Berkenweerschijnzwamthee gebruikerservaring gevraagd

Water zuiveren, eetbare planten en ander voedsel uit de natuur of eigen gemaakt voedsel. Bereiden van gevangen voedsel.
herman744
Berichten: 2726
Lid geworden op: 25 mar 2013, 09:41

Re: Berkenweerschijnzwamthee gebruikerservaring gevraagd

Bericht door herman744 »

Cees,

Ik weet nog een mooie te staan. Alleen groeit hij op ongeveer 7 meter hoogte. Zo hoog klim ik niet meer.


Gebruikersavatar
CommonZense
Berichten: 806
Lid geworden op: 18 aug 2014, 10:25
Locatie: Aalst (BE)
Contacteer:

Re: Berkenweerschijnzwamthee gebruikerservaring gevraagd

Bericht door CommonZense »

Als je me je adres PM-ed wil ik je gerust wat opsturen Cees. In stukken of gemalen.


Gebruikersavatar
CommonZense
Berichten: 806
Lid geworden op: 18 aug 2014, 10:25
Locatie: Aalst (BE)
Contacteer:

Re: Berkenweerschijnzwamthee gebruikerservaring gevraagd

Bericht door CommonZense »

CommonZense schreef: Gisteren heb ik een 300ml beker gemaakt door 2theelepels gemalen zwam 10 minuten te laten trekken.
De smaak was erg subtiel, als thee. Evenals de kleur. In mijn geval generlei verwantschap met koffie.
Lekkere milde infusie dus.

Vanmiddag ga ik de dosis verdubbelen om te zien of er een sterkere smaak te behalen valt. Voor het experiment ^-^ .
EDIT: juist een 250ml infusie gemaakt met 3 volle theelepels gemalen zwam en de smaak is waarachtig als die van een slappe bak koffie.
Even een rechtzetting, ik heb mij denk ik laten beetnemen door een stille wens en door de koffiefilterhouder, duh... what's in a name... ??? .
Ik heb de afgelopen tijd geen smaak van koffie weten terug vinden bij het gebruik van een theefilter. Hoe sterk ook. Jammer...


oud deelnemer 4
Berichten: 3217
Lid geworden op: 21 jan 2013, 22:39
Contacteer:

Re: Berkenweerschijnzwamthee gebruikerservaring gevraagd

Bericht door oud deelnemer 4 »

CommonZense schreef:
CommonZense schreef: Gisteren heb ik een 300ml beker gemaakt door 2theelepels gemalen zwam 10 minuten te laten trekken.
De smaak was erg subtiel, als thee. Evenals de kleur. In mijn geval generlei verwantschap met koffie.
Lekkere milde infusie dus.

Vanmiddag ga ik de dosis verdubbelen om te zien of er een sterkere smaak te behalen valt. Voor het experiment ^-^ .
EDIT: juist een 250ml infusie gemaakt met 3 volle theelepels gemalen zwam en de smaak is waarachtig als die van een slappe bak koffie.
Even een rechtzetting, ik heb mij denk ik laten beetnemen door een stille wens en door de koffiefilterhouder, duh... what's in a name... ??? .
Ik heb de afgelopen tijd geen smaak van koffie weten terug vinden bij het gebruik van een theefilter. Hoe sterk ook. Jammer...

AHA.... ik heb het nadat je dit schreef eens zelf uitgeprobeerd en vroeg me al af hoe je dat had klaargespeeld. ;-)


Menze
Berichten: 2
Lid geworden op: 12 jan 2017, 12:48
Locatie: Drente (gem Tynaarlo)

Re: Berkenweerschijnzwamthee gebruikerservaring gevraagd

Bericht door Menze »

oakleafNL schreef:vandaag een hele voorraad chaga door de molen gedraaid, ik kan weer eventjes vooruit.
Afbeelding
Waarmee maal je de chaga? Met een oude elektrische koffiemolen of zo'n handmatig oude koffiemolen (horiontale draaiende met zo'n laadje ??).
Of zo'n kofiemolen die je aan de muur moet hangen? Mijn huidige keukenmaler heb ik er al een beetje mee verkloot dus ben erg benieuwd wat het beste werkt...
Eigenlijk is de vraag in zn geheel : hoe verwerk je het beste en makkelijkste de chaga tot poeder?


herman744
Berichten: 2726
Lid geworden op: 25 mar 2013, 09:41

Re: Berkenweerschijnzwamthee gebruikerservaring gevraagd

Bericht door herman744 »

Gewoon met een hamer in kleine brokjes slaan. Dat voldoet voor thee.


Menze
Berichten: 2
Lid geworden op: 12 jan 2017, 12:48
Locatie: Drente (gem Tynaarlo)

Re: Berkenweerschijnzwamthee gebruikerservaring gevraagd

Bericht door Menze »

herman744 schreef:Gewoon met een hamer in kleine brokjes slaan. Dat voldoet voor thee.
ik wil het kleiner dan dat...


Gebruikersavatar
MichelVH
Berichten: 1329
Lid geworden op: 01 sep 2014, 12:19
Locatie: In de buurt van Den Haag

Re: Berkenweerschijnzwamthee gebruikerservaring gevraagd

Bericht door MichelVH »

Ik zou een blender proberen of zo'n molen. Waarvoor zou je het verpoederd willen hebben? Hiervoor?
Bijlagen
download.jpg
download.jpg (7.37 KiB) 3412 keer bekeken


Vollgas Voraus!
Gebruikersavatar
CommonZense
Berichten: 806
Lid geworden op: 18 aug 2014, 10:25
Locatie: Aalst (BE)
Contacteer:

Re: Berkenweerschijnzwamthee gebruikerservaring gevraagd

Bericht door CommonZense »

Menze schreef:
herman744 schreef:Gewoon met een hamer in kleine brokjes slaan. Dat voldoet voor thee.
ik wil het kleiner dan dat...
Wanneer de chaga nog vers kan je het raspen op een kaasrasp. Wil je het nog fijner, laat het raspsel dan drogen en wanneer het hard is neem de vijzel of foodprocessor ter hand.


Gebruikersavatar
arjuna
Berichten: 538
Lid geworden op: 26 jan 2016, 20:46

Re: Berkenweerschijnzwamthee gebruikerservaring gevraagd

Bericht door arjuna »

@MichelVH

Wat weet jij wat niemand anders weet ^-^ behalve in Urk

Koen


Gebruikersavatar
Martin Outdoors
Berichten: 2192
Lid geworden op: 03 apr 2014, 18:26
Locatie: Waar ik vanavond slaap.

Re: Berkenweerschijnzwamthee gebruikerservaring gevraagd

Bericht door Martin Outdoors »

(Op Urk ) ^-^


Youtube kanaal "Veld vaardigheden" ;
https://www.youtube.com/channel/UCRx3EQ ... tzC44XdSVw
Plaats reactie