Berkenweerschijnzwamthee gebruikerservaring gevraagd

Water zuiveren, eetbare planten en ander voedsel uit de natuur of eigen gemaakt voedsel. Bereiden van gevangen voedsel.
Gebruikersavatar
CommonZense
Berichten: 806
Lid geworden op: 18 aug 2014, 10:25
Locatie: Aalst (BE)
Contacteer:

Berkenweerschijnzwamthee gebruikerservaring gevraagd

Bericht door CommonZense »

Aloha, en van je beste wensen enzo :)

Afgelopen dagen lekker met de familie in NL op vakantie geweest en op de Veluwe vertoefd. Zalig met de vuurschaal tot laat in de nacht buiten gezeten, stoofpotjes gemaakt met de DO, gewandeld, herten en zwijnen gespot en zo verder. Volop genoten van het fantastische april-weer en dito bosgeur.

Voor het eerst met chaga-ogen rondgelopen en enkele stukjes geoogst. Een gedeelte heb ik om effectief snel te drogen door de rasp gehaald en het overige gedeelte in chunks aan de kant gelegd.
Afbeelding

Wat mij opviel was dat sommige exemplaren echt egaal bruin zijn van binnen en andere een licht gelig lijnenpatroon vertoond. Zie hieronder.
Afbeelding

Voor de kenners onder ons, waarover zegt dit iets? Iemand enig idee? Tips over het oogsten zijn ook welkom. Wat ik nu heb gedaan is m'n mes er naast een chunk inzetten en deze losbreken. Dit gaat zonder moeite en afhankelijk van de maat van de zwam bleef bij mij tussen de 50% en 70% van de zwam intact.

Dan nog een meer praktisch vraag over de bereiding. Online is het een wilde westen aan bereidingswijzen. De een kookt twee theelepels voor 30min, de ander laat een 'groot stuk' 4 uur uur koken met kaneel en staranijs en drinkt er dan de hele week van. Zijn er wat jullie betreft nog tips, do's en dont's om mee te nemen in de bereiding?


oud deelnemer 4
Berichten: 3217
Lid geworden op: 21 jan 2013, 22:39
Contacteer:

Re: Berkenweerschijnzwamthee gebruikerservaring gevraagd

Bericht door oud deelnemer 4 »

@CommonZense
goede vraag...maar ik heb hert antwoord niet, ben erg benieuwd naar het antwoord.


Gebruikersavatar
galemys
Berichten: 621
Lid geworden op: 26 dec 2009, 13:08
Locatie: Zaandam

Re: Berkenweerschijnzwamthee gebruikerservaring gevraagd

Bericht door galemys »

Dode berkeweerschijnzwammen worden compacter van structuur en daardoor (denk ik) egaler van kleur. De lichte, geaderde stukken van levende exemplaren zijn kurkachtiger en het best te gebruiken bij vuurmaken met firesteel, vuurslag & vuursteen, fire piston of vergrootglas. De donkerder stukken zijn beter voor thee.
Ik heb gewoon een brok in een beker met kokend water overgoten en na vijf minuten had ik een bakje thee. Ik vond het eerlijk gezegd geen wereldschokkende smaak hebben die paar keer dat ik het uitprobeerde maar smaken verschillen.

Grt,

Tom


Gebruikersavatar
johndice
Berichten: 242
Lid geworden op: 04 jan 2015, 22:28
Contacteer:

Re: Berkenweerschijnzwamthee gebruikerservaring gevraagd

Bericht door johndice »

Ik ben absoluut geen kenner, maar ben wel erg benieuwd naar de smaak! lijkt het meer op koffie of op thee? Of iets heel anders :) Heb eens van iemand gehoord dat je er een soort cappucino van kan maken met opgeklopte melk erbij.

Lijkt me trouwens wel dat als je steranijs en kaneel 4 uur lang meekookt, qua smaak dat vooral de boventoon zal vormen.

Groetjes,

John


oud deelnemer 4
Berichten: 3217
Lid geworden op: 21 jan 2013, 22:39
Contacteer:

Re: Berkenweerschijnzwamthee gebruikerservaring gevraagd

Bericht door oud deelnemer 4 »

Ik kook het spul zeker geen 4 uur voor 'n bakje thee. ik vind het dus veel meer naar thee smaken dan naar koffie.
ik kook meestal 1 eetlepel gemalen chaga voor 1 liter thee ongeveer 10 minuten mee.
als lui ben dan kook ik gewoon 'n brokje chaga mee in het water, dit neem ik er dan uit en kook het gewoon een volgende keer weer mee (grotere brokjes kun je vaker gebruiken om er thee van te trekken. pas als de kleur van het theewater duidelijk minder wordt gebruik ik het brokje niet meer voor de thee maar kun je het nog altijd prima drogen om er een vonkje mee te vangen om vuur mee te maken.


Gebruikersavatar
CommonZense
Berichten: 806
Lid geworden op: 18 aug 2014, 10:25
Locatie: Aalst (BE)
Contacteer:

Re: Berkenweerschijnzwamthee gebruikerservaring gevraagd

Bericht door CommonZense »

Bedankt mannen voor de input!
- De lijnen in de stukken chaga duiden als ik het goed begrijp op jonge of levende zwam (hier ga ik dan op letten);
- De voor thee gebruikte stukken zwam zijn achteraf nog te gebruiken als tondelmateriaal, (+1 voor niet malen);
- verhouding water en zwam in ratio naar smaak.

Uren koken van de thee doet volgens mij ook geen recht aan de medicinale werking. Ik heb altijd geleerd dat wanneer je iets te lang kookt je alles kapot kookt of en dat oliën vervluchtigen.

Gisteren heb ik een 300ml beker gemaakt door 2theelepels gemalen zwam 10 minuten te laten trekken.
De smaak was erg subtiel, als thee. Evenals de kleur. In mijn geval generlei verwantschap met koffie.
Lekkere milde infusie dus.

Vanmiddag ga ik de dosis verdubbelen om te zien of er een sterkere smaak te behalen valt. Voor het experiment ^-^ .
EDIT: juist een 250ml infusie gemaakt met 3 volle theelepels gemalen zwam en de smaak is waarachtig als die van een slappe bak koffie.

Deze kreeg ik nog vanuit BC-USA:
Seacapt schreef:Make sure to also use (don't trim off) the heavy black outer crust as this has the most potent anti cancer benefits especially skin cancers and gives the brew its deep blackish brown color, the lighter brown underneath part of the Chaga holds the most beneficial properties of organ restoration especially lungs as most folks notice better breathing after a couple of weeks use.
Laatst gewijzigd door CommonZense op 03 jan 2016, 15:11, 2 keer totaal gewijzigd.


oud deelnemer 4
Berichten: 3217
Lid geworden op: 21 jan 2013, 22:39
Contacteer:

Re: Berkenweerschijnzwamthee gebruikerservaring gevraagd

Bericht door oud deelnemer 4 »

'als slappe koffie' dat moet ik zeker eens gaan uitproberen, ik gebruik altijd te weinig om deze smaak te krijgen, leuk om te proberen.
ik weet weer een behoorlijke voorraad te hangen dus aan chaga geen gebrek.


Gebruikersavatar
CommonZense
Berichten: 806
Lid geworden op: 18 aug 2014, 10:25
Locatie: Aalst (BE)
Contacteer:

Re: Berkenweerschijnzwamthee gebruikerservaring gevraagd

Bericht door CommonZense »

oakleafNL schreef:Ik weet weer een behoorlijke voorraad te hangen dus aan chaga geen gebrek.
Oogst nooit het eerste exemplaar dat je tegen komt he, het kan de laatste zijn ;-)


oud deelnemer 4
Berichten: 3217
Lid geworden op: 21 jan 2013, 22:39
Contacteer:

Re: Berkenweerschijnzwamthee gebruikerservaring gevraagd

Bericht door oud deelnemer 4 »

@CommonZense
er zijn er meer dan genoeg om vaker te oogsten, bovendien is dat wat je geoogst hebt na 'n paar jaar weer helemaal terug gegroeid.
weet je eenmaal waar de berkenweerschijnzwam groeit dan kun je er jaren van genieten.


Gebruikersavatar
CommonZense
Berichten: 806
Lid geworden op: 18 aug 2014, 10:25
Locatie: Aalst (BE)
Contacteer:

Re: Berkenweerschijnzwamthee gebruikerservaring gevraagd

Bericht door CommonZense »

oakleafNL schreef:... bovendien is dat wat je geoogst hebt na 'n paar jaar weer helemaal terug gegroeid.
Dat is een waardevol gegeven dat ik niet wist :D Thanks.


Gebruikersavatar
Trailtraveller
Berichten: 2586
Lid geworden op: 20 jan 2010, 20:40
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Berkenweerschijnzwamthee gebruikerservaring gevraagd

Bericht door Trailtraveller »

Bij het maken van tincturen (kruiden) gaan veel goede voedingsstoffen verloren boven de 60 graden celcius. Ik weet dan ook niet of het kapot koken voor enkele uren zoveel zin heeft. Vermalen en laten trekken zoals thee lijkt me vooralsnog de beste oplossing.

Dus maalsel en kokend water opgieten, 5 minuten laten trekken, door de zeef en dan opdrinken.


Gebruikersavatar
Wälderer
Berichten: 433
Lid geworden op: 29 jan 2013, 18:56
Locatie: België

Re: Berkenweerschijnzwamthee gebruikerservaring gevraagd

Bericht door Wälderer »

oakleafNL schreef: wat je geoogst hebt na 'n paar jaar weer helemaal terug gegroeid.
weet je eenmaal waar de berkenweerschijnzwam groeit dan kun je er jaren van genieten.
Zal dan nog even geduld moeten hebben. Hier vlakbij staan enkele berken die sinds kort zijn aangetast en de berkenschijnzwam is nog niet groot genoeg om te oogsten.


Take less, do more.
oud deelnemer 4
Berichten: 3217
Lid geworden op: 21 jan 2013, 22:39
Contacteer:

Re: Berkenweerschijnzwamthee gebruikerservaring gevraagd

Bericht door oud deelnemer 4 »

vandaag een hele voorraad chaga door de molen gedraaid, ik kan weer eventjes vooruit.
Afbeelding


Gebruikersavatar
b2b
Berichten: 3345
Lid geworden op: 11 apr 2010, 20:33
Locatie: Heemskerk

Re: Berkenweerschijnzwamthee gebruikerservaring gevraagd

Bericht door b2b »

Ha Jos,

Als ik je weer zie wil ik dat wel eens zien en proeven als het kan. En eens op zoek gaan. naar dat spul.
gr
Cees


oud deelnemer 4
Berichten: 3217
Lid geworden op: 21 jan 2013, 22:39
Contacteer:

Re: Berkenweerschijnzwamthee gebruikerservaring gevraagd

Bericht door oud deelnemer 4 »

b2b schreef:Ha Jos,

Als ik je weer zie wil ik dat wel eens zien en proeven als het kan. En eens op zoek gaan. naar dat spul.
gr
Cees

Cees.... geen enkel probleem, proeven kan altijd, zoeken ook... vinden is niet zo eenvoudig maar we kunnen het zeker proberen.


Plaats reactie