Dutch Oven op de barbecue :)

Water zuiveren, eetbare planten en ander voedsel uit de natuur of eigen gemaakt voedsel. Bereiden van gevangen voedsel.
Gebruikersavatar
MichelVH
Berichten: 1329
Lid geworden op: 01 sep 2014, 12:19
Locatie: In de buurt van Den Haag

Dutch Oven op de barbecue :)

Bericht door MichelVH »

Een tijdje geleden hadden ik en mn vader s'avonds wel zin om te koken met de Dutch Oven :) Het was toch wel te laat om nog naar het bos te gaan, en het was doordeweeks dus we konden dan niet te lang blijven. Gewoon een half om half houtvuur/houtskool vuurtje gemaakt in de barbecue. Eerst wilde ik het met alleen houtvuur doen, maar dat vurenhout dat ik nog had liggen gaf echt bar weinig kooltjes :(. Gewoon dat ding erop gezet, ging prima. Toen ik naar de keuken rende en terugkwam met mijn eten was de pan al te heet om aan te tikken, gaat echt supersnel :D. Eerst het gehakt en de spekjes samen met wat uitjes gebakken. Vervolgens net een kommetje water en een flinke scheut witte wijn afgeblust. Toen de champignons, paprika, gepelde tomaten, wortel en venkel bij gedaan. Toen dat flink op weg was voorgebakken aardappeltjes erbij gedaan, samen met wat tijm uit de tuin. Tenslotte wat basilicum en peper en zout bijgedaan en toen de hele pot gewoon op tafel gezet. Ik vond het echt heerlijk ;D! een beetje bolognese-achtige smaak, maar minder zoet, en meer die tijm- en aardappelsmaak. Eigenlijk wat we gewoon wat nog in de koelkast hadden liggen, niks bijzonders qua ingrediënten, en het lijkt wel alsof het lekkerder is dan van het gasfornuis ;D Hoewel dat natuurlijk tussen mijn oren zit ;)

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

*Slurrrp*
Laatst gewijzigd door MichelVH op 29 okt 2015, 20:18, 1 keer totaal gewijzigd.


Vollgas Voraus!
Salmo Trutta
Berichten: 353
Lid geworden op: 24 jun 2014, 19:45
Locatie: Ugchelen
Contacteer:

Re: Dutch Oven op de barbecue :)

Bericht door Salmo Trutta »

Ziet er lekker uit kerel... Wat voor vocht heb je toegevoegd?


Afbeelding

Sieger
Gebruikersavatar
MichelVH
Berichten: 1329
Lid geworden op: 01 sep 2014, 12:19
Locatie: In de buurt van Den Haag

Re: Dutch Oven op de barbecue :)

Bericht door MichelVH »

Oja vergeten, een klein kommetje water en een flinke scheut witte wijn. Daarmee heb ik dus het vlees en de uitjes af geblust :)


Vollgas Voraus!
Salmo Trutta
Berichten: 353
Lid geworden op: 24 jun 2014, 19:45
Locatie: Ugchelen
Contacteer:

Re: Dutch Oven op de barbecue :)

Bericht door Salmo Trutta »

Top.... wijn help met het alles eerder gaar te maken (elk zuurtje trouwens, dus ook azijn, bier, tomatenpuree).. Leuk werk man en eindeloos veel mogelijkheden....  ;)


Afbeelding

Sieger
Gebruikersavatar
MichelVH
Berichten: 1329
Lid geworden op: 01 sep 2014, 12:19
Locatie: In de buurt van Den Haag

Re: Dutch Oven op de barbecue :)

Bericht door MichelVH »

Zeker, je kan van alles maken :)


Vollgas Voraus!
Bennie
Berichten: 406
Lid geworden op: 23 jun 2014, 23:28
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: Dutch Oven op de barbecue :)

Bericht door Bennie »

Dat ziet er zeer smakelijk uit! Ik denk dat een blik bonen er ook nog wel bij zou passen. Krijg er honger van!


Gebruikersavatar
MichelVH
Berichten: 1329
Lid geworden op: 01 sep 2014, 12:19
Locatie: In de buurt van Den Haag

Re: Dutch Oven op de barbecue :)

Bericht door MichelVH »

Hadden we ook liggen, maar ik deed het er niet bij omdat ik vond dat aardappelen al genoeg vulden.
En het was zeker lekker :D!


Vollgas Voraus!
Gebruikersavatar
cjhage
Berichten: 378
Lid geworden op: 19 aug 2013, 10:33
Locatie: Bruinisse

Re: Dutch Oven op de barbecue :)

Bericht door cjhage »

gewoon super zo'n DO
wij gebruiken hem dagelijks en ook gewoon op het gasfornuis
het is ook super makkelijk je gooit alles erin lekker een paar uur pruttelen op het kleinste
pitje en het is gewoon altijd weer goed te eten 


Bastiaank
Berichten: 61
Lid geworden op: 30 aug 2013, 20:18

Re: Dutch Oven op de barbecue :)

Bericht door Bastiaank »

[quote="Scono!"] Eigenlijk wat we gewoon wat nog in de koelkast hadden liggen, niks bijzonders qua ingrediënten, en het lijkt wel alsof het lekkerder is dan van het gasfornuis ;D Hoewel dat natuurlijk tussen mijn oren zit ;)
[/quote]

Het zit vast tussen je oren! als je naar die foto's kijkt moet dat haast wel... ;D ;) geintje!

Wij doen vaak hetzelfde, gewoon alles in de pot koken. Rijst of aan het einde couscous erbij gaat ook prima!
Vijgen of cashewnoten kan ook heel goed.

Lekker dat je dat gewoon in de tuin kan doen!


Gebruikersavatar
MichelVH
Berichten: 1329
Lid geworden op: 01 sep 2014, 12:19
Locatie: In de buurt van Den Haag

Re: Dutch Oven op de barbecue :)

Bericht door MichelVH »

Haha ;D die van die couscous of rijst ga ik onthouden! En dan ipv aardappel ofzo.. Slimme tip :D


Vollgas Voraus!
Bastiaank
Berichten: 61
Lid geworden op: 30 aug 2013, 20:18

Re: Dutch Oven op de barbecue :)

Bericht door Bastiaank »

ja ipv aarddappel. Meet de rijst of couscous wel even af in een kopje ofzo, want omdat de pan zo groot is tov dat beetje rijst gooi je er snel teveel in. En als de wilde kruiden op zijn doet een bouillonblokje wonderen.


Gebruikersavatar
MichelVH
Berichten: 1329
Lid geworden op: 01 sep 2014, 12:19
Locatie: In de buurt van Den Haag

Re: Dutch Oven op de barbecue :)

Bericht door MichelVH »

Ha, das wel handig idd. Met het spek hoeft er denk ik geen zout meer bij, ik zou dan iets van gedroogde kruiden erbij doen :)


Vollgas Voraus!
Gebruikersavatar
MichelVH
Berichten: 1329
Lid geworden op: 01 sep 2014, 12:19
Locatie: In de buurt van Den Haag

Re: Dutch Oven op de barbecue :)

Bericht door MichelVH »

Vorig weekend weer gedaan, voor mijn verjaardag :)
Nu met spekjes, paprika, champignon, bruine bonen, stoofvlees en nog een paar dingen. Gekookte rijst hadden we er los bij in een andere pan.
Uiteindelijk met 7 man onszelf helemaal volgegeten, en lekker!
Het is sneller en makkelijker dan barbecueën, in principe mik je alles in een bepaalde volgorde in een pan, en tussendoor roer je ff. Ook bakt het nauwelijks aan :D echt een aanrader, zo'n Dutch Oven ;D


Vollgas Voraus!
Bennie
Berichten: 406
Lid geworden op: 23 jun 2014, 23:28
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: Dutch Oven op de barbecue :)

Bericht door Bennie »

Klinkt wederom erg lekker! Tijd voor een youtube kanaal?


Gebruikersavatar
CommonZense
Berichten: 806
Lid geworden op: 18 aug 2014, 10:25
Locatie: Aalst (BE)
Contacteer:

Re: Dutch Oven op de barbecue :)

Bericht door CommonZense »

Proficiat Michiel :-) met je verjaardag.

Inspiratiepost: Je zal meer kookboeken vinden tegen minder kosten over eenpansgerechten dan over DO's. Een tip om bedreven te worden in eenpansgerechten is, ga studeren en op kamers wonen....
Laatst gewijzigd door CommonZense op 13 dec 2015, 17:29, 1 keer totaal gewijzigd.


Kennis wordt overgedragen, niet gedicteerd.
Plaats reactie