Aaaaaaaaaaaaaaarrrgh !!!!!

Water zuiveren, eetbare planten en ander voedsel uit de natuur of eigen gemaakt voedsel. Bereiden van gevangen voedsel.
Gebruikersavatar
CommonZense
Berichten: 806
Lid geworden op: 18 aug 2014, 10:25
Locatie: Aalst (BE)
Contacteer:

Re: Aaaaaaaaaaaaaaarrrgh !!!!!

Bericht door CommonZense »

Volgens mij hoef je je ook niet echt zorgen te maken als je geen Luxemburger, Amerikaan of Australiër bent. Die eten gemiddeld meer dan 120kg vlees per capita (bruto, dus karkas incl), BE ligt ergens rond de 85kg. Grote kans dus dat het gros van de vleeskankerdoden in de US te betreuren valt. Ik denk dan ook dat de doelgroep van dit nieuws niet is gericht op het gemiddelde dieet, maar eerder op die van dit soort gasten:
Opgesnord, een Epic meal uit de oude doos. Niet voor de gevoelige kijker overigens. Of de kijker met een gevoelige maag. Ook niet voor de hardcore vleeseter met honger...

Bedenk ook dat dit een onderzoek is van de WHO, die hebben het over 90k doden onder 7miljard wereldburgers. Desalniettemin denk ik dat het altijd goed is kritisch tegenover je eigen dieet te blijven staan. Commercie is immers lijdend in onze omgeving. Zie sus-berichten van VNV en Unief.
Laatst gewijzigd door CommonZense op 26 okt 2015, 20:15, 1 keer totaal gewijzigd.


Kennis wordt overgedragen, niet gedicteerd.
Gebruikersavatar
Tim
Berichten: 1159
Lid geworden op: 14 jul 2015, 16:34

Re: Aaaaaaaaaaaaaaarrrgh !!!!!

Bericht door Tim »

Ach jaa, het zoveelste wat niet kan. Gewoon je verstand gebruiken.

Komedie, hoe het zover kon komen.... ;D

https://youtu.be/WrahQpIWD08


If you are not willing to be a fool, you can't become a master.
Gebruikersavatar
Rien
Berichten: 599
Lid geworden op: 15 apr 2011, 12:02
Locatie: Brugge - België

Re: Aaaaaaaaaaaaaaarrrgh !!!!!

Bericht door Rien »

Hoewel ik het er wss niet voor zal laten (eet het zowiezo beperkt) is het toch belangrijk om niet te vergeten dat de wetenschap steeds evolueert en dat onze kennis over eten (en andere dingen) ook steeds groter word (en veranderd).

Het lijkt vooral ook bewerkt vlees dat kankerverwekkend is (50gr per dag is genoeg om +18% kans op kanker). Het lijkt echter vooral dat het de toevoegingen zijn die het kankerverwekkend maken. Tegenwoordig weten we bijna niet wat ze in ons eten draaien dus lijkt aandacht hiervoor wel belangrijk.


nature will provide our need, but not our greed
Gebruikersavatar
Dabberty
Berichten: 3026
Lid geworden op: 20 mar 2013, 13:41
Locatie: Praag
Contacteer:

Re: Aaaaaaaaaaaaaaarrrgh !!!!!

Bericht door Dabberty »

Vandaag op geenstijl.nl, weer goed bericht :-)

Citaat:
"Zonder additionele informatie is zo’n uitspraak waardeloos. Om het onderzoeksresultaat juist te interpreteren moet gekeken worden naar welk ‘basisrisico’ men heeft om darmkanker te krijgen. Dit moet dan met 18% verhoogd worden. Het Duitse Robert Koch Institut betitelt de kansen als volgt: Een Duitse vrouw van 45 jaar heeft 0,30% kans om in de komende 10 jaar met darmkanker gediagnosticeerd te worden. Bij een Duitse man van 65 jaar is dit risico 2,30%.
Nemen we nu de onderzoeksresultaten in beschouwing, betekent dat voor de vrouw een toename van 0,054 procentpunt, naar 0,354% (som: 0,30 * 1,18 = 0,354), en voor de 65 jarige man een toename van 0,41 procentpunt - naar 2,71%. Niet echt wereldschokkend, lijkt me. En erg overdreven om ham, salami e.d. gelijk te stellen met hexavalent, chroom of asbest.
Overigens: van de 63.000 darmkankerdiagnoses in Duitsland per jaar betreft dit voor meer dan de helft 70-plussers."


Gebruikersavatar
Martin Outdoors
Berichten: 2192
Lid geworden op: 03 apr 2014, 18:26
Locatie: Waar ik vanavond slaap.

Re: Aaaaaaaaaaaaaaarrrgh !!!!!

Bericht door Martin Outdoors »

Haha de bekende storm in het glaasje water, ben benieuwd wat het volgende is :)


Youtube kanaal "Veld vaardigheden" ;
https://www.youtube.com/channel/UCRx3EQ ... tzC44XdSVw
oud deelnemer 4
Berichten: 3217
Lid geworden op: 21 jan 2013, 22:39
Contacteer:

Re: Aaaaaaaaaaaaaaarrrgh !!!!!

Bericht door oud deelnemer 4 »

@Dabberty
ik had die informatie wel al ergens anders opgepikt van tv, weet echter niet meer welke programma en zender.
ik dacht toen ook al aan een storm in 'n glas water.
maar ja vanwege statistieken zit het nu in dezelfde categorie als bv tabak.

net als met eetbare planten en gifstoffen die planten bevatten.... alles heeft te maken met verhouding, hoeveelheid en bereiding...
er wordt nogal snel geroepen die plant is giftig...afblijven niet eten en gevaarlijk.... dat hoor ik nou nooit iemand roepen over aardappels... :o
er zijn natuurlijk zeker weten planten waar je vanaf moet blijven, maar ik heb het nu even over dat grote grijze gebied waar de marges van de giftigheid wel erg laag liggen.

maar wanneer je op zeker wil spelen dan eet je maar geen vlees meer (krijg je wel kanker van iets anders)  :P


Gebruikersavatar
Tim
Berichten: 1159
Lid geworden op: 14 jul 2015, 16:34

Re: Aaaaaaaaaaaaaaarrrgh !!!!!

Bericht door Tim »

Alles in perspectief:
Het VN-rapport Global status on road safety 2013 geeft aan dat wereldwijd  het totaal aantal verkeersdoden op 1.24 miljoen slachtoffers per jaar ligt. En dat aantal neemt sterk toe. Als de koers niet wijzigt betekent het een verdrievoudiging van het aantal slachtoffers tot 3.6 miljoen in 2030.
Volgens mij is het in bewerkt vlees voornamelijk nitriet: https://nl.wikipedia.org/wiki/Nitriet

Carpy


If you are not willing to be a fool, you can't become a master.
Plaats reactie