wie weet meer over mos eten?

Water zuiveren, eetbare planten en ander voedsel uit de natuur of eigen gemaakt voedsel. Bereiden van gevangen voedsel.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
janvanloon
Berichten: 3334
Lid geworden op: 20 feb 2012, 22:09

wie weet meer over mos eten?

Bericht door janvanloon »

Is het eetbaar, zo ja welke soorten?
Heeft er iemand links hier over of info? Want google is not my friend hiermee  ::)

Ijslands mos is eetbaar dat weet ik ;)


Quote: "In the school of the woods, there is no graduation day. " Horace Kephart

bushcraftexperience.be
herman744
Berichten: 2726
Lid geworden op: 25 mar 2013, 09:41

Re: wie weet meer over mos eten?

Bericht door herman744 »

Rendiermos is eetbaar. Smaakt wat naar rauwe champignons. Het beste eerst een nacht in water laten weken om gifstoffen te neutraliseren. Eskimo's aten korstmossen. Ze hadden wel een speciale bereidingswijze, want er zaten giftige stoffen in. Nog wat ander eetbaars alhier.

http://www.woodcraftsurvival.com/Survival%20skills/voedsel/Eetbare_planten_vruchten_van_West_Europa/eetbare_planten.htm
Laatst gewijzigd door herman744 op 22 sep 2015, 14:02, 1 keer totaal gewijzigd.


Gebruikersavatar
janvanloon
Berichten: 3334
Lid geworden op: 20 feb 2012, 22:09

Re: wie weet meer over mos eten?

Bericht door janvanloon »

thx Herman, deze kende ik al  :D

Ik zag laatsten iemand ( op tv ) die mossen ( boom mos, zo groen schors achtig spul ) opat en het ook aanprijsde als lekker en gezond. Vandaar de vraag want mos soorten zijn er meer dan 250... maar op te vinden wat eetbaar is, is niet zo gemakkelijk...
En nee ik ga het niet zomaar uitproberen  :o


Quote: "In the school of the woods, there is no graduation day. " Horace Kephart

bushcraftexperience.be
Pyro
Berichten: 229
Lid geworden op: 04 jan 2015, 14:50
Locatie: Cote d'Azur.

Re: wie weet meer over mos eten?

Bericht door Pyro »

Ik ben altijd een beetje huiverig voor het eten van mossoorten.
Vooral in de omgeving van de randstad, omdat mossoorten in het algemeen een uitstekende eigenschap hebben betreft het absorberen en vasthouden van bepaalde giftige stoffen zoals bestandsdelen uit uitlaatgassen en evt vervuiling die zich in de grond bevindt.
Ik heb het dan voornamelijk over benzeen, ammoniak, nitraten en fosfaten en bovenal bufferen ze zeer goed radioactieve straling.
De universiteit van Bonn heeft onderzoek gedaan naar de relatie tussen zomersmog en verschillende mossoorten en enkele daarvan zijn in staat fijnstof te verteren.
Dus als je perse mos wilt eten zou ik daar zelf een poging in wagen met mossen die je in een relatief schone omgeving kan vergaren als gebieden zoals Scandinavie en zover mogelijk buiten de randstad in Europa!
Laatst gewijzigd door Pyro op 22 sep 2015, 17:20, 1 keer totaal gewijzigd.


"Hou je hoofd koel, en je voeten warm!"
Gebruikersavatar
Tim
Berichten: 1159
Lid geworden op: 14 jul 2015, 16:34

Re: wie weet meer over mos eten?

Bericht door Tim »

Pyro,

Zijn er ook metingen gedaan aan het mos door Uni v Bonn?

Ik bedoel, is het eten van mos slechter of beter dan in de file staan?

Carpy?


If you are not willing to be a fool, you can't become a master.
Pyro
Berichten: 229
Lid geworden op: 04 jan 2015, 14:50
Locatie: Cote d'Azur.

Re: wie weet meer over mos eten?

Bericht door Pyro »

@ Carpy!

Da's een goede vraag!
Zo ver was ik nog niet, maar het zal over het algemeen best meevallen allemaal!
Het enige is wel dat ik uit ervaring weet dat je:
A) Als je in de file staat dan is dat waarschijnlijk vaak met je ramen dicht of op een kier en zijn tegenwoordig alle nieuwere types auto's met een HEPA-filter (absoluut filter) uitgerust zijn in het ventilatiesysteem die voor 99,99.....% fijnstof blokken!
B) Mossen "bufferen" sneller en meer vervuiling dan dat ze loslaten!
    Vandaar dat er "relatief"meer schadelijke stoffen in mossen en sommige andere gewassen worden aangetroffen dan in andere flora!
    In verdacht terrein zijn de stoffen aanwezig in mossoorten een goede graadmeter voor de sterkte van de evt vervuiling in het gebied.
   
Ik vertel dit ook niet om onrust te veroorzaken, maar meer om het feit dat je er wel rekening mee kunt houden wanneer je tot consumptie over wilt gaan.
De meeste mossoorten vragen ook meer aandacht bij het bereiden ervan zoals meerdere malen koken en spoelen totdat het enigszins eetbaar is en de schadelijke bestandsdelen zijn verdwenen!
Dat vind ik zelf nogal zonde van de energie en extra brandstof die dit kost!
Daarbij vind ik het persoonlijk niet te vreten maar goed dat is mijn probleem!
Ik heb in een ver verleden met wat mensen uit het Noorse leger hetzelfde mos bereid en gegeten volgens de manieren zoals de "Helden van Telemarken" dat destijds een geruime tijd hebben moeten doen, en uit eigen ervaring wil ik melden dat ze daar alleen al een lintje voor verdienen!!
Voor de rest tja als je mos wilt consumeren, gewoon lekker doen!


"Hou je hoofd koel, en je voeten warm!"
Gebruikersavatar
Tim
Berichten: 1159
Lid geworden op: 14 jul 2015, 16:34

Re: wie weet meer over mos eten?

Bericht door Tim »

Hey,

Ik weet het ook niet. Ik heb wel ergens gelezen dat een bosstrook langs de weg veel vervuiling "zuivert".

En de meesten van jullie zullen niet langs de snelweg hiken, dus het natuurlijk filter (afstand tot de weg) zal wel meer dan voldoende zijn.

Carpy


If you are not willing to be a fool, you can't become a master.
Gebruikersavatar
Robbe
Berichten: 2957
Lid geworden op: 01 feb 2010, 20:21
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: wie weet meer over mos eten?

Bericht door Robbe »



Groetjies heej,
                                 Rob.

Tarp als gesloten tentje !
Gebruikersavatar
MichelVH
Berichten: 1329
Lid geworden op: 01 sep 2014, 12:19
Locatie: In de buurt van Den Haag

Re: wie weet meer over mos eten?

Bericht door MichelVH »

in het SAS boek staan er een paar bij noordelijke en arctische eetbare planten. heb ze alle (vier geloof ik) nog nooit in het echt gezien. meeste mossen moet je de aarde eraf wassen, een nacht laten weken en dan koken.


Vollgas Voraus!
Plaats reactie