vegan of vlees?

Water zuiveren, eetbare planten en ander voedsel uit de natuur of eigen gemaakt voedsel. Bereiden van gevangen voedsel.
Gebruikersavatar
janvanloon
Berichten: 3334
Lid geworden op: 20 feb 2012, 22:09

vegan of vlees?

Bericht door janvanloon »

Wikipedia:
Veganisme is een levenswijze waarin gestreefd wordt naar het vermijden van het gebruik van dierlijke producten.Als zodanig gelden eerstens delen van het dierenlichaam of producten die daarvan vervaardigd zijn (zoals vlees, gelatine, leer, bont en wol) en tweedens door dieren voortgebrachte producten, zoals zuivel en honing. Vaak worden alternatieven gevonden in het gebruik van plantaardige voedingsmiddelen en materialen. Voor de meeste veganisten zijn ook door hen wreed geachte, niet met dierlijke producten samenhangende menselijke gedragingen ten opzichte van dieren taboe, zoals dierproeven.

Ik ben een vlees eter, maar kwam een gesprek aantegen over vlees/vegan en vond het wel eens goed op te lezen.
Ik heb al zelf verklaarde vegans genoeg gezien, die toch ( als ze het voor geschoteld krijgen ) werkelijk alles vreten.
Ook heb ik al iemand gezien die werkelijk zich er aan hield.

Het is dus kopieer en plak werk ( niet mijn woorden ).
Dit is de stelling over vlees/vegan:

ik ben me tamelijk bewust van de wantoestanden in de vlees industrie, maar ik kan dit niet als fundamenteel problematischer zien dan de wantoestanden in de groenten en fruit industrie.

Je kan de vlees industrie boycotten, maar door Soja te eten draag je bij aan het kaalkappen van eindeloze vierkante kilometers oerwoud om Sojaboon plantages aan te leggen. Je draagt bij aan de vernietiging van natuurgebieden die naast 1000en plantensoorten ook een thuis bieden aan 1000en diersoorten. Een Sojaboon etende Vegan is dus GEEN dierenvriend, noch een echte natuur liefhebber.

Dan is er nog het "argument" dat vlees vol zit met groeihormonen en dat alleen onbewerkt, plantaardig voedsel zuivere voeding is. Dat gaat nergens over.
Alles rauw eten gaat je ook niet beschermen tegen glyfosaat of tegen de nog onbekende stoffen die gevormd zijn in GMOs door de veranderde DNA en dus veranderde stofwisseling.

Veganisme is niet werkelijk een levensstijl solidair met de natuur. Veganisten zijn niet werkelijk geïnteresseerd in de natuur en hoe die werkelijk in elkaar steekt. In plaats daarvan leven Veganisten in een fantasie beeld van de natuur. Anders zouden ze het basis gegeven dat wij mensen 4 hoektanden hebben niet in de wind slaan.
Die hebben we immers om vlees mee te scheuren.

Veganisme is geen ideologie. Het is niet intellectueel onderbouwd.
Het is vooral een houding. Een mooi verhaal wat mensen zichzelf vertellen om hun geweten te sussen door het ontkennen van hun medewerking aan de vernietiging van ecosystemen. Een manier voor mensen met grote egos om zichzelf, onterecht, als een nobeler mens te beschouwen(dan iedereen die niet Vegan is)

Zo nu zou ik eens graag jullie ideeen willen weten over vegan/vlees.


Quote: "In the school of the woods, there is no graduation day. " Horace Kephart

bushcraftexperience.be
Mors

Re: vegan of vlees?

Bericht door Mors »

Ik eet sinds een jaar geen vlees meer...
Vanwege de omstandigheden in de industrie, verder heb ik genoeg te eten (dahl, spliterweten etc) en s zomers heeft met het zws. niet nodig.
In noodsituaties kan en zou ik zeker wel vlees eten.
Vegan ga ik niet doen vanwege gezondheidsredenen, wel koop ik melk en kaas zo veel mogelijk Biologisch (vaak ook met 35% korting sticker bij AH) en mijn eieren zijn van eigen kippen
Wel lijkt me het goed om de hele voedingsindustrie eens kritisch te bekijken. Ook als men een buschraft meeting heeft vind ik het echt minder als er Kilo Knallers liggen, stijf gespoten groeten en fruit maar aan het eind van het verhaal moet iedereen het zelf weten na zichzelf goed te hebben voorgelicht.
En voor mijn ego doe ik het niet, het meer om de planeet en de volgende generaties.
fijn weekend zsw iedereen!


Gebruikersavatar
Dabberty
Berichten: 3026
Lid geworden op: 20 mar 2013, 13:41
Locatie: Praag
Contacteer:

Re: vegan of vlees?

Bericht door Dabberty »

Vlees all the way.
Ik ben wel meer accceptabeler geworden tegen over groentes, waar ik voorheen 2 tot 3x per maand groentes at bij een maaltijd, heb ik sinds bijna 2 jaar nu het volgehouden om dit toch minstens 1x per week te gaan doen.
En ja, ik ben nog kern gezond.


Waidmann
Berichten: 1171
Lid geworden op: 21 feb 2013, 23:08
Locatie: Gelderland

Re: vegan of vlees?

Bericht door Waidmann »

Ik respecteer vegetariërs en veganisten, ik geloof dat zo'n dieet heel goed mogelijk is. Zelf ben ik alleen een vlees liefhebber en zie ik geen reden omdat op te geven.

Om te eten ontneem je iets de groei, of dat nu een dier of een plant is; door het op te eten ontneem je in essentie de mogelijkheid om te groeien. De boon zal geen plant worden, de kip zal niet verder groeien, etc.

Daarom vind ik het van groot belang dat je daar bewust van bent. Om vlees te eten moet er een dier sterven en zal het geslacht moeten worden. Veel mensen vergeten de waarde van zo'n leven en kijken alleen maar naar de kiloknallers van het onherkenbare stukje vlees dat moet doorgaan voor een karbonade 'omdat het zo vanzelfsprekend is'. Omdat ik heel bewust wil zijn van wat ik eet ben ik gaan jagen en slachten, het vlees dat je dan eet waardeer je stukken meer. Ik neem niet meer dan het veld missen kan, ken de dieren en alles wordt respectvol behandeld. Van schot tot bord is het erg persoonlijk.

Dus, ja, ik eet vlees maar probeer dat zo bewust mogelijk te doen. Daarbij komt het ook regelmatig voor dat ik een dag geen vlees eet, helemaal prima want je komt echt niks tekort. Ik zou graag zien dat men bewuster gaat eten en kiest voor seizoens groenten uit de buurt. De impact op het milieu is dan al stukken kleiner.


Mors

Re: vegan of vlees?

Bericht door Mors »

Goed verhaal waidman

Ik heb ook dieren geschoten en ontweid en geslacht. Word je meteen bewuster.
Sterker nog na slacht hoefde ik ff die avond nooit vlees


Gebruikersavatar
J@siu
Berichten: 3573
Lid geworden op: 18 apr 2012, 18:47

Re: vegan of vlees?

Bericht door J@siu »

hier een echte vleesboer ! alleen van rood vlees wordt ik agressief hihi .... nee geintje!!
ik houd van vlees en dat eet ik ook ... ben absoluut geen hypocriet ...


"Dont copy me, by yourself"
Gebruikersavatar
doedje
Berichten: 126
Lid geworden op: 07 apr 2014, 09:47

Re: vegan of vlees?

Bericht door doedje »

Ik hoor mensen wel vaker zeggen dat ze heel bewust niet elke dag vlees eten, maar ondertussen vergeten dat ze salami of ham op brood doen tijdens de lunch.... Ik noem dat 'het vergeten vlees'. Vlees dat je eet zonder dat je het weet.... Lekker zonde is dat!

Net als die reepjes ham in de nasi van de Chinees. Of de spekjes door de stamppot.

Zelf ben ik dol op vlees en eet mijn vrouw vega. Hierdoor eet ik zelf het liefst gewoon goed vleesch: geen processed meat. Gewoon lekker stuk onbewerkt: entrecote, ribeye....

Maar vooral tijdens n bushcraft uitje neem ik toch wel weer graag n worstje mee. De ingrediënten lees ik dan maar even niet :)

Mooie kreet ook, alhoewel ik mijzelf er niet onder wil scharen, ik ben gewoon vleesch-eter, vind ik de vagetarier. Soms wel en soms niet..... :)


Gebruikersavatar
Ron NL-S
Berichten: 73
Lid geworden op: 11 okt 2015, 17:00
Locatie: Stora Skedvi Dalarna Zweden
Contacteer:

Re: vegan of vlees?

Bericht door Ron NL-S »

In mijn ogen is een veganist net zo'n hypocriet als de rest of in ieder geval iemand met een zeer beperkte of verwrongen kijk op de zaken.
Waarom? Nou, ze boycotten alle dierlijke producten, want "dat is zielig of wreed", maar kopen hun groentetjes, hun fruit en linnen kleertjes wel fijn in de winkel.
Zouden ze zich afvragen hoe hun groenten en kleding bij hun terecht komen en wat dat gekost heeft in termen van impact op de biotopen waar hun spullen vandaan komen, bijv.? Ik heb zo m'n twijfels.
Dat onze levensmiddelen industrie inmiddels tot een kwaadaardig iets geworden is, dat moge duidelijk zijn, voor wie zich daarin wil of durft te verdiepen. Maar om slechts 1 tak daarvan te boycotten en er met een beschuldigende vinger naar te wijzen....

Nee, als je het echt goed wil doen, zorg je voor je eigen spullen samen met een kleine gemeenschap om je heen. Alleen zo kun je voldoen aan je dagelijkse, natuurlijke behoeften. Zeggen dat je gezond alleen van plantaardig materiaal kunt leven, is mijns inziens onzin. Daar is ons lichaam niet voor gemaakt en dus ga je bepaalde nodige voedingsstoffen missen. Een 500 grs. T-bonesteak is eveneens volledige overkill.

En door jezelf groot gebrachte, gevoede en verzorgde koe slachten voor voeding,kleding e.d. Daar is niets wreeds mee, mits je weet waar je mee bezig bent. Wij moeten doden om zelf te overleven, hoe je het ook wendt of keert.


Mors

Re: vegan of vlees?

Bericht door Mors »

Mooi !

Dat zo mooi zijn als binnen bushcraft Nederland en elders weer communities ontstaan van natives die onderling voedsel ruilen of elkaar geven.


Gebruikersavatar
CommonZense
Berichten: 806
Lid geworden op: 18 aug 2014, 10:25
Locatie: Aalst (BE)
Contacteer:

Re: vegan of vlees?

Bericht door CommonZense »

Hoektanden vs idealen, interessant.

Volgens mij is het wel bewezen dat zowel 'rood vlees' als 'zwart vlees' nu eenmaal niet het beste is voor je darmen. De tussenweg, een mals onverbrand stukje gegaard vlees is rijk aan veel wat een mens nodig heeft. Kan je dat 'veel' vinden in een plantendieet..., ja. Moet je dus vlees eten om gezond te zijn, nee. Ieder zij meug dus om deze keuze te maken.

Doorgaans kiezen vegetariërs en veganisten voor een vleesloos bestaan uit idealistisch grond. En dat is eigenlijk niet zo vreemd en m.i. bewonderenswaardig. Als je er eerlijk over nadenkt toch, wat niet makkelijk is, omdat vlees eten er bij de meeste van ons met de paplepel is ingegoten (zie sommige reacties in dit draadje). Hiermee verword vlees een statussymbool,  een deel van je identiteit. Of noem het iets minder aanvallend je cultureel recht. Als mensen daar aan tornen kunnen discussies hoog oplaaien. Dan wordt het ideaal tegen ideaal. Nou, waar dat toe leidt... zie kranten en journaal.

Volgens mij ligt de kracht van een gezond dieet bij 'gebruik in mate' en m.i. ook in variatie. Maar bovenal een goede set genen als het om je eigen gezondheid gaat. Dat voel je zelf wel aan. Dieter voelt zich kiplekker in een vrijwel groenteloos bestaan, ik zou het geen week volhouden zonder broccoli, spinazie, bloemkool, paprika's naast mijn gehaktbal, cordon-bleu, kikkererwtenkaas- of seitanburger. Dit probeer ik mijn kinderen ook bij te brengen. Vlees is lekker, maar MOET niet.

Als je het hebt over de wereld, ecologie, toekomstige generaties, etc dan zou een voedingspatroon doorslaand naar een meer vegetarisch dieet aangewezen zijn. Waar bijvoorbeeld 10 mensen kunnen eten van een varken, kunnen er 50 leven van het eten (energie) dat er in dat varken is gestoken. Vlees eten is in tijden van schaarste dus verre van ideaal. 2050 met 9 miljard komt naderbij. Als alle chinezen of nog erger, alle Indiers plots vlees zouden gaan eten, dan gaat je brood serieus duur worden en kan je er donders op zeggen dat het tropisch regenwoud nog sneller achteruit zal gaan. Voor de meeste nu nog een ver-van-je-bed-show, tot dat je brood straks twee maal zo duur wordt. Zie ook "Meet your meat" en "Our daily bread" op YouTube of laad ze laag via een torrent ofzo.

Terug op iets luchtiger toon. Ik probeer (als het op eten aankomt) van beide kanten van de dijk te grazen. Change of scenery doet wonderen. Een 'vagetariër' las ik eerder en voor het eerst. Top, anderen noemen het flexitariër. Dat is zo'n een beetje mijn meug. Kan ik vlees laten liggen 7 op 7, erg moeilijk. Moet ik iedere dag vlees eten, nee zeker niet.
Laatst gewijzigd door CommonZense op 17 okt 2015, 11:13, 1 keer totaal gewijzigd.


Kennis wordt overgedragen, niet gedicteerd.
Mors

Re: vegan of vlees?

Bericht door Mors »

erg veel common sense
goede input


Gebruikersavatar
Ron NL-S
Berichten: 73
Lid geworden op: 11 okt 2015, 17:00
Locatie: Stora Skedvi Dalarna Zweden
Contacteer:

Re: vegan of vlees?

Bericht door Ron NL-S »

Een stuk vlees bij ieder maaltijd is inderdaad een welhaast overbodige luxe, maar we zijn omnivoren. Ik kan geen enkele menselijke samenlevingsgroep waar dan ook in de wereld voor de geest halen, waarin geen vlees genuttigd word in welke vorm dan ook. En in vlees zitten blijkbaar de nodige stofjes, enzymen en zo, die in plantaardige voeding ontbreken. Pin me even niet vast op welke. Ooit gelezen in diverse studies, toen ik me met dat thema wat dieper bezig hield.
Daarbij komt dat er behalve vlees ook tal van andere grondstoffen geleverd worden door dieren, variërend van leer naar dons naar meststof. Dus een dier doden voor gebruik is mijns inziens niet wreed. Zoals dat tegenwoordig in de industrie gebeurd..... dat is duivels.

@Maurice; het droombeeld van de harmonische "native".... Da's tegenwoordig gewoon niet mogelijk.
Aan de andere kant hebben we, zelfs in Nederland, wel degelijk mogelijkheden.
Moet je eens zien wat er mogelijk zou zijn als de kattenbaktuin, de betonnen binnenplaats of de grasmat eruit zou gaan. Maar ja, dat kost tijd en moeite en die wordt veelal liever besteed aan chips vreten, de privé lezen en idols kijken.


Gebruikersavatar
Rien
Berichten: 599
Lid geworden op: 15 apr 2011, 12:02
Locatie: Brugge - België

Re: vegan of vlees?

Bericht door Rien »

Een zeer interessante discussie / verhaal.
Ik zie mezelf niet als vegetarieer of veganist maar denk wel sterk na over de voeding die ik gebruik. Ik geef dan ook graag een paar punten mee die ik nog niet voorbij heb zien komen. Ik vind het altijd moeilijk om dit neer te pennen en zou veel liever hier rond een kampvuur over praten.

1- Overbevolking:
Voor de productie van 1kg vlees is ongeveer 10 keer zoveel grond en water nodig als voor de productie van 1kg groente / fruit / soja / ...
Door de overbevolking en overconsumatie van vlees kan de aarde niet iedereen voeden met een westers eetpatroon.

2- Gezondheid:
Dat de groentekweek ook vol giftige stoffen zit is geen reden om wel veel vlees (uit de winkel, met giftige stoffen) te eten. Het is juist de reden om geen van de twee meer te eten :) en op zoek te gaan naar betrouwbare voeding, dit zal meestal van lokale boeren komen. Ik koop al mijn groente, fruit en vlees bij lokale boeren die op biologische wijze (dus zonder pesticiden, antib. en andere gifstoffen) hun producten produceren.

3- Milieu
Als natuurliefhebber doet het me pijn dat door de intensieve landbouw (en natuurlijk ook industrie, ...) ons oppervlaktewater en eigenlijk gewoon onze natuur volledig wordt verwoest. Dit ook indirect door nitraten, overbemesting, gifstoffen, antibiotica's, ...

4- Smaak
vlees uit de suppermarkt is gewoon smerig, het heeft geen smaak, krimpt met 30-40%, ziet er niet uit, ...
Het enige vlees dat ik nog eet komt van jagers of dieren waar voor gezord is en goede voeding hebben gekregen (je merkt dit direct aan de smaak en structuur van het vlees)

En ik kan wss wel nog even doorgaan :)

Eigenlijk komt het erop neer dat ik wil weten waar mijn eten vandaan komt, hoe het geproduceerd is en wat er in zit (onmogelijk met voedsel uit de suppermarkt)
als ik daar dan 30 tot 50% meer voor moet betalen dan is het maar zo. Dat extra stuk bushcraftgear of die extra dure gsm kan ik wel missen om mijn steentje bij te dragen aan het behoud van onze planeet. Want als consument heb je alle macht, als je iets koopt zeg je eigenlijk: ik ben akkoord met de manier waarop je dit gemaakt hebt.

Grtz
Rien


nature will provide our need, but not our greed
Gebruikersavatar
Rien
Berichten: 599
Lid geworden op: 15 apr 2011, 12:02
Locatie: Brugge - België

Re: vegan of vlees?

Bericht door Rien »

Dit vat wel ongeveer samen wat ik bedoel :)
Draag zorg voor je omgeving (de planeet) en stel geld niet boven de natuur want hoewel velen dit denken staan wij echt niet boven de natuur
En ons voedsel correct produceren (zonder roofbouw) is hier een belangrijk deel van.

Een 'Native American' quote:
When the Last Tree Is Cut Down, the Last Fish Eaten, and the Last Stream Poisoned, You Will Realize That You Cannot Eat Money

https://www.youtube.com/watch?v=eRLJscAlk1M
btw: geen idee hoe ik filmjes invoeg


nature will provide our need, but not our greed
Gebruikersavatar
CommonZense
Berichten: 806
Lid geworden op: 18 aug 2014, 10:25
Locatie: Aalst (BE)
Contacteer:

Re: vegan of vlees?

Bericht door CommonZense »

[quote="Rien"]https://www.youtube.com/watch?v=eRLJscAlk1M[/quote] Spoken word... machtig he, dat komt hier wel binnen.


Kennis wordt overgedragen, niet gedicteerd.
Plaats reactie