Koffie tijd

Water zuiveren, eetbare planten en ander voedsel uit de natuur of eigen gemaakt voedsel. Bereiden van gevangen voedsel.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
johndice
Berichten: 242
Lid geworden op: 04 jan 2015, 22:28
Contacteer:

Koffie tijd

Bericht door johndice »

Hey guys,

Vroeg me af hoe jullie je broodnodige (voor mij ;D ) kop koffie buiten zetten? Of hebben jullie juist bijzondere ervaringen met interessante koffie alternatieven zoals chichorei, mais of eikeltjes koffie.

Ik hou het meestal zo simpel mogelijk met een flinke bak cowboy koffie en grof gemalen goede koffie.

Groeten,

John


Jeof
Berichten: 461
Lid geworden op: 26 mar 2014, 10:44

Re: Koffie tijd

Bericht door Jeof »

filterhouder van ortlieb, koffie en heet water :)


Gebruikersavatar
Tim
Berichten: 1159
Lid geworden op: 14 jul 2015, 16:34

Re: Koffie tijd

Bericht door Tim »

John,

Ik heb altijd oplos mee in van die kleine zakjes. Maar dat is amper te pruimen, momenteel doe ik 1 mocca en 1 koffie door elkaar.

Volgens mij was er iemand op de vorige Drenthe bijeenkomst die koffie van gedroogde paardenbloem wortel mee had. Dit was ook goed te pruimen.

Die cowboy koffie staan me ook wel aan, ga ik proberen. Krijg net een tip van Sr: http://theeblikje.nl/index.php/accessoi ... uks-detail

Carpy


If you are not willing to be a fool, you can't become a master.
sentron
Berichten: 179
Lid geworden op: 27 aug 2013, 21:16

Re: Koffie tijd

Bericht door sentron »

Ik heb tot nu toe altijd oploskoffie gebruikt (niet altijd met even groot plezier), maar een tip die ik onlangs gelezen heb is een thee-ei gebruiken met daarin gewoon gemalen koffie.

En als ik zin heb om veel mee te slepen neem ik mijn espressokan mee, nog steeds de beste koffie ;D


oud deelnemer 4
Berichten: 3217
Lid geworden op: 21 jan 2013, 22:39
Contacteer:

Re: Koffie tijd

Bericht door oud deelnemer 4 »

zit je ergens in een semi vast kampje dan doe ik ook wel wat meer moeite ... onderweg even snel dan komen er zakjes koffie uit de tas of thee.
wat groen spul van onderweg doet ook regelmatig dienst als thee.
maar ik moet er niet aan denken om grote thee en koffie kannen mee te slepen of percolators, ook niet voor een semi vast kampement.


qjmb
Berichten: 314
Lid geworden op: 04 sep 2012, 15:24

Re: Koffie tijd

Bericht door qjmb »

Ik gebruik bij een vast kampje altijd een handpresso. Erg lekkere illy espresso komt eruit.

Nadeel ze zijn zwaar en prijzig.
En op hikes altijd oploskoffie, minder lekker maar doet z'n werk;)

Gr Q


rob038
Berichten: 27
Lid geworden op: 20 jan 2015, 21:56

Re: Koffie tijd

Bericht door rob038 »

Ik gebruik altijd van die sticks. Nescafe espresso. 2 zakjes in een mok. water erbij lekker bakkie pittige koffie, want daar hou ik van. Goed te drinken hoor, geen klachten.


Gebruikersavatar
johndice
Berichten: 242
Lid geworden op: 04 jan 2015, 22:28
Contacteer:

Re: Koffie tijd

Bericht door johndice »

Heya,

Bedankt voor de reacties! Koffie van gedroogde paardebloemwortel kende ik nog niet :) Die moet ik zeker eens proberen! Ben gek op koffie en thee alternatieven testen. Vind niets zo rustgevend als bij een kampvuurtje van een goede bak genieten.

Heb ook een tijdje instant zakjes en/of thee-ei en filters gebruikt maar vind cowboy koffie tot nu toe een goede balans tussen snel/makkelijk en erg lekker (sterk). Als je een hoge mok gebruikt dan zakt met lekker grof gemalen koffie de troep na 3 minuten allemaal op de bodem en heb je er geen last meer van. Zeker als je een veldfles mok gebruikt, die dingen lijken ervoor gemaakt te zijn.

Een perculator ben ik erg benieuwd naar, maar heb ik nog nooit geprobeerd. Die dingen op een kampvuur te zien staan heeft echter wel wat. Daarnaast lijkt het me handig als je met een groep bent. Hoewel je cowboy koffie natuurlijk ook in een emmer kan zetten.

Gebruiken jullie koffie ook voor andere dingen? Wil het zelf nog wel eens in rubs voor DO gerechten gebruiken en het bezinksel om pannen mee schoon te maken. Veelzijdig spul! :)

groet,

John


Pyro
Berichten: 229
Lid geworden op: 04 jan 2015, 14:50
Locatie: Cote d'Azur.

Re: Koffie tijd

Bericht door Pyro »

Ik gebruik ook de Ortlieb filterhouder met een koffiesoort die ik dan weer haal bij een winkel in Breda (Goede trip, vraagt goede koffie!), maar een perculator gebruik ik regelmatig met mijn vrouw op een vast kamp of tijdens onze weekendjes in de Ardennen!
Werkt en smaakt over het algemeen uitstekend!
Ik vind het heerlijk om 's winters, maar vooral in de zomer, om tegen het krieken van de dag op te staan, m'n pannetje of perculator op het vuur te zetten, en dan lekker relaxed zittend in m'n eentje luisteren naar de eerste vogeltjes die beginnen te fluiten en m'n water dat begint te koken!
Daar word ik heel gelukkig van!


Gebruikersavatar
Sparki
Berichten: 28
Lid geworden op: 24 feb 2015, 18:38
Locatie: Doetinchem

Re: Koffie tijd

Bericht door Sparki »

Ik gooi een koffiepad of 2 voor de senseo in het hete water water ff roeren en je hebt redelijke koffie en het voordeel is dat er heel veel smaken en merken te koop zijn.


Gebruikersavatar
rude
Berichten: 903
Lid geworden op: 17 jul 2012, 17:56
Locatie: België
Contacteer:

Re: Koffie tijd

Bericht door rude »

Ik gooi de koffie gewoon in het water wanneer het nog koud is en neem de ketel van het vuur wanneer de koffie één minuut heeft gekookt (rolling boil). Hierna neem ik de billy/ketel whatever en hef deze snel omhoog en laat hem daarna terug zachtjes zakken. Dit herhaal ik een vijftal keer. Op die manier zinkt de gruis heel snel naar de bodem en kan je een gruisloze tas uitgieten.


Gebruikersavatar
rude
Berichten: 903
Lid geworden op: 17 jul 2012, 17:56
Locatie: België
Contacteer:

Re: Koffie tijd

Bericht door rude »

Sparki schreef:Ik gooi een koffiepad of 2 voor de senseo in het hete water water ff roeren en je hebt redelijke koffie en het voordeel is dat er heel veel smaken en merken te koop zijn.
is ook een goeie, makkelijker dan losse gruis mee te nemen in je brew-kit.


Gebruikersavatar
bjorri
Berichten: 108
Lid geworden op: 15 sep 2014, 14:47
Locatie: NH

Re: Koffie tijd

Bericht door bjorri »

Vrijwel alle genoemde methodes heb ik wel gebruikt. Uiteindelijk neem ik alleen nog maar oploskoffie in monoverpakking mee, de espresso variant. Soms met een thermosfles heet water en soms met de Jetboil. Een thermosfles gezette koffie heb ik iets te vaak ongebruikt leeggegoten dus dat doe ik niet meer.

De zakjes oploskoffie zijn licht, klein, schoon en erg makkelijk in gebruik, ook met koude handen. Heel erg lekker is het niet dus dat maakt dat ik zo nu en dan een kroeg induik voor een bakje koffie met appelgebak.


Thuis is waar mn slaapzak is.
Plaats reactie