals.
Gebruikersavatar
michiel
Berichten: 1582
Lid geworden op: 20 jan 2011, 09:34
Locatie: Noord-Brabant

Re: eikelmeel.

Bericht door michiel »

Ik heb altijd gedacht dat eikels oneetbaar zijn, verkeerd gedacht.

Leuk om samen te doen. Hoe oud is jullie zoon? Onze oudste is 4 en zijn aandachtsspanne is nog kort :-)


Brousse - handgemaakt, voor outdoor

You are free to choose, but you're not free from the consequence of your choice.
Riroel
Berichten: 890
Lid geworden op: 12 dec 2010, 15:37
Locatie: Hardegarijp
Contacteer:

Re: eikelmeel.

Bericht door Riroel »

Goed verhaal, wilde ik al een tijdje proberen.
Weet je welke eik je hebt gebruikt, het schijnt dat het tannine gehalte bij de één hoger is als bij de ander

http://www.bomengids.nl/eikfamilie.html


LEARNING THE ART OF DOING MORE WITH LESS Afbeelding
tzrfreak
Berichten: 224
Lid geworden op: 01 nov 2014, 00:28

Re: eikelmeel.

Bericht door tzrfreak »

ook een keer bij ray mears geweest in een aflevering van wild food in de link hieronder van YouTube.

https://www.youtube.com/watch?v=2Sk-Lctr7PU

grtz


"Denk alleer gij doende zijt doende denk dan nog"
Gebruikersavatar
Een pan's hobby kok
Berichten: 8625
Lid geworden op: 30 mar 2011, 11:08
Locatie: Berkel en rodenrijs

Re: eikelmeel.

Bericht door Een pan's hobby kok »

ik dacht dat eikels veel blauwzuur bevatten en daar door giftig waren maar dat is dus niet zo ?  :-[

Dit heb ik er over gevonden en dat roept op tot uitproberen  ;D


Eikels zijn eetbaar, maar je spijsverteringsstelsel zal er door het hoge gehalte aan looizuur heel veel moeite mee hebben. In tijden van hongersnood werden ze in Europa wel gegeten; er werd zelfs brood mee gebakken. De overdaad aan tannine werd verwijderd door weken en spoelen met water, of door reduceren met behulp van houtas. Het ging dan om de eikels van de Quercus robar, die truffeleikels werden genoemd.
Eikels die in twee jaar rijpen bevatten teveel tannine. Geschikte consumptiesoorten zijn die van de:
- Amaril Eik, Q. emoryi
- Californische Witte Eik, Q. lobata
- Chinquapin Eik, Q. prinoides
- Kastanje Eik, Q. prinus
- Post Eik, Q. stellata
- Steeneik, Q. ilex
- Witte Eik, Q. macrocarpa
- Witte Moeraseik bicolor, of Q. michauxii
Van eikels kan je, net als van kastanjes, puree maken. Je kunt ze ook roosteren.

Bronnen: ■objectief.be/Eikels-Quercus-spp.html
Laatst gewijzigd door Een pan's hobby kok op 21 sep 2015, 18:08, 1 keer totaal gewijzigd.


Voor/Door en Met elkaar komen we een heel eind.
GR.Herman
http://www.facebook.com/BushcraftLimburg
een pan's gerechten en voedsel-Rookgerechten.
http://forum.bushcraftnederland.nl/http ... 15#p138315
dajak
Berichten: 177
Lid geworden op: 03 mar 2011, 10:38
Locatie: Drenthe

Re: eikelmeel.

Bericht door dajak »

ik heb een mix gebruikt van de "Europese soort" zeg maar de groene eikel en de Amerikaanse, van die grote dikke. ik heb me laten vertellen dat in de US variant niet zoveel looizuur zit.
Onze jongste zoon is 7 volgende maand 8 en hij vind het super om mij te helpen met zulke dingen. hij heeft er ook flink van gegeten zo lekker vond hij het.

Ik kan alleen maar zeggen probeer maar, het is mij erg mee gevallen en de opbrengst is echt de moeite waard, ook in een overleving situatie.


Go forth and skin wild animals.
Alder
Berichten: 498
Lid geworden op: 22 apr 2014, 09:07
Locatie: Bennekom

Re: eikelmeel.

Bericht door Alder »

Leuk, nog nooit geprobeerd eigenlijk, ga ik ook ens doen. Hopelijk nog dit jaar.


dajak
Berichten: 177
Lid geworden op: 03 mar 2011, 10:38
Locatie: Drenthe

Re: eikelmeel.

Bericht door dajak »

Het is nu de tijd, overal waar ik kijk zie ik eikels.... :o


Go forth and skin wild animals.
Gebruikersavatar
janvanloon
Berichten: 3334
Lid geworden op: 20 feb 2012, 22:09

Re: eikelmeel.

Bericht door janvanloon »

[quote="dajak"]
Het is nu de tijd, overal waar ik kijk zie ik eikels.... :o
[/quote]

LOL dat heb ik ook...

Eikels Zijn idd eetbaar en werden gebruikt als voeding bij de indianen.

http://nativeamericannetroots.net/diary/1055


Quote: "In the school of the woods, there is no graduation day. " Horace Kephart

bushcraftexperience.be
Gebruikersavatar
Anneke
Berichten: 1365
Lid geworden op: 10 apr 2010, 18:16

Re: eikelmeel.

Bericht door Anneke »

Het schijnt ook dat binnen een soort de hoeveelheid looizuur per boom nogal kan verschillen, dus als je er eentje treft met veel looizuur is het aan te raden volgende keer een andere te proberen.


Waidmann
Berichten: 1171
Lid geworden op: 21 feb 2013, 23:08
Locatie: Gelderland

Re: eikelmeel.

Bericht door Waidmann »

Looizuur kun je eruit spoelen/koken. Duurt wel even maar de bittere smaak ben je kwijt dan :)


Mors

Re: eikelmeel.

Bericht door Mors »

leuk!
ook erg leuk dat het nog lekker was ook
Ik dacht altijd dat het erg moeilijk was de bitterstoffen eruit te wassen


oud deelnemer 4
Berichten: 3217
Lid geworden op: 21 jan 2013, 22:39
Contacteer:

Re: eikelmeel.

Bericht door oud deelnemer 4 »

De Eik-geslacht (behoort tot de Beuk-familie) net als de Tamme kastanje trouwens.
het is dus niet zo verwonderlijk dat - zij het met enige bewerking - eikels eetbaar kunnen worden genmaakt.


dajak
Berichten: 177
Lid geworden op: 03 mar 2011, 10:38
Locatie: Drenthe

Re: eikelmeel.

Bericht door dajak »

Ik heb bewust de eikels eerst rauw geproefd en ik proefde verschil tussen de Europese en de Amerikaanse maar van beide is het nagenoeg onmogelijk om de wrange rauwe pulp door te slikken.

Na het uitspoelen, en daarbij is 10 liter water gebruikt was de wrange smaak volkomen verdwenen.
Dit komt mijns inziens doordat Julius en ik echt heel nauwkeurig de eikels geplet en vermalen hebben om het oppervlak zo groot mogelijk te maken om de looizuren eruit te spoelen.
Het water wat onderuit de doek kwam was in het begin bijna zo donker als koffie en naarmate ik meer spoelde werd het water thee kleurig tot en met lichtgeel aan toe, toen zijn we gestopt en hebben geproefd.

Je leest wel eens dat je moet koken en herhaaldelijk het water moet verversen of de pulp/stukjes in een zak in stromend water hangen om het zuur te verwijderen maar in mijn geval denk ik dat een goede voorbereiding door middel van fijn malen het meest effectief werkt.
Dit heb ik stiekum afgekeken van de inboorlingen die hun Casave wortels tot pulp malen om het blauwzuur eruit te spoelen alvorens het verder te verwerken tot meel.


Go forth and skin wild animals.
Gebruikersavatar
CommonZense
Berichten: 806
Lid geworden op: 18 aug 2014, 10:25
Locatie: Aalst (BE)
Contacteer:

Re: eikelmeel.

Bericht door CommonZense »

[off topic]
[quote="dajak"]Dit heb ik stiekem afgekeken van de inboorlingen die hun Cassave wortels tot pulp malen om het blauwzuur eruit te spoelen alvorens het verder te verwerken tot meel. [/quote] Toevallig op Kalimantan gezeten?
[/off topic]


Kennis wordt overgedragen, niet gedicteerd.
Plaats reactie